Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: MUN väittelyketju!  (Luettu 33781 kertaa)
0 jäsentä ja 6 vierasta katselee tätä aihetta.
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #45 : 16.04.2010 22:47:49 »

oletko Ebenia samaa mieltä kanssani tästä väitteestä:

Terapian tarkoituksena on, että asiakas kasvaa omaksi itsekseen

?

'tule sellaiseksi kuin olet'

Kyllä, näinhän se kuuluu olla. Smiley Tulla sinuiksi itsensä kanssa.

Tuosta peilaamisesta vielä, että peilaamisella voidaan tarkoittaa montaa asiaa, eli tietenkin joko sitä, mitä tapahtuu ns. normaalissa vuorovaikutuksessa, eli tietynlainen yhteisen sävelen löytäminen, omien asenteiden peilaaminen ja arvioiminen suhteessa muihin jne. Mutta tämä on eri asia kuin se peilaaminen, mitä puhutaan ns. terapiamielessä. Terapiamielessä kun puhutaan peilaamisesta, niin tarkoitetaan sitä, että asiakas ikään kuin asettaa terapeutilleen sellaisia piirteitä, joita ei itsessään/perheessään/kumppanissaan/läheisissään hyväksy ja kokee tunteita terapeuttia kohtaan, jotka eivät oikeastaan liity terapeuttiin, vaan ihmiseen itseensä. Esimerkiksi huonosta isäsuhteesta kärsivä voi miesterapeutin kanssa kokea, että häntä ei kuunnella ja että terapeutti ei arvosta häntä ja että terapeutti vähättelee ja halveksuu tätä, vaikka todellisuudessa nämä tunteet eivät liity siihen terapiasuhteeseen, vaan suhteisiin, joita ihmisellä on muiden ihmisten kanssa, jotka häiritsevät hänen omaa tasapainoisuuttaan jne.

Tämä ei terapiasuhteessa ole mitenkään tavatonta, mutta ei mitenkään erityisen suositeltavaa, koska se heikentää usein sen varsinaisen terapiasuhteen kehittymistä aika paljon ja muitakin ongelmia on.

Mutta näin tosissaan voi peilaamisenkin käsitteenä käsittää eri tavalla!
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #46 : 16.04.2010 22:58:52 »

kiitos selvennyksestä.

Lainaus
Terapiamielessä kun puhutaan peilaamisesta, niin tarkoitetaan sitä, että asiakas ikään kuin asettaa terapeutilleen sellaisia piirteitä, joita ei itsessään/perheessään/kumppanissaan/läheisissään hyväksy ja kokee tunteita terapeuttia kohtaan, jotka eivät oikeastaan liity terapeuttiin, vaan ihmiseen itseensä.

kyllä minullakin tälläistä oli, heijastin terapeuttiini niitä negoja mitä koin että muissa on.

en sitten tiedä oliko se haitallista sille suhteelle, mutta se ei nyt ollut sen ainoa sisältö.

vielä syvemmin näen sen 'tulla omaksi itsekseen' kuin pelkästään 'tulla sinuiksi itsensä kanssa'...

mutta tässäkin voi olla taas kyse siitä että nähdään samat sanat ja kielikuvat eri tavoin.

omaksi itsekseen tuleminen...tulemista sellaiseksi kuin todella on, vaikka kasvatus tai yhteiskunta tai muu on yrittänyt yksilöä siitä estää.

väitän, vailla minkäänlaista tieteellistä lukemista tosin, että suuri osa ihmisen onnettomuudesta johtuu siitä, kun hän ei saa olla oma todellinen itsensä ja hänen on pitänyt oppia joku valheellinen rooli ja mahtua johonkin muottiin joka ei sovi.

ja tuleminen omaksi itsekseen on vapautuminen noista opituista vääristä 'muoteista'...

moni ihminen saattaa viettää pitkiä aikoja esittäen jotain muuta kuin on ja se aiheuttaa paljon ahdistusta. elää jonkinlaista kulissia.

tosin, tulla sinuiksi itsensä kanssa voi käsittää niinkin, että hyväksyy itsensä vikoineenkin, ja se kaiketi on todellista itsetuntemusta, mutta jotenkin mulle tuo 'tulla sellaiseksi kuin on' on vielä isompi juttu. jotenkin enemmän.

....huomiseen....
tallennettu

sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #47 : 17.04.2010 08:32:09 »

Niin, ihminen määrittelee itsensä suhteessa muihin.
Se mikä minua turhauttaa, on yleinen kuuntelemattomuus.
Jokainen paasaa omaansa, eikä todella kuuntele mitä heidän kysymyksiinsä vastataan. Oma ääni on niin ihana Huh
Tälläinen vuorovaikutus on niin puuduttavaa ja valitettavan yleistä.

Jokainen haluaisi tulla ymmärretyksi ja kuulluksi, mutta vuorovaikutus on joissain piireissä niin köyhää.
tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #48 : 17.04.2010 10:04:16 »

Hmm, onko tämä muka kinasteluketju? Noh, itse ainakin näen, että täällä on oikeasti ollut aika rakentavaa keskustelua. Niin, toki meitä kaikkia ei kaikki aiheet jaksa kiinnostaa ja jokainen osallistuu aina keskusteluihin mitkä kokee itselleen mielenkiintoisiksi.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #49 : 17.04.2010 10:44:25 »

Joo, ei mitenkään hyökkäysmielessä.

Eikö kukaan muu ole törmännyt tähän missään?
Että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten?

mikä mielletään vuorovaikutukseksi?

Eikö joku aina äänessäoleva moottoriturpa, joka ei oikeasti kuuntele muita vaan odottaa muiden kuuntelevan jatkuvasti itseään olekin melko köyhä kommunikointitaidoiltaan?
Äkkiseltään saattaisi luulla toisin. Äänessä=vuorovaikutuksessa.

Kunhan pohdiskelin.
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #50 : 17.04.2010 12:34:18 »

Tarkoitiko Sangviinikko kenties minua, tuolla 'aina äänessä oleva vuorovaikutustaidoiltaan köyhä moottoriturpa' ?

jos tarkoitit, niin näin vaan on, siinä on surkea kehitystasoni tällä hetkellä.

toivottavasti löydät omasta elämästäsi muitakin asioita joihin keskittyä, kuin tämä yhden yksilön aiheuttama epäkohta. esim blokkaa mun profiili.

maailmassa kun on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin jokin kummunikaatiovammainen foorumikirjoittelija.

se on mihin itse huomionsa laittaa.

edit2. kyllä rakastan omaa ääntäni. ja seuraava kysymys: mikä oli se moraalinen vääryys tässä asianlaidassa ja perustelut sille?

minun mielipide: on erittäin hyvä jos ihminen pystyy rakastamaan itsessään edes jotain.

« Viimeksi muokattu: 17.04.2010 12:41:59 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #51 : 17.04.2010 13:14:13 »

Tarkoitiko Sangviinikko kenties minua, tuolla 'aina äänessä oleva vuorovaikutustaidoiltaan köyhä moottoriturpa' ?

Shocked

Ei Aamunsäde, en todellakaan tarkoittanut sinua!
Itseasiassa en tarkoittanut ketään erityistä ihmistä, ainakaan täältä, vaan pohdin lähinnä omia kokemuksiani työyhteisössä, seuroissa, juhlissa jne.
Ei ollut siis mikään piikki kenellekään, vaan ihan yleisesti. Ilmiönä.

Sitäpaitsi sinähän tunnut lukevan toisten viestejä ja kommentoivan niitä ihan asiallisesti. Wink

Olen vain viimeaikoina huomannut eräässä ihmisessä, siis henkilökohtaisessa elämässäni, sellaisia piirteitä että en oikein tiedä miten niihin suhtautua...
Tämä mukava seuranainen on monen suosiossa lähinnä nokkeluutensa ja sujuvan ulosantinsa ansiosta. Hän on kyllä kuuntelevinaan mitä puhun, mutta jälkikäteen käy ilmi että eipä vaan kuunnellutkaan. Saan kertoa 8 kertaa samat asiat ja aina ne ovat tälle ihmiselle uusia. uglystupid2

En jaksa enää vaivautua hänen kanssaan. Olen sulkemassa tätä ihmistä elämstäni.

Huvittavaa sinänsä että häntä pidetään sosiaalisena ja älykkäänä/viehättävänä mutta se onkin itseasiassa lumetta vain.

Hänen kaltaisia löytyy aina yksi joka työyhteisöstä/ryhmästä.

...joten Aamunsäde, Peace.  smitten

Jokos se merkkari peruuttaa kun väärinkäsityksiä/töksäyttelyjä on tänään sattunut joka taholle.
Ehkä minä vain  Lips Sealed

Toisaalta, onhan tämä väittelyketju, joten ymmärrän väärinkäsityksen mahdollisuuden nyt, mutta ajatus kirposi lähinnä tuosta peiliteoriasta tuolla ylempää, joten sorry off topic... 2funny
« Viimeksi muokattu: 17.04.2010 13:22:13 kirjoittanut sangviinikko » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #52 : 17.04.2010 13:23:18 »

joo, Anteeksi.

ehkä oli hyvä että kysyin, koska olisin jäänyt siihen luuloon.

pitää tsekata sitä, etten 'vanhaan malliin' luule, että kaikki 'poikkipuolinen' tarkoittaa minua.

kasvoin sellaisessa ymäristössä, jossa oli tapana 'valittaa pikkuasioista', eli aina toisten käytöksessä, olemisessa ja sanomisessa oli jotain vikaa....( kuu-stelliumi neitsyt... :Smiley )

edit. se oli sellainen 'mitenkään päin et voi olla kun aina tulee sanomista' ilmapiiri. crazy2

olen kyllä jo parantunut siitä etten enää luule että KAIKKI tarkoittaa aina minua....ajan kanssa...

mutta sitten ehkä voisin myös ajatella enemmän sitä, että kun määrällisesti kirjoitan paljon, sen laadullisuudesta en sanonutkaan mitään, niin että tulen ottaneeksi huomioon mitä toinen todella on sanonut...

koska joskus kirjoitan liian vauhdilla.....ja hyppään asiasta toiseen ja joku tärkeä minkä joku toinen on sanonut saattaa jäädä pohtimatta.

no, meen jatkamaan hommia, kun ei ole nyt viikonloppunakaan aikaa olla vapaalla. mutta kiva homma, en valita siitä. Smiley

hyvää päivänjatkoa sinulle!

« Viimeksi muokattu: 17.04.2010 13:24:59 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #53 : 17.04.2010 13:31:30 »

Minä ja onneton ulosantini. Sad

Hyvä kun tarkensit.  Smiley
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #54 : 17.04.2010 13:33:36 »

en usko että sun ulosannissa oli tällä kertaa vikaa, vaan oli mun  kuu-reaktio....

ne lapsenomaiset tunteet nousi pintaan Wink
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #55 : 17.04.2010 14:08:47 »

Wink smitten

nyt voitais jo luoda uusi myytti....joka menisi vähän eri tavalla kuin tuo aikansa elänyt
'kaikki vika on aina naisessa' HÖPÖHÖPÖ. Smiley
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #56 : 17.04.2010 17:40:41 »

No, Luon Sanoilla. Wink

joo syyllisyydet on mun elämässä koettu jo.

edelleenkin, jos olen tehnyt väärin ja tajunnut sen, ja tunnen syyllisyyttä syystä, niin hyvä.

mutta turhasta en ala tuntemaan syyllisyyttä.
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #57 : 18.04.2010 10:11:32 »

en osaa vastata tuohon viimeiseen kysymykseen, ehkä joku toinen osaa.

tuli vaan mieleen tuosta maahanmuuttopolitiikasta IRL (siis tosielämässä) käymäni keskustelu ghanalaismiehen kanssa, ja keskustelu käsitti kulttuurieroja Suomen ja Ghanan välillä esimerkiksi suhteessa perheeseen, vanhustenhoitoon ja muuhun kulttuuriin....

niin tämä ghanalaismies itse sanoi, että kohta pitää suomalaisten alkaa tuomaan työvoimaa muualta koska suomalaiset ei synnytä tarpeeksi lapsia...

Ghana on kuulemma pienempi maa kuin Suomi pinta-alaltaan, mutta siellä on 22 miljoonaa ihmistä.

tää mies oli tosi viisas yhteiskunnallisilta näkemyksiltään, mutta työskentelee täällä duunarina.

mutta siis, minua huvitti, koska ulkomaalainen, ja vielä afrikkalainen oli huolissaan suomalaisten säilyvyydestä.... :Smiley

suomalaiset usein näkee että 'ne mustat miehet tulee ja vie meidän naiset ja työpaikat'...

mutta tämä mies vaan näki että se on suomalaisten omassa kulttuurissa vika, kun suomalaiset alkaa käydä vähiin...... Undecided ja olisi mielellään suonut suomalaisille parempaa.....

Wink

« Viimeksi muokattu: 18.04.2010 10:17:25 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #58 : 18.04.2010 10:18:27 »

noh, koetan kaivella jonkun aiheen joka voisi ehkä edes olla kiinnostava..

tuttavillani on rakkausklinikka ja heitä pyydetään lehtiin ja radioon juttelemaan aiheesta. onko tällaisella kysyntää? ja toimiiko sellainen?

aiempiin laittamiini väittämiin ei sitten tullut kommenttia.

tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #59 : 18.04.2010 10:27:12 »

mulla on dedlaini huomenna ja tiistaina pitää olla palautettuna työ, ja tää on eka mun työ joka tulee oikeesti julkaistuksi.

joten en ehdi muuta kuin 'chattailemaan', sellaisista aiheista joihin mulla on jo helposti valmis mielipide, ne 'henkiset lait' vaatis syventymistä ja en vaan ole ehtinyt.....

en ole privoihinkaan vastannut kun en pysty syventymään lukemaan jotain pitkällistä nyt....

että en ole unohtanut......

vastaan vaan lennosta ja nopeaan jos näen jotain mihin mulla lähtee juttu heti....ilman sen kummempaa pohtimista....

tallennettu

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  

Siirry: