Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 18
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Edellinen elämä-leikki ;)  (Luettu 131564 kertaa)
0 jäsentä ja 17 vierasta katselee tätä aihetta.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1092



Profiili
« Vastaus #30 : 16.05.2011 12:12:59 »

  body electric..Synnyit venäjällä tsaari vallan aikaan.Kuuluit tsaarin sukuun.Elit ylellisyyden keskellä.Karkailit lapsena kadulle Pietarissa,ja näit köyhyyttä.Vanhempasi olivat vihaisia,kun kerroit näkemiäsi asioita.Sanoivat,etteivät ne asiat koskisi parhettänne.
Vallankumouksen tullessa pakenitte ransakaan.Lähtö tuli yllättäen.Isäsi ei ehtinyt varustaa mukaan kovinkaan paljoa arvoesineitä,kultaa ym.Ranskassa olevat ystävät auttoivat,joiden luona asuitte.Isääsi vaivasi avustettavana olo,ja hän järjesti avioliiton sinulle iäkkäkkään,varakkaan miehen kanssa.Tarjolla oli useita miehiä,olithan kaunis nuori nainen jo.Sinut kyllä huomattiin.Puhuit useita kieliä,ja pidit keskusteluista.Avustit sitten perhettäsi,joten he saivat elää aikaisempien tapojensa mukaan.
Rakastuit kuitenkin nuoreen linnassanne olleeseen palvelijaan.Olitte salasuhteessa,kunnes mies yllättäen katosi linnasta.Olit ollut valmis elämään köyhyydessäkin miehen kanssa,mutta sinun oli huolehdittava perheestäsi.Aviomiehestä tuli hyvä ystäväsi lopulta,ja elitte lapsettomana kuolemaanne asti,mutta kuollessasikin muistit rakkautesi,jonka katoaminen jäi salaisuudeksi.  Wink

     

Tosta elämästä mulle ja isälleni on ehkä jääny se karma et molemmat on menettäny omaisuuksia, kuten myös isoisäni -  Tsaarinajan Venäjä on jossain määrin mulle läheinen - Tota vanhaa miestä mä oon kaivannu -  Kielitaito ja kielten harrastaminen vois sitte olla perua tuolta -  Tota kadonnutta miestä mä oon etsiny koko elämäni; ja se tais olla aika eksoottinen tyyppi, koska kukaan suomalainen mies ei mulle oikein kelpaa...... Cry
tallennettu

.
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« Vastaus #31 : 16.05.2011 15:01:31 »

Kaikkia edellisiä on taidettu arvailla jo... Oliko tässä joku sääntö sitten? crazy2
Tällainen tilanne vois tehdä poikkeuksen sääntöihin.. että voin hypätä mukaan itsekin arvuutellen.? angel

sansai:
Olet ollut kirjalilija, nainen, elänyt Kuopion liepeillä. Olet 1860-luvulla n. 30 vuotias nainen, jolla on musta hienostuneempi puku päällään. Teillä oli miehesi kanssa viisi lasta; 3 poikaa ja 2 tyttöä. Lapset sairastelivat jonkin verran enempi, joku perussairaus jollain lapsellasi, joka vei arjessa paljon aikaasi ja rakkauttasi. Olit ahkera ja lempeä perheenäiti, olit oman tiesi kulkija, jossa oli sellaista uudenlaista ajattelua, aikaan nähden. Ajatuksiasi jaoit ihmisten kanssa ja kirjoittaen. Olit myös kiinnostunut tieteestä ja opettamisesta. Oppilaitos liittyi jotenkin elämääsi, teit jonkin oppilaitoksen/koulujärjestelmän kehittämisen eteen paljon hyvää, sydämelläsi ja vanhuuden päivillä myös kukkarollasi.
Miehesi oli vaikutusvaltainen höyryteollisuuden henkilö, mukana uusimmassa kehityksessä, innovatiinen ja säntillinen tyyppi. Sinäkin näit sen kehityksen ja murroksen mikä tapahtui teollisuudessa ja maailmassa. Miehesi kuoli n. 60-vuotiaana tuberkuloosiin tms. sairauteen, ja sait ok perinnön. Elit loppuelämäsi omistautuen kirjallisuudelle, koit myös sairautta, itse ja ympärilläsi.. Olit kuitenkin positiivinen ihminen ja erityisesti elämäsi loppupuolella uskonnollis-filosofistinenkin. Ja löysit vielä elämänkumppanin loppuvuosiksesi, jotka vietitte Polvijärvellä keltaisessa puutalossa.  angel  smitten       


Entäpä minä? =)

   
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #32 : 16.05.2011 17:00:19 »

Sansai - olipa loistava ja kaunis novelli, tai siis... näky !


Mulle tuli sun edellisestä elämästä jostain syystä mieleen kolme ohimenevää kuvaa: joku inka ajalta kun esp. ja portug. tuli sinne, toisaalta köyhä suomalainen yksinäinen nainen 1800-luvun puolivälin maaseudulla (tähän saatto vaikuttaa kun toivoit suomalaisuutta) ja hyvin nopeesti tuli sitten tää ranskalainen vanhahko tai myöhäsessä keski-iässä oliva nainen jolla vaaleahko tukka ja ruskeet silmät-

- eli jos siitä niin: Olet saattanu elää joskus viime vuosisadan vaihteen Pariisissa, aika yksinäisenä mutta toimeentulevan edesmenneen miehen perinnöllä, yksin kissojen kanssa; olet ollu sellanen nauravainen, uteliaan tuntunen sangviinikko, aika viiniin ja ehkä vähän miehiin menevä, viettäny melko ilosta mutta jossain määrin melankoolista ja jopa tyhjää elämää;
olet kirjotellu paljon runoja käsin tietenki, ja aina aika ajoin heittäny niitä suutuspäissäs takkatuleen -
lopulta olet alkoholisoitunu ja ajautunu jopa epämääräsiin porukoihin ja jättäny jopa vahingossa yhden kissoista ruokkimatta joka sitten kuoli nälkään-
tämän johdosta myit asuntosi ja lähdit kiertelemään ympäri Ranskaa katumusmatkalle ja päädyit lopulta Etelä-Espanjaan sikäläisten mustalaisten pariiin jossa elelit niin ja näin vuosikausia kunnes lopulta varakas englantilainen tiedemies bongas sut sieltä kauniiden ruskeiden silmiesi tähden ja matkustitte Lontooseen jossa asuitte vielä 10 vuotta onnellisena kunnes kuolitte molemmat peräkanaa juuri niihin aikoihin kun Venäjällä alko vallankumous.
Olipa ihanat elämät minulla.Sieltä onkin peräisin tapani kirjoitella runoja ja viskellä niitä takkaan, kun olen lukenut niitä myöhemmin,kääk crazy2
Tuo kissa,joka minulla on,on varmasti se kissa,jonka annoin kuolla nälkään.Kissa on jotenkin päästään sekaisin nimittäin,ja annan sille parhaat palat kaloista ja kaikesta.Nyt kun en ole kotona ollut muutamaan päivään,kissa kuulema rääkyy yöt.
Mustalaiset ovat aina viehättäneet,ja heidän kulttuurinsa.Lapsuudessani oli kesäisin tummien leiri kotini lähellä,jossa sain olla lasten kanssa.Opin siellä heidän kieltänsä.
Olen myös varmaan ollut miehiin menevä tyyppi,onhan kuun alasolmukin skorppionissa.

Äidin isä on varmasti ollut samoissa ympyröissä siellä Etelä-Espanjassa,koska teki jatkuvasti hevoskauppaa tummien kanssa,ja ajoi ravureilla kilpaa heidän kanssaan ympäri pitäjää ihmisten kauhistukseksi.Puhui myös sujuvasti tummien kieltä.Soitteli viulua heidän kanssaan,sekin oli sellaista kilpasoitantaa.
Olen varmasti saanut Pariisissa viinistä tarpeekseni,koska en siitä tykkää tässä elämässä.Mielummin kopsautan raakana vodka ryypyn(terveydeksi).

Pariisissa myin asuntoni,niin tein nytkin ja muutin elämääni erilaiseksi.Vanhat kuviot   2funny
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #33 : 16.05.2011 17:48:09 »

Kaikkia edellisiä on taidettu arvailla jo... Oliko tässä joku sääntö sitten? crazy2
Tällainen tilanne vois tehdä poikkeuksen sääntöihin.. että voin hypätä mukaan itsekin arvuutellen.? angel

sansai:
Olet ollut kirjalilija, nainen, elänyt Kuopion liepeillä. Olet 1860-luvulla n. 30 vuotias nainen, jolla on musta hienostuneempi puku päällään. Teillä oli miehesi kanssa viisi lasta; 3 poikaa ja 2 tyttöä. Lapset sairastelivat jonkin verran enempi, joku perussairaus jollain lapsellasi, joka vei arjessa paljon aikaasi ja rakkauttasi. Olit ahkera ja lempeä perheenäiti, olit oman tiesi kulkija, jossa oli sellaista uudenlaista ajattelua, aikaan nähden. Ajatuksiasi jaoit ihmisten kanssa ja kirjoittaen. Olit myös kiinnostunut tieteestä ja opettamisesta. Oppilaitos liittyi jotenkin elämääsi, teit jonkin oppilaitoksen/koulujärjestelmän kehittämisen eteen paljon hyvää, sydämelläsi ja vanhuuden päivillä myös kukkarollasi.
Miehesi oli vaikutusvaltainen höyryteollisuuden henkilö, mukana uusimmassa kehityksessä, innovatiinen ja säntillinen tyyppi. Sinäkin näit sen kehityksen ja murroksen mikä tapahtui teollisuudessa ja maailmassa. Miehesi kuoli n. 60-vuotiaana tuberkuloosiin tms. sairauteen, ja sait ok perinnön. Elit loppuelämäsi omistautuen kirjallisuudelle, koit myös sairautta, itse ja ympärilläsi.. Olit kuitenkin positiivinen ihminen ja erityisesti elämäsi loppupuolella uskonnollis-filosofistinenkin. Ja löysit vielä elämänkumppanin loppuvuosiksesi, jotka vietitte Polvijärvellä keltaisessa puutalossa.  angel  smitten       


Entäpä minä? =)

   


Tässäkin on tuttuuden tunnetta.Kuopio on kaupunki,joka on aina viehättänyt  kauneudellaan ja historiallaan.Myös monetkin paikat Kuopion maalaispitäjissä. Lienenkö ollut Minna Kantin aikalaisia,koska yhteenaikaan kiinnosti hänen elämäntarinansa ja kirjat.
Se miehen höyryteollisuus on ollut sitten höyrysaha toiminta tietenkin,koska joskus kiinnostuin suomen sahoista ja sahateollisuudesta,vastoin kaikkea järkeä.Luin kaikista sahoista niiden historiaa,mistä vain käsiini sain.Kävin myös tutustumassa sahamuseoihin eri paikkakunnilla.Nykyinen Lintulan luostarikin on entisen sahanhoitajan koti,Kosken kartano, jolla on mielenkiintoinen historia,ennenkuin Lintulan luostari muutti sinne sodan jälkeen.Ja siellä ollut sahatoiminta loppui.
Ehkäpä Jussi on nyt se aijempi tuberkuloosiin kuollut mies ja jatkettiin siitä mihin jäimme.Lapsiakin on yhteensä 5 , kolme poikaa ja kaksi tyttöä,yhdellä tytöistä lapsuudessa alkanut nivelreuma.Tähän tyttäreen olen kovasti kiintynyt.   smitten
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1092



Profiili
« Vastaus #34 : 16.05.2011 22:11:58 »





Olipa ihanat elämät minulla.Sieltä onkin peräisin tapani kirjoitella runoja ja viskellä niitä takkaan, kun olen lukenut niitä myöhemmin,kääk crazy2
Tuo kissa,joka minulla on,on varmasti se kissa,jonka annoin kuolla nälkään.Kissa on jotenkin päästään sekaisin nimittäin,ja annan sille parhaat palat kaloista ja kaikesta.Nyt kun en ole kotona ollut muutamaan päivään,kissa kuulema rääkyy yöt.
Mustalaiset ovat aina viehättäneet,ja heidän kulttuurinsa.Lapsuudessani oli kesäisin tummien leiri kotini lähellä,jossa sain olla lasten kanssa.Opin siellä heidän kieltänsä.
Olen myös varmaan ollut miehiin menevä tyyppi,onhan kuun alasolmukin skorppionissa.

Äidin isä on varmasti ollut samoissa ympyröissä siellä Etelä-Espanjassa,koska teki jatkuvasti hevoskauppaa tummien kanssa,ja ajoi ravureilla kilpaa heidän kanssaan ympäri pitäjää ihmisten kauhistukseksi.Puhui myös sujuvasti tummien kieltä.Soitteli viulua heidän kanssaan,sekin oli sellaista kilpasoitantaa.
Olen varmasti saanut Pariisissa viinistä tarpeekseni,koska en siitä tykkää tässä elämässä.Mielummin kopsautan raakana vodka ryypyn(terveydeksi).

Pariisissa myin asuntoni,niin tein nytkin ja muutin elämääni erilaiseksi.Vanhat kuviot   2funny

No mitä mä sanoin !
tallennettu

.
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #35 : 16.05.2011 23:02:19 »

No,sinähän sen sanoit.Periaatteessa olen entinen juopotteleva ilotyttö Pariisin laitakaduilta.Siltojen alla öitäni nukkunut,ja ryyppyjä kerjännyt.
Ilmankos olen täysi puritaani nyt, vältän viinejä,siltoja(aluksia)Olen myös kissan orja,ja suostun sen kataliin kostoihin entisistä kärsimyksistään. Istun jalat tiukasti ristissä,myös käteni laitan ristiin,kiitollisena tästä elämästä,lopultakin poissa kaupunkien kaduilta ja riettaudesta.    2funny    Ihana ketju.
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #36 : 17.05.2011 01:32:07 »

Metsänkeiju,en tiedä saanko vastata sinullekkin,mutta teen sen kuitenkin.

Asuit englannissa,jossakin kaivoskylässä,1700 luvun loppupuolella.Olit vanhin tytär kahdeksan lapsen pesueessa.Isäsi oli työssä kaivoksessa,jossa louhittiin kivihiiltä.Perhe-elämä oli onnellista,toimeentulo oli niukkaa,mutta riittävä.
Eräänä päivänä oli isällesi tapahtunut kaivoksessa onnettomuus,ja hän oli työkyvytön.Oli itsestään selvää,että vanhimpana lapsena lähdet johonkin palveluspaikkaan.
Isääsi kävi katsomassa lääkäri kotona,ja hän tiesi kaupungissa olevan rouvan,jolla oli tyttöjä ompelua opettelemassa.Lääkärin vaimo oli siellä teettänyt pukuja.
Lähdit sinne haikein mielin,tietäen,ettet ehkä näkisi perhettäsi enää.

Paikka olikin sinulle hyvä,olit näppärä sorminen.Päivät olivat pitkiä.Asuit ompeluliikkeen vintillä,kuten monet toisetkin tytöt asuivat.
Pihakaivolla käydessäsi tutustuit nuohooja poikaan.Seuraava kesä kävelitte sunnuntaisin puistoissa.Tulit raskaaksi.Jatkoit työtäsi,mutta poika vauvan synnyttyä sait hatkat rouvalta,koska sairastuit rintatulehdukseen,etkä jaksanut tehdä työtä.Et tiennyt pojan isän majapaikkaa,koska sitä ei tainnut ollakkaan,kuin kadulla.
Kylmissäsi,sairaana ja nälkäisenä kävelit vain maaseudulle päin,poika sylissäsi,vailla päämäärää.Sinut ohitti hevos-vaunut.Ajuri pysäytti kysyäkseen tarvitsetko kyydin.Sanoit,ettet tarvitse mitään.Ajuri huomasi hätäsi,hän oli erään kartanon ajuri,otti vaunuihin sinut jonne nukahdit.Pääsitkin kartanon keittäjän suojiin,joka hoiti sinua ja lasta.Sait jäädä hänen avukseen parannuttuasi.
Kartanossa oli kotiopettajana hauska,mukava mies.Olit niin monenlaisista asioista kiinnostunut,että opettaja alkoi opettaa sinuakin iltaisin.Halusit tietää kaikesta mitä maailmassa on.Rakastuitte lopulta ja menitte naimisiin.Kartanon väki antoi teille pienen kauniin talon asuttavaksi kartanon pihapiirissä.Ompelit kartanon naisväen vaatteet,heidän naistuttavienkin vaatteet.Olit taitava,väri ja tyyli tajusi kehittyi.Lopulta perustit ateljeen erääseen kartanon sivurakennukseen,johon otit tyttöjä ompeluoppiin.Suunnittelit pukuja.Joskus maalailit tauluja kartanon erään vieraan kanssa.
Mies hoiteli kartanon kukkia,kun lapset kartanossa olivat aikuistuneet.Omia lapsia olikin kuusi,joita opetitte yhdessä.        smitten      Oho,tulipa pitkä,mutta pitkä oli elämännekin.
Esikoispojastasi tuli merikapteeni,joka toi hienoja kankaita maailmalta.
tallennettu
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« Vastaus #37 : 17.05.2011 12:48:29 »

Lienenkö ollut Minna Kantin aikalaisia,koska yhteenaikaan kiinnosti hänen elämäntarinansa ja kirjat.

Ohhoh.
Voitko uskoa, että kun kirjoitin sinulle, tulin katsoneeksi googlesta että millaisia ne asut olivat tuolloin, kun tuli mieleen sellainen musta puku.. Sitten ajauduin Minna Kantista kertovalle sivulle, ja itse asiassa ajattelin jopa että olet ollut itse Minna! (Se kuva siellä oli kuin se mielikuvani naisesta/siusta mustassa puvussa) Tai läheinen, tai tosiaan "aikalaisia".. Smiley Eikös Minna vaikuttanut Kuopiossa..

Se miehen höyryteollisuus on ollut sitten höyrysaha toiminta tietenkin,koska joskus kiinnostuin suomen sahoista ja sahateollisuudesta,vastoin kaikkea järkeä.Luin kaikista sahoista niiden historiaa,mistä vain käsiini sain.Kävin myös tutustumassa sahamuseoihin eri paikkakunnilla.Nykyinen Lintulan luostarikin on entisen sahanhoitajan koti,Kosken kartano, jolla on mielenkiintoinen historia,ennenkuin Lintulan luostari muutti sinne sodan jälkeen.Ja siellä ollut sahatoiminta loppui.
Ehkäpä Jussi on nyt se aijempi tuberkuloosiin kuollut mies ja jatkettiin siitä mihin jäimme.Lapsiakin on yhteensä 5 , kolme poikaa ja kaksi tyttöä,yhdellä tytöistä lapsuudessa alkanut nivelreuma.Tähän tyttäreen olen kovasti kiintynyt.   smitten

Ihana saha -kiinnostus! Grin smitten

No Jussihan se! Wink
 smitten
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« Vastaus #38 : 17.05.2011 13:06:17 »

sansai Kiitos smitten
No empä ihmettelisi, että isälleni olisi jotain joskus tapahtunut.. Mulla kun on viime aikoina/vuosina noussut sellaisia ajatuksia isästä, että mitä jos hälle sattuu jotain tai jopa kuolee.. noi tuommoset olisi niin kovia iskuja mulle.

Englantiin olen myös ajatellut entisen elämäni, aikakin on hyvin lähellä mitä olen ajatellut ja kuullut..
Aivan ihana tarina kiitos siitä.. voin löytää itseni. Smiley Mieheni, jolla on järjetön tietotaito, kuin kirjasto päässään, ties vaikka on ollut tuo opettaja. Näppäräsorminen olen yhä.. äitini halusi nuorena ompelijaksi.. Meillä on niin karmisen-tuntuinen suhde, että vaikka hän ois ollut se ompelijatar joka antoi mulle lähtöpassit vauvan synnyttyä.. Vauvan syntymä ei tässäkään elämässä ollut mieluinen juttu hälle, ja aiheutti suurta etääntymistä. Tiä näistä.. mutta hauska miettii.. Smiley
Maalaan myös / tunnen kaipuuta maalaamiseen ja tiedonjano on valtava.. smitten

Todellakin ihana ketju.
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1092



Profiili
« Vastaus #39 : 17.05.2011 13:35:28 »

Ihana ketju on  smitten,  ja tuli tota Metsänkeijun ed. elämää lukiessani mieleen että mä haluan takas 1800-luvulle !!


Näkeeks kukaan mulle mitään niistä ajoista jolloin elelin jossain itämailla, lähinnä Lähi-Idässä, ei vinosilmien mailla (excuse my racism... buck2)
tallennettu

.
Päivi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1481



Profiili
« Vastaus #40 : 17.05.2011 15:16:32 »

lakkasin ketjuilemasta kun tuli sanomista kun toistamiseen kyselin. vedin herneen nokkaani.
tallennettu

Jos valitset sen, mitä haluat, saat sen. Jos et valitse, elät sen kanssa, mitä saat.
Metsänkeiju
Astro-nauttija
****
Viestejä: 900



Profiili
« Vastaus #41 : 17.05.2011 15:57:37 »

lakkasin ketjuilemasta kun tuli sanomista kun toistamiseen kyselin. vedin herneen nokkaani.

No on kyllä mustakin vähän pöhköä, että kivalle ketjulle on tehty jo jotain rajoittavia, nihkeitä sääntöjä.. Smiley
Mut kaipa se on niinkin, et jollekkin toisen bonus-pulla = pulla itseltään pois Undecided
tallennettu

"It is you're mind that creates this world" -The Buddha-

askendentti jousimies aurinko merkurius kalat kuu vaaka venus vesimies mars harka  ~Kiinalainen jänöjussi~
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #42 : 17.05.2011 16:45:31 »

Ironia,ota herneet pois neesusta,kirjoitan sulle kunhan on se hetki ja näkymät.Onhan täällä tilaa,eikö vain?   Kivan ketjun aloittaja on hoksannut,ja alkuperäinen tarkoitus on varmasti ollut tuottaa iloa ja hyvää mieltä."Sitä saa mitä tilaa"joten tilataan sopua ja hyvää mieltä,jatketaan tätä hassuttelua."olemme sen arvoisia"     Cheesy   
tallennettu
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1236


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #43 : 17.05.2011 19:50:00 »

lakkasin ketjuilemasta kun tuli sanomista kun toistamiseen kyselin. vedin herneen nokkaani.

No on kyllä mustakin vähän pöhköä, että kivalle ketjulle on tehty jo jotain rajoittavia, nihkeitä sääntöjä.. Smiley
Mut kaipa se on niinkin, et jollekkin toisen bonus-pulla = pulla itseltään pois Undecided

Ne rajoitukset eivät ole tässä siksi ilkeydestä vaan siitä, että on epäreilua jos joku saa monta elämää ja joku vaan yhden. Sitten kaikki alkaisivat kinuamaan lisää eikä se ole mitenkään mahdollista että kaikkki saisivat sitten tasapuolisesti "elämiä". Jos taas vain kaksi ihmistä alkavat toisilleen nakkelemaan elämiä tosilleen, niin sitten eivät uudet pääse mukaan ja koko ketju särkyy ja menee sekaisin. Mikään ei estä teitä vaihtamasta katselmuksia esim. YV:nä.  Smiley

Luulisi jokaisen aikuisen ymmärtävän reilun pelin hengen.
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 808


Profiili
« Vastaus #44 : 17.05.2011 20:30:54 »

     
     Anteeksi,nyt minä sen vasta hokasin    Embarrassed
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 18
  Tulostusversio  
 
Siirry: