Muoks: jos olisit lisännyt virkkeeseen vaikka "muistikuvani mukaan", tjsp, se olisi
ollut ihan OK, mutta tuollainen kategorinen väite vaatii mielestäni tarkan
lähdeviitteen. YMMV...
Sinähän ihan itse päätät millä mielellä tekstejäni luet. Jos ei oma älli riitä päättelemään, että kun kuitenkin kerroin että luin siitä 30 vuotta sitten ja sen jälkeen dumppasin kirjan kirpparille, niin tottakai kyse on silloin muistikuvasta.
Ei minulla ole mitään ongelmaa siinä, että ihminen voi inkarnoitua eläimeksi, jos oikein
eläimellisesti elää elämäänsä. Elkäämme me eläkö elämiämme eläimellisesti, vaikka
eläimiä (nisäkkäiden lahkoon kuuluvia) joidenkuiden mukaan olemmekin!
Uhkailu sillä, että jos et käyttäydy kunnolla - eli sopeudu osaasi riistettynä ylempien kastien elättäjänä - synnyt eläimeksi, on hengellisyyden valepukuun puettua maallista vallankäyttöä. Erittäin irstasta jumalanpilkkaa siis minun mielestäni, kuten kaikki hengellisyyden käyttö maallisen vallankäytön välikappaleena.
Lisäksi se on keskiaikaista maagista ajattelua; siinä Bhagavad Gitassa jota silloin teininä selailin oli oikein kuvituksen kera tämä: Oli kuvapari mässäävästä ihmisestä ja sen parina kuva siasta ja sitten toinen kuva seksinhimokkaasta ihmisestä ja sen vieressä koirasta.
Keskiaikaistyylinen maaginen ajattelu ei oikein nappaa, en enää myöskään usko että sairaudet aiheutuva 'pahoista huuruista' tai 'pahoista hengistä.'
Kastilaitos on ihan OK! Tottakai yhteiskunnassa tarvitaan ihmisiä kaikenlaisten töiden suorittamiseksi! Sen huomaat vaikka silloin jos siivoojat menevät lakkoon! Tietysti
ihanne olisi, että eläisimme metsästäjä-keräilijöinä, joiden ei tarvitsisi huolehtia
juuri muusta kuin syömisestä, naimisesta ja goisuupaikan löytämisestä, mutta siihen ei taida olla enää paluuta...
Siivoojien olisikin muuten syytä mennä lakkoon, palkat ovat sen verran huonot. Ja siivoojaksi ei synnytä, kastiin synnytään.
MIksi muuten Suomessa ei ole kastilaitosta, vaikka täälläkin viljellään maata? Logiikkasi ontuu: Modernin paljolti maataloustuotteilla elävän väestön onnistuu suurimmassa osassa maailmaan tehdä homma ilman kastilaitosta.
Minkä lisäksi kastilaitoksen idea on, että siinä kastissa kuolet mihin olet syntynyt; ei voi vaihtaa kastista toiseen. Kyse ei siis ole mistään järkevästä työnjaosta, vaan siitä että säännöt laatinut eliitti on varmistanut itselleen ja omalle sukulinjalleen parhaat edut ja sitten kaikenlaisilla hengellisperusteisilla uhkailuilla pitää itseään elättäviä alempikastisia kurissa.
Kastilaitoksen kannattaminen ei ole minun maailmankuvassani yhtään sen eettisempää kuin vaikkapa Apartheid-ajan Etelä-Afrikan rotuerottelun kannattaminen. Sama idea: Siinä yhteiskuntaluokassa pysyt mihin synnyt, ja pieni eliitti riistää massoja.
Hegellisyys sisältää minulla voimakkaan 'samat säännöt kaikille' -komponentin. Koska kaikissa ihmisissä on jumalan kipinä, ei ketää voi asettaa toista huonompaa asemaan syntyperän (kasti, ihonväri jne) perusteella. Hierarkkinen valtarakenne korruptoi kaikki sen jäsenet ja pahiten ne siellä yläpäässä hierarkiaa olevat. Hengellisyys hankaloituu myös siinä tilanteessa melkoisesti.