Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suomi ja Suomalaisuus Tänään  (Luettu 14338 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« : 25.04.2010 21:54:11 »

Minun on jo aikoja tehnyt mieli perustaa tälläinen aihe.

Täällä saa keskustella kaikesta mikä liittyy nykyiseen Suomeen ja suomalaisuuteen näinä aikoina. Ei siis historiakaan ole kiellettyä, mutta painopiste on nykyisyydessä.

Tänne voi siirtää kaikki muiden ketjujen Off-topic 'suomalaisuus' keskustelut.

Suomi on minulle tärkeä enkä aio muuttaa täältä.

mutta mitä sinun mielestäsi Suomessa pitäisi kehittää näinä päivinä?

-mitä muuttaa?

-mitä korjata?

-mitä säilyttää ja suojella?

asia voi olla iso tai pieni.

vaikka aihe voi herättää voimakkaita tunteita, kun kyseessä on kotimaa, koitan siltikin myös itse pysyä parhaan kykyni mukaan kohteliaana enkä tulistua liikaa Wink

jätän tän tänne vaikka en tiedä jaksanko enää tänään sunnuntai-iltana puida mitään.

« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 22:00:03 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #1 : 25.04.2010 21:56:10 »

Lisää kysymyksiä:

-Mitä suomalaisuus sinulle merkitsee?

-Millaisena koet suomalaisuuden nykytilan?

ja tietty muissakin maissa asuvat saa osallistua. Smiley
tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #2 : 25.04.2010 22:19:10 »

Hihihii... Cheesy Päätit sitten lähteä kuumentamaan astrolaisten tunnemaailmaa.. Tongue

Suomi, haukkumanimeltään Kekkosslovakia, tuo omituinen entisen Neuvostoliiton elossa oleva,
vahinkolapsena syntynyt pikkuveli, joka hämmentyneenä etsii paikkaansa Euroopassa,
johon ei erilaisuutensa vuoksi tunne kuuluvansa,
ja jota EU, tuo paha ottoäiti lapsineen ilkkuu ja syrjii tämän omituisten tapojen vuoksi.

Voi mitä tästä lapsesta vielä tuleekaan aikuisena, kysyy isä Maailma, mutta ei ehdi muilta kiireiltään
ja lapsiltaan antaa tarpeeksi huomiota puoliorvoksi ja yksin jäänneelle Suomelleen.

angel
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #3 : 25.04.2010 22:24:23 »

Wink

minä kun en kuumia tunteita pelkää Wink muistan nimityksen a la Sasha, 'kuumakaisa'...that's me Grin

mutta huomenna lisää, kun ei enää riitä voimat tältä päivältä.

KV?: 'kapitalistinen kommunismi' coolsmiley aika hyvä määritelmä...
tallennettu

Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 25.04.2010 22:43:37 »

Tämä on vähän sellainen aihe johon en oikeastaan tiedä haluaisinko kommentoida vai en. Ehkäpä juuri sen takia, että se herättää aina niin kuumia tunteita ja on aika monen oman ihmissuhteeni tiellä.  Cool En ole koskaan kokenut itse tarvetta erityiselle kokemukselle kansalaisuudesta ja siksi tavallaan koenkin yhdentekevänä sen asian missä asun ja mitä kansalaisuutta edustan. Lähinnä haluaisin nähdä enemmän maailmanlaajuista yhteistyötä, rajat ylittävää halua tehdä töitä yhdessä paremman huomisen puolesta. Tiedän, että kuulostaa erittäin hippihörhö puheilta, mutta tuon mainitsen sen takia, että ainakin tällä hetkellä suomalaisuuden korostaminen tuntuu vaikuttavan ihmisiin siten, että ollaan entistä sulkeutuneempia ja sisäsiittoisia.

Se on varmasti tämä lama mikä nostaa ihmisistä ne rumat puolet esiin. Tällä hetkellä tuntuu olevan yleisesti hyväksyttyä olla rasisti ja ulkomaalaisvastainen ja se usein liitetään isänmaallisuuteen, mutta minulle se näyttäytyy vain oman navan tuijottamisena. Toki ihmisten on tiukempina aikoina vaikeampaa olla antelias ja avoin, kun omista kukkaron nyöreistä täytyy pitää parempaa huolta, mutta silti minusta on pöyristyttävää törmätä vaikkapa facebookissa yhteisöihin, kuten Ei yhtään pakolaista Suomeen niin kauan kun täällä on yksikin koditon ja sitä rataa. Suomessa on jo taidosta kiinni, että kodittomaksi ajautuu, joten aivan rauhassa voivat he siellä kadulla pysyä jos sinne ovat halunneet, näin kärjistetysti. Voin oikeasti sanoa, että minulle tulee fyysisesti paha olo kaikesta tästä punaniskameiningistä ja rasismista.

Toinen asia mikä minua häiritsee suunnattomasti on nämä homoseksuaalien, kirkon ja valtion väliset asiat, mutta en nyt niihin tässä pureudu, sillä siitä on niin paljon keskusteltu noin yleisestikin.

Olen miettinyt jo hyvin pitkän aikaa sitä miksi suomalaisilla on tarve korostaa tiettyjä luonteepiirteitä ja ominaisuuksia, kuten sisua, tahtoa, periksiantamattomuutta, hyvää viinapäätä. Jollain tapaa koetaan hirveän tärkeänä pönkittää omaa kansallista egoa, jonkä ehkä lähinnä ymmärrän ja käsitän sitä kautta, että itsenäistymisestä ei ole kauhean kauan aikaa. Aika usein vain itse olen ajatellut, että en usko noiden suomalaisten itse keksimien määritelmien edes kuvaavan erityisen hyvin meitä kansana. Haluaisin lähinnä ehkä nähdä missä se sisukkuus nykyään ilmenee? Siinä miten monta kaljaa pystytään sisukkaasti yhdessä illassa vetämään, kun se kaljanjuontihan on niin suomalaista? Liian usein omat hölmöilyt kuitataan suomalaiseen kansanluonteeseen vetoamalla, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Lähinnä olisi tarvetta katsoa peiliin.

Hmm, eli voisin kiteyttää, että minua ahdistaa se, että ihmiset haluavat toimia noiden yleistyksien varjolla ja niiden mukaan. En näe itse tarvetta millekään yleistyksille suomalaisesta kansanluonteesta.

edittiä. Täytyy muuten vielä sanoa, että minua ärsyttää suunnattomasti se, että rakastan Sibeliuksen Finlandiaa aivan suunnattomasti, mutta nykyään kun kuuntelen sitä joudun väkivalloin poistamaan mielestäni kaikenmaailman rasistit joihin törmää omissa piireissä lähes päivittäin.  Angry
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 22:52:07 kirjoittanut Ratkaisu » tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #5 : 25.04.2010 23:21:18 »

minuakin v-tuttaa se, että rasistit omii vaikka mitä symboleja, joiden alkuperäinen tarkoitus ei ole rasismi. ei se hakaristikään ole rasistinen symboli alunperin, vaan kuvaa onnea, suojelusta ja neljää ilmansuuntaa. mutta minkäs teet.

en minäkään tarvitse mitään yleistystä suomalaisuudelle, en pidä yleistyksistä, mutta sen 'kateuden' olen vaan niin monta kertaa käytännössä huomannut liittyvän juuri suomalaisuuteen.

mutta se on ehkä muuttumassa. suomalaisuuskin on muuttumassa. sekä etnisesti että muuten.

Maailmanlaajuinen yhteistyö on tavoiteltava asia ja todella tarpeellinen näinä aikoina kun maailma on täynnään niin monenlaisia ongelmia ekologisista jutuista lähtien.

minä vaan uskon, että maailmaa voi parantaa tehokkaimmin parantamalla lähellä olevaa maailmaa.

no toki tuokin on yksi näkökulma. miksi minulla olisi mitään sitä vastaan että joku haluaisi lähteä tkemään kehitysapu työtä tai katsoa maailmanlaajuisesta näkökulmasta  idiot2

Suomalaisuudessa minulle on tärkeää kieli, se on uniikki, ainutlaatuinen ja harvinainen kieli, joka on hyvin ilmaisukykyinen. minua kiehtoo siinä sen erilainen rakenne kuin kaikissa muissa euroopan kielissä, ja aion syventää omaa äidinkielen osaamistani.

Luonto on kanssa minulle suomessa tärkeä. Suomi sisältää paljon erilaisia maastoja, joilla on oma persoonallisuutensa. ja Lappi....ja pohjoisen valo. en tarkoita new agea, vaan sitä ihan konkreettista valoa mikä vallitsee pohjoisessa, se on erityinen!

no, itse olen Savosta, ja sen polveileva ja järvinen maasto miellyttää myös.

siis Suomessa minulle tärkeintä: kieli ja luonto.

« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 23:24:37 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #6 : 25.04.2010 23:27:57 »

minuakin v-tuttaa se, että rasistit omii vaikka mitä symboleja, joiden alkuperäinen tarkoitus ei ole rasismi. ei se hakaristikään ole rasistinen symboli alunperin, vaan kuvaa onnea, suojelusta ja neljää ilmansuuntaa. mutta minkäs teet.

No älä!  buck2
Mua v*tuttaa, että Euroopan rasistit tuontimuslimit ovat ottaneet hakaristin tunnuksekseen
vihassaan Juutalaisia vastaan, eikä tajua, että jos Hitler olisi voittanut sodan,
niin yksikään lähi-idän rättipää partanaama ei olisi täällä, -ei muslimit, eikä juutalaiset
sotiansa aiheuttamassa ja provisoimassa.

Ja mä olen rasisti, että se siitä.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 23:31:34 kirjoittanut Kreivi Krapula » tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #7 : 25.04.2010 23:31:22 »

Ratkaisu:

Lainaus
kuten Ei yhtään pakolaista Suomeen niin kauan kun täällä on yksikin koditon ja sitä rataa. Suomessa on jo taidosta kiinni, että kodittomaksi ajautuu, joten aivan rauhassa voivat he siellä kadulla pysyä jos sinne ovat halunneet, näin kärjistetysti.

minulla sattuu olemaan tästä tietoa ja olen itsekin ollut vuoden asunnoton, ja olen tuosta aika eri mieltä. en omaa päihdeongelmaa enkä muutakaan syytä. yksinkertaisesti vaan tulot oli liian pienet pk-seudun vuokriin, eikä asuntoja ollut tarjolla. Kukaan ei halunnut tarjota minulle asuntoa.

asunnottomuuteen liittyy monta erilaista tarinaa. opin asiasta ja aika paljon tutustuttuani toisiin jotka on kokeneet samaa.

onneksi minulla on nyt koti, ja pidän siitä kiinni kynsin hampain!
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #8 : 25.04.2010 23:33:17 »

No älä!  buck2
Mua v*tuttaa, että Euroopan rasistit tuontimuslimit ovat ottaneet hakaristin tunnuksekseen
vihassaan Juutalaisia vastaan, eikä tajua, että jos Hitler olisi voittanut sodan,
niin yksikään lähi-idän rättipää partanaama ei olisi täällä, -ei muslimit, eikä juutalaiset

ja minä individualisti, joten minua ei rasistitkaan haittaa, niin kauan kun en tarvitse itsepuolustusta.
tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 25.04.2010 23:36:23 »

Ratkaisu:

Lainaus
kuten Ei yhtään pakolaista Suomeen niin kauan kun täällä on yksikin koditon ja sitä rataa. Suomessa on jo taidosta kiinni, että kodittomaksi ajautuu, joten aivan rauhassa voivat he siellä kadulla pysyä jos sinne ovat halunneet, näin kärjistetysti.

minulla sattuu olemaan tästä tietoa ja olen itsekin ollut vuoden asunnoton, ja olen tuosta aika eri mieltä. en omaa päihdeongelmaa enkä muutakaan syytä. yksinkertaisesti vaan tulot oli liian pienet pk-seudun vuokriin, eikä asuntoja ollut tarjolla. Kukaan ei halunnut tarjota minulle asuntoa.

asunnottomuuteen liittyy monta erilaista tarinaa. opin asiasta ja aika paljon tutustuttuani toisiin jotka on kokeneet samaa.

onneksi minulla on nyt koti, ja pidän siitä kiinni kynsin hampain!

Mä olen kanssa ollut Suomessa koditon ja asunut sukulaisten ja kaverien nurkissa sen ajan
ja olen aivan samaa mieltä.
Suomessa, jossa ei ole asuntoja tarpeeksi, eikä taloudellista potentiaalia pitää huolta
edes omista kansalaisistaan, ei yksinkertaisesti omaa resursseja maahanmuuttajiin.
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #10 : 25.04.2010 23:42:25 »

jep. olematta rasisti, olen samaa mieltä Kreivi K'n kanssa, että Suomessa pitäisi ensin laittaa oman maan asunnottomuus kuntoon. tai sanotaanko kompromissin omaisesti:

ainakin samaan aikaan!

Ykis kammottavimpia kohtaloita on olla ilman omaa kotia. sen kokemuksen jälkeen osasin todella arvostaa sitä mitä minulla nyt on. jostain kohtalon oikusta päädyin käväisemään alan EU-konferenssissakin viime vuonna, no tehtiin eräs yhteistyö sen tahon kanssa joka tarjosi meille asunnon, ja sitä kautta päädyttiin sinne konferenssiin. Sama taho kyllä tarjoaa asuntoja myös maahanmuuttajille.

ihan sama minulle, oltiinpa siis me ja maahanmuuttajat saman arvioisia.

Mutta se eu-konferenssi oli erittäin mielenkiintoinen kokemus ja antoi kuvan Euroopan asunnottomuudesta ja siitä kuinka sitä hoidetaan....
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 23:44:16 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Asterix
Vieras
« Vastaus #11 : 25.04.2010 23:44:38 »

No älä!  buck2

ja minä individualisti, joten minua ei rasistitkaan haittaa, niin kauan kun en tarvitse itsepuolustusta.

Grin No niin justiinsa! Cheesy Grin 2funny
Mä olen oikeastaan enemmän humanisti, joka omaa eräältä näkökannalta rasistisia piirteitä,
koska mä en usko, että rauhaa, ainakaan pitkäaikaista, saavutetaan, pyrkimällä
hallitsemaan toisia joko rahalla tai pelolla ja tähän on syyllistyneet
eräät uskonnonedustajat, Juutalaiset ja Muslimit kaikista eniten kautta maailman
historian, joista Juutalaiset vanhimpina, huh, Herra ties kuinka paljon ja kuinka kierosti,
mutta en väitä, etteikö Kristityt olisi lähteneet leikkiin mukaan ja olleet oikein nopeita oppimaan. Tongue
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #12 : 25.04.2010 23:47:45 »

Wink

tuossa olisi varmaan (ja paljon) jutun juurta omallekin aiheelleen. joten enpä syvemmin siihen, muuta kuin sen sanon, että rakennan oman arvomaailmani millaiseksi haluan, ja toimin lakien puitteissa. ( ja mielestäni epä-eettisiä lakeja en lähde noudattamaan vaan kapinoin...jos tarvis) ...todella mielenkiintoinen aihe kyllä, tuo vallankäyttöhomma.mutta laaja....

edit. niin, sanomisissani oli porsaanreikä, komppasin Ratkaisu'a, mutta jos minulta kysytään, tehköön rasistit mitä lystää, kun en ole vastuussa muista kuin itsestäni. he vastaavat omista teoistaan laille. simppeliä: rikoksesta seuraa rangaistus.

« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 23:52:39 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 25.04.2010 23:53:13 »

No joo. Itsellänihän ei tosiaan ole kokemusta kodittomuudesta, joten asiasta en millään kokemuksen syvällä rintaäänellä voi keskustella, enkä oikeastaan haluakaan juuri sen takia. Olin itseasiassa juuri poistamassa tuota viestiäni kun sitten vastasitte siihen, joten antaa sen olla. Ehkä tämä aihe on minulle liian hermoja kiristävä, jotta siitä nyt edes haluaisin lähteä väittelemään.

Mutta vaikka maan olot olisivat millaiset hyvänsä en näe rasismista mitään hyötyä. Yksilön voi tuomita aina hänen tekojensa mukaan, mutta kokonaista kansaa ei voida mielestäni tuomita yksilöiden tekojen mukaan.

Jos Suomi ei pysty pitämään omistaan huolta niin asia täytyy ratkaista. Se ei mielestäni tosin ole mikään syy vihata ulkomaalaisia. Aina täytyy muistaa, että olemme itsekin joillekin niitä muukalaisia, joten miksi suhtautua itse muukalaisiin vihamielisesti?
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #14 : 25.04.2010 23:58:41 »

ok.

tulkitsen tämän nyt niin, että kun aihe oli suomalaisuus, ja heti tuli esille rasismi, ja Ratkaisu olet nuori ihminen, parikymppinen, niin:

-nuoret suomalaiset ovat rasisteja? usein, yleensä? rasismia liikkeellä?

Minä en yksilönä liitä suomalaisuutta rasismiin. samoin mieheni, joka väittää että hänen mielestään suomalaiset on aika vähän rasistista porukkaa.

mutta me ollaan yksilöitä ja tavallaan ollaan eletty vähän eri tavoin kuin 'valtaväestö'...tai siis ollaan hieman ulkopuolisia. ja hieman 'epätavallisia' monin tavoin.

Mieheni on minua vanhempi, niin hän eli sitä sukupolvea kun hänen kotikaupungissaan ei ollut vielä yhtään tummaihoista, ja ensimmäinen reaktio tulokkaisiin oli vaan ihmetys. ei muukalaisviha.

minulla oli teininä somalialais ja irakilais kavereita. elin sitä sukupolvea kun maahanmuuttajia alkoi tulla.

itseasiassa en edes etsinyt tällä aiheella maahanmuuttajakysymystä, vaan suomalaisuutta, mutta ilmeisesti suomalaisuuteen sitten tällä hetkellä tuo kysymys paljon liittyy.

joten sivistyin lisää. se on hyvä.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: