Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä tapahtuu?  (Luettu 6688 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jannanne
Vieras
« : 29.03.2011 12:21:15 »

Olen normaalisti tykänyt hirveästi lihasta, etenkin riistasta, viimeisen viikon aikana en ole pystynyt syömään lihaa enkä kananmunaa yhtään, alkaa kyllästyttää jo purjo leipien syönti... Cheesy Aluksi uskoin että tämä menee ohi parissa päivässä, mutta nyt alkaa tuntua että pitäis ehkäpä hommata jotain kasvis ruoka reseptejä..

Samaan aikaan myös alkoi nousemaan menneisyydestä pahoja vihantunteita ja takaumia. Aivan kun ne puskisi ihonkin läpi, kun iho menee ihottumalle ja kaikelle kummalliselle ruvelle.

Onko tämä nyt sitä kun olen pyytänyt päästä etenpäin?

muilla samanlaisia kokemuksia?
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 29.03.2011 13:08:40 »

Kyllä se on sitä eteenpäin menemistä Smiley

Minähän olen myös aikoinani rakastanut lihaa. Haaveilin, että maistelen kaikkien mahdollisten syötävissäolevien eläinten lihoja ja olisin voinut elää pelkällä lihalla. Nykyään elimistöni ei enää kestä lihaa. Se alkoi hiljalleen ja on "pahentunut" vuosien saatossa - täysin verrannollisesti kulkemaani henkiseen tiehen nähden. Olen kuitenkin yrittänyt pitää vatsani sellaisena, että se sietäisi edes pieniä annoksia lihaa silloin tällöin, joten saatan ostaa parisen kertaa vuodessa lihaa. Yleensä se tosin kaduttaa jälkeenpäin pahoinvoinnin tai raskaan olon merkeissä!

Huomattavaa myös, että vihasin kasviksia. Kasvisruoka oli painajainen aikoinaan. Nykyään valitsen mieluummin kasvisruoan kuin liharuokaa.

Ongelma on lähinnä siinä, että olen surkea kokki ja yksin asuessa ei tule koskaan kokattua. Vatsa on alkanut väittää vastaan myös lähes kaikille viljoille sekä maitotuotteille, joten erikoiskaura-tofu-laktoositon-ruokavalio on vähän turhan hintava enkä keksi mitään kokattavaa. Onneksi tuo oireilu on kausittaista, voin välillä keskittyä syömään "normaalisti". Luulen, että jos alkaisin syödä vain luomuruokaa ja muuta hyvintuotettua vatsani kestäisi paremmin niitä kuin lisäaineilla ja tuskalla kyllästettyjä ruokia. Meihinhän vaikuttaa se mitä syömme ja ruokaan vaikuttaa sen koko kulku energiatasolta. Esimerkiksi lihaan vaikuttaa energiatasolla se, miten eläin on elänyt, mitä se on kokenut, miten se on kuljetettu teuraaksi ja missä iässä, miten teurastaja on suhtautunut siihen (=eli miten se on kokenut kuolemansa), kuinka lihapuolen väki käsittelee lihaa (tunnetilat tarttuvat ruokiinkin), mitä aineita sinne tungetaan ja ennen kaikkea missä mielentilassa itse laittaa ruokansa.

En pahastuisi yhtään luomulihasta tai aidosti luonnosta pyydystetystä lihasta. Vielä parempaa, jos eläimet olisi siunattu ennen tappamista ja niitä olisi kunnioitettu vielä tappamisen jälkeen. Pyrin itse siunaamaan aina liharuoan erityisellä huolella ja kiittämään eläimen entiteettiä.

Negatiiviset tuntemukset kun tulevat ulos, voi hyvinkin ilmetä ihottumaa. Veljelläni on tosi-tosi paha atooppinen ihottuma, jonka seurauksena hän on ollut sairaalassakin verenmyrkytyksen pelossa. Nuoren herran muutettua Ruotsiin ja päästyään elämään sellaista elämää, josta hän nauttii ja jonka hän kokee merkitykselliseksi, ihottuma on kuulemma kadonnut lähes kokonaan.

Negatiivisten asioiden tullessa esille on parasta antaa niiden tulla. Tulla ja mennä. On istuttava alas miettimään mistä tunne tulee ja miksi. Ennen kaikkea on kysyttävä mitä voisin tehdä itse, jotta saisin käsiteltyä asian.
Henkiselle tielle lähtiessä vastaan voi tulla joskus isojakin seiniä. Niissä kaivataan kärsivällisyyttä ja uskoa. Kaikesta selviää kyllä, eikä mihinkään ole kiire! Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 29.03.2011 16:27:42 »

Minun teoriani on, että kun etenemme kukin polullamme eteenpäin, herkistymme ennen pitkää kuulemaan mitä kunkin meistä kroppa mieluiten haluaa ravinnnokseen.

Minä olen nimittäin ryhtynyt 20 vuoden kasvissyönnin (ei sopinut, mm. tukka harveni hälyttävästi sinkinpuutteesta) jälkeen nimenomaan uudelleen syömään lihaa  vasta ryhdyttyäni henkiselle/hengelliselle polulle ja edettyäni sillä jonkin matkaa.  Grin

Myöskin monet ruoka-aineet, joista aiemmin tykkäsin alkoivat tökkiä (mm. tomaatti, ruis, kana) ja sitten vasta pari vuotta sen jälkeen kun niitä lakkasin syömästä, törmäsin tietoon että ne eivät sovi lainkaan veriryhmälle B.

Lihaa voi syödä eettisesti!
Marketin pakkaskaapista löytyy mm. Pohjois-Ruotsalaista hirven  jauhelihaa alle 14 euroa kilo - luomua riistaa. Uusseelantilainen lammas ja saksanhirvi elävät suht lajinmukaista elämää, sillä aidatut laitumet voivat olla valtavia, satakin neliökilometria ja ihminen ei tee muuta kuin tarjoaa vesipisteitä ja suolakiviä. Ahvenanmaalaiset lampaat täällä Suomessa elävät myös suht luomua elämää rantaniityillä ja saarissa silloinkin, kun eivät ole oikeasti varsinaista luomulihaa.
Kaiken lihan voi siunata itse ja kiittää sen antanutta eläintä, minusta se riittää.

Mielestäni jos muu liha, kuin Uusseelantilainen lammas tai 'huonot' ruhon osat (esim lampaan kylkiluut) maksavat alle 8-10 euroa kilo, ei liha voi olla  kovin eettisesti tuotettu.

Voisi tosiaan ajatella, että ruokatottumusten muuttuminen  johtuu etenemisestä henkisellä polulla ja siitä seuraavasta herkistymisestä oman kropan tarpeille, mutta kaikilla se ei suinkaan tarkoita kasvissyöjäksi ryhtymistä.

Tiibetin buddhalaiset muuten syövät lihaa ja perusteluna on, että kylmässä ilmastossa tarvitsee liharuokaa.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011 16:31:07 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Jannanne
Vieras
« Vastaus #3 : 29.03.2011 17:02:44 »

Kiitos vastauksista!

Enkä toki eettisistä syistä näin tee, se on vain joku pakko, kun tekee pahaa. Riista lihaa ajattelin kokeilla syödä myöhemmin, kun tästä ensijärkytyksestä toivun. Meilläpäin kun on mahdollisuus poron ja hirveen omasta takaa, kala ei myöskään herätä inhotuksen tunteita, mutta kanaa en voi kuvitellakkaan juuri nyt.

Tuli noista negatiivisista asioista vielä mieleen, että onko mahdollista, että tytärtä koetellaan elämän aikana samoilla vastoinkäymisillä, kun mitä hänen äiti on kokenut elämänsä aikana, ilman että on pystynyt selviämään ongelmista kovin hyvin?
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 29.03.2011 18:00:32 »

Kiitos vastauksista!

Enkä toki eettisistä syistä näin tee, se on vain joku pakko, kun tekee pahaa. Riista lihaa ajattelin kokeilla syödä myöhemmin, kun tästä ensijärkytyksestä toivun. Meilläpäin kun on mahdollisuus poron ja hirveen omasta takaa, kala ei myöskään herätä inhotuksen tunteita, mutta kanaa en voi kuvitellakkaan juuri nyt.

Tuli noista negatiivisista asioista vielä mieleen, että onko mahdollista, että tytärtä koetellaan elämän aikana samoilla vastoinkäymisillä, kun mitä hänen äiti on kokenut elämänsä aikana, ilman että on pystynyt selviämään ongelmista kovin hyvin?

Eklektikko tuossa mainitsikin tuon verityyppiruokavalion, sitä kannattaa katsella! Olen itse myös B-veriryhmään kuuluva eli harvinaisuus Suomessa. Aasialainen ruokavalio sopii B-verityypeille ja ylläettäen voin mättää kiinalaista ruokaa ilman oireita ja rakastan tulisia makuja.
Tomaattia olen vihannut aina, lapsesta lähtien (ei sovi B-tyypille). Ruista en kestä ja kana alkaa öllöttää. Sen sijaan ananas, maksa ja punajuuri ovat AINA olleet herkkua ja kas, ne ovat täydellistä ruokaa B-tyypille Smiley

Mitä tuohon kysymykseesi tulee, on vaikeaa sanoa suoraan mistä on kyse. Yleensä meillä on kuitenkin oma elämäntie, mutta me voimme ottaa muista ihmisistä mallia ajatuksiimme ja käytöstapoihimme, joka vetää puoleemme samanlaisia asioita. Stressaava äiti voi kasvattaa mallillaan tyttärestään stressaajan, jotka molemmat kohtaavat samanlaisia haasteita pelkästään opitun stressitavan perusteella.
Lisäksi suvuilla on sukukarmaa eli joitain asioita, jotka toistuvat sukupolvelta toiselle. Sukukarmaa ei tarvitse välttämättä ottaa vastaan, vaan siitä voi opetella irti. Pointti molemmissa tapauksissa on saavuttaa tasapaino itsensä kanssa.
tallennettu
Jannanne
Vieras
« Vastaus #5 : 30.03.2011 08:27:47 »

Hmm, mun äitillä onkin tuosta verityyppiruokavaliosta kirja ja se noudattaa sitä, ainakin kai osittain, eli täytyypäs lainata. Smiley

no mulla on ainakin molempien sukujen puolelta luultavastikkin semmoset karmatm, että parempi opetella irti jos jotaki aikoo... Cheesy

kiitos.
tallennettu
Edna
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #6 : 30.03.2011 09:07:32 »

Minulla myös nyt muutama päivä jo mennyt niin, ettei liha huokuta yhtään  Smiley Eipä se mitään haittaa mutta outo ilmiö itsellä  Grin
tallennettu

Valkoinen Kristalli Koira
Jannanne
Vieras
« Vastaus #7 : 30.03.2011 12:46:33 »

juu, itseasiassa eilen luin, jostain mistä lienee, että suomessa kasvissyönti on lisääntynyt suorastaan räjähdysmäisesti. :O mistä lienee johtuu, osaksi varmaan uusi trendi ja sitten ihmiset on kai kyllästyneet kun kokoajan on jos jonkin näköistä skandaalia, ja lisäaine sotkuja. Toisille se sitten kai tulee näin itsestään Smiley
tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #8 : 30.03.2011 14:39:28 »

Mulle tuli viimeisimmän raskauden myötä pysyvästi erilainen ruokavalio. Liha alkoi ällöttää, enkä syönytkään raskaana sitä juuri ollenkaan. Kasviksia alkoi tekemään mieli ja hedelmiä ym.. On tässä muutosta ollut itsessä muutenkin. Kyllä mun henkiset arvotkin on tähän suuntaan "ajanut" - kropan ohella. Siis eettisyys ja puhtaus-asiat ruoassa.. Nykyään syömme suurimman osan kaikesta luomuna, enemmän kasviksia, mahd. lisäaineettomasti.. Mä en juo ollenkaan enää kahvia enkä syö aspartaamia, ruumiini vain alkoi sanoa (ja pääni) että jossain on vikaa.. etsin ja tutkin, ja ruokavalio on ihan eri. '

Naama kukkii nyt ihan hulluna, itse asiassa koko ruumiista puskee kauheat määrät mätää ulos. Kaipa tämä helpottuu? Tai sitten syön liikaa rasvaa, sen suhteen kun en oo ranttu, oon niin hoikkakin.. :Smiley
Hormonikapseli käsivarressa myös mietityttää, sehän voi tehdä aknea.. Entiijä. crazy2
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Jannanne
Vieras
« Vastaus #9 : 31.03.2011 08:46:32 »

Niin mutta juu, tosiaan, täytyy kai ensin ottaa selvää et ollaanko sitä raskaana. Ei ois eka kerta ku raskaaksi tullaan huolimatta ehkäsystä. Mutenkin on ollut tunne siitä, että sieltä aikoo vielä yksi tyttölapsi tulla, halusin minä tai en,
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: