Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mihin meditointi, horoskoopit yms. johtavat.  (Luettu 45198 kertaa)
0 jäsentä ja 11 vierasta katselee tätä aihetta.
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1652


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #30 : 12.09.2010 19:31:40 »

Ei helvetti. Grin Mutta on se hianoa, että meitä hihhuleita riittää joka lähtöön! Riemuitkaamme ettei täälläkään ole olemassa pelkästään Metatron-uskovaisia tai Atlantis-uskovaisia, vaan jopa ihan mainstream-uskovaisia. Siis ajatelkaa, joita ihan kaikkialla ei pidetäkään friikkeinä, ei edes Amerikan Raamattuvyöhykkeellä! Cheesy

Suorastaan halkean ihmetyksestä. Shocked

Siteeraan tässä erästä tutkijaa koskien druideja:

"Tiedämme, että he olivat olemassa, mutta emme kuitenkaan tiedä heistä mitään."
tallennettu
Witch-83
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 173


Kaapistaan ja mielen kahleistaan vapautuva "noita"


Profiili
« Vastaus #31 : 12.09.2010 23:55:57 »

Tämä muuten menee aivan ulko-ketjuksi, mutta mitkä merkit luokitellaan mihinkin elementtiin?
Siis ilma, vesi, tuli ja maa? Kun jotain kyllä ymmärrän, mutten kuitenkaan kovin paljon.

MAA: härkä, kauris, neitsyt
ILMA: vesimies, vaaka, kaksonen
VESI: rapu, kalat, skorpioni
TULI: leijona, oinas, jousimies


 Wink
tallennettu

Paljon elämältä oon saannut ja paljon myös menettänyt, siksi elämän tarkoitusta ja vastauksia etsin kaikkeen.
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 839


Profiili
« Vastaus #32 : 13.09.2010 11:58:13 »

Mietin suhtautumistani erilaisiin uskontuputtajiin. Tulin siihen tulokseen, että eniten häiritsee meditoinnin tuputtajat ja muut New Age -tyyppiset tai henkisyydestä messuavat henkilöt. Sitten tulee ne hare krishna -"munkit" (vai mitä ovatkaan, pahoittelen mahdollista väärinkirjoitusta). Kristilliset käännyttäjät ei yleensä ole niin pahoja. Kerran oli jopa ihan hauskanpuoleinenkin keskustelu lopun ajoista tms. jonkun helluntailaistädin kanssa.

Tämä siis tilanteissa jossa minulle on tultu tavalla tai toisella henkilökohtaisesti sepustamaan mitä minun pitäisi uskoa/ajatella. Ihan hirveän henkilökohtaisesti en osaa ottaa sitäkään jos joku katu/ovelta ovelle -saarnaaja tulee paasaamaan. Puhumattakaan jos joku vaan kirjoittaa yleisesti omista näkemyksistään jossain netissä ja kehottaa muita miettimään asiaa.

Kieltämättä silloin ärsyttää kun on mennyt kuuntelemaan jotain mielenkiintoiselta vaikuttavaa esitelmää (ja maksanut ovirahan), ja sitten siellä onkin tullut jotain ihme henkisyysuskontuputusta. Ja etenkin kun on mennyt johonkin kalliiseen hoitoon, niin sielläkin on joutunut sanomaan että ei nyt kiinnosta pohtia noita asioita. Pitäisikö siitä sitten maksaa ekstraa että saisi vain sen hoidon ja muuten hoitaja pitäisi suunsa kiinni. Mutta se onkin jo toinen aihe.
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #33 : 13.09.2010 14:27:18 »

Minulla taasen on ollut valtava pettymys näitä normi-uskovaisia kohtaan, sillä silloin kun minä olisin kaivannut tukea ja apua, känsivät he selän minulle. Ja kun minä puhuin paljon elämänarvoista, uskosta ja Jumalasta, eivät nämä normiuskovaiset tuntuneet ymmärtävän mitään. Ja minä taas voin sanoa, etten ymmärrä raamatusta mitään. En saanut siitä mitään irti, vaikka kuinka yritin.

Mitä siihen käärmeeseen tulee, niin oletko koskaan powerade nähnyt lääkekaapin ovessa olevaa häntäänsä syövää käärmettä tai sauvan ympärille kietoutunutta käärmettä, jotka liittyvät hyvin olennaisesti lääketieteen symboliikkaan? Käärme on myöskin viisauden symboli, vain kristityt tekivät käärmeestä pahan paratiisikertomuksissaan. Eikä muuten raamatussa kerrota myöskään sitä, että Aatamin ensimmäinen puoliso oli Lilith, jolla oli oma tahto, eikä alistunut Aatamin tahtoon. Lilith karkoitettiin paratiisista.

Voisiko siis sanoa näin, että olen kerran ollut uskossani erittäin horjumaton, mutta pettynyt ja alkanut kuulostella omaa sisintäni, josta vastaukset kiperimpiinkin kysymyksiin ovat tulleet. Ja minulla on lapsesta asti ollut luontainen yhteys enkeleihin (enkelit eivät kuulu mihinkän uskontoon, sillä he ovat puhdasta rakkauden energiaa, Jumalan, tai miksi ikinä haluatte alkulähdettä tms. kutsua, sanansaattajia). Olen myös saanut valita, kumpaa haluan palvella hyvää vai pahaa, vaikkakin valintani on ollut alunalkaen itsestään selvä. Silti käyn jatkuvasti tasitelua kiusausta vastaan (vrt. Jeesus erämaassa) ja nämä kiusaukset tulevat unissani yleensä vampyyreina ja varsinkin silloin, kun olen henkisesti lähtenyt kehittymään eteenpäin. Jokainen pelkää jotain, jos antaa pelolle vallan. Minäkin lapsena pelkäsin katsoa peilin kautta omiin silmiini, koska en tiennyt mitä kaikkea silmieni kautta pystyisin näkemään.  Grin

Koska Jumala on rakastanut meitä niin paljon, teki hän meistä oman kuvansa, miehen ja naisen. Ja antoi vielä kaiken kukkuraksi sen vapaan tahdonkin.
Minun mielestäni Jumalan rakkaus ja Jumala itse on joka puolella, niin ei sitä tarvitse julistamaan lähteä. Kun katsot luontoa, näet Jumalan siinä. Kun katsot ihmistä vierelläsi, on Jumala myös hänessä. Me olemme vain unohtaneet tämän ja siksi olemme alkaneet etsiä Jumalaa ulkopuoleltamme.


Okei.... päivän epistola oli nyt tässä. Saarna saarnattu. Seuraavaksi pyhän ehtoollisen vuoro. Viininä toimikoon B-vitamiiniporetabletti ja öylättinä lisäravinteet.  Cheesy
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
Casperiina
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 688



Profiili
« Vastaus #34 : 13.09.2010 19:30:47 »

Mutta aiheeseen palaten, kyllä, meditointi ei sovi kaikille. Ei esim. mulle, koska levottomat ajatukseni eivät siihen osaa keskittyä.

Tämä meditoinnin käsitekin taitaa olla aika monitulkintainen.

Eräästä kundaliinijoogakirjasta opin, että meditoinnissa ei olisikaan kyse täydellisestä ajatusten hiljentämisestä ja pään tyhjentämisestä. Ennemminkin olisi tarkoitus keskittyä kuuntelemaan päässä risteileviä ajatuksia, kuitenkaan ilman että tarttuu tai pyrkii ohjailemaan niitä mihinkään suuntaan. Vähän kuin katsoisi videonauhaa sieltä mielen syövereistään. Mieltä ei voi tietoisesti pysäyttää, pitää vain heittäytyä sen mukaan ja antaa ajatusten vyöryä.  :Smiley

Mulle mediointi onkin sitä, että hiljentyy kuuntelemaan omaa itseään.  Smiley
tallennettu

aurinko venus merkurius neptunus kauris 5. huone
askendentti leijona
kuu jupiter vesimies 6.huone aspect_opp askendentti
uranus saturnus jousimies 4.huone
mars skorpioni 4.huone
pluto skorpioni 3.huone aspect_opp keskitaivas
chiron 10.huone
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #35 : 13.09.2010 20:47:59 »

Itse olen kyllä tavallaan sitä mieltä, että kaikkea kohtuudella, myös tätä henkisyyttä. Aika paljon olen itsekin kokenut ja vierestä nähnyt, että se tuntuma omaan fyysiseen todellisuuteen ja omaan itseen voi kaikota jos elelee liikaa henkisissä sfääreissä ja unohtaa, että se tämä hetki on kuitenkin loppupeleissä siinä oman elämän ja itsensä vahvassa toteuttamisessa myös fyysisessä maailmassa. Tasapainoa on tärkeä etsiä, mutta tavallaan oma mielenterveys ja arkielämä täytyy olla tasapainossa ennen kuin henkimaailmaan hyppää lillumaan liiaksi. En siis sano sitä, että sieltä jotkut demonit kimppuun hyökkäävät, vaan ihan sitä, että itsensä voi myös kadottaa, jos siitä ei pidä huolta.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
powerade
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28


Profiili
« Vastaus #36 : 13.09.2010 21:41:51 »

Kun monet teistä sanovat että ei oo ollu mitään ongelmia meditoinnin suhteen. Ja että se on hyvää energiaa mikä virtaa teissä.

Niin ei varmaan suurempia ongelmia tulekaan koska, olette pitäneet sitä hyvänä energiana(kuvitelkaa että väittämäni olisi totta, niin käy järkeen että nämät demonit tai henget(pyhä energia) eivät todellista luontoaan paljasta. Ennen kuin käärme on noussut päähän)

Mielen tyhjentäminen ei ole mielestäni hyvä asia.

Pyydän vain miettimään tätä. En ole ketään pakottamassa mihinkään, ainoastaan Varoittamassa.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #37 : 15.09.2010 11:16:09 »

Kun monet teistä sanovat että ei oo ollu mitään ongelmia meditoinnin suhteen. Ja että se on hyvää energiaa mikä virtaa teissä.

Niin ei varmaan suurempia ongelmia tulekaan koska, olette pitäneet sitä hyvänä energiana(kuvitelkaa että väittämäni olisi totta, niin käy järkeen että nämät demonit tai henget(pyhä energia) eivät todellista luontoaan paljasta. Ennen kuin käärme on noussut päähän)

Mielen tyhjentäminen ei ole mielestäni hyvä asia.

Pyydän vain miettimään tätä. En ole ketään pakottamassa mihinkään, ainoastaan Varoittamassa.

Minä taas pyydän sinua miettimään tätä:

Voisiko olla, että kaikki kokemasi epämiellyttävät/pelottavat ilmiöt ovat omasta mielestäsi lähtöisin?

Entäs jos sinulla on käsittelemättömiä lapsuudentraumoja, jopa ihan  unohdettuja juttuja jotka kuitenkin tuottavat sen, että kun mieli hiljenee ne ongelmat tulevat pintaan?

Onhan toki paljon helpompaa väittää, että jokin ulkopuolinen 'paha' riivaa sinua meditoinnin vuoksi.
Mutta se on minun mielestäni myös vastuun pakenemista: Todella rankkaa ja vaativaa sen sijaan on ymmärtää, että oma psyyke voi tuottaa ihan vaikka mitä, jos se ei ole kunnossa. Ja ottaa sitten vastuu tästä ja käsitellä ne omat ongelmat.

Entäs jos koko juttu onkin niin, että meditaatio vain tuo pintaan ongelmia, jos meditoijalla sellaisia on?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
powerade
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28


Profiili
« Vastaus #38 : 15.09.2010 19:14:48 »

Kirjoittanut: Eklektikko

Voisiko olla, että kaikki kokemasi epämiellyttävät/pelottavat ilmiöt ovat omasta mielestäsi lähtöisin?

----------

Ei ole mahdollista. Puhutaan muustakin kuin vain kehon tuntemuksista(esim. äänistä)
Tiedän mitä tunnen/kuulen/näen.

Tietysti monen on helppo tuomita nämät  idiot2 puheeksi.



Kirjoittanut: ~Bellatrice~

minusta tässä on huvittavaa se kun nämä meditoinnit ja muut ei oikeastaan johda mihinkään sen kummempaan, eihän astrologia esim muuta kenenkään elämää ja meditaatio lähinnä rauhoittaa.

---

No joo astrologia on ehkä vähän vaikeampi selittää... ehkäpä se lähde mistä ne kaikki tiedot tulevat on paha?

Mutta meditaatioon löytyy noista linkeistä mitä oon laittanu niin ainakin jotain +oma kokemus.


tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #39 : 15.09.2010 19:58:48 »

Powerade, miten selität sen että Jeesus Kristus on vahvasti elämässäni ja silti meditoin, horoskoopit ym. eivät ole minulle kauhistus, eivätkä pahasta, eivätkä ole johtaneet mihinkään pahaan?  Wink
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #40 : 15.09.2010 20:35:41 »

Ja Egyptissäkin ennustettiin unista ne runsauden ja kadon vuodet, ensimmäisen olleen 7 lihavaa lehmää ja jälkimmäisen 7 laihaa lehmää. Myös horoskoopit ovat kuuluneet aiemmin uskontoon, mutta neKIN kohdat puuttuvat raamatusta, koska ihminen muuttaa kirjoituksia mieleisekseen. Näin on tehty myös raamatulle ja hyvin hyvin monta kertaa. Kuka meistä tietää, onko raamatussa enää edes alkuperäisiä tekstejä ollenkaan, vaan vähän sinne päin versioita niistä alkuperäisistä.

Pimeällä keskiajalla, kun kirkko päätti ottaa valtaa ja hallita näin ihmisiä, tehtiin suurimmasta osasta uskonnollisia juttuja kerettiläisiä, minkä tähden ihmisiä poltettiin roviolla noitina. Kissojakin pidetään edelleen huonompina vaihtoehtoina kotieläimiksi kuin koiria, ja mustan kissan nähdessään vieläkin ihmiset sylkevät, koska sen kuviteltiin olevan saatanan kätyri. Miksi näin? Siksi, koska kissa on itsenäinen ja "villi", ei koulutettavissa, toisin kuin koira. Tässä pääsemme taasen siihen patriarkaaliseen hallintamalliin, jossa autoritäärinen hallitseminen on ollut se ainoa oikea, ja jota myös Krististilliset uskonnot ovat painottaneet. Ja jos ei ole ollut luontaista auktoriteettia, niin on se sitten otettu väkisin ihmisiä pelottelemalla. Tässä voisi miettiä ristiretkien julmuuksia. Mitä kristityt edellä sitä muut uskonnot perässä, jos ajattelee tätä päivää.  Embarrassed

Jumala/alkulähde ei ole luonut uskontoja, ne on luonut ihminen. Ihminen on myös niihin luonut säännöt kuinka tulee uskoa ja toimia.

Jumalalle/alkulähteelle on tärkeämpää se, että ilolla ja rakkaudella opit ja kehityt. Jos pääset lähemmäs sisäistä totuuttasi horoskooppien avulla, niin olkoon. Jos saat paremmin yhteyden alkulähteeseen tai muihin rakkauden energioihin meditoimalla, se olkoon sallittua. Sillä on merkitystä, että ihminen löytää sisäisen harmonian. Minä löydän harmoniani tanssimalla.  smitten

Minne ihminen rakentaa kirkon, rakentaa saatana kappelin.... Kiusaus uskoa mitä tahansa on siis aina olemassa... Terve mediakritiikki on myös tarpeen, kun nettiä selailee ja katselee "tunnustuksia" asioista kuin asioista.

 
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
powerade
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28


Profiili
« Vastaus #41 : 15.09.2010 22:04:33 »

Kirjoittanut: Rakkauden valo

Powerade, miten selität sen että Jeesus Kristus on vahvasti elämässäni ja silti meditoin, horoskoopit ym. eivät ole minulle kauhistus, eivätkä pahasta, eivätkä ole johtaneet mihinkään pahaan?  Wink

------

No toivottavasti eivät johdakkaan  Smiley



Kirjoittanut: SanctAstra

...Pimeällä keskiajalla, kun kirkko päätti ottaa valtaa ja hallita näin ihmisiä,...

-------

Kuka sanoo että horoskoopit ovat kuuluneet? Raamattua muutettu? Käsittääkseni miedänkin suomalainen raamattu perustuu täysin alkuperäisiin teksteihin tai, niiden kopioihin.

Kirkkohan onkin korruptoitunut. Uskon että raamattu ei ole(vaikka saatana tekee kaikkensa esim. evoluutioteoria), eikä kirkossa käyminen kenestäkään uskovaa tee.

Jos teen jonkun nimissä pahaa niin, ei se siitä henkilöstä pahaa tee jonka nimessä toteutan teot.  Smiley


Kirjoittanut: *Aminthir*
Mitä tarkoitat sanalla paha? Negatiivista energiaa, Saatanaa, vai jotain joka uhkaa kristinuskoa?

----

Tarkoitan itse isokieroa ja kumppaneita. Jotenki oon alkanu ajatteleen että on tietoa joka on Jumalan silmissä kielletty meiltä ja hyvästä syystä.



Lisään vielä että itselläni astrologia oli nimenomaan portti okkultismin aalloille.
Ehkäpä siksi se on raamatussakin kielletty.





« Viimeksi muokattu: 15.09.2010 22:22:59 kirjoittanut powerade » tallennettu
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #42 : 16.09.2010 00:14:14 »

"Astrologiaa alettiin harrastaa lähes samoihin aikoihin 5000 vuotta sitten eri puolilla maailmaa. 3500 vuotta vanhoista babylonialaisista muistomerkeistä on löydetty 9 eri eläinradan merkkiä. Nykyisin käytössä olevat 12 merkkiä niiden nykyisessä järjestyksessä on tavattu ensimmäisen kerran vuonna 500 eKr."

"Ajanlaskumme alussa astrologia eli Roomassa suurta kukoistuksen aikaa, ja silloisten hallitsijoiden tiedetään tehneenpäätöksiään hoviastrologien avustuksella.  ***  Rooman valtakunnan merkityksen vähentyessä myös astrologian asema heikkeni. Suurimman iskun se sai Konstantinopolin kirkolliskokouksen päätettyä vuonna 553, että jälleensyntyminen ei ole mahdollista. !200-luvulla astrologia kuitenkin palasi virallisen kirkon opetukseen, kun Tuomas Akvinolainen teki siitä taas hovikelpoisen. Dominikaaniveljeskuntaan kuulunut Tuomas Akvinolainen julistettiin kuolemansa jälkeen pyhimykseksi ja nostettiin uskonpuhdistuksen aikana suurten kirkkoisien joukkoon. Tuomaan oppi, tomismi, perustui Aristoteleen opetuksiin ja sisälsi myös astrologiaa.  ***  Tomismi, erityisesti sen ajatus Jumalan armosta, kiinnosti myös Martti Lutheria. Hän omaksui Tuomas Akvinolaisen astrologisia näkemyksiä ja kirjoitti Johannes Lichtenbergin astrologiseen teokseen esipuheen, jossa muun muassa totesi: "Eläinrata merkkeineen on todellisuutta. Ne ovat Jumalan ja enkelien tekemiä. Ne varoittavat ja kurittavat jumalattomia maita ja niillä on merkitystä. Hullu on se, joka ei niihin usko."
***  Turun piispa  Mikael Agricola toi silti Saksan tuomisinaan astrologian Suomeen. Sen seurauksena professori Simon Kexlerus julkaisi Turun Akatemiassa 1600-luvulla useita astrologiaa käsitteleviä teoksia."

Hirvisaari, M. 2004. Kuka on se oikea? Rakkauden tähtimerkit. Helmi Kustannus. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.


Raamattu muttuu sitä mukaan, kun ihmiset muuttuvat. Kirjoitettiinhan historiaakin ennen muinoin vain voittajien näkökulmasta ja häviäjät unohdettiin tyystin.
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1496



Profiili WWW
« Vastaus #43 : 16.09.2010 12:18:26 »

Vaikka moni täällä haluaa kovasti puolustaa omaa elämäntapaansa, niin oli puoli mikä tahansa, niin kunnioitetaan kuitenkin toisten ihmisten kokemuksia.

Me emme täällä foorumilla muutenkaan mene sanomaan jollekin ihmiselle, joka kertoo kokemuksistaan vaikka enkelien kanssa, että "viiraako nupissa?" - miksi siis tekisimme niin tässäkään tilanteessa?

Jotta meidän tunteitamme ja kokemuksiamme kunnioitettaisiin, kunnioittakaamme me muiden kokemuksia. Jos powerade on kokenut kokevansa negatiivisia kokemuksia meditoidessaan, se on täysin totta hänelle. Kukaan meistä ei voi kertoa hänelle parempaa totuutta kuin mitä hänen oma kokemuksensa on.

Hieman kunnioitusta siis puolella jos toisellakin.
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #44 : 16.09.2010 12:26:53 »

Ebenia, olen kanssasi samaa mieltä, mutta haluaisin silti faktaa, minkä perusteella powerade perustelisi esim. astrologian liittyvän niin sanottuihin demoneihin. Astrologiaa on kuitenkin ollut jo kauan ja sitä on tutkittu paljon, joten siihen liittyvää tietoutta on kaikkien saatavilla aivan vapaasti.

Mielestäni kannattaa ensin tutustua aiheisiin tietopohjalta, että myös pystyy järkevästi perustelemaan mielipiteensä. Tietopohjalla tässä tarkoitan useiden lähteiden lukemista ja tutumista aiheisiin monipuolisesti, jotta saa laajan näkökulman, minkä kautta peilata asioita ja omia kokemuksiaan. Itse olen tähän pyrkinyt.

Mitä laajempi tietoisuus, sitä suvaitsevaisempaa käytös. Ymmärrys on näin laajempi.

tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: