Aihe, josta minulla vlitettavasti on paljon kokemusta.
Ensinnäkin, osanottoni. Tiedän kuinka turhauttavaa on kuin hiuksi alkaa lähteä. Minua stressasi ensimmäisinä vuosia SUUUNNATTOMASTI hiustenlähtö. Itkin usein aiheesta ja minusta tuntui, että osa naisellisuuttani olisi hiustenlähdön myötä karissut pois.
Ajan kanssa ohuempaan tukkaan tottuu ja kai sitä sitten ensishokin myötä herää ajattelemaan, että elämässä on tärkeimpiäkin asioita.
Mutta toki hiustenlähtö on aina oire jostain, joten kannattaa ryhtyä etsimään syytä! Minulla rauhottui meno valtavasti kun lopetin ongelmallisen alkoholinkäytön (vaikka aluksi kun lopetin lähti hiuksia, mutta uskon, että se oli kehon puhdistusreaktioon liittyvä juttu), mutta kyse voi siis olla monenlaisesta epäbalannsista kehossa.
Tässä ketjussa olikin jo mainuttu esim. B-vitamiinit. Toisin kuin Elektrikko väittää, en henk. kohtaisesti usko, että tänä päivänä saa tarpeelliset vitamniinit / mineraalit normaalista ruokavaliosta...
Toisaalta ihmisten kehot ovat yksilöllisiä ja täytynee tähän lisätä, että minulla on imeytymishäiriö, jonka vuoksi osittain minulta lähti tuuhea tukka veke. Ainakin toistaiseksi joudun vielä syömään lisäravinteita.
B-vitamiinit tosin kyllä ovat rasvaliukoisia, joten kannattaisikohan sinun käydä verikokeissa määrittämässä kehon yleistilaa??
Sinkin lisäksi
Piihappoon ollut minulle mainio huistenlähdössä!! Suosittelen. Tekee hyvää hiuksille, iholle ja kynsille. Lisäksi sillä on monia muita terveyttä edistäviä vaikutuksia. (Myös energeettiseen kehoon.)
Piihappoa saa nykyisin isoimmista apteekeista ja luontaistuotekaupoista.
Hyvät rasvat ovat myös oleellisia kuivaan hiuspohjaan sekä hiustenlähtöön! Esim. pellavansiemenöljy tai vaikkapa hampunsiemenöljy sisältävät runsaasti hyviä rasvahappoja ja ovat siis kasviperäisiä.
Kävin itse hiustenlähdön alkuaikoina Hiusakatemiassa tutkituttamassa hiuspohjaani ja sain sieltä hyviä vinkkejä:
1) Pese hiukset korkeintaan kerran viikossa! (liika pesu kuivattaa hiuspohjaa ja lisää hiustenlähtöä)
2) Huuhdo hiuspohja aina viimeiseksi KYLMÄLLÄ vedellä. (Auttaa ihohuokosia sulkeutumaan = vähentää hiustenlähtöä)
3) "Yksi LUOMUkanamuna päivässä ravtisee hiuksiasi." Väitti koulun perustaja...
4) Hiuspohjan hieronta! Eli hiero hiuspohjaa aina kun muistat. Näin vilkastutat verenkiertoa joka puolestaan elvyttää hiustenkasvua. Hiuspohjaa hierotaan niin, että et liikuta sormiasi VAAN päänahkaa sormien alla. Aseta ensin kyynerpäät pöydälle, jotta hartiasi pääsevät olemaan rentona. Käy sitten läpi koko päänahka sormin - liikuttaen päänahkaa (ei sormia päänahalla) pyörivin liikkein. Todella tehokas keino.
5) Itse käydän hiusvesiä, joista suosittelisin Dr. Hauskan Neem hiusvettä. Hiero päänahkaan iltaisin.
6) Rosmariini on aromaterapiaöljyistä hiustenkasvua edistävä. Joskus sekoitan sitä öljyyn ja levitän hiuspohjaan muutama tunti ennen pesua.
7) Turvenaamiot taas elvyttävät verenkiertoa. Hiusakatemiasta saa hiuspohjalle tarkoitettua vähän kalliimpaa turvetta, mutta totesin, että käytännössä koko keholle tarkoitetut halvemmat turpeet luontaistuotekaupasta ovat IHAN SAMAA TAVARAA.
Hiustenlähtö on nykypäivänä yleistymässä - näin uskon vakaasti. Kun rupesin puhumaan asiasta avoimesti huomasin, että monet kärsivät samantyyppisistä oireista. Henk. kohtaisesti uskon, että ravintomme laadun heikkeneminen on osatekijä tässä ilmiössä..
Toisaalta myös hormonaaliset epätasapainot myös tämän saman asian myötä ovat lisäntyneet ja hormoonituotanot voi myös vaikutta hiustenkasvuun.
Itse sain eräänä kauniina päivänä tarpeekseni ja ajelin koko lättänän paskan veke.
Oli muuten aika pirun vapauttava juttu ja mielenkiintoinen kokemus. Tiedänpähän nyt miltä näytän kaljuna..
Toisaalta jos et halua ihan kaljuksi vetää niin lyhyet hiukset näyttävät mielestäni noin yleisesti ottaen paremmilta jos on hiustenlähtöä.
Tsemiä. Ja toivotaan, että hiustenkasvusi elpyy. Itselläni epäilen, että en koskaan saa takaisin nuoruusvuosieni tuuheaa pehkoa, mutta uskon kyllä, että tilanne ajan myötä paranee.
/Isda