Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tarot - eri pakkojen erilaiset merkitykset  (Luettu 5122 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
LibraGorda
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 15.05.2011 12:01:04 »

Jahas, tänään tuntuu olevan innostunut kortti-päivä, jolloin floodaan foorumin täyteen tarot-juttuje...  :Smiley

Olen reilun vuoden perehtynyt Crowleyn pakkaan ja vertaillut sen sisällön eroavaisuuksia "perinteisempien" pakkojen kesken - joissa sisältö esitetään varsin konkreettisellakin tavalla, siinä missä Crowley leiskuu jossain alitajunnan ja henkisen kasvun villeillä astraalitasangoilla...
Nyt iskin silmäni ihanaan Tarot of Eden -pakkaan, jonka mukana tuli napakka ohjevihkonen. Hämmentävää kuitenkin on, että pienen arkanan kuvituksen pysyessä melko "riisuttuna" (vain kyseinen määrä kutakin symbolia eikä muuta), ohjevihkonen esittää merkityksiksi aika poikkeavaa siitä, mitä olen tähän asti oppinut, ja oppinut tulkitsemaan perinteisen/Crowleyn kesken, esim. jos yleisesti Miekkojen Kolmonen on yleismerkitykseltään "suru" - perinteisissä pakoissa kolme miekkaa lävistää sydämen, tämän pakan ohjevihossa vapaasti käännettynä ja referoituna se kertoo "uutisista (kirje, faksi, sähköposti tai puhelu), joka edellyttää pikaisia toimia. Tai eläväisiä ja iloisia filosofisia keskusteluita. Tai sellaisen oppineen ihmisen kohtaamista, joka tarjoaa hyvää tilaisuutta". Melko ristiriitaista, eikö? Vai onko?

On helppo seurata erilaisen symboliikan tai kuvakielen erilaisia painotuksia, erilaisten pakkojen erilaisia merkityksiä (henkinen kasvu - konkreettiset tapahtumat - rakkauselämä jne.), mutta kuinka te kokeneemmat sumplitte eri pakkojen kesken?
Aloittelijana mieluusti pysyttelisin jo-oppimassani, mutta olisiko juuri tämän pakan viestit poikkeavasti juuri niitä, joita juuri tämä kirjanen kertoo..?
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #1 : 15.05.2011 16:41:21 »

Minulla on kolme pakkaa, joista viime aikoina olen käyttänyt lähinnä yhtä. Täällä päin ainut paikka mistä kortteja voi tietääkseni ostaa on jalokivigalleria, ja siellä valikoima onkin varsin suppea, siksikin en ole lisää hankkinut.

Fiiliksen mukaan vaihdan joskus zen tarotteihin, yleensä silloin kun etsin jotain laajempaa ja syvempää vastausta asioihin. Muuten jos haluan katsella vain pienen yleiskatsauksen miltä nyt näyttää, käytän noita kosmisen tarotin kortteja. Niissä on kauniit kuvat ja mikä on tärkeintä minulle, jokainen kortti on kuvitettu. Minulle ei sovi se tapa että opettelisin ulkoa korttien merkitykset ohjekirjasta, siksi tarvitsen kuvituksen jokaiseen korttiin. Vastaus tulee sitten tuntemuksien perusteella. Zen korteissa taas on jokaisessa oma filosofiansa, niitä tulkitsen sen ajatuksen mukaan.

Olisi se kiva ehkä hankkia uusi pakka taas. Jonkin aikaahan se kestää että tutustuu pakkaan, ja siitä alkaa tuntemuksia saamaan. Paras keino minusta on ihan vain viettää aikaa sormeillen ja katsellen kortteja, niin ne pikku hiljaa alkavat aukeamaan. Minusta saman pakan tulkinnat voivat olla eri tulkitsijoillekin erilaisia. Siksi henkilökohtainen tutustuminen on se mikä parhaiten avaa ne.  Smiley
tallennettu
LibraGorda
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #2 : 16.05.2011 17:39:09 »

- Tällä foorumilla muutens voisi olla osto/myynti/vaihto/lahjoitus-ketju tai jopa osio?!?

Ehkäpä pidän linjana opetella pienen arkanan "yleismaailmalliset" merkitykset - ja sitten ne omat ulottuvuudet. Pelkistetyt kortit antavat siihen vapauden...?

Tuo Aecletic on kyllä kuumottava paikka selailla, kun korteista haaveilee - pakkoja löytyy vaikka millä mitalla. Mutta onneksi osan saa jopa kotimaisen kirjakaupan kautta lähimmälle kipsalle!
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 17.05.2011 08:01:18 »

Aminthir kirjoitti:
Lainaus
Tästä ollaan monesti puhuttu moderaattoreiden parissa, mietittiin jopa tosiaan että laitettais osio pystyyn mutta jotkut olivat sitä mieltä ettei palstalla saisi raha pyöriä... Mutta jos me keksitään joku järkevä tapa sille niin järkätään Smiley

Ristiriita ja vieläpä erittäin suuri sellainen:
Osiossa 'Tapahtumia' myydään kursseja, joista jotkut maksavat aika lailla, eli raha kyllä saa näemmä pyöriä siellä.  Shocked

En itse näe yhtään mitään eroa siinä, kaupataanko maksullisia tapahtumia vai maksullisia tavaroita. Vinkki: Ristiriidan saa poistettua yksinkertaisesti siten, että ko. osion ilmoituksissa ei saisi mainita hintaa lainkaan, vaan sitä varten täytyisi mennä esim. tapahtuman omille sivuille.

Ymmärrän, että on kiva olla tapahtumat-osio, mutta kyllä se melkoista rahanpyöritystä näyttää enimmäkseen olevan, eli lähes joka ilmotuksessa näkyy hinta.

Miten se, että yrittäjä kauppaa täällä tavaraa, eroaa siitä että yrittäjä kauppaa täällä kurssia?  Shocked

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
meimi
Astroholisti

Astrotumpelo

Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.2011 09:27:19 »

Otsikon aiheeseen palatakseni!  Mullakin on Crowleyn pakka ollut vissiin parisen vuotta, kävin kurssinkin missä käytiin läpi kaikki kortit.  Myöhemmin ostin kirjan, mikä taisi olla turha hankinta, mutta joitain pöytiä siinä on, joita olen käyttänyt. 

Tänä kevääänä kävin yhdellä näkijällä, jolla oli käytössa Rider Waiten pakka ja pitihän se hankkia ittellekki.  Jonkinlaista vertailua olen tehnyt pakkojen välillä, vaikka yleensä käytänkin Crowleyn pakkaa. 

Eniten mua häiritsee hovikorttien erilaisuus.  Vaikka monissa opaskirjoissa onkin esipuheessa vertailtu eri pakkojen hovi- ja muitakin kortteja, niin se vertailu ei mee mun mielestä 'oikein'.  Jopa Zieglerin kirjoittamassa kirjassa Crowleyn pakasta on hovikortit jaoteltu erikoisesti mun mielestä, samoin joka paikassa, missä olen nähnyt kortteja vertailtavan.  Väitetään, että Prinssi olisi Crowleyn pakassa se eka, vaikka korttien selityksissä on Ritarin kortti selitetty joka maasta ensin.  Mun mielestä Crowleyn pakassa Ritari on se 'suurin' hovikortti, sitten Kuningatar, sitten vasta Prinssi ja Prinsessa. 

Tietysti tämä on tulkintakysymys, mutta tämä on mun näkemys.  Ja näistähän tässä ketjussa on kysymys.
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
FrozenAngel
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 23.05.2011 08:37:46 »

Mulla oli aikanaan ensimmäiseksi klassinen pakka, mutta en ottanut siitö mitään selkoa, symboliikka olematonta ja kortit samannäköisiä ja aika ankeita. Sitten hankin Crowleyn pakan, johon sain opsatustakin ja tykkään  Smiley kaikki uudet pakat houkuttavat, mutta pelkään meneväni vain sekaisin,
koska crowleyn pakkaan on tuntuma, kortit ovat tuttuja. kosminen pakka kiinnostaa!
tallennettu

-Sielut sopivat tärkeimmistä kohtaamisista jo ennen kuin ruumiit kohtaavat-
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: