Hopeainen
Satunnainen astroilija
|
|
« : 19.04.2010 23:12:01 » |
|
Viime yöltä:
---
Olin jossain tuntemattomassa talossa, ikäänkuin hieno puukartano tai ja sen olohuone, jonka kaikki runsaat romanttiset hieman epäjärjestyksessä olevat kalusteet ja koristeelliset ikkunoiden pieletkin ovat kaikki tummaa puuta. Sisällä alkoi hieman hämärtää, ilta taisi olla saapumaisillaan eivätkä valot olleet vielä päällä. Huone oli alakerran kulmahuone, joka oli muodoltaan hieman pitkulainen ja talon kulmasta pyöreänkulmikkaasti ulkoneva, ikkunat olivat korkeat ja kapeahkot.
Katsoin hiljaisuudessa ulos ikkunasta. Oli luminen talvi, maisema oli taianomainen. Piha vietti hieman alaspäin, ja jonkin matkan päässä, lumisten (lehti)puiden takana oli jäätynyt ranta. Sitten näin että noin kymmenen metrin päässä pihaa pitkin puiden editse käveli kaunis, leimuavaturkkinen tiikeri. Niitä oli kaksikin, eivät olleet enää pentuja, mutteivät myöskään aivan täysikasvuisia, ja leikkivät keskenään mennessään.
Meinasin sanoa muualla talossa olevalle siskolleni, että tule katsomaan, mutta sitten tajusin että onkohan ovet varmasti kiinni, tiikerillä on varmaan nälkä näin talvella ja voivat olla vaarallisia. Niinpä meinasin lähteä tarkistamaan ovia.
Kun käännyin mennäkseni ovelle päin, näin huoneessa keskellä olevan pöydän vieressä mustaturkkisen apinan, joka katsoi paikaltaan minuun päin. Sillekin voisi käydä huonosti, jos tiikeri tulee. Käännähdin takaisin ikkunaan päin nähdäkseni, ovatko tiikerit tulossa. Tiikeri(t) oli kadonnut, ja olin ihan varma että takaisin kääntyessäni se jo seisoisi huoneen ovella. Sitten katsoin uudestaan apinaa ja tajusin että sillä oli joitakin samoja kasvonpiirteitä kuin minulla, joten se saattaisi ehkä ymmärtää minua. Puhuin sille, kasvot samalla korkeudella, normaalisti ja tuttavallisesti, mutta toki hiljaa ja matalalla äänellä. Apina oli nyt minuun kasvot hieman sivuttain, mutta kun se kääntyi, huomasin, että siinä välissä apinan kasvojen toiselta puolelta oli iho lähtenyt irti (ne olivat rupisen mustanpunaiset) joko tiikerin haukkaamana, poltettuina tai jotain. Se ei näyttänyt erityisen järkyttyneeltä eikä mitään, katsoi vain edelleen ihan normaalisti, jokseenkin rauhallisin ja inhimillisin silmin. Se näytti samaan aikaan säälittävältä mutta kuitenkin viisaalta ja siltä ettei sen puolesta todella tarvitsisi huolehtia. Puhuin sitten sille jotain varmaan tilanteeseen liittymätöntä, mitä en nyt valitettavasti muista, jotain "tummanvihreää" puhetta, sellaista maalaavaa (vaikken tiedä tuliko se sävystä vaiko aiheesta). Saattoi olla valvenäkökulmasta ihan tolkutonta puhetta, mutta uninäkökulmasta johdonmukaista.
---
Tämä oli hyvin hämmentävä uni. Minulla ei ole ikinä ollut erityistä suhdetta sen enempää tiikereihin kuin apinoihinkaan. Kuitenkin molemmat olivat tuossa unessa jotenkin tavattoman vaikuttavia ja "tutunoloisia".
Yksi joka tuli aika nopeasti valveille päästyäni mieleen oli tietenkin kiinalainen horoskooppisymboliikka. Muistin, että molemmat eläimet löytyvät sieltä ja näyttäisivätkin olevan toistensa vastamerkit. Jos joku asiaa paremmin tunteva osaisi tätä kautta sanoa jotain?
Muutkin tulkintaehdotukset toki tervetulleita. En kuitenkaan lähtisi siitä että tuo apina ainakaan esim. edustaisi "petosta" kuten useimmat netin unisanakirjat tuntuvat väittävän. (Ja tiikeriä oli tosiaan unilogiikkaan sopivasti ensin yksi ja sitten kaksi ja sitten taas yksi, jos kertomus näyttää tuolta osin hämärältä.)
---
|