Minä kun nostin tuon harmaan talouden keskusteluun, tarkoitin NIMENOMAAN niitä jotka ottavat ns. vapaaehtoisen maksun "lahjastaan". Ne jotka eivät ota mitään vastinetta hoidosta eivät tietenkään kierrä veroja
Itse tiedän, että kahdessa paikassa, jossa joukko ihmisiä antaa hoitoja ilmaiseksi kaikille, joille vain ehditään illan aikana antaa niitä, kiertää kolehtilipas jonka tuotolla katetaan tilavuokra. Käytännössä siis esimerkiksi siitä että 5 ihmistä hoitaa illan aikana 20 muuta, kertyy ehkä jopa 20 euroa rahaa.
Paitsi silloin, kun kaikkilla paikalle tulleilla on köyhä ajankohta, eikä lipas kata edes tilavuokraa, jolloin tilaisuudet järjestävät yhdistykset kattavat tilavuokrat omista rahoistaan. Ja näissä paikoissa lippaan rahat menevät yhdistykselle, eivät yksittäiselle hoitajalle.
Luulenpa, että vähän joka ammattiryhmä välillä käyttää ammattitaitoaan kavereittensa hyväksi ja saa siitä sitten jonkun korvauksen. Eli veronkiertäjiä tässä mielessä kyllä löytyy ihan joka ammattiryhmästä. Miksi hoitajat olisivat tästä poikkeus? Ongelmahan se tietysti on kansantalouden ja verokertymän kannalta. Itse olen ns. iloinen veronmaksaja, käytän esim. kirjastoa niin paljon että maksan tyytyväisenä veroni, joilla sekin palvelu katetaan.
Juu olit oikeassa sen lahjaveron suhteen, eli tosiaan 3999 per kolme vuotta. Käytin summaa havainnollistaakseni mitä laskelmia täytyisi tehdä, jotta ilmaisia hoitoja antamalla ylittäisi lahjaveron rajan. Ajatusleikki siis, joka liittyi edellisen viestini aiheeseen.
Tavaran myynnillä voi teoreettisesti rikastua aivan toisella tavalla, kuin palvelulla. Jos oletetaan että meillä on yksi ihminen joka jaksaa hoitaa 6 potilasta päivässä à 50 euroa + alvi per asiakas. Tällöin maksimitulot päivässä ovat 300 euroa + alv. Tuosta noin puolet menee firman yleiskuluihin, omiin eläkemaksuihin ja siihen että säästää rahaa jotta voisi pitää edes lyhyen kesäloman.
Yksi ihminen sen sijaan voi lähettää postiennakkopaketteina aika monta sellaista pakettia päivässä, joista kate yritykselle on 50 euroa per paketti. On ihan mahdollista, että postittaakin jotain tavaraa vaikka 100 pakettia päivässä ja jos kate on 50 euroa per paketti, on päivän tuotto 5000 euroa. Huomaathan, että se on se kate per paketti joka on relevantti näissä laskelmissa, ei suinkaan yhteissumma jossa on kate + tavaran hinta.
Summa summarum: Yhden ihmisen kapasiteetti postittaa paketteja per päivä on suurempi kuin hoitaa ihmisiä per päivä. Tämän vuoksi tavaralla rikastuu helpommin kuin palvelulla, jos palvelu on sellainen että sitä antaa yksi ihminen toiselle yksi kerrallaan.
Tämä liittyy ketjun aiheeseen siten, että tästä teoreettisesta (ja mielestäni epätodennäköisestä) mahdollisuudesta rikastua hoidoilla on keskusteltu jo muutamankin sivun verran tässä keskustelussa. Käytkö myös muissa ketjuissa vahtimassa, että pysyvät tiukasti otsikon aiheessa eivätkä poikkea siitä lainkaan?