Olen AU Oikku ja Mars Oikku itse (jos vain planeetat lasketaan). Minun on itse asiassa pitänyt ihan opiskella Oinaalle tyypillistä temperamenttia, sillä Kuu Rapu ja Nousu Kauris vaimentavat Oinastani todella paljon. Lapsena olin iloinen, sosiaalinen ja erittäin ulospäinsuuntautunut, itsenäinen Oinas, josta usein aikuiset käyttivät nimitystä "porukan johtaja". Nuorena olin erittäin voimakkaasti Kuu Rapu (ihan ongelmiin asti). Näin vanhemmiten - vaikken kamalan vanha olekaan - olen muuttunut enemmän Kauriin kaltaiseksi.
Minulla Oinaan temperamenttia sen negatiivisessa sekä positiivisessa mielessä on "haitannut" myös isäni, joka on AU Oinas, Nousu Leijona ja Kuu Leijona. Minkäänlaisia pienen pieniäkään negatiivisia tunteenilmaisuja itkemistä lukuunottamatta ei meillä sallittu kotona rangaistuksen uhalla ja itkeskelyäkin katsottiin heikkoutena ja tietynlaisena omana vikana. Ei siis puhettakaan minkäänlaisesta Oinaan temperamentista - isä itse sai kyllä ilmaista omia negatiivisia tunteenpurkauksiaan ja hän oli oikeasti 24/7 negatiivisuudessa rämpivä draama king (luojan kiitos, purkaukset eivät ikinä ilmenneet fyysisellä väkivallalla ja luojan kiitos isäni on absolutisti!)
Eli, nyt aikuisiällä olen joutunut treenaamaan sitä, että on okei olla temperamenttinen, kun sen energian vain kanavoi oikein (kiitos isälle siitä mallista, miten sitä EI kanavoida oikein
). Se on antanut minulle itsekunnioitusta ja lisännyt henkistä voimaa kulkea omaa tietäni yhä vain pidemmälle ja pidemmälle. Viimeisessä opintopaikassani meitä opiskelijoita pompoteltiin huonolla tiedottamisella sinne tänne ja sekannuukset olivat tietysti meidän oppilaiden vika, eivät opettajien. Siellä sai tosiaan olla temperamenttinen ja pitää puoliaan. Voitte arvata kuka oli etunenässä karjumassa, että "Jumalauta, en suostu tällaiseen epäoikeudenmukaisuuteen!" ja väsäämässä adressia suoraan rehtorille!
Onneksi oma opettajani oli todennäköisesti Nousu Leijona, joka antoi terveen ja positiivisen "vastuksen" temperamentin kehittämiselle.
Sanoisin, että koska temperamenttisuus kuuluu Oinaalle, se kannattaa hyväksyä. Oman luonteeni ja persoonani hyväksyminen on tehnyt minusta vain entistä onnellisemman ja enemmän Oman Itseni.
Nousu Kauriina arvostan ihmisiä, jotka hallitsevat itsensä eivätkä ole impulssiensa vietävänä kuin päättömät kanat. Kaikki tunteet ja energiat voi kanavoida aina rakentavasti. Yllättäen Cesar Millan onkin idolini energioiden ja tunteiden hallitsemisessa. Toki tunteet pitää päästää ulos, koska se on aitoutta, muttei jäädä niiden jyräämäksi niin, ettei tasapainoon palautuminen enää onnistu, kun tunnetila jää ns. hallitsemattomasti päälle. Mutta, se onkin vain minun Kauriini siellä :