Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: herkkyys  (Luettu 12848 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« : 15.04.2010 14:20:29 »

haluatko jakaa kokemuksia herkyydestä ja siitä miten se ilmenee? oletko herkkä tai kärsinyt yliherkkyydestä.

yhden negaatiopuolen olen huomannut:

ihmisluonteessa, ainakin kehittymättömässä, on usein jonkin verran sadismia.

kuinka paljon kiusataankaan sellaista, josta huomataan päällepäin, että hän on herkkä :Smiley

se kuvio menee näin

huomaan että tuo on herkkä - haluan nähdä jonkun reaktion- tökkäänpä sitä jollain tavalla ja katson millaisen vaikutuksen olen saanut aikaan - nautin vallantunteesta - hmm, se reagoi! -minä tein vaikutuksen! jihuu! - jee jee....
 Undecided Wink crazy2

tätä erilaista tökkimistä ja sorkkimista olen saanut herkkänä henkilönä tosiaan ottaa elämässä vastaan. tosin koulukiusausta sain kestää vaan ysillä ja kasilla, ala-aste oli vapaa siitä, samoin lukio. mutta se olikin tosi isoa sillon kun sitä oli.

mutta muissa yhteyksissä, kun olen aina tehnyt paljon ja liikkunut paljon arjessa, niin olen huomannut että jossain vaiheessa oikein kutsuin sellaisia ihmisiä, joilla oli halu 'survoa' tai 'ruhjoa' minut sanallisesti tai energiallisesti vain siksi, kun herkkyyden havaitseminen toisessa kai ärsyttää ja herättää suuren houkutuksen kiusata. Smiley

nykyään olen jo kasvanut pois yliherkkyydestä, joten en enää herätä niin paljon kiusaus-himoja toisissa.

no, tälläinen näkökulma. tässä saa pohtia aihetta herkkyys miltä kantilta vaan. hyvä ja huonot puolet, tai ratkaisut herkkyyden aiheuttamiin ongelmiin, joita haluaa jakaa omasta kokemuksestaan. tai ehkä olet itse henkilö, jota ärsyttää suuresti 'herkät hienohelmat'. angel sekin on mielenkiintoista.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2010 14:24:53 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #1 : 15.04.2010 19:06:30 »

minä muistan yhden tilanteen kiusaus vuodesta, olen tän kertonut ennenkin...

kovistyttö ja lauma siipeilijöitä olivat ympärilläni ja kovistyttö koitti saada minua lyömään, 'no lyö nyt, lyö s***n h***a.....sanoin että lyöminen on vastoin mun periaatteita, ja en lyönyt. siitäkös tyttö alkoi pihisemään raivosta, koska ei voinut saada minua 'samalle tasolle'...jotta olisi saatu aikaan koston kierre.

koin voittaneeni sen tilanteen, vaikka minua pyöriteltiinkin lumihangessa. koskaan en myöskään alistunut siihen, että kukaan olisi kieltänyt missä liikun, vaikka olikin 'tappouhkaukset' päällä kaupungille mentäessä, niin meninpä silti vaikka turpiini otinkin. silloin teininä. minuahan ei kukaan rajoita liikkumasta vapaasti missä haluan, jo ihan periaatteesta.

uh...onneksi idiotismi on vähemmässä nykyään. eräälle kiusaajalle kävi itselleen myöhemmin tosi kurjasti. hyvin onnettomia nuoria ne olivat, kiusaajat.

en usko että minua oli heikkona koskaan pidetty vaikka olinkin herkkä, päin vastoin minusta lähti jokin liiankin vahva 'maku', ettei minua vaan voinut olla kiusaamatta, kun minulla oli niin kiusallinen voimakas 'presenssi'....kai olin uhka. en kyllä tehnyt mitään muuta kuin elin hiljaisesti omaa elämääni, ja minulla oli pari ystävää.

noh....niitä aikoja....

mutta en minäkään kiusaamisesta kertonut kellekään, en edes äidille, koska siitä kertominen olisi ollut merkki jostain 'häviöstä'. Undecided

toisaalta kyllä silloin kiusaus aikaankin tajusin, että kiusaajilla oli hyvin paha olla. ei ihminen, joka voi hyvin, ala kiusaamaan toisia....

toisaalta tuskin toisten kiusaaminen kovin pitkäaikaista lievitystä siihen pahaan oloon tuo...
« Viimeksi muokattu: 15.04.2010 19:33:27 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #2 : 16.04.2010 19:59:33 »

*tiskit kesken*

KV?

Lainaus
Mutta sitä en ihmettele ollenkaan, miksi lapsilla ja nuorilla, miksei myös aikuisillakin ole tosi paha olla ja elää täällä..
Kun meitä pakotetaan aina kaikenmaailman juttuihin ja systeemeihin, niin ei ole ihmekään, jos välillä pinna katkeaakin.

niin, tämän ajan arvot eivät ole ihmislähtöiset.

työelämä ja mikään ei oikein toimi sen perusteella, miten maailmasta tulisi ihmisille hyvä paikka.

jos kulttuuri rakentuisi sen päälle, että oikeasti mietittäisiin, mikä on ihmiselle parasta ja rakennettaisiin sitten siltä pohjalta....

Lainaus
Mutta ihmiskunta vaan sattuu toimimaan siten, että ollaan kehitetty omat säännöt ja jutut, että niin ja näin pitää tehdä, että kuuluu joukkoon ja on yhteiskunta-kelpoinen.
Eikä keskitytä yksilön omiin kykyihin, ja kannusteta jokaista siihen, mihin on kiinnostunut.
Kaikki vaan pitäisi olla samaa harmaata massaa, ettei saisi olla mitään poikkeavuuksia.

niin, tää on tällästä massatuote-aikaa, ja ihmisiäkin puristetaan tuubista, jossa on kai muka jotain 'ihmismönjää'....ja sitä sitten vaan puristetaan rattaisiin.

kärjistettynä.

Lainaus
No ihmiskuntahan on vielä niin lapsenkengissä, ettei sitä voi odottaakaan, että ymmärrettäisiin ihmiset yksilöinä.
Onneksi tämä on vain väliaikaista, sillä jos tämä olisi lopullista, niin eipä tietäisi miten päin täällä pitäisi elää..

minä en tiedä olisiko lapsenkengissä, mutta ehkä jonkinlaisessa alennustilassa.

ja sokeuden tilassa.

tavallaan, kaikki mahdollisuudet parempaan jo on ihmisissä, mutta he ei itse tajua sitä...ja ollaan sokeita sille mitä voisi olla.

tai sitten loppuun asti nääntyneitä, kun pitää olla kuin työkone.

luulen että joskus kun tulee parempi aika, niin tätä vaihetta historiassa muistellaan päätä pyöritellen :Smiley idiot2

en tiedä onko tää totta, mutta mieheni esitti väitteen, että itseasiassa koskaan historiassa ei ole ihminen tehnyt näin paljon työtä elantonsa eteen kuin nyt.

jos minulta kysytään, niin tää on vähän sellaista 'uusorjuuden' aikaa.

kiusaamisesta, minusta ne ei ikinä yliotetta saaneet, eivätkä saa Wink
« Viimeksi muokattu: 16.04.2010 20:01:09 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

mirka222
Vieras
« Vastaus #3 : 16.04.2010 21:28:56 »

Mä olen tuolla yliopistossa huomannut, että monet kiusaajat ovat itse todella herkkiä/yliherkkiä ja yleensä heiltä itseltään löytyy taustalta kiusaamista ja muita todella rankkojakin elämänkokemuksia...Luulisi, että rankat kokemukset tekevät ihmisestä entistä empaattisemman, suvaitsevamman ja avarakatseisemman mutta asia ei ehkä olekaan näin yksinkertainen...Esimerkiksi eräs entinen yliopisto "ystäväni" teki/tekee usean ihmisen elämästä helvettiä pelkällä läsnäolollaan, minut hän eristi täysin koko kaveriporukasta ja tuhosi lähes kaikki suhteeni toisiin koulukavereihini, erään ystäväni hän ajoi melkein itsemurhan partaalle ( ei tosin ollut se pääsyy mutta laukaiseva tekijä), erään toisen tuttuni harjoittelupaikan hän sai evättyä puhumalla paskaa hänestä kyseiseen paikkaan..Kyseinen tyyppi on kokenut itse nuoruudessaan kovia, ollut sairaalassa kauan muun muassa anoreksian takia ja suvussa on muutenkin paljon mielenterveysongelmia ja sairauksia, joista ovat joutuneet sitten kärsimään..Hän on kovin dominoiva, hallitseva ja mustasukkainen ja hänen menettämisen pelkonsa ja hallitsevuuden tarpeensa menee lähes aina yli inhimillisten rajojen..Jos ihminen joutuu kokemaan enemmän kuin pystyy sillä hetkellä kestämään, hän voi muuttua samanlaiseksi hirviöksi kuin mitä muut ovat olleet häntä kohtaan, kadottaa oman inhimillisyytensä/hyvyytensä, koska ei uskalla olla enää "hyvä" ja samalla ehkä myös "heikko"/altis pettymyksille, ettei menettäisi "järkeään" tai hallintaansa elämästään...

Mulla on käynyt myös kerran niin, että olen kadottanut oman "hyvyyteni/ihmisyyteni", se tapahtui parisuhteessa ja katkeruus kohdistui myös samaan parisuhteeseen..En tuntenut syyllisyyttä enää mistään ja kaikki oli mulle sallittua siinä katkeruudessa, vasta nyt, noin parin vuoden säteellä olen alkanut tuntea kovaa katumusta ja syyllisyyttä teoistani ja tuntuu, että minulla on eka kertaa aitoa halua olla hyvä tätä tiettyä ihmistä kohtaan.. 
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #4 : 16.04.2010 21:36:27 »

Harmi, että tämä koulukiusaajatyyppi ei itse asiaa tiedosta..Hän esimerkiksi puhui pari viikkoa sitten päin naamaa minun kanssani, että "olisi mukava olla enemmän yhteyksissä" oikein mairea ja vilpitön hymy naamallaan, kun olin hetki sitten kuullut tältä lähes itsemurhaan ajautuneelta ystävältäni, että tyyppi oli puhunut musta paskaa ja jättänyt kutsumatta eräisiin juhliin, johon tuli muitakin opiskelijoitamme...Tuon episodin jälkeen oikeasti huomasin kuinka kiero ihminen pystyy/voikaan olla..Mä oikeasti pelkään tuota ihmistä sydämeni pohjasta enkä todellakaan halua, että hän tietää mitään elämästäni tai läheisistäni..Tulevaisuuden suunnitelmani hän sai udeltua, kun tapasin hänet silloin pakon edessä naamatusten ja menin tietenkin paniikkiin ja puhuin kuin papupata Cheesy Nyt kun päätin tietoisesti jättäytyä tämän henkilön vaikutuspiiristä (poistin mesestä/FB:stä->>syynä muka gradukiireet etten ehdi olla facessa Grin), hän on ihmeellisesti alkanut mönkiä takaisin elämääni..Olin jo ehtinyt unohtaa tän tyypin kunnes tuli tää pakollinen tapaaminen kouluasian merkeissä ja hän sai syyn tavata ja udella asioitani...
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #5 : 16.04.2010 21:46:13 »

N222

Lainaus
Hän on kovin dominoiva, hallitseva ja mustasukkainen ja hänen menettämisen pelkonsa ja hallitsevuuden tarpeensa menee lähes aina yli inhimillisten rajojen..Jos ihminen joutuu kokemaan enemmän kuin pystyy sillä hetkellä kestämään, hän voi muuttua samanlaiseksi hirviöksi kuin mitä muut ovat olleet häntä kohtaan, kadottaa oman inhimillisyytensä/hyvyytensä, koska ei uskalla olla enää "hyvä" ja samalla ehkä myös "heikko"/altis pettymyksille, ettei menettäisi "järkeään" tai hallintaansa elämästään...

ymmärrän tämän, joskus ihminen voi olla niin traumatisoitunut että on enää ulospäin pelkkää suojakuorta ja hyökkäyksellä puolustautumista....vaikka ei olisi aina enää tarvis.

mun kokemukset kiusattuna olosta ajoittui kasille ja ysille, mutta jännä kuulla että yliopistossakin jaksetaan jatkaa samaan malliin.

yliopistokiusaajat ei vaan enää varmaan hakkaa ja potki, kun se on epäsivistynyttä :Smiley Tongue

mulla ei ole mitään kokemuksia yliopistomaailmasta. tällä hetkellä on elämäni parhaat opiskelukaverit, mutta heidät löysinkin vasta 25 ikävuodesta eteenpäin.....

ylä-aste jätti mulle kyllä sellaiset traumat että petyin ihmisiin ja lukiossa en halunnut olla tekemisissä enää läheisesti kenenkään kanssa ja muutin pois entiseltä paikkkunnalta heti kun pääsin.

se oli se klassinen 'neitsythuora' juttu, jossa tytön kasvaminen naiseksi ei olekaan sosiaalisesti yhtä hieno juttu kuin pojan kasvaminen mieheksi.

enää en jaksa edes olla vihainen sillekään epäkohdalle...se sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus...

jos olisin elänyt toisenlaisessa kulttuurissa, missä se huora-madonna potaska olisi jo unohdettu ja naisellisuutta kunnioitettaisiin....

mutta, olenpa ihan hyvin selvinnyt tässäkin ajassa....voin olla itseeni tyytyväinen kun olen selvinnyt vaikka mistä. ei sillä, niin varmaan moni muukin.

ihmiset kun ei aina päästä toisiaan kovin helpolla.  :Smiley

« Viimeksi muokattu: 16.04.2010 21:47:56 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Mountain Lion
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 07.05.2010 22:06:38 »

Olen itsessäni huomannut sellaisen piirteen kun minua on kiusattu ja joutunut "kavereiden" hylkäämäksi sairauksien vuoksi, että sen jälkeen kun olen ollut parisuhteessa ja saanut uusia kavereita ja sitten onkin tullut jonkinlainen riita täi muuten vain kränää niin minä otan sen kaiken itseeni ja alan mollaamaan itseäni (jotka ovat ihan aitoja tunteita silloin) jonka tarkoitus on saada toinen ihminen väittämään vastaan jotta tuntisin itseni taas hyväksytyksi. Kun pidän sitä merkkinä siitä että toinen ihminen ei pidä minusta, että olen jotenkin huono kun olen antanut hänelle huomauttamisen aihetta kun en halua kokea hylkäystä uudestaan (se on suurin pelkoni), kun kiusaamisella osoitettiin että mitä ikinä teenkin niin se tuntui olevan väärin. Yritän siis kai olla täydellinen joka on ajatuksena jäänyt takaraivoon. Sad

Esiintymis kammo on ollut lähes kymmenen vuotta tehtyäni päätöksen että en ennää ikinä sano mittään mistä en ole täysin varma tai on vaara että muut alkavat pilkkaaman minua, tämä siksi kun opettaja nöyryytti luokan edessä 3 luokalla. Embarrassed
tallennettu

"Sielu jää ilman sateenkaarta, jos silmät jäävät ilman kyyneliä."
rovatar
Astro-nauttija

Keltainen Kosminen Aurinko

Profiili
« Vastaus #7 : 07.05.2010 22:28:26 »

Olen itsessäni huomannut sellaisen piirteen  niin minä otan sen kaiken itseeni ja alan mollaamaan itseäni (jotka ovat ihan aitoja tunteita silloin) jonka tarkoitus on saada toinen ihminen väittämään vastaan jotta tuntisin itseni taas hyväksytyksi.

Vain astrologinen kannanotto asiaan, kun kuulostat ihan Rapu-ystävältäni tuossa asiassa...
Hänkin syyllistää itsensä aina, vaikka syy ei pohjimmiltaan ole hänessä yhtään.
Joku auktoriteetimpi henkilö sanoo jotain kielteistä esim. porukan yleisestä toiminnasta ja ystäväni heti kokee ,
että Hän on tehnyt jotain väärää.
Ja hokee, -Voi, että mie oon huono ihminen... Cry

Ihan vain astrologisesti kiinnosti asia.
 smitten
tallennettu

Aurinko Kauris, AC Skorppari,
Kuu Kaksonen.
Merkurius Jousimies.
Venus Kauris.
Sideerinen Jousimies.
Keltainen Kosminen  Aurinko.
Mountain Lion
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #8 : 08.05.2010 09:14:40 »

(En ole rapu, vaan härkä)  Smiley

Minä olen yleensä kyllä tullut opettajien kanssa myöhemmin hyvin toimeen (paremmin kuin oman ikäisten) paitsi silloin kun joku onkin samantapainen kuin tämä nöyryyttäjä oli (7 luokalla tuli sellainen vastaan) Undecided
tallennettu

"Sielu jää ilman sateenkaarta, jos silmät jäävät ilman kyyneliä."
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #9 : 08.05.2010 14:04:50 »

tuli toisesta ketjusta mieleen, että kun sitten 'haukutaan' yliherkiksi, tai esitetään herkkyys negatiivisessa, syyttävässä valossa, niin mikä se sen vastakohta sitten on, joka olisi hyvä?

-turtumus
-karkeus
-tunnottomuus
-huomiokyvyttömyys

?

no kai sillä haetaan jotain vanhanaikaista ihannetta siitä, kuinka 'kovuus' on hienoa. no varmaan on ympäristöjä, joissa kovuus on paikallaan, kuten sota.

mutta pitääkö tavallisen elämän olla sotaa?

herkkyydessä on se 'vika', että herkkä on sellainen puntari, joka aistii ympäristön ilmapiirin, ja se asettaa sellaisia vaatimuksia, että ihmiset joutuu miettimään toimintansa laatua...sellaisessa seurassa, jonka jäsenissä kenellekään 'mikään ei tunnu missään'...voi olla käytökseltään vaikka kuinka alhainen ja tökerö, mutta herkkä henkilö 'peilaa takaisin' ne piirteet, missä joutuisi miettimään vähän enemmän omaa käytöstään, ja se on tietenkin ärsyttävää ja rasittavaa, koska pitäisi hieman nähdä vaivaa ja joskus jopa kyseenalaistaa sitä, onko oma käytös hyvää ja pitäisikö sitä kehittää.

möykkäävät, mylvivät ja karkeat raakalaiset ovat harvoin herkkiä :Smiley
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #10 : 08.05.2010 19:16:10 »

...hmm. ja onko sotien, tarkoitan yksilöiden välisiä sotia, alkuperä siinä, että kun oma herkkyys on alunperin tullut loukatuksi, sen jälkeen on kehittänyt 'aseita', koska on huomannut että on tarpeen sotia, sillä toiset ihmiset pyrkii aina haavoittamaan.

kumpi lie ollut ensin, hyökkäys vai puolustus....

varmaan hyökkäykset, jonka jälkeen on täytynyt oppia kehittämään puolustushyökkäyksiä.

maailmassa, jossa ihmiset eivät tarkoituksella pistelisi ja loukkaisi toisiaan, herkkyydestä ei olisi ainakaan haittaa. se voisi olla vaan herkässä olevaa iloa. :Smiley
tallennettu

Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #11 : 08.05.2010 21:45:02 »

Herkkyys on vahvuutta.  smitten angel
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 09.05.2010 01:48:44 »

Voi olla herkkä ja vahva yhtä aikaa. Tässä ketjussa jotenkin tunnutaan rinnastavan herkkyys huonoon itsetuntoon, sillä aika monet käyttäytymismallit, kuten se, että ottaa itseensä liiallisesti muiden sanoista kertoo mielestäni enemmän siitä, että ei luota itseensä kuin varsinaisesta herkkyydestä. Herkkä ihminen mielestäni aistii helposti eri nyansseja ja tunnelmia, näkee herkästi asioista mitkä jäävät muilta huomaamatta.Tässäkin asiassa voi ajatella, että on monenlaista herkkyyttä. Positiivista, jolloin hyödyntää tämän piirteen parhaita puolia tai sitten sellaisesta jossa herkkyyden kaikki negatiivisest puolet nousevat pintaa. Vaikka on herkkä ihminen perusluonteeltaan niin se ei tarkoita sitä, että loppuelämän täytyisi loukkaantua ilkeistä ja loukkaaviksi tarkoitetuista sanoista. Herkkyys on mielestäni mahdollisuus oppia suhtautumaan maailmaan siten, että ei tarvitse sitä paksua suojakerrosta itsensä ja maailman väliin, vaan on avoin ja kokee elämän kaikki pienetkin asiat vahvasti, mutta ei silti takertuvasti. Herkkyys ei mielestäni myöskään tarkoita sitä, että roikkuu vanhoissa ja kulahtaneissa asioissa joista joskus on loukkaantunut.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
rosemary
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #13 : 09.05.2010 11:11:23 »

Sellainen asia tuli mieleeni tuosta herkkyydestä, että usein asetelma on se, että se herkkyys, myös asianomaisen omalta taholta koetaan ongelmaksi. Enpä muista koskaan lukeneeni sellaista kommenttia tai ketjua, jossa joku valittelisi sitä, että kuinka sitä onkin ikävä ihminen ja kiusaa toisia  Grin.

Minusta tässä asetelmassa on jotakin kieroa...jos nainen kävelee yksin ja naisellisesti pukeutuneena iltamyöhällä kaupungilla, niin sehän on selvää, että joutuu vaikkapa raiskatuksi. Mitäs käveli yksin iltamyöhällä provosoivissa hepenissä  Cheesy. Jos nainen joutuu miehen hakkaamaksi, mietitään, mitä nainen teki, että sai turpiinsa. Ärsytti stressaantunutta miesrukkaa väärässä paikassa, joten sitä saa, mitä tilaa. Joku taas joutuu työpaikkakiusaamisen uhriksi ja on auttamatta ulkopuolisten silmissä "väärässä". Jotainhan perustavaalaatua väärin tällaisen henkilön on täytynyt tehdä, että joutuu toisten hampaisiin.

No oli vähän provosoituja esimerkkejä, mutta ei kaukaa haettuja kuitenkaan. Tuntuu jotenkin siltä, että yhteiskunta automaattisesti syyllistää "uhrin". Miksi kukaan ei kyseenalaista niiden toimintaa, jotka toimivat väärin???
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #14 : 09.05.2010 12:42:42 »

rosemary

Lainaus
Sellainen asia tuli mieleeni tuosta herkkyydestä, että usein asetelma on se, että se herkkyys, myös asianomaisen omalta taholta koetaan ongelmaksi. Enpä muista koskaan lukeneeni sellaista kommenttia tai ketjua, jossa joku valittelisi sitä, että kuinka sitä onkin ikävä ihminen ja kiusaa toisia

Wink Niinpä. siinä arvoasetelmassa onkin kieroutta. kiusaaminen on jotenkin äänettömästi hyväksyttyä usein.

En jaksa Ratkaisun tekstiä lainata, kun se oli kokonaisuudessaan niin tiivistä asiaa josta en olisi eri mieltä....mutta  off-topiccina, jos Ratkaisu ei koe omakseen tai löydä itsestään  neitsyt merkkiä, niin minusta juuri tuollainen tiivistetty ja joka näkökulmasta punnittu ja pureksittu analyyttisyys on juuri neitsyttä. mielestäni kirjoitus oli hyvin neitsytmäinen. kun heitetään pöytään neitsytmäinen loppuun asti viety tiivistetty analyysi, siihen on kenenkään vaikea yleensä sanoa mitään ja se vie ihmiset hiljaiseksi. saivartelun varaakaan ei jää. Grin

siis, tämän olen huomannut aikaisemminkin, muistakin neitsyeistä.

tallennettu

Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: