Tekstisi perusteella kuulostaa siltä, että sinulla ovat 'hoitokanavat' auenneet itsestään, joten et tarvitse välttämättä reiki-kurssia ollenkaan, paitsi jos haluat tehdä energiahoitoja nimenomaan reiki-muodossa. Se ei nimittäin ole ainoa vaihtoehto, ainoastaan tunnetuin vaihtoehto.
Minulla aukenivat hoitokanavat myös itsestään tuossa seitsemisen vuotta sitten, kun olin päässyt oman itseni tasapainottamisessa riittävän pitkälle. Uskon itse että näin voi käydä ihan kaikille, ainoa kriittinen tekijä on se missä määrin on purkanut itsestään vanhat solmut & traumat ja tasapainottanut itsensä.
Ihan heti en ruvennut hoitoja kuitenkaan antamaan, vaan ensin vähän itseopiskelin. Koska jo aiemmin olin hahmottanut ihmisen energiajärjestelmää nimenomaan chakrojen kautta (kuten reikissäkin tehdään), koin sen luonnollisimmaksi tavaksi myös energiahoidon suhteen. Reiki-kirjojakin luin muutaman, mutta koin sen itselleni liian muotosidonnaiseksi tavaksi toimia. Silti suosittelen myös niiden kirjojen lukemista, sillä niissä on oikein hyvää yleisesitystä hoitotyöstä noin muuten.
Paras chakroihin tutustuttava kirja jonka olen lukenut on tämä: Sonia Choquette: Löydä todellinen tasapainosi
Lainasin sen kirjastosta ja luin, sieltä varmaan sinäkin voit sen löytää. Kirjastosta löytyy paljon muitakin chakrakirjoja, siitä vaan lukemaan eikä opiskelijabudjettikaan kirjaston käytöstä kärsi (tenttinluku sen sijaan voi kärsiä
).
Näin vältyt saamasta hoidettavan oireita itseesi:
Miellä saman tien tämä asia vain yhdellä tavalla: Sinä olet se kanava jota pitkin virtaa hoitoa hoidettavaasi - siis ikään kuin puutarhaletku jonka kautta vesi kulkee kun puutarhaa kastellaan. Hoito virtaa lävitsesi vain ja ainoastaan yhteen suuntaan; sinusta hoidettavaan päin. Kun miellät asian näin, ei hoidettavasta pitäisi 'tarttua' sinuun mitään.
Diagnostisia tuntemuksia kyllä itse saan hoitaessani, eli kämmeniä saattaa ihan kivuliaastikin pistellä kun hoidan jotain kipeää kohtaa, tai ihan alkuvaiheessa kun laitan kädet vain hoidettavan olkapäälle, saatan saada lieviä tuntemuksia niihin osiin omaa kehoa, joita hoidettavan kehossa olisi syytä hoitaa tms. Mutta mitään ei siis pidä koskaan siirtyä hoidettavasta sinuun, muista maadottaa ja suojata itsesi, sekä määrittää itse energian virtaussuunta täysin ja ainoastaan yksisuuntaisesti hoidettavan suuntaan.
Ja vielä: Vain terveenä voi hoitaa muita, eli hoitohommassa pitää aina pitää paussi jos on itse kipeänä.
Uskon itse, ettei ole mitään väliä sillä, millä menetelmällä hoitotyötä tekee, kunhan yllä olevat asiat ovat kunnossa. Hyvä esimerkki tästä: Käyn aina silloin tällöin eräässä tilaisuudessa jonka aluksi paikallolijat antavat toisilleen energiahoitoja. Siellä on yksi ihminen, jonka kanssa meillä on hurjat tehot aina kun jompi kumpi hoitaa toista. Molemmat saavat todella voimakkaita hyviä tuntemuksia ja hoito virtaa kuin Niagaran putoukset. Hän on reiki-master ja minä taas tällainen itseoppinut. Olennaista ei siis ilmeisestikään ole se, millä menetelmällä kumpikaan meistä hoitaa, vaan se että olemme jotenkin energeettisesti niin samalla taajuudella, että sen vuoksi hoito virtaa välillämme niin voimakkaasti, olipa hoitajana sitten ihan kumpi vain.
Halvimmat reiki-kurssit löytää luultavasti työväenopistoista niillä muutamilla paikkakunnilla, jossa työväenopisto reiki-kursseja järjestää (pääkaupunkiseudulla on ainakin joskus ollut.)