Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Unen laatu/syvyys -> tunneyhteys  (Luettu 6568 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« : 27.01.2011 11:58:44 »

Unellahan on montaa eri syvyyttä. On kevyttä ja syvää unta, rem-vaihetta ja lucid-unia=selkounia, enneunia, valveunia, myöskin ns. koiranunta. Uskon että jokaisella erilaisella unitasolla on omat merkityksensä ja että ne ovat täysin kytkettyjä psyyken sekä sielun asioihin. Siellä käsittelemme alitajuntaamme, joka koostuu tämän elämän sekä edellisten elämien kokemuksista. Sen tietoisemmaksi unityöskentely tulee, ja unensa voi paremmin muistaa, kun on henkisesti valmis niiden viestejä vastaanottamaan. Kun on valmis kohtaamaan todellisen Itsensä kaikkine puolineen, hyväksymään ne, ja loppujen lopuksi Todella rakastamaan itseään.. ja sitä kautta kokemaan Todellinen rakkauden merkitys.. kokemaan pyyteetön ja aito Rakkaus.. Työskentelyä kaikki.

Tämä juttuni lähti liikenteeseen siis siitä, kun pohdin unien eri syvyyksiä.. Että minkälaisia asioita missäkin unen laadussa käsittelemme. Ja onko tietoisuudella/alitajunnan asioilla tietynlainen järjestys ja rytmi, miten psyykkeemme käsittelee juttuja? Ikäänkuin oppiminen on prosessi, joka tapahtuu pikkuhiljaa. Todellinen muutos tapahtuu pikku askelin, niitä portaita koko ajan alemmas ja alemmas, oman alitajunnan sopukoihin. Ja joka askel alemmas alitajuntaan, on samalla askel ylemmäs ylitajuntaan. Suomeksi itsensä tunteminen on tie elämän tarkoituksen ymmärtämiseen ja uskoon.
Jos on valmis näkemään, kokemaan ja tuntemaan, ne alitajunnan möröt, totuudellisesti.. Jos on sen aika.. Kipeää se tekee kovin, tuottaa pelkoja ja tunteita, jotka ovat ihan vieraita. Mutta se mikä ei tapa niin vahvistaa.. smitten Ja pimeintähän on ennen juuri auringon nousua.. smitten Heh, karkailee ajatus. :Smiley

Mutta niin, haluaisin keskustelua ja pohtia kanssanne unien eri syvyyksiä ja tasoja. Millaiset psyyken/sielun asiat käsitellään esim. rem-vaiheessa tai lucid-unissa.. Entäpä se ns. koiranuni? Kun ei saa nukutuksi syvää unta, vaan on sellaisessa pinnallisessa unessa, ikäänkuin vähän roikkuu tässä todellisuudessa. Ikäänkuin ei saisi sukelletuksi sinne syvään, rauhalliseen, kunnolla voimia antavaan uneen. Itsellä kävi näin, kun luulin alitajuntaani päivätietoisuudessa sukeltaneeni, mutten ollutkaan mennyt sinne kokonaan. Suom. en ollut käsitellyt erästä asiaa loppuun enkä voinut päästä kunnon uneenkaan sitä käsittelemään loppuun. Unessa käsittelemme ne asiat, joista olemme enemmän tai vähemmän tietoisia. Tämä koiranuni oli minulle jonkinlainen vinkki, etten vielä voinut unessa saattaa loppuun sellaista jota en ole vielä täysin löytänyt. Smiley 

Kysymyksiä ilmaan:

Te jotka näette valveunia, ja kaikki muutkin, mikä on niiden "käsittelytarkoitus"? Arkimaailma ja henkimaailma yhdistyy ikäänkuin unessa, joka on työskentelyä siitä että päivätietoisuudessa ne ovat alkaneet yhdistyä/ovat yhteydessä? Entäpä se unihalvaus tässä yhteydessä? Sieluko/Itsekö siinä katselee tavallaan, kun ruumiis on jo unessa?

Enneunista keskustelua.. milloin olet kokenut ensimmäisen kerran, että näet enneunia? Miten ja minkä asioiden parissa olet arjessa työskennellyt? Oletko kenties aina nähnyt, ja oletko aina tiennyt näkeväsi? Itsehän tässä justiin vasta oon nyt tajunnut näkeväni enneunia.. Smiley

Entäpä lucid-unien näkijät? Miten liitätte sen tänne päivätietoisuuden asioihin, onko jotain tiettyjä juttuja käsitelty päässä ja ratkottu, ja mitä, kun olet alkanut nähdä selkounia? Vai oletko kenties aina nähnyt ja mitä luulet että miksi ym ym.. Smiley
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
tari73
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 285



Profiili
« Vastaus #1 : 27.01.2011 20:20:25 »

Itse näen noita enneunia ja ilmeisesti myöskin lucid-unia=selkounia, enneunia, valveunia, myöskin ns. koiranunta.
Nukun siis melkeistä aina hirmuisen keveästi,toinen silmä ja korvat auki Grin
Olen aina nähnyt pienestä lapsesta lähtien enneunia ja sen vaan tietää että toi nyt taas oli sellainen.
Arjessa olen työkennellyt ihmisten parissa,askártelu ja vapaa-ajan toiminnassa,lasten,vanhusten ja vammaisten parissa,sekä myöskin kaupan kassana tosin omassa yrityksessä Grin
Ja noita selkounia olen kanssa aina nähnyt.
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #2 : 29.01.2011 13:27:16 »

Oi, tätäpä pitää pohtia ja vastailla myöhemmin...  angel
tallennettu
Unissa Kävelijä
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 316



Profiili
« Vastaus #3 : 31.01.2011 02:53:22 »

Ihminen käsittelee eri unen syvyyden tasoilla eri tasoisia asioita omassa kasvussaan. Helpoin tapa olla yhteydessä henkimaailmaan ja omaan sieluntilaan on mennä nukkumaan tai sitten vain lepäämään, jollekin vain sulkea silmänsä hetkeksi.
Hyvä harjoitus valve-elämässä on sulkea silmänsä lepotilanteessa ja katsoa, mitä näkee, kun ei ohjaile tietoisesti ajatusta. Ei onnistu aina ensimmäisillä kerroilla tai stressin alla, mutta on harjoittelun arvoista antaa ns. ohjaillun ajatuksen jäädä.
Toinen hyvä harjoitus on opetella kontrolloimaan unen tapahtumia REM-tilassa, mutta se usein onnistuu vasta kun ihminen on henkisesti tarpeeksi kypsä ja kehittynyt siihen. Silloin unetkin tavallaan vievät, mutta unennäkijällä on ohjakset käsissä. Onnistuu useimmille vain vahingossa joskus, muutamille joka yö. Jälkimmäisille ominaista on, etteivät ne eivät pelkää ja kiellä enään omia pimeitä puoliaan valvetilassakaan, vaan hyväksyvät ne osana omaa persoonallisuuttaan.
Kontrollifriikkien, täydellisyydentavoittelijoiden, sulkeutuneiden ja huono itsetuntoisten ja muiden itsensä kieltäjien ja itsensä suhteen epärehellisten -ja sokeiden on turha edes unelmoida. Unet näyttäytyy kaikessa karmivuudessaan ilman hallintaa ja suuren pelon täyttäminä, kuten on unennäkijän sielunkin laita.
tallennettu
Unissa Kävelijä
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 316



Profiili
« Vastaus #4 : 08.02.2011 01:48:43 »

Silloin unetkin tavallaan vievät, mutta unennäkijällä on ohjakset käsissä. Onnistuu useimmille vain vahingossa joskus, muutamille joka yö.

tämä valaisi aihetta minulle. olen jo vuosia sitten ensimmäisen kerran yrittänyt nähdä näitä lucid-unia, siinä kuitenkaan koskaan onnistumatta. olen käynyt pitkiä keskusteluja monen kanssa, yrittänyt ymmärtää ja ottaa oppia, näin he vain ovat kertoneet sen olevan ihan helppoa. sitten kun se ei koskaan minulta luonnistunut, suutuinkin koko asialle ja annoin olla. itsensäkieltäjä olin minä. on annettu ymmärtää että lucid-unesta on kysymys silloin kun unennäkijä tajuaa olevansa unessa ja sen vuoksi hän voi ihan itse omilla käsillään rakentaa vaikka talon jäätelöstä, kaikki on päätettävissä ja tehtävissä.

Aika moni ryssii henkisen kehityksensä siihen, kun hiukan jotain pientä kykyä alkaa kehittymään, niin ne asettaa itsensä muiden yläpuolelle ja alkaa sanelemaa sieltä korkeuksista sääntöjä muille, miten tulla henkiseksi ja kuka on henkinen ja kuka ei. Ne heittää syrjään sen luonnollisen uteliaisuuden, kun se lapsenomainen kevyt suhtautuminen omaan itseensä ja henkiseen luonnollisuuteen on muuttunu niille anteeksiantamattomaksi virheeksi, kun ne itte kadotti sen ja joutuu sen vuoksi tekemään niin rankkoja harjotuksia henkisen kehittymisensä eteen ja kokee muiden keveän suhtautumisen ja sitä mukaa saavutettut henkiset viisaudet ja kyvyt epäreiluna.

« Viimeksi muokattu: 08.02.2011 01:50:15 kirjoittanut Unissa Kävelijä » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 08.02.2011 13:26:37 »

Lucid-unilla - suomeksi selväuni - ei ole mitään tekemistä hengellisen/henkisen kehityksen asteen kanssa!

Näin eniten selväunia silloin, kun olin vielä agnostikko/ateisti ja huomattavan paljon epätasapainossa. Nykyään näen niitä vähemmän, vaikka olen valotyöläinen. Tämä ennen kaikkea sen vuoksi, että en ole enää tehnyt allaolevaa kohtaa 2.

Selväunia tulee seuraavin tavoin:

1) Tutkimukset ovat osoittaneet, että kun näkee unta jossa lentää, noin 2-5 yön sisällä siitä näkee selväunen.

2) Alitajuntaa voi ohjelmoida hokemalla asioita ennen nukahtamista. Voi kehitellä erilaisia hokemia eri tarkoituksiin, esim selväunen näkemiseen. Alitajunta vain ohjelmoituu hitaasti

Patricia Garfield on kirjoittanut hienon opuksen 'Luovaan unennäköön.' Minulle riitti muutaman asian omaksumiseen unimaailmaani kertalukeminen. Suosittelen lämpimästi, löytyy kirjastosta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« Vastaus #6 : 08.02.2011 13:59:25 »

^Mielenkiintoista.  Smiley
Minä en näe selväunia, mutta muistan pikkutyttönä tajunneeni unessa että voin halutessani lentää, ja opettelin sitä taitoa unessa.. se vaati unessa pinnistelyä ajatuksen voimalla, mutta en päässyt kovin korkealle vaan liitelin maanpinnalla. :Smiley
Wikipediastakin muistaakseni löytyy ohjeita selväunien opetteluun..
Se ei ole mun juttuni, en tahdo liikaa työntää "päivätajunnan ohjeistuksia" uniin. Minua kiehtoo juuri unien luovuus, yllätyksellisyys, se että kaikki on mahdollista, ja ensimmäisenä itsetutkiskelu.

Unimaailma, sekös se hämärän ihana on. Tuntuu ettei siellä ole mitään selkeitä sääntöjä, tai ainakaan yhtä selkeitä, kuin täällä fyysisyydessä on. Siellä on kaikki mahdollista ja sallittua. Yritänlö turhaan etsiä sieltä jotakin lakeja ja säännönmukaisuuksia? Vai voisiko niitä löytää.. Voisi, luulen, mutta ovat varmasti paljon monimutkaisempia juttuja.. Unien kanssa työskentelijät, kertokaa, oletteko löytäneet Unimaailman sääntöjä tai lakeja.. lähinnä sen henkisen kehityksen kantilta.
Kaikkea on ihana pohtia. Vaikka "säännöt" ovatkin vähän tän maailman juttuja, mie luulen.. Oman pään juttuja.. :Smiley Mutta sellaisia "perustan juttuja"..

Kaiken voi opetella. Toisilta se käy sitten käy helpommin kuin toisilta, nää on näitä luontaisia lahjakkuuksia ja herkkyyksiä. Itte nostin aiheen ylös justiin henkisen kehityksen näkökulmasta, mutta jokainen näkökulma on tervetullut, näihin unien tasoihin ja syvyyksiin liittyen.
Hyvin monimuotoinen ja kiehtova on Unimaailma. Smiley

Sellaisen asian olen huomannut, mutta se saattanee johtua vain omasta havainnoinnistani eikä niinkään henkisestä kehityksestä, että olen alkanut tuntea unimaailman "todellisempana". Muistamaan kosketuksen tunteen lämmön, hyvin todentuntuisina. Ja unet muutenkin ovat tulleet todellisemman tuntuisiksi. Ja unimaailmani henkilöt ja paikat ovat alkaneet toistua, voin muistaa sieltä tutut ihmiset, paikat, jotka ovat vain sieltä, ei mistään täältä maailmasta.

Odotan mielenkiinnolla Rakkauden Valon pohdintoja.. smitten
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Unissa Kävelijä
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 316



Profiili
« Vastaus #7 : 19.02.2011 22:17:31 »

Lucid-unilla - suomeksi selväuni - ei ole mitään tekemistä hengellisen/henkisen kehityksen asteen kanssa!

Näin eniten selväunia silloin, kun olin vielä agnostikko/ateisti ja huomattavan paljon epätasapainossa. Nykyään näen niitä vähemmän, vaikka olen valotyöläinen. Tämä ennen kaikkea sen vuoksi, että en ole enää tehnyt allaolevaa kohtaa 2.

Selväunia tulee seuraavin tavoin:

1) Tutkimukset ovat osoittaneet, että kun näkee unta jossa lentää, noin 2-5 yön sisällä siitä näkee selväunen.

2) Alitajuntaa voi ohjelmoida hokemalla asioita ennen nukahtamista. Voi kehitellä erilaisia hokemia eri tarkoituksiin, esim selväunen näkemiseen. Alitajunta vain ohjelmoituu hitaasti

Patricia Garfield on kirjoittanut hienon opuksen 'Luovaan unennäköön.' Minulle riitti muutaman asian omaksumiseen unimaailmaani kertalukeminen. Suosittelen lämpimästi, löytyy kirjastosta.

Mä näen paljon lentounia, mutta selväunia en juuri ollenkaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: