Voin tunnustaa, että itse olen jonkinasteinen opportunisti. Kyllä. Jos multa pyydetään apua tai näen, että joku on avun tarpeessa, niin mietin aluksi auttamisen hyötysuhdetta itselleni sekä tietysti taloudellista näkökulmaa. Taloudellisesti autan erittäin harvoin ketään, ainakaan isoilla summilla, mutta olen aina valmis kuuntelemaan sekä miettimään yhdessä, miten asiassa kannattaa edetä.
Kun olen kuitenkin
, niin realiteetit täytyy ensin kartoittaa ja miettiä, onko tavoitettava hyöty vaivan arvoinen. Näin Kauris-nousuisena kun ei halua resursseja/energiaa tuhlata mihinkään turhaan tai maksaa tyhjästä
Näin
ja
:na voin myöntää, että auttamiseen kuuluu myös se "oman sädekehän kiillotus" ja statuksen nosto
Mutta tietysti koen oloni hyväksi, jos voin edes jollekulle antaa uutta toivoa, lämpöä ja hymyn huulille ja mielelläni olenkin avuksi
Mulla on kartallani erittäin voimakkaasti aspektoitunut
(aspektoituu
kanssa
). Nepparin pyyteettömästä auttamishalusta olen saanut oppia läksyni - ollessani nuorempi uskoin kaikkeen ja kaikkiin ja uskoin kaikkien olevan puhdassydämisiä. Tietty pönttöyttäni käytettiin puhtaasti hyväksi, sain niitä muka-ystäviä, jotka vain valehtelivat ja pissivät silmään, multa vietiin rahaa ja tavaroita jne. ja vastapalveluksena en saanut mitään
Tämä todella söi uskoani ihmisiin ja kulutti energiaani... Tämän vuoksi olen nykyään varsin skeptinen ja mietin todella tarkoin, milloin voin auttaa ilman, että mua käytetään hyväksi samalla