Kunhan kvanttitason ilmiöiden tutkimus tästä etenee ja kehitetään tehokkaampia keinoja mitata niitä, uskon itse että selitys energiahoitoihin löytyy sieltä. Kuten myös suurimpaan osaan muita 'yliluonnollisia' ilmiöitä.
Keskiajan ihmiselle sähkö olisi ollut magiaa.
Tai paholaisenpalvontaa tahi noituutta...
Jos saan streptokokki A:n tai C:n syön kiltisti antibiootit, sillä ne voivat muuten tuottaa ikäviä jälkitauteja. Tämän vuoden alussa keuhkoputkentulehdukseen määrätyt antibiootit sen sijaan jätin syömättä, sillä sen tiedän kokemuksesta paranevan muutenkin. Rakkaiden suolistomikrobien (minä jopa juttelen omilleni hellästi...) joukkomurha ei ole paria päivää nopeamman paranemisen arvoinen.
Koululääketieteellä on paikkansa, erityisesti traumaperäisten ongelmien hoidossa. En minä itse yritä tikata haavaa, lääkäri osaa sen paremmin.
Dualistinen hyvä/paha ajattelu on harha, johon ihmisiksi inkarnoituneet lankeavat erittäin helposti tässä neliulotteisessa (3D +aika) koekenttäuniversumissa, joka on vain keinotekoinen kupla todellisessa moniulotteisessa universumissa. Dualistinen ajattelu on voimakkaimmillaan teini-iässä ja nuorena, sillä monimutkainen fyysinen maailmamme on helpompi hahmottaa sen avulla. Psyykeltään normaalisti kehittyvä ihminen alkaa kuitenkin iän mukana huomata että asiat eivät olekaan niin mustavalkoisia, vaan että niitä harmaan sävyjä löytyy ääretön määrä. Lisäksi saattaa jopa huomata, että useat täysin vastakkaiset asiat voivat olla totta yhtäaikaa.
Pimeyden voimilla pelottelu on puhdasta vallankäyttöä. 'Tee niinkuin me sanomme tai sinulle käy huonosti. ' Valta korruptoi aina, eli kaikki pelottelijat ovat korruptoituneita (henkisesti siis, lahjusrahoista en tässä puhu mitään, vaikka eräs uskonto onkin toki kunnostautunut myös anekaupalla.)
Huomattavaa on kuitenkin myös se, että jos suostuu vallankäytön kohteeksi korruptoituu myös, mutta toisenlaisella tavalla: Silloin ryhtyy käyttämään niitä keinoja, jotka ovat aina olleet orjien ainoita keinoja vaikuttaa omaan elämäänsä: Valehtelu, peittely, vaivihkainen manipuolointi, passiivis-aggressiiviset keinot.
Pidän kristinuskoa orjien uskontona, joten minulle vapaalle ihmiselle sillä ei ole mitään käyttöä.
Paavali sanoi, että orjien tulee totella isäntiään. Nykymaailmassa tuo voisi olla: 'Pätkätyöläinen, älä vaadi mitään oikeuksia, vaan tottele pörssiyhtiötä, joka armollisesti antaa sinulle työpaikan.'
Toisen posken kääntäminenkin on orjalle sopiva ohje, kapinoivat orjat kun ristiinnaulittiin. Miksi antaa edes sen ensimäisen iskun osua sille ensimmäiselle poskelle? Opetellaan torjumaan ja väistämään, mikä ei ole aktiivista väkivaltaa vaan itsepuolustusta. Ei anneta sen ensimmäisenkän iskun osua, saati että käännettäisiin toinen poski.
Sillä lyöjä tekee itselleen karmaa lyödessään. Lyönnin torjuminen on paljon rakkaudellisempi teko, kuin toisen posken kääntäminen, sillä tällöin lyönnin yrittäjä välttyy karmavelalta.
Suomessa on niin paljon katumajärviä sen vuoksi, että niissä on pesty pois pakkokasteita. Tätä perinnettä Luterilainen kirkko jatkaa ansiokkaasti: Jokainen kaste, jolle ei ole kysytty lupaa aikuiselta ihmiseltä, on pakkokaste. Täten jokainen lapsikaste on pakkokaste.
Ainoat kristilliset suuntaukset, jotka saavat minulta edes hieman kunnioitusta, ovat ne jotka nimenomaan vaativat, että kasteen on oltava aikuiskaste, sen täytyy olla kastettavan itse harkitsema ja haluama.
Olipas tajunnanvirtaa.
Synkronistisesti olen ajatellut näitä asioita paljon viime päivinä, ehkä sen vuoksi että ne halusivat tulla kirjoitetuksi tänne.
Ellen usko hyvä/paha, taivas/helvetti dualismiin, on kaikki paholaisella pelottelu minulle täysin merkityksetöntä. Ja tarvitsen vain yhden käskyn: Näpit irti toisten ihmisten vapasta tahdosta.