Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Yleiset mallit ja suvaitsemattomuus  (Luettu 10246 kertaa)
0 jäsentä ja 10 vierasta katselee tätä aihetta.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 19.05.2010 21:06:27 »

Itselleni lajittelu, luokittelu ja mallien tekeminen on ollut välttämätöntä jo työn takia ja pitkältihän astrologiakin on mallintamista. En minä näe siinä mitään pahaa niin kauan kuin luokitteluun ei samalla liitetä jonkinlaista nokkimisjärjestystä. Luokat ovat mielestäni neutraaleja, tapa ymmärtää ja jäsennellä monimuotoisuutta, samanlaisuutta ja erilaisuutta. Luokkien arvottaminen ja paremmuusjärjestykseen pistäminen ovat sitten asia erikseen. Olen pistänyt merkille, että jotkut ihmiset ovat todella herkkähipiäisiä kaikenlaisen luokittelun suhteen, koska pitävät luokittelua ja luokkien pistämistä paremmusjärjestykseen jokseenkin samana asiana.

tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #16 : 19.05.2010 21:09:33 »

joo, minä hain juuri sitä 'paremmuus järjestyksen nro1 mallia'. en koe että 'luokittelu sinänsä' ja 'arvottava luokittelu' on sama asia.

Nousukuu, Illuminati? pitää tutustua kun jaksan. olen kuullut nimen useasti, mutten ole koskaan ottanut selvää mikä se on.
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #17 : 19.05.2010 23:24:49 »

tulipa tästä mieleen, että jos minä (tai joku muu) puhuisi yhtä paljon kun nyt puhun yksilöllisyyden puolesta, siitä että kuinka kaikkien pitäisi noudattaa jotain yhtä ja samaa mallia, niin saisin varmaan paljon enemmän vastustusta ja suuri osa alkaisi puolustaa yksilöllisyyttä.

siis, en tarkoita että provosoisin, vaan olen joka tapauksessa tätä mieltä, että todellinen yhteisöllisyys syntyy vain yksilöllisyyden päälle. Mutta tuntuisi, että olisi paljon julkeampaa ja radikaalimpaa julistaa sellaista, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. alkaisi hyvin nopeasti sataa suvaitsemattomuus syytöksiä ja myös natsi-kortti heilua.

« Viimeksi muokattu: 19.05.2010 23:26:49 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« Vastaus #18 : 20.05.2010 12:54:19 »

...entäpä sitten, kun joku sattuu jossain suhteessa olemaan toisen mielessä olevan yleisen mallin mukainen?

esimerkiksi jos vaikka on pitkään saman ihmisen kanssa parisuhteessa, ja toisen elämässä on toisin, hänellä on vaikka useita lyhyempiä suhteita peräkkäin. jos tällä henkilöllä on päässään malli, että 'kun yleensä hyväksytään vaan pitkät suhteet', niin ei sekään malli ja sen olemassa olo ole sen henkilön vika, jolla sattuu nyt oleman se pitkä parisuhde. sen seikan olemassaolo, vaikkapa tämän parisuhteen, kun ei mitenkään estä ketään toista omaamaan tai olemaan omaamatta millaisia suhteita vaan.

se että jotain vain on olemassa, tai ilmaistaan ja nytetään sen olevan olemassa, ei vielä itsessään ole sama kuin sanoisi 'katso tätä, vain tämä on oikein'

tai vaikkapa se ikuinen natsikortti, niin maailmassa on silti jonkin verran pitkiä, vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä ihmisiä, jotka ovat syntyneet kauan natsilan jälkeen, ja joilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. he saavat kuitenkin ehkä tuntea syyllisyyttä ulkonäöstään, vaikka olisivat muuten kuinka kilttejä ihmisiä, sen takia kun joku on joskus propagandoinut tälläisen mallin 'jalustalle', ja suuret joukot massoja ovat omaksuneet sen.

kuitenkin on todella epäreillua syyttää näitä tämän näköisiä ihmisiä siitä, pelkästään heidän ulkonäkönsä takia.

niin että väitän, että tälläiset mallit usein vahingoittavat myös niitä, jotka laitetaan kyseisessä mallissa 'jalustalle'- Koska, heitä tullaan sitten syyttämään tästä pelkän olemassaolonsa vuoksi, vaikka he eivät itse olisi sitä mallia keksineet.
eli itse itseään jalustalle nostaneet. tässä tapauksessa sen jalustalle noston on tehnyt jokin viekas omia etujaan ajava propagandakoneisto.

rasismi kai on sitä, että määritellään jonkun olemassolo vääräksi, vain siksi kun hän on olemassa sellaisena kuin on.

oliskohan ratkaisu se, että jokainen loisi itse itselleen sopivan mallin, juuri sellaisen kuin haluaa. 'luoda oma elämänsä'. ainakin siinä tapauksessa, jos mallit todella häiritsevät.

« Viimeksi muokattu: 20.05.2010 12:59:53 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: