Nyt kaipaan kipeästi apua; tapasin sattumalta ulkomaalaisen miehen, Moskovan juutalainen. Hän tuntui ihastuvan kovastikin minuun keskusteltuamme tovin, mutta minä olin niin ällikällä lyöty, että olin vain järkevä ja pidin välimatkaa ja kielimuuria esteenä vakavammalle suhteelle, kirjoitella kuitenkin lupasin :
. Ollaan sitten kirjoiteltu, minä pitkästi ja hän lyhyemmin, mutta eihän tällainen välimatka ja viestintämuoto paljon asiaa auta
. Mies oli kyllä miellyttävä, myös silmää miellyttävä
, mutta miten voi olla mahdollista, että kuuden miljoonan asukkaan Moskovasta ei löydy sopivaa naista, mutta sitävastoin lähes tyhjä juhannuksenjälkeinen Helsinki ja minä, joka ei missään tapauksessa edes kuvitellut tapaavansa ketään, joutui kohteeksi?
En ole koskaan pitänyt kovin järkevänä suhteiden pikaisia alkuja enkä osannut kuvitellakaan, että näin voisi edes tavata ketään
. Mitä mä teen? Jos haluaisin perheen - mikä on ollut seuraavan suhteeni tavoite - olen lapseton kuten kyseinen mieskin, itseasiassa hänellä oli lähes samanlainen elämäntilanne kuin minullakin - en ihan vaan huvikseni haluaisi kokeilla, josko ulkomaalaisen kanssa ja etäsuhteessa voisi seurustella. Jomman kumman on vaihdettava maata, ehkä molempien? Uusi maa, joka ei olisi kummankaan kotimaa? Tai kyllä minulle pelkkä mieskin riittäisi, en välttämättä halua lasta, kun olen jo neljäkymmentä
. Mutta kyllä tuo "puolueeton maaperäkin" vaatisi vähän tuuria ja hyviä järjestelyjä.