Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Asioiden arvo  (Luettu 7944 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
tuonen joutsen
Astro-nauttija

aamunsäde

Profiili
« : 19.06.2010 14:28:44 »

Tämä aihe on pyörinyt minulla paljon mielessä viime aikoina, ja olen paljon myös nauttinut siitä, ja niistä 'arvon tunteista' joita olen saanut.

Asiaa voi lähestyä hyvin monelta kannalta, henkiseltä, tunteelliselta, tiedolliselta, materiaaliselta, ja kaikilla tavoin miten sitä voikaan lähestyä En halua sitä rajata.

kysymyksiä, ihan vain ajatusten viriämiseksi, ei tarvitse vastata tarkasti jokaiseen, se ei ole idea...:

-Mitä arvostat ja miksi? ihmisiä, asioita, ominaisuuksia, kokemuksia, itseäsi....

-Mikä on sinulle arvokkainta?

-Oletko kokenut havahtumisia siihen, että arvosi olivat jossain tapauksessa muuttuneet, ja olet alkanut arvostaa uusia asioita tai ennen arvostamasi asiat menettivät merkityksensä?

-Mistä asian arvo sinulle muodostuu ?

(esim. joku pystyy arvostamaan vain jalometallista tehtyä korua, kun taas joku arvostaa muilla perustein, 'se on hyvän näköinen'...ja ihmissuhteissakin on useita eri asioita, joita voi toisessa ihmisessä arvostaa)

Materiaaliselta kannalta, minä olen suomen mittapuussa 'vähävarainen', johtuen siitä että valitsin aikoinaan alan, joka ei suoranaisesti ainakaan ihan heti tuota paljoa rahassa mitattavaa arvoa...kuvataide. Minulla on kuitenkin yli kymmenen vuoden ajalta kerääntynytyttä arvokasta tavaraa (siis minulle arvokasta, ei välttämättä rahallisesti todella arvokasta, sellaista mitä kenellä tahansa ei voisi olla)...kuten kirjahyllyn täysi kirjoja, levyjä, kamera yms. En tuottanut paljoakaan lisä-arvoa esimerkiksi baareille, koska minulla ei ollut siihen usein varaa, mutta on minulla nyt vaikka mitä arvokasta kotonani, vaikka olenkin moninkertaisesti väitetyn suomalaisen minimipalkan alapuolella. Tämäkään tilanne ei välttämättä ikuisesti tule jatkumaan samana, mutta sen kokemuksen johdosta opin arvostamaan kaikkea sitä mitä minulla on.

Kasvaessani en saanut koskaan nauttia varttumisesta omistus-asunnossa tai omakotitalossa, selainen olisi ollut suurta vaurautta minulle. Vaikka asuimmekin monissa, pienissä ja rähjäisemmissäkin asunnoissa, minulla oli iso suku ja sain aina paljon kaikkea mitä lapsi voi tarvita, muistoni on ettei minulla ollut puutetta mistään, pikemminkin opin siihen että elämä on yltäkylläistä. Vaikka usein saatoimmekin ennen palkkapäivää olla esimerkiksi syömättä hyvin. Sitten vaikkapa hillomunkin ostaminen tuntui juhlalta!

Opin asioiden arvostuksen vasta täysi-ikäisenä sen kokemuksen myötä, kun asiat ei enää tulleetkaan itsestään vaan kaikesta piti maksaa. Ja vähitellen tajusin, kuinka suuresti rikas olen nytkin:

Voisin tehdä lähiö-vuokrakodissani päivän kierroksen, ja ihmetellä jokaista käteeni ottamaani esinettä pitkään. Jokaiseen niistä on tarvittu monien eri ammattilaisten työ, js se on minulla kädessäni, vaikkapa ihovoidepurkki: siinä on mm.kemistin, pakkaussuunnittelija-graafikon, tehdastyöläisen, markkinoijan, kuljetus-alan työläisen ja kaupan henkilön työnjälki minulla kädessäni. Kaikki he ovat hankkineet koulutuksen, joka sekin on ollut arvokasta.

Ja köyhänä suomalaisen minulla voi olla jopa useita vastaavia purkkeja kylppärissä, eikä siinä ole monen mielestä mitään ihmeellistä, sellaista ei paljon arvosteta.

lisäys: ja tämä purkki on vain yksi asia, asunnossani on todella paljon muuta, entäs matto, musiikki-levy soittajineen, säveltäjineen, tuottajineen, kansitaiteilijoinenn...ja levyjä on satoja...niin ja tuo kasa lehtiä tuossa? Yhden pienen asunnon tavaroista voisi kirjoittaa kirjakaupallisen tarinaa.

Mutta entä jos sitä kaikkea itsestäänselvää ei olisikaan?

olen todella huippurikas ja ketjun yläpäässä, kun kirjoitan tätä mieheni mac-läppärillä. Kouluni on täynnä huippumäccejä kalliine ohjelmineen...

Juuri eräässä kirjeenvaihdossa ihmettelin, kun eräs osasi ohjelmointikieltä, ja sitten tajusin, että kaikki ne ohjelmat joitka käytän, on jonkun älyn ja hankitun ammattitaidon, ja TYÖN toimesta ohjelmoitu!

Ja minä yltäkylläisyydessäni, tämän arvokkaan työn tuloksena näpyttelen tässä lauantaina...

Menen nyt kirjoittamaan sitä esseetä, koska minusta on todella arvokasta että äidinkielenopettajani on hankkinut suomenkielen ammattitaitonsa yliopistossa, jotta minä saan nyt oppia siitä omassa koulussani. Tuon arvokkaan perinteen yksi pieni lisätuote on se, että minä yksilönä opin tässä kirjoittamaan esseen. Tullen näin entistäkin rikkaammaksi.

Pohjalla käynnin jälkeen, koko elämä, tai pelkkä olemassaolo ja kyky elää tavallista arkea alkoi minusta tuntua hyvin arvokkaalta. Unensaanti ja mielenterveys, nekään eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Pitkä tarina tuli siksi, kun asia juuri nyt minua pohdituttaa.

Olisi kiva kuulla erilaisia kokemuksia asioiden arvosta.

(tämä foorumi ja sen olemassaolo on muuten minulle ollut myös hyvin arvokas coolsmiley)

« Viimeksi muokattu: 19.06.2010 14:51:14 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #1 : 19.06.2010 19:10:11 »

Allekirjoitus
 coolsmiley
..tämä foorumi on myös minulle arvokas  smitten

Anyway... arvostaminen ja arvoittaminen on ollut tämän kevään teemaa minullakin. Olen usein pohtinut miksi arvostan jotakin ja miksi toista en  idiot2
...liittyykö tämä myös osaltaan karma keskusteluun, jonka nostin...?

Anyway... olen huomannut osoittavani huomiota itsestään selvyyksiin ja hoksannut, että niissä on jonkun työ ja sen hedelmä, jotta sen on muuttunut minulle itsestään selvyydeksi  Shocked Noita asioita on paljon! ...kuin olit sinäkin huomannut...

Jotta minulla on jotakin, edellyttää aina jotakin. Jotta saan jotakin hankittua, edellyttää aina jotakin. Jotta voin ymmärtää kaipaavani jotakin ,edellyttää jotakin -JA TÄMÄ on se joka sapettaa... mikä kumma on, että aina ja aina vaan "tarvitsemme" jotakin uutta ja ihmeellista, jotta voimme olla jotakin? Miksi hyvin harva pysähtyy ja miettii, mitä omistaa ja mistä voi olla onnellinen?
Niin pienistä asioista pitäisi olla iloinen  police että meillä ON   smitten

Kysyit mitä arvostan;
- terveyttäni, elämääni, mahdollisuuksiani ja sen ylläpidon edellytyksiä, joita me yhdessä olemme luoneet yhteiskuntana demokraattisesta kaikille tämän yhteiskunnan jäsenille tasa-arvoisuuden nimissä... olen myös hanakka puolustamaan mielestäni turhan humaaneja näkökulmia, jotka koen uhkaksi arvokkaiden asioiden suhteen  Angry

Arvokkainta minulle;
- minä itse, lapseni ja elämäni, mieheni, Suomen maa ja maailma... tässä järjestyksessä ja samalla yhteydessä toisiinsa  Wink

Mistä arvo muodostuu;
- sen käyttökelpoisuudesta elämää ajatellen  angel Voi olla, että tarkoittaa kohdallani jotakin menettämistä, mutta arvokasta on myös elämä jälkeen minun... Myös onko se rahallisesti minkä arvoista määrittelee paljon. Tai aivan päinvastoin -tuoko se minulle jotakin sellaista henkistä hyvinvointia, jota ei pysty mittaamaan talouden arvoilla... rakkaus, ystävyys, terveys.

Arvokeskustelu on TODELLA tervettä touhua. Se suhteuttaa asioita!
Mikä on arvokasta globaalista, näkyy ja kuuluu... nyt kuuluu ja näkyy markkinavoimat  crazy2 Vaikka paljon hyvää toki sekin on saanut aikaan matkalla mahtavaan nykyisyyteensä, mutta OIKEASTI rajat siinäkin...

Mikä on arvokasta yksilölle, näkyy ja kuuluu ihmisen koko olemuksesta  smitten
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 19.06.2010 20:32:35 »

Minun on erittäin vaikeaa sanoa mitään asioita, joita arvostaisin absoluuttisesti. Kaikki on jälleen kerran niin suhteellista tilanteista ja ihmisistä jotka niihin liittyvät. Sinälläänhän asioita ei ole yksittäisinä olemassa, joten niiden arvottaminen erillisinä on minulle erittäin vaikeaa.

Voisin sanoa arvostavani omaa perhettäni, sillä he eivät jätä ketään pulaan ja auttavat aina niin pitkälti kuin pystyvät. Toki hekin ovat vain ihmisiä, joten en heitä minään yliihmisinä pidä. Perhe on kuitenkin se asia, mikä pysyy minulla mukana aina, vaikka muuten saattaisinkin kyllästyä suurinpaan osaan ihmisistä heti kättelyssä. Ehkä voisinkin sanoa arvostavani vaihtelua ja muutosta, sitä, että saan valita mitä teen milläkin hetkellä ja ainoat kahleet löytyvät oikeastaan omasta pääkopasta. Jos en halua viettää aikaa tiettyjen ihmisten kanssa voin vain sanoa, että ei kiinnosta tai jos haluan voin viettää tiettyjen ihmisten kanssa aikaa jos he vain haluavat. Ehkä tämä on sitten sitä roiskekartan ominaisuutta, että ihmissuhteet ovat erittäin häilyviä ja eivät kauaa kestä, mutta toisaalta olen oppinut arvostamaan sitä, että en ole takertuvainen ja näen paljon erilaisia piirejä kun en ole jumiutunut.

Hmm, täytyy sanoa, että arvostan erittäin paljon taitoa tehdä rahaa ja luoda sillä upeita asioita. Rakastan taidokkaasti tehtyjä mainoksia ja kamppanjoita ja yleensä saatan vain niiden takia ostaa tuotteita, sillä haluan tukea asioita joihin on palkattu ammattitaitoisia ja loistavia ihmisiä. Jos tuotteella on esimerkiksi loistava mainoskampanja niin pidän sitä usein niin ovelana, että ihan vain sen vuoksi saatan ostaa tuotteen, vaikka tietäisin sen olevan täyttä huttua. Kuitenkin se, että raha kiertää on erittäin mielenkiintoista. Paikallaan pysyvästä rahasta en pidä, sen on tarkoitus mennä ihmisten pusseihin. ^^Eli itse rahaa en niinkään arvosta vaan sitä mitä sillä oikeissa käisssä voidaan saada aikaan. 

Arvostan myös osittain lakia ja järjestelmiä, sillä pidän siitä miten näen eri haarojen toimivan ja vuorovaikuttavan yhteisen hyvän eteen. Vaikka siellä tehtäisiin mokia ja hölmöyksiä niin tavoite on aina hyvä. Laki turvaa tietyllä tapaa vapautta, niin kuin taitaa tuolla Kuopion kaupungintalon seinälläkin lukea =) Olenkin haaveillut hankkivani Suomen laki- kirjat ihan vain sen vuoksi, että tietäisin minkä arvojen päälle tämä maa on rakennettu ja mitä se on tällä hetkellä. Ihmisen luomat järjestelmät ovat useinkin hyvää tarkoittavia ja sen takia arvostettavia. Tiede yksi näiden järjestelmien joukossa. 

Arvostan myös intohimoa, se on ehkä suurin rakkauteni ja voimani. Intohimo tehdä asioita, intohimo ihmisiä kohtaan, kauneuden rakastaminen ja kauneuden näkeminen kaikessa. Intomiho ja kiihkeys on se elämäntapa mitä arvostan eniten. Kun jotain asiaa tekee sydämensä pohjasta ja nauttien, niin se on se mistä minun elämäni on tehty.

Hmm, on siis paljon asioita joita arvostan ja tässä nyt ne mitkä ensimmäisinä tulivat mieleen. Toisaalta kuten alussa sanoin, saatan tässä hetkessä arvostaa joitain asioita ja toisessa toista, riippuen tilanteesta ja mitä asiaan liittyy. Arvoja ei ole minun mielestäni tarkoitettu kirjoitettaviksi kiveen ja niiden tulee elää, sieltä se oikea filosofia löytyy.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #3 : 19.06.2010 23:10:26 »

Arvosta kaikkea mikä ei häiritse (yö)rauhaani  Cheesy

tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 20.06.2010 11:25:24 »

Filosofialla mistä puhuin tarkoitin vain sitä, että asioita pohditaan ja niistä keskustellaan, käännellään ympäriinsä ja väännellään. =) Eihän muista filosofeista lukeminen automaattisesti tarkoita filosofoimista, vain tiedon hankkimista, mutta filosofia elämänasenteena ei mielestäni välttämättä edes sitä vaadi. Noh, kunhan vain selvennän, kun en pidä siitä, että minut ymmärretään väärin.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 20.06.2010 11:53:32 »

Hmm, rupesin miettimään tuota tasapainoa noin arvona. Ymmärrän kyllä mitä sinä sillä haet, mutta itse näen, että kaikessa on aina tasapaino, mutta se ei välttämättä ole aina ideaali yksilölle. Jos yksilö esimerkiksi keskittyy erittäin paljon fyysisen kunnon ylläpitämiseen ei hänellä välttämättä ole aikaa keskittyä henkisen puolen hoitamiseen samalla tavalla, kuitenkin tässäkin tilassa fyysinen ja henkinen ovat tasapainossa, sillä ne toimivat yhtälaisessa suhteessa tavallaan vastapareine. Fyysinen on yhtä korostunut, kuin henkinen retuperällä. Tavallaan ne saman asian + ja - puolet. Toki tuolla ei yleensä tarkoiteta tasapainoa, mutta itse näen sen siten. Tasapainollahan tarkoitetaan lähinnä sitä, että asiat ovat tavallaan samanarvoisia, ruokavalio vastaa liikunnan ja henkisyyden suhdetta optimaalisesti terveyden kannalta. Hmm, mutta joo, ymmärrän kyllä tasapainon arvona, eikä tämä nyt ollut varsinaisesti kommentti siihen, tuli vain mieleen tuosta tasapainosta. =)
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 20.06.2010 11:58:38 »

Olenpas tänään kauhea vänkäämään joka asiasta, mutta olen vähän säikähtänyt itseäni, kun viime aikoina on ruvennut näkymään itsessä enemmän ja enemmän sellaista vaakamaista miellyttämistä tai sitä, että ei aina jaksa sanoa mitä ajattelee, kun ei halua aiheuttaa riitoja. Ja niin kohta siirtyy itsellä progekartalla  aurinko  vaaka, joten se varmaan vaikuttaa. Olenkin päättänyt ruveta vähän jämptimmäksi. Sori offtopic, mutta mainitsinpas vain. =)
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 20.06.2010 16:20:39 »

Tuo on kyllä ihan totta, että mitä enemmän löytää arvostettavia asioita ympäriltään, sitä onnellisemmaksi itsensä kokee. =) Mutta niinhän se on kaiken positiivisen ajattelun kanssa, joten positiivisuus kunniaan.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 20.06.2010 16:36:52 »

Noh, tietyllä tapaa voisin sanoa, että tietyssä mielessä valheellinen positiivisuus voi oikeastikin lisätä positiivisuutta. Esimerkiksi kun kaikki asiat menevät päin mäntyä, niin siinähän on oivaa materiaalia loistavalle komiikalle ja erityisesti stand up komediamateriaalille. Usein teemmekin elämästemme vitsejä mieheni kanssa ja yhdessä sitten nauramme asioille, jotka olisivat muuten masentavia. Toki tämäkään ei kaikkeen tehoa, eikä ole sen tarkoituskaan.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #9 : 21.06.2010 20:02:29 »

...Tämä jäi Kide'n tekstistä mietityttämään minua, jos ja kun jaksat, tarkentaisitko? siis lähinnä tarvitsen apua, kun en ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti Smiley

Lainaus
olen myös hanakka puolustamaan mielestäni turhan humaaneja näkökulmia, jotka koen uhkaksi arvokkaiden asioiden suhteen

...'turhan humaanit näkökulmat', ovatko ne uhka joillekin arvokkaille asioille? oliko kyse siitä että liika ihmiskeskeisyys, humaanisuus uhkaa jotain muuta, esim eläimiä ja luontoa, vai ihan päinvastoin...

Kestipä aikansa, että sain aikaa...  Cheesy
Turha ihmiskeskeisyys luonto kohtaan ehkä joo, voisi kiteytä myös mainitsemaani asiaan. Ensinnä kuitenkin ajattelin sellaista arvokeskustelua jota olen käytyt lähipiirissä ihmisten kertakaikkisen röyhkeyden ja kohteliaisuuden puuttumisen aina vain kärjistetymmin näkymisen syissä.
Arviokas asia; toisten huomioiminen. Koska olemme täällä yhdessä, vaikka olisimme kuinka yksilöitä.
Nyt usein tämä tapakulttuurin puuttuminen alkaa olla enemmän tapa, kuin poikkeus. Auktoriteetin puute ajaa ihmisiä (nuoria) kokeilemaan rajoja ja heitä pitää ymmärtää. Edes opettaja ei omista sellaista auktoriteetia, jolla voitaisiin taata opiskelurauha oppia haluaville.
Yhteiskunnan ymmärtäminen vähemmistöjä kohtaan on myös yksi asia, joka polkee mielestäni herkästi valtaväestön oikeuksia. Jos ihan oikeasti ollaan tasa-arvoisia; minunkin pitää saada oikeus olla ja todistaa omaa kulttuuriani juuri siellä ja sillä tavalla, kun tahdon. En ymmärrä tätä -maassa maan tavalla  Angry tai ulos maasta...

Turhan humaani näkökulma asettaa usein "auttajat" parempaan asemaan ja näin antaa "autettavalle" oikeuden olla ja käyttäytyä ilman vastuuta.
Turhan humaani näkökulma unohtaa herkästi ne jotka ovat mahdollistaneet auttamisen...
Rajat ovat rakkautta  police

Humaania on auttaa vaikka uhanalaista eläintä tai kasvia sen omassa elinympäristössä.
Humaania on antaa kasvattajille oikeus asettaa rajat.
Humaania on ajatella putken ympärillä olevia asioita, myös niitä vaikeita ja hankalasti selitettäviä... ilman leimaamista  police

Humanismi on ideologia, joka unohtaa ettei ihminen ole kaiken keskipiste...

En tiedä osasinko selittää tarpeeksi hyvin. Miksi koen arvokkaiden asioiden uhkana olevan turhan humaanit näkökulmat... en vain edes usko, että humaani ihminen on aito. Saatika, että sen humanismin motiivit ovat läheskään aina loppuun asti mietitty tai ovatko ne eettisesti varmasti "puhtaat"...
Nuo etiikan arvot, kun ovat kulttuurin tuotteita ja ihmisten luomia "sopimuksia"... hyvin siis jotakin veteen piirretyn viivan kaltaista... vaikeita huomata ja määrittää...
 angel
tallennettu
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #10 : 22.06.2010 06:28:08 »

Hieno aihe aamunsäde.
Ja  paljon tuossa edellä tuli sellaista, minkä voisi allekirjoittaa itsekin.

Luonto on aika hyvä lähtökohta moneen. Arvostan toki ihan luontoa sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta myös "johdannaisia".
Luonnonmukaisuus, ekologisuus.
Lapsilähtöisyys. Inhimillisyys.

Joo, ja tietysti ihmisissä arvostan sitä kun kykenevät ajattelemaan ihan itse.
Erilaisuus. Suvaitseminen.

Ja miksi tehdä asioista monimutkaisempia kuin ne oikeasti ovat. Tietty yksinkertaisuus ja maanläheisyys puhuttelee. (Heh. kartta täynnä ilmaa, ilmaa ja ilmaa)  buck2

Ei välttämättä nyt niin pitkänkaavan kautta raportoitu, mutta päällimmäiset aatokset tällä hetkellä.
tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: