Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vapaaehtoisesti lapseton  (Luettu 120003 kertaa)
0 jäsentä ja 19 vierasta katselee tätä aihetta.
Kalevanneito
Kanta-astroilija

Oman tien kulkija - Etsijä

Profiili
« Vastaus #165 : 09.10.2011 22:12:00 »

Mutta haluaisitkos tulla itse katsomaan, minkäs värisiä napleja ruukaan vetää naamaan, jos siis yleensä edes.. ? Wink :Smiley
Menikö tämä nyt vähän niinkuin flirttailun puolelle? Shocked

Niin täällä ei taida olla punastelevia hymiöitä.... Joo mää oon sulle liika vanha akka (kun et ollukkaa 50 v  2funny ja siks toiseks vannoutunu vanhapiika...  Cheesy)
tallennettu

Joka päivä maailma syntyy uudestaan sille, joka suhtautuu siihen oikealla tavalla.
James Russell Lowell
Kalevanneito
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #166 : 09.10.2011 22:30:08 »

Jos puhutaan vanhemmista ihmisistä, minusta sitäkin kuuluu kunnioittaa että heidän ajatusmaailmansa on erilainen eivätkä he välttämättä ymmärrä kaikkea mitä nuoremmat nykyään tekevät. Ei siinä ole kyse kuin eri maailmojen kohtaamisesta. Jonkinlainen kunnioitus aina vanhempia ihmisiä kohtaan on ainakin minuun iskostettu, niin että jos jokin kommentti tuntuu loukkaavalta, niin antaa mennä vain toisesta korvasta ulos sen ja ymmärtää että hän ajattelee eri tavalla.

Mä puhuin vanhanaikaisista joka ei välttämättä ole sama kuin vanha ihminen. Ja oli ihmisen ikä mikä hyvänsä niin kyllä hyvät käytöstavat pitää olla. Mä olen kyllästynyt siihen jotta milloin milläkin verukkeella, ikä, "se nyt vaan on semmonen"....tms. saa käyttäytyä huonosti. Ei saa, eikä kenenkään tarvi sietää sitä. Jos ihmisellä on sydämen sivistystä oli se minkä ikäinen tahansa niin osaa käyttäytyä fiksusti eikä sitä tarvi puolustella sitä huonoa käytöstä iällä tms.

Eri asia tietysti jos on jo sen verran seniili ettei tajua.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011 22:36:14 kirjoittanut Kalevanneito » tallennettu

Joka päivä maailma syntyy uudestaan sille, joka suhtautuu siihen oikealla tavalla.
James Russell Lowell
Ave^^
Vieras
« Vastaus #167 : 09.10.2011 23:00:15 »

Mä puhuin vanhanaikaisista joka ei välttämättä ole sama kuin vanha ihminen.
KV tuossa mainitsi sanan vanhemmat ihmiset, josta jatkoin eteenpäin..

Onhan se hassua että jos nuorten niskaan saisi kaiken työntää. Tälläisiäkin ihmisiä kyllä on. Mutta usein asiat on niin että toisella sukupolvella on aivan erilainen ajatusmaailma vain, eikä siinä edes ole kyse mistään toisten niskaan haukkumisesta, kun ei vain yksinkertaisesti ymmärretä. Kaipa sitä vanhemmiten ihminen yhä enemmän muuttuu joustamattomammaksi, siis enemmän jää kiinni omiin ajattelutapoihinsa, jollain tavalla, niinhän sitä sanotaan. Että nuorella on se velvollisuus joustaa, kun on vielä kokemattomampi, ja ne vuodet vasta edessä jolloin huomata oliko toinen oikeasti oikeassa vai väärässä.
Fiksusti totta kai pitää käyttäytyä, rajat jossakin. Mutta monesti kommentit eivät vain ole tarkoitettu loukkaaviksi ollenkaan, etkä voi tietää että se onnistuukin loukkaamaan toista.

Sekin, että monesti sillä kommentin sanojalla voi olla taustalla jotain omaa kipua mistä se sitten kumpuaa. Ehkä jotain mitä ei itse pystynyt toteuttamaan joskus yms.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011 23:02:05 kirjoittanut Ave^^ » tallennettu
Kalevanneito
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #168 : 09.10.2011 23:21:02 »

Kaipa sitä vanhemmiten ihminen yhä enemmän muuttuu joustamattomammaksi, siis enemmän jää kiinni omiin ajattelutapoihinsa, jollain tavalla, niinhän sitä sanotaan.

Jotku jää kiinni tapoihinsa tai muuttuu joustamattomiksi jotku ei. Mä oon tullu miettineeksi tuota siltä kantilta jotta kun vanhemmilla ihmisillä sitä elämänkokemusta jo on, niin luulis jotta semmoset kaikki ehdottomuudet jäis pois ja näkökulma olis vähä laajentunu. Tulis sitä sydämmen sivistystä. Vaiko onko se niin jotta sitä joko on tai ei? Jos ei oo ei koskaan tuukkaan? Sydämensivistystä siis? En mä ny ihan noinkaan ajattelisi...Musta elämänkokemus on menny hukkaan jos tappiin asti ollaan jämähtäneitä johonkin juttuun.

Ja mun mielestä nuoret eivät ole velvollisia joustamaan sen enmpää kuin vanhemmatkaan. Tosin pakkaa olla jotta fiksumpi aina joustaa. Se pöljä jolla ei ole tapoja vaan koko ajan vänkää sitä samaa ja olettaa jotta "hänen pillinsä mukaan ollaan". Se on pöljä silloin oli ikä mikä hyvänsä.
tallennettu

James Russell Lowell
Tummasilmä
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #169 : 10.10.2011 08:41:47 »

Kyllä iäkkäissä ihmisissä löytyy monenlaista kulkijaa. Kaikki meistä ei vaan näytä oppivan elämästä niin, että "pehmentyisivät", vaan päinvastoin. Toiset taas päinvastoin. Samaa löytyy meistä nuoristakin, osa meistä on kovia, kokevat ihmisten kommentit helposti hyökkäyksenä heitä vastaan. Toiset taas antavat mennä toisesta korvasta sisään ja niin eespäin. Kyllähän mielipide-eroja on, ja luonteita erilaisia. Se vaan pitää pystyä hyväksyy, eikä hermostua omista arvoista eriävistä mielipiteistä. Jos joku tietämättään loukkaa kysymyksillään, voi pohtia mistä näin johtuu. Kyllä multa on monesta asiasta kyselty kaikenlaista (ei nyt lapsiasiasta, mutta esim naimisiinmenosta, täällä perällä kun mennään ensin naimisiin ja sitte lapset. Me oltiinki ns susipari) eikä mun oo auttanu suuttua, kun eihän kysyjä voi tietää, jollei kysy....

Ja siihen kommenttiin että "  Ja mieti vähän kuinka paljon on lapsia jotka on sijoitettu, otettu huostaan ym." Asia ei aina ole niinku kuvittelisi. Ei kaikki huostaanotetut lapset ole alkoholistmin-väkivallan-lasten hyväksikäytön vuoksi huostaanotettuja.....
Meidät huostaanotettiin, koska äitini ei kyennyt yh-äitinä tarjoamaan meille sellaista lapsuutta/nuoruutta josta ei olisi mitään puuttunut. Hän teki kahta työtä, rakasti meitä ehdoitta, mutta se ei riittänyt. Mies jota joku voisi kutsua meidän isäksi, päätti elää elämänsä ilman meitä, that´s it.
Tuostakin em kommentista voisin kiskaista herneen varmasti keuhkoihin asti, mutta en taida viitiä siihen tuhlata energioita  :Smiley. Laiska mikä laiska.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011 08:47:25 kirjoittanut Tummasilmä » tallennettu

Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #170 : 10.10.2011 18:47:55 »

Noista lasten huostaanotoista tuli mieleen, että suurin osa, ei toki kaikki, mutta suurin osa huostaanotoista on kyllä juuri sellaisista perheistä joihin sitä lasta ei alunalkaenkaan ole haluttu ja suunniteltu eikä yritetty, mutta ei sitten aborttiakaan ole tehty...
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #171 : 10.10.2011 19:30:20 »

Ja en ainakaan minä tarkoittanu sitä jotta ei halua lapsia ja hankkii niitä "kun on tapana". Vaan että se lasten hankinta on oletus. Jos et hanki ja sulla on mies niin olet kummajainen. Tästä lähtee se jotta ei sitä edes paljon mietitä, siis sitä lasten hankintaa. Se on niinku selvää, normaalia. Onhan se toki normaalia, muttei pakko, mut tuosta lähtee myös se pakko, jotta "et ole normaali jos et hanki", kun oletus on että totta hitossa kaikki hankkii. Ilmeisesti tätä on täysin mahoton selittää "lapsellisille"  Cheesy immeisille  Ja mieti vähän kuinka paljon on lapsia jotka on sijoitettu, otettu huostaan ym. Herätys silmät auki. Tosin ymmärrän jottei kaikille tämä maailma ole selvä jos ei itseä kosketa.

Tämä on nyt varmaan kolmas kerta kun sanon sen, että vaikka olen "lapsellinen" niin todellakin ymmärrän sen, että joku ei niitä lapsia halua hankkia ja ymmärrän sen hyvin, ja varmaan todella moni muukin vanhempi ymmärtää ihan täysin miksi joku ei halua kokea äitiyttä/isyyttä.

Ja ymmärrän myös sen että siihen on jonkinlainen "paine" ympäristöstä, sillä meitä on moneen junaan ja jotkut tosiaan olettaa et kaikki menevät naimisiin kirkossa, ostavat omakotitalon, kissan, koiran, perheauton ja tekevät 2,5 lasta.

Mutta, ei sen ympäristön paineen saa antaa itseensä vaikuttaa liikaa missään asiassa. Mä en ole valinnut elämässäni normaaleja valintoja, oon todella pieneltä paikkakunnalta kotoisin, missä katsottiin hyvin kieroon, kun en käynyt rippikoulua, päätin etten tanssi vanhojen tansseissa, erosin kirkosta ja jätin ajokortin ajamatta 18-vuotiaana. Pienellä paikkakunnalla ei oltu totuttu siihen että nuori ihminen tekee omia päätöksiä vastavirtaan. Joka ikäluokasta löytyi ehkä kaksi jotka teki samat päätökset kuin minä, ja kyllä siitä naapurit, mummot ja mammat juorusi et mikä sitä vaivaa ja oma mummokin sanoi minua pakanaksi.  Grin Olen elänyt nuoruuteni siinä oletusten ristiaallokossa ja toiminut niinkuin itse olen kokenut parhaaksi, vaikka muut ovat sitä ihmetelleet. Ja se, että olen päättänyt vakiintua ja lisääntyä, ei ole millään tapaa tulosta siitä, että kun kaikki nyt olettaa et on normaalia hankkii mies ja lapset... Vaan se et sydän on johdattanut tähän valintaan. Mutta äkkiä se maailma muuttuu, nykyään ei ole enää yhtään ihmeellistä jättää riparia välistä edes tuolla perähikiällä... Grin Kyllä mä uskon et maailma muuttuu koko aika ymmärtäväisemmäksi myös erilaisten perheiden suhteen.

Ei pidä olettaa että lapsellisilla ihmisillä ois jotain lapsettomia vastaan. Kukin elää tyylillään ja valitsee oman tiensä. Mä ainakin soisin sterilisaation kaikille sitä haluaville!
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #172 : 10.10.2011 19:32:11 »

Noista lasten huostaanotoista tuli mieleen, että suurin osa, ei toki kaikki, mutta suurin osa huostaanotoista on kyllä juuri sellaisista perheistä joihin sitä lasta ei alunalkaenkaan ole haluttu ja suunniteltu eikä yritetty, mutta ei sitten aborttiakaan ole tehty...

Niin, useimmiten niissä mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat vahvasti mukana... crazy2
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #173 : 11.10.2011 21:32:08 »

Niin, useimmiten niissä mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat vahvasti mukana... crazy2

Jep  buck2
tallennettu
Kalevanneito
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #174 : 11.10.2011 21:32:30 »

Kyllä iäkkäissä ihmisissä löytyy monenlaista kulkijaa. Kaikki meistä ei vaan näytä oppivan elämästä niin, että "pehmentyisivät", vaan päinvastoin. Toiset taas päinvastoin. Samaa löytyy meistä nuoristakin, osa meistä on kovia, kokevat ihmisten kommentit helposti hyökkäyksenä heitä vastaan. Toiset taas antavat mennä toisesta korvasta sisään ja niin eespäin. Kyllähän mielipide-eroja on, ja luonteita erilaisia. Se vaan pitää pystyä hyväksyy, eikä hermostua omista arvoista eriävistä mielipiteistä. Jos joku tietämättään loukkaa kysymyksillään, voi pohtia mistä näin johtuu. Kyllä multa on monesta asiasta kyselty kaikenlaista (ei nyt lapsiasiasta, mutta esim naimisiinmenosta, täällä perällä kun mennään ensin naimisiin ja sitte lapset. Me oltiinki ns susipari) eikä mun oo auttanu suuttua, kun eihän kysyjä voi tietää, jollei kysy....

Jotenkin musta tuntuu jotta nyt toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä... Niin mähän en ole ollut tässä keskustelussa ollenkaan sitä mieltä
että ei saa ollenkaan kysyä lapsenhankinnasta vaan oon toitottanu sitä tyyliä. Siis tyyliä millä kysyy. Atha Maaritille vastasin tässä ketjussa kun hän kysyi jotta saako kysyä, että se riippuu millä lailla kysyy. Kysyä voi fiksusti ja vähemmän fiksusti. Ja mä en näe miksei voi kysyä fiksusti? Minkä takia pitäis joku ikä tai joku muu oikeuttaa sen jotta joku henkilö nyt sais kysyä ei-fiksusti...Huh

Ja tuosta olen täysin eri mieltä jotta kovat kokevat ihmisten kommentit helposti hyökkäyksenä... Kovat mun mielestä nimenomaan hyökkää, eli ei kysy fiksusti. Herkät ihmiset kokee sitten nämä hyökkäykset hyökkäyksinä, ahdistelemisena, ilkeilynä...

Ja mistä ihmeestä sait käsityksen jotta mun mielestä eriävistä mileipiteistä pitäis hermostua? Ihmisellä on oikeus kuitenki loukkaantua jos toinen sanoo loukkaavasti. Siitä tässä on ollu mun puolelta koko ajan kyse. Kovat ihmiset justiin vaatii mun mielestä sitä että toisen pitää niellä kaikki. Empatiakyvyttömät ihmiset.
tallennettu

James Russell Lowell
Kalevanneito
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #175 : 11.10.2011 21:46:17 »

Tämä on nyt varmaan kolmas kerta kun sanon sen, että vaikka olen "lapsellinen" niin todellakin ymmärrän sen, että joku ei niitä lapsia halua hankkia ja ymmärrän sen hyvin, ja varmaan todella moni muukin vanhempi ymmärtää ihan täysin miksi joku ei halua kokea äitiyttä/isyyttä.

Ja se, että olen päättänyt vakiintua ja lisääntyä, ei ole millään tapaa tulosta siitä, että kun kaikki nyt olettaa et on normaalia hankkii mies ja lapset... Vaan se et sydän on johdattanut tähän valintaan.

Mä olen puhunut kokoajan yleisesti en mitenkään viitannut sinuun tai kehenkään muuhunkaan.

Ja ymmärrän myös sen että siihen on jonkinlainen "paine" ympäristöstä, sillä meitä on moneen junaan ja jotkut tosiaan olettaa et kaikki menevät naimisiin kirkossa, ostavat omakotitalon, kissan, koiran, perheauton ja tekevät 2,5 lasta.

Heh, millanen on se puolikas lapsi (2,5)  Cheesy

Ei pidä olettaa että lapsellisilla ihmisillä ois jotain lapsettomia vastaan. Kukin elää tyylillään ja valitsee oman tiensä. Mä ainakin soisin sterilisaation kaikille sitä haluaville!

Mä en ole olettanut mitään jotta kaikilla lapsellisilla olis jotakin ennakkoluuloja vaan mä puhun vain yleisetä mielipteestä. Lapsien tekeminen nyt kumminkn yleisessä mielipiteessä on enemmän "oikein" kun elää lapsettomana pariskuntana. Tätä on hiton vaikea selittää näkköjään lapsellisille.

« Viimeksi muokattu: 11.10.2011 21:49:57 kirjoittanut Kalevanneito » tallennettu

James Russell Lowell
Tummasilmä
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #176 : 12.10.2011 08:41:19 »

Ja mistä ihmeestä sait käsityksen jotta mun mielestä eriävistä mileipiteistä pitäis hermostua? Ihmisellä on oikeus kuitenki loukkaantua jos toinen sanoo loukkaavasti. Siitä tässä on ollu mun puolelta koko ajan kyse. Kovat ihmiset justiin vaatii mun mielestä sitä että toisen pitää niellä kaikki. Empatiakyvyttömät ihmiset.

Enhän minä sinua ole nimeltä maininnut, enhän? Kyllä olen kok ajan puhunut yleisellä tasolla, en kenestäkään henkilökohtaisesti. Enkä ole sitä mieltä että toisten pitää niellä kaikki mitä vastaan tulee. Kyllä silläkin on rajansa mihin asti voi suodattaa kuulemaansa. Mä suodatan hyvin paljon, minusta saa puhua niin paljon potaskaa kuin kukaan ikinä haluaa. Mun asioista saa ihan vapaasti juoruta, kyllä minä itse totuuden tiedän, mutta jos hyökätään lapsiani kohtaan esimerkiksi, niin kyllä sillon minäkin kilahdan. Tai jos esimerkiksi työpaikalla juorutaan jonkun toisen työntekijän henkiläkohtaisista asioista, niin kyllä puutun asiaan.
Tuo että viittaat siihen että olen kova, empatiakyvytön ihminen, uskon että se johtuu siitä, ettet tunne minua. Ei se mitään. Saat anteeksi!  smitten.
 Se on totta että olen joutunut hiukan kovettamaan itseäni, mutta se johtuu työstäni. Alkuun tuntui ylivoimaiselta kohdata edesmenneen asiakkaan omaiset, kun he saapuivat vainajaansa noutamaan. Olen siis joutunut ammatillisesti karaistumaan, jotta kykenisin olemaan surevien tukena. Mitä siitäkin tulisi jos hoitaja pillittäisi yhtä paljon kuin omaiset  Huh.  Kuitenkin niihin ihmisiin, joita olet hoitanut, olet muodostanut jonkinlaisen suhteen. Ja kyllä se aina on herkkä hetki, kun saatat sen ihmisen lopulliselle matkalle.
tallennettu

Kalevanneito
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #177 : 17.10.2011 00:01:50 »

Enhän minä sinua ole nimeltä maininnut, enhän? Kyllä olen kok ajan puhunut yleisellä tasolla, en kenestäkään henkilökohtaisesti.

Katsoin jotta sinä lainasti mua muttet lainannutkaan. Piti oikein tarkistaa Se oli joku muu. Sorry.

Tuo että viittaat siihen että olen kova, empatiakyvytön ihminen, uskon että se johtuu siitä, ettet tunne minua. Ei se mitään. Saat anteeksi!  smitten.

Hetkonen...hetkonen...hetkonen...lueppa viestini uudestaan ajatuksella tällä kertaa... laugh Sanoin jotta ne ihmiset jotka vaatii plaa plaa jne... on empatiakyvyttömiä ja kylmiä...en sanonut jotta sinä...
tallennettu

James Russell Lowell
Tummasilmä
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #178 : 17.10.2011 09:31:44 »

^

Juuri tämä virke antoi ymmärtää että kohdistit tuon lauseen minulle. Muutenkin kun koko kommenttisi oli suunnattu minulle.  Wink
Mutta "patoja ja kattiloita"  Grin. Annetaan nyt olla, eiköhän tämä ole nyt sujut meidän väliltä  Wink

smitten
tallennettu

Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #179 : 17.10.2011 10:01:04 »

Yhtäkkiä tajusin tällaisen:

Minun ei edes tule mieleen ikinä kysyä keneltäkään lapsista, siitä onko niitä, onko niitä suunntteilla, onko niitä tulossa tms.  Shocked
En ikinä muista moista yhdeltäkään ihmiseltä tahi pariskunnalta kysyneeni, eikä sellainen spontaanisti tule edes mieleen.

Voisikos tämä johtua siitä, että ei ole itsellä vähäisintäkään kiinnostusta lapsia kohtaan. Kun ei kiinnosta saada omia lapsia, niin ei kiinnosta sitten muidenkaan lapsiasiat. En mitään muutakaan syytä keksi.

Toisten puheista suuttuminen on muuten aina omilla ajatuksilla aiheutettua: Se mikä meidät silloin suututtaa, ei ole se mitä se toinen sanoi, vaan se mitä itse ajattelimme siitä mitä hän sanoi. Tämä ajatus voi olla niin häviävän ohimenevän nopea, että emme itse huomaa sitä, mutta niin se vaan on: Olemme itse vastuussa kaikkien omien tunnetilojemme tuottamisesta (harvinaisia tunnetartuntoja lukuunottamatta).

HUOM: Ylläoleva EI tarkoita sitä, että olisi oikein, kilttiä tai hyväksyttävää sanoa toisille ilkeitä/tunkeilevia/asiattomia asioita! Kyse on vain taas syy-seuraussuhteesta. Rakkaudellisuus ja kohteliaat käytöstavat ovat tietenkin tavoittelemisen arvoisia ja suositeltavia. Mutta se ei muuta miksikään sitä, että tunnetila oli silti itseaiheutettu, jos toinen sanoo jotain mistä tulee jokin tunne. Koskee muuten myös niitä positiivisia tunteita.

Tämä tarkoittaa lähinnä vain sitä, että teoriassa on mahdollista saavuttaa sen asteinen tasapaino, ettei ikinä tule paha olo, sanoivatpa muut mitä tahansa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16
  Tulostusversio  

Siirry: