Mikäli Auer osoittautuu syylliseksi, psykopatiaan viittaa se, että hän kykeni
vakuuttamaan ilmeisen kokeneen poliisimiehen viattomuudestaan:
Iltasanomat:
Joutsenlahden puolustajiin lukeutuu hänen päätutkijanaan toiminut rikosylikonstaapeli Kare Koskinen, joka todisti käräjillä eilen.
Koskisen mukaan Joutsenlahti ei missään vaiheessa estänyt Auerin tutkimista tai asettunut poikkiteloin tämän tutkintalinjan kanssa. Mahdollisuus Auerin syyllisyydestä myös nousi esiin tutkijaryhmän palavereissa aika ajoin.
Koskinen itse oli vakuuttunut Auerin vilpittömyydestä kuulustellessaan tätä.
- Minusta hän puhui totta, entinen päätutkija sanoi oikeudessa.
Rami Mäkinen, Pori
Väärin!
Moinen ei osoita millään tavoin psykopatiaa. Sen sijaan se osoittaa
a) Että Anneli Auer on syytön
b) Että hän on erittäin hyvä näyttelijä hyvällä itsehillinnällä varustettuna
c) Arvio poliisin 'kokeneisuudesta' on yläkanttiin
Tai sekoitus jostain näistä kolmesta. Tai vain yhtenä mahdollisuutena sitten:
d) A.A. on psykopaatti
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että psykopatiaan liittyy pari selkeää piirrettä jotka täytyy olla, jotta henkilön voi luokitella psykopaatiksi, mutta joita ei pysty helposti päättelemään: Psykopaatti on kykenemätön tuntemaan empatiaa eikä hän tunne huonoa omaatuntoa mistään mitä tekee.
Rauhallinen ja vakuuttava käyttäytyminen ei kerro mitään henkilön empatiakyvystä tai omantunnon olemassaolosta! Se kertoo vain että ihminen kuuluu siihen tyyppiin, joka on aina kriisitilanteissa rauhallinen. Tai se kertoo, että hän on hyvin taitava näyttelijä ja hänen sisällään myllertää mieletön tunnemyrsky empatioineen ja huonoine ominetuntoineen päivineen. Tai se kertoo että hän on syytön ja sen vuoksi sovussa itsensä kanssa ja sen seurauksena rauhallinen.
Toistan:
Jos pelkistä ulkoisista käytöksen piirteistä voisi päätellä, niin ylläolevan lainauksen esittäjät ja se edellinen kirjoittaja jota kommentoin, varmaan määrittelisivät minut psykopaatiksi. Voin silti vakuuttaa, että omatunto ja empatiakyky ovat jopa keskimääräistä tehokkaammat. Minä vain en sekoa kriisitilanteissa ja olen lisäksi lahjakas näyttelemään, eritoten hienovaraisen ruumiinkielen ja kasvonilmeiden tuottamisessa.
Teidän määritelmillänne minäkin olen siis psykopaatti. Kiitti vaan.
Vielä kerran:
Ulkoinen käyttäytyminen ei kerro välttämättä mitään sisäisistä tuntemuksista ja sekin voi johtua tosi monesta syystä. Lynkkausporukoita on koottu juuri sellaisella ajattelulla, jota nämä kommentoimani viestit edustavat.