Nämä ovat varmaan aika yksilöllisiä juttuja. Minulla on automaattinen suojaus ja maadotus, jodun elelemään todella pieleen että kumpikaan heikentyisi.
Niinpä minulla onkin tapahtunut ruumiistairtautumisia vain voimakkaan fyysisen+henkisen stressin seurauksena. Jos menen nukkumaan tilassa, jossa olen yhtaikaa fyysisesti yliväsynyt ja henkisesti liian kovilla kierroksilla, tapahtuu ruumiistairtoaminen. Valitettavasti en edes pääse paljon mihinkään, vaan jään lillumaan siihen 5-50 cm päähän kropastani.
![Grin](https://www.astro.fi/forum/Smileys/Astro2/grin.gif)
Itse en koe näitä toivotuiksi tapahtumiksi, vaikka ne eivät olekaan epämiellyttäviä. Minulle ne toimivat varoitusmerkkinä; on syytä rentoutua ja ottaa lisää aikaa itselleen.
Minulla vaikutti hyvin paljon ympäristö kokemukseen: Edellisessä kämpässäni naapurissa oli perinteinen mutta viinaton perhehelvetti, heräsin aina aamulla siihen, kun sen perheen äiti karjui lapsilleen 'teistä ei kyllä tule ikinä mitään kun ootte tuommosia.'
![Undecided](https://www.astro.fi/forum/Smileys/Astro2/undecided.gif)
Siinä kämpässä ruumiistairtautumiset olivat epämiellyttäviä, koska siinä tilassa alkoi aina kuulua kovaa pauketta ulko-ovelta, kuin jokin olisi tulossa siitä läpi ja tulikin sitten, nimittän sen jälkeen alkoi aina kuulua ilkeää säksätystä ihan ympäriltäni. Tuohon aikaan en vielä kämpän suojaamisesta tiennyt mitään, joten kestin näitä ja riuhtaisin aina kauhuissani itseni takaisin kroppaan.
Nykyisessä kämpässäni - myöskin kerrostalo - ne harvat irtautumiskokemukset mitä on ollut (en enää aja itseäni liian uuvuksiin, niin en sitten irtoilekaan) ovat olleet todella miellyttäviä. Ensinnäkin kämppäni on nykyään suojattu ja lisäksi rapussa ei ole mitään perhehelvettejä meneillään.
Muttasiis: Minulla on selkeästi sielunsuunnitelmana olla TÄÄLLÄ. Siis kun olen inkarnoituneena, pyrin todella olemaan läsnä täällä fyysisellä tasolla. Sen vuoksi on varmaan tullut otettua automaattimaadotukset ja -suojaukset matkaan. Sen vuoksi varmaan minulla myöskin tämä ruumiistairtautuminen on lähinnä signaali liian suuresta stressistä eikä mitään sen kummempaa.
Suojauksen lisäksi kehottaisin myös maadottamaan. Irtoilen itse niin hankalasti ja pääsen korkeintaan muutaman kymmenen senttiä eroon kropastani ehkä juuri sen automaattimaadotuksen vuoksi. Tältä sivustolta löytyy varmaan maadotusohjeitakin. Jos on huonosti maadottunut - vähäinen uni ja väliin jätetyt ateriat heikentävät maadotusta - niin irtoilu ruumistakin varmaan tapahtuu helpommin.