Vanha Merkurius on
Laskevana kaukana Auringon takana eli kartalla myötäpäivään katsottuna ennen Aurinkoa 23-28 astetta maksimissaan:
-voluntaristeja, eli he, jotka oman tietoisen itsekasvatuksen, käsittelyn tai tietämyksen, tahdon ja työn kautta katsovat vaikuttavansa kohtaloonsa muuttaen sitä paremmaksi
-henkilö, joka jää miettimään, analysoimaan ja kehittämään ajatuksiaan rauhassa…nojatuolifilosofi
-tarkastelevat itseään vähän keskivertoihmistä kauempaa ja kokevat täydellisyyden ihanteen kaukaiseksi , mutta tavoittelemisen arvoiseksi
-luja tarve sanoa viimeinen sana
-mielen jähmettyminen voi haitata kehitystä
Merkurius maksimissaan luo taipumuksen nähdä maailma ehdollistumien läpi. Saadut vaikutteet, kasvatus ja koulutus muokkaavat silloin suuresti ihmisen mieltä (tosiasioiden sulattaja, kokoaja, tallentaja tai tulkitsija, järkeily ja järjestely.
Minulla siis on vanha Merkurius ainakin kartan mukaan :
. Myötäpäivään katsottaessa se on alle 20 asteen päässä auringosta (ja siis myös perääntyvänä !). Hmmmm.... järkeilen kyllä, uskon itse voivani vaikuttaa kohtalooni/elämääni omilla teoillani, en usko koskaan saavuttavani täydellisyyden ihannetta enkä edes halua sitä
, viimeistä sanaa en halua sanoa aina, joskus mieli jähmettyy eli ajatus ei juokse, mutta kait se joskus tekee niin kaikilla :
?, järkeilen ja yritän järjestellä mutta se on ihan toivoton tehtävä
, joten olen alkanut ottamaan aika lailla päivän kerrallaan ja katson mitä päivä tuo tullessaan
! Kokemukset muokkaavat ajatuksiani jonkin verran, mutta ei hallitsevasti sillä kaikki ei aina mene samalla tavalla joten uteliaisuudella katson eteen tulevia juttuja
! PALJON minä kyllä ajattelen ja rutiini hommia tehdessä saatan tehdä ne huomaamatta ihan muita ajatellen
!