Täällä on ennenkin ollut puhetta kellariunista, mutta en nyt oikein osannut soveltaa. Joidenkin mukaan kellari viittaa alitajuntaan, toisten mukaan taas seksuaalisuuteen ja pelkoihin. Ahdistavat kellarit ovat olleet minulla toistuvat uniaihe jo lapsesta lähtien. En nyt ihan jatkuvalla syötöllä näe kellariunia, mutta vähintään muutaman kerran vuodessa.
Minua on jäänyt mietityttämään pari viimeisintä kellariunta.
1. unen aikoihin olin juuri muuttanut uuteen kaupunkiin, josta en tuntenut juuri ketään. Unessa olin muuttanut isoon taloon, joka oli hyvin tyhjä. Pelkäsin koko ajan, että talon kellarista tulee kummituksia luokseni, kun olen yksin. Lisäksi minusta tuntui, että talo on jossain korvessa, ja lähimmät naapurit todella kaukana.
Kerran päätin mennä tutkimaan kellaria. Kellari oli aivan valtava, huoneita oli loputtomasti. Huoneet olivat prameita ja klassisella tavalla ylellisiä. Yhtäkkiä tapasin aaveen, joka oli vanha mies. Hän ilmoitti olevansa esi-isäni, ja hän oli vihainen, kun olin tullut kellariin. Hän teki minulle selväksi, etten kuulu hänen joukkoihinsa. Aistin tästä esi-isästä jotain pahaa energiaa ja kipitinkin nopeasti karkuun.
Kun tulin ulos talosta, huomasin, että asun esikaupunkialueella ja minulla on useita naapureita aivan lähellä. Huomasin, että taloni oli vaaleanvihreä ja sen pihalla oli runsaasti kauniita kukkia ja puita.
2. unen näin hiljattain, minulla on hyvin puuhakas vaihe elämässäni päällä. Unessa olin kellarissa ja pelkäsin jatkuvasti törmääväni johon kuhun ihmiseen siellä. Kellari oli uhkaava ja varjot liikkuivat siellä epäilyttävästi. Pääsin päämäärääni, joka oli kylpyhuone. Minun piti kuvata musiikkivideo ja laulaa samalla kylpyammeessa. Laulu oli ihan sekopäinen ja järjetön, se meni jotenkin näin: "Barbie rakasti Keniä ja odotti tälle vauvaa, kunnes Barbie kuuli, että Ken oli raskaana Coleenille, Coleenille..."
Aloin itkeä älyttömästi, koska laulu oli mielestäni niin koskettava. Katsoin itseäni alastomana peilistä ja meikit valuivat pitkin kasvojani, kun itkin.
Kun olin saanut todella hienon musiikkivideoni valmiiksi, lähdin kellarista pois. Tiesin, että joku seuraa minua, joten juoksin kovaa. Päädyin kerrostalon valtavaan siniseen aulaan, jossa minua vastaan tuli kaksi teinipoikaa, jotka katsoivat minua oudoksuen. Kuulin yläpuoleltani helvetillisiä ääniä. Kun kuuntelin tarkemmin, helvetillisiksi luulemat ääneni olivatkin leikkivien lasten ääniä päiväkodista.
Osaako kukaan sanoa näistä stooreista mitään?