Olen oppinut kiinalaisesta lääketieteestä, että veren kunto näkyy hiuksissa. Voisiko rauta estää hiustenlähtöä, mitä mieltä olet raudasta tässä yhteydessä.
Ei ainakaan minun kohdallani. Sinkinpuute sai tukan lähtemään, vaikka samaan aikaan hemoglobiinit pyörivät minun normaaleissani, eli välillä 150-160. Hiusten kuntoon vaikuttaa tosi moni asia ja eri ihmisillä eri asiat. Minulla se oli se sinkki, jollain toisella se on pii tai kalkki.
Hemoglobiinia ei kannata ruveta nostelemaan huvin ja urheilun vuoksi, ellei se ole anemialukemissa. Tai ainakin itse selvittäisin sellaisessa tilanteessa, olisiko joku piilevä tulehdus. Kroppa nimittäin laskee hemoglobiinia infektioiden aikana vaikeuttaakseen mikrobien raudansaantia, se on siis osa immuunipuolustusta. Jos siihen sekoillaan, voi käydä ikävästi: Takavuosina on onnistuttu vahingossa tappamaan tuberkuloosipotilaita, kun todettiin että 'voi sillä on anemiakin, hoidetaan se pois niin ehkä sen olo sitten paranee.'
(Kiinalainen lääketiede on semmoinen juttu, että esimerkiksi noissa meridiaanijutuissa ovat aivan uranuurtajia planeetallamme, mutta joissain muissa jutuissa en sitten ole samaa mieltä asiasta. Itse asiassa missään muissa jutuissa, kuin niissä meridiaaneissa... niinpä en sen kummemmin ole kiinalaiseen lääketieteeseen tutustunut.)
Ja eikös silloin lähde tukkaa, kun kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Itselläni on varmaan tätä vaivaa, mutta en halua hormooneja lääkäriltä, kun ovat kuitenkin keinotekoisia. Mikä ruoka hoitaisi kilpirauhasta?
Juu, hiustenlähtöhän on ihan klassinen kilpirauhasen vajaatoiminnan oire.
Ruokapuolella osaan paremmin sanoa, mitä sinun pitää välttää kilpirauhasta auttaaksesi kuin mitä sinun pitää syödä: Ensimmäinen on soija. Ei mitään soijatuotteita missään muodossa, ei edes tofua sillä kaupan tofu valmistetaan nopeammalla fermentoinnilla kuin perinteinen tofu ja kaikki kilpirauhasta rasittavat myrkyt eivät ehdi hajota. Ns. goiterogeenit ovat ruokia, jotka kaikki rasittavat kilpirauhasta, niitä kannattaa välttää:
http://en.wikipedia.org/wiki/GoitrogenGoitrogeeneistä ei valitettavasti ole suomenkielisessä wikissä artikkelia, koeta pärjätä tuon kanssa. Netistä löytyy ilmaisia englanti-suomi sanakirjoja, jos joidenkin ruoka-aineiden kanssa niitä tarvitset.
Voit vaikuttaa kilpirauhaseen myös väreillä: Kun sinulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa, pidä punaista huivia kaulassa. (Jos olisi yliaktiivinen kilpirauhanen, siihen auttaisi sininen huivi) Voit myös visualisoida punaista valoa kilpirauhaseesi.
Sitten on aminohappo nimeltä L-tyrosiini. Se siis ei nimestään huolimatta ole hormoni, vaan aminohappo eli proteiini. Sillä on vaikutusta kilpirauhaseen, yksi kaveri syö sitä talvisin koska sanoo sen piristävän. Itse syön sitä ruskettuakseni, sillä se on monikäyttöproteiini kropalle: Se lisää dopamiinin tuotantoa, piristää kilpirauhasta ja on lisäksi vielä pigmentin esiaste. Jos et halua syödä kilpirauhashormonia, voisit kokeilla auttaisiko L-tyrosiini. Kaupan päälle saat ehkä myös kauniin rusketuksen, jos kroppa ei käytä kaikkea L-tyrosiinia kilpirauhasen avuksi. Annostuksesta: Aminohappoja ei voi oikein yliannostaa, ainoa riski on rahanmeno. Jos sinulla on ihan todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, kannattaa ehkä kokeilla pari-kolme kapselia päivässä noin aluksi.