Lukaisin ensimmäisen luvun, kiitokset linkistä. Tuli mieleen Neale Donald Walshin kirjat, hiukan samanlainen ote asiaan. Googlen booksista voi lueskella lisää otteita Mckennan kirjoista (englannin kielellä).
Paradox
You will never achieve spiritual enlightenment
The you that you think of as you is not you,
The you that thinks of you as you is not you.
There is no you, so who wishes to become enlightened?
Jed McKenna, Valaistumistrilogia - osa 1
Käsittääkseni useimmille immeisille ainoa "metodi" "saavuttaa" "valaistuminen" on "kokea"
ns. neljäs tietoisuuden tila (turiiya = neljäs) eli puhdas ( = pelkkä, ilman mitään muuta sisältöä kuin se itse)
tietoisuus (aatmaa, puruSa, jne.) "riittävän usein", jotta "kokemus" ei enää häviä, vaan on "koettavissa" kaikkien
relatiivisten tietoisuuden tilojen (jaagrat, svapna, nidraa) ohella, eli siis jopa syvän unen tilassa
Todellinen itsesi on valveilla, vaikka egosi on täysin tiedottomassa tilassa.
Tuo "riittävän usein" taitaa useimmille yksilöille tarkoitta jopa useiden inkarnaatioiden
aikana tapahtuvaa tietoisuuden tilan jalostumista tai mitä lie.
Maharishi Mahesh Yogi käyttää ilmeisesti Intiassa suosittua vertausta turiiyan kokemisen
mahdollistavan meditaatiotekniikan vaikutuksesta: se on kuin kankaan värjäämistä siten,
että se kastetaan vaikkapa keltaiseen väriliemeen ja tuodaan senjälkeen aurinkoon
haalistumaan (eli meditoidaan ja muun normaalin toiminnan aikana haastetaan tuon meditaatiotilan
pysyvyys). Aluksi kangas haalistuu auringossa, mutta kun tuo operaatio toistetaan riittävän
usein, kangas ei enää haalistukkaan ja kastaminen väriaineeseen (meditaation harrastaminen) voidaan lopettaa
tarpeettomana.
Yogasuutrasa valaistumisesta käytetään ainakin termiä kaivalya (erillisyys?). Se on johdettu adjektiivista kevala joka
tarkoittaa mm. 'isolated'. Eli kaivalya on tila, jossa "sielu" on tajunnut olevansa täysin erillinen prakRtista
eli materiaalisesta, kolmeen guNaan (sattva, rajas ja tamas) perustuvasta mualimankaikkeuvvesta...
YS:ssa on jostain syystä kaksi kaivalyan määritelmältä vaikuttavaa suutraa:
sattva-puruSayoH shuddhi-saamye kaivalyam
puruSaartha-shuunyaanaaM guNaanaaM pratiprasavaH kaivalyam, svaruupapratiSThaa vaa
citi-shakter iti. (Tuo 'iti' tarkoittaa, että tämä oli sitten vihonviimeinen suutra, eli finis!)