Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vanhoja uskomuksia??  (Luettu 62108 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #45 : 15.12.2011 13:11:35 »

Ei se kaikkien ole, kyllä siellä on paljon islamiakin...varmaan kristinuskoa myös.
Ja sitten on  hindulaisuus...se on eri juttu kun buddhalaisuus.
Muistaakseni se oli nimenoomaan niin että on Hindjuen juttu nuo kastit, jotka on siis kai vähän sama kun yhteiskuntaluokat.
Olisko ne ollu että ylimykset, eli vähän niinkun aateli, kirjaviisaat ja semmoset, sitten on soturiluokka, maamies luokka ja käsityöläiset...ja oisko ollu viä kauppiaatkin erikseen.
Joskus jonkun romaanin lukenu, jossa näistä oli.
Niin ja oli mulla uskontokin 10 yläasteella, että jos on sieltä sitten jääny päähän jotakin.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #46 : 15.12.2011 22:51:31 »

Sain sen kympin ihan vahingossa Cheesy Olin niin kiinnostunut niistä jutuista. Varmaan tuli siitä, kun olin niin kiinnostunut muiden maiden uskonnoista ja kulttuureista. Ja teologiasta, vai mitä se uskonnon filosofia nyt sitten onkaan...siitä olen varmaan keskustellut opettajan kanssa muutamaan otteeseen  :Smiley
Muistan miten hävetti näyttää kellekään kaverille että mulla on uskonnosta kymppi  2funny
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #47 : 15.12.2011 23:19:53 »

No just noi maantieto, biologia, uskonto, historia...niistä tuli kymppejä ihan hupsista hei vain.
Siis minä olin ongelmanuori, enkä tehnyt läksyjä tai lukenut kokeisiin tai ollut tunnillakaan kun kovin harvakseltaan...en ymmärrä vieläkään että mitä tapahtui  Grin Ja ihan varmaan haistattelin vähintäänkin puolelle vastaantulijoista, saatika sitten opettajille  idiot2
Ehkä ne antoi ne numerot säälistä Cheesy

Ei kun kai musta kuitnekin jotenkin tosiaan paistoi niin läpi se, että kaikesta huolimatta pidin siitä heidän aineestaan, ja siksi erehtyivät pitämään minua parempana oppilaana kuin olinkaan, ja kun vielä kokeista kiskoin hyviä numeroita, niin mitä ne olis voinu muuta tehdä? Cheesy

Olisin varmaan voinu ostaa tuollon ton 666 todistuksen tupakka-askilla tai kilju-pullolla  Grin

tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #48 : 18.12.2011 23:15:07 »

Sitähän se tupakointi ainakin  mulla oli, kun ei sitä olis saanu tehdä, niin tottakai.
Nyt en tiedä mistä tämä taas tuli, mokoma...no on se ollu mulle aina vähän niinkun tutti...kun ahdistaa, niin sitten tervataan keuhkoja uglystupid2
Logiikkaahan siitä saa etsimällä etsiä eikä löydy  idiot2

Sulla on KV niin paljon angstia koululaitosta kohtaan, että voisit pistää pystyyn jonkun koululaitostentasapäistämisentappo komitean Cheesy Cheesy  Grin Wink Wink   (<  Huom. nuo silmää nikkaavat hymiöt )

Vois olla vapauttava kokemus  Cool Cheesy
tallennettu
Suden Tähti
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #49 : 19.12.2011 16:41:52 »

Kaivoa pitää pelätä öisin, koska näkki nousee kaivon reunalle soittamaan viuluaan. Kun minuun lapsena sattui johonkin, äitini manasi kivun hiirille ja variksille. Tikapuiden alta ei saa mennä.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #50 : 19.12.2011 18:06:31 »

Oon kyllä ymmärtänyt, että nykyaikana koululaitos on jo muuttunut paremmaksi mitä omassa lapsuudessa oli. Mutta ehkä tuo ehdottamasi komitea voisi olla hyväkin homma? Cheesy Grin Wink (Huomioitu silmää nikkaavat hymiöt. Wink)

Ala sinä mulle kaveriksi, niin pistetään koko planeetan asiat heti kerralla kuntoon. Smiley
Tai sillai turvallisella tavalla keskitetään muutoksillisia energioita aivan jokaiseen kolkkaan maanpäällä. angel

Ja saa tähän leikkiin lähteä muutkin mukaan, niin onpahan mahdollisuus oppia jotain uutta juttua energioista. Smiley

Joo, onhan se parempi paikka nykyään kun ennen, ainakin joiltain osin Smiley

Mulle on joku joskus sanonut, että mulla on vallankumousjohtajan kartta, joten aina mukana missä vaan missä on kapinahenkeä edes hitusen Cheesy

tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #51 : 19.12.2011 23:01:35 »

Totta, *Aminthir*, tää menee jo ihan meidän väliseksi jodlaamiseksi tässä, en edes huomannut Suden Tähtin viestiä, joka sitäpaitsi oli mielenkiintoinen. Sorry.

En ole koskaan kuullut että näkki nousee kaivon reunalle yöllä soittamaan  :Smiley Yleensä se vain odotti joka rutakossa johon ei saanut mennä, mutta kaivossa oli vain sammakkoja, jotka puhdistivat vettä.
Hiirille ja variksille manaaminen kuulostaa tutulta..en juuri niille ole lasten kipuja huutanut, mutta muille kyllä Wink

Näissä olis mielenkiintosta kun tietäis että mistä päin maata tuo uskomus on kuultu? Vaihtelevat varmaan melkoisesti,luulen.
tallennettu
Suden Tähti
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #52 : 20.12.2011 11:30:30 »

Totta, *Aminthir*, tää menee jo ihan meidän väliseksi jodlaamiseksi tässä, en edes huomannut Suden Tähtin viestiä, joka sitäpaitsi oli mielenkiintoinen. Sorry.

En ole koskaan kuullut että näkki nousee kaivon reunalle yöllä soittamaan  :Smiley Yleensä se vain odotti joka rutakossa johon ei saanut mennä, mutta kaivossa oli vain sammakkoja, jotka puhdistivat vettä.
Hiirille ja variksille manaaminen kuulostaa tutulta..en juuri niille ole lasten kipuja huutanut, mutta muille kyllä Wink

Näissä olis mielenkiintosta kun tietäis että mistä päin maata tuo uskomus on kuultu? Vaihtelevat varmaan melkoisesti,luulen.

Meillä oli joskus aikoinaan pihakaivo, ja lapsia varoiteltiin ankarasti kaivon lähelle menemästä.

Näkkitarina kokonaisuudessaan menee näin. Näkki on usein sukupuoleton, joka vaihtoi sukupuoltaan, ollen joko kaunis, pitkähiuksinen, pitkäsorminen nainen, tai hoikka, pitkäsorminen, lumoava mies. Näkki kaipaa kovasti itselleen seuraa, erityisesti lapset ovat näkin mieleen. Öisin näkki kapuaa kaivon reunalle istumaan ja soittaa viuluaan. Ken onneton kuulee näkin soittavan, joutuu viulunsoiton lumoihin ja seuraa näkkiä kaivon kylmään veteen.

Ja sitten, kun meni kesällä uimaan, piti nostaa rantavedestä kivi, viskata se rannalle ja huutaa
"näkki maalle, minä veteen"
Kun lopetti uimisen, piti se samainen kivi viskata takaisin veteen ja huutaa
"näkki veteen, minä maalle"

Maahisille uhrattiin aina kun oltiin metsäreissulla, meille lapsille kerrottiin myös tarinoita mitä tapahtuu jos maahisten majan yläpuolelle asettuu ilman lupaa nukkumaan.

Saunan jälkeen jätettiin saunatontulle pieni lahjus, että kylvyt olisi yhtä kipakat, eikä saunassa tapahtuisi onnettomuutta.

Paljonhan noita tarinoita olisi, osa tulee rajan takaa, osa tulee tuolta pohjoisesta. Varmaan sekoitusta uskomuksiin, vanhan kansan tarinoihin ja kalavaleisiin  Wink
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #53 : 21.12.2011 00:00:00 »

Suorastaan ihastuttavia juttuja Suden Tähti  smitten

Olisi ihanaa kun lapsena olisi joku kertoillut noita Smiley

Näkki on toki minullekin tuttu juttu, mutta ei se, että se kuikuilee kaivon reunalla. Mutta kaikkien vaarallisten vesistöjen tai lasku-ojien vesissä sen sanottiin elelevän, ja nappaavan lapset, jos meni liian liki  Cool
tallennettu
Pakolainen
Vieras
« Vastaus #54 : 28.12.2011 18:49:21 »

En tiedä onko tämä jo täällä, mutta paljon sanottiin mulle lapsena että "Älä lue pimeässä ettei silmät mene."
   Kameran linssihän esimerkiksi on paljon silmän kaltainen muutenkin kuin siten että se kääntää kuvan oikein päin ja näkee "oikeasti" asiat väärin päin.
   Kameran linssin lailla silmässä ei mikään linssi mene rikki eivätkä piuhat kulu jos lukee huonolla valolla. Yhtä lailla pilkkopimeä tai silmien sulkeminen yms. vahingoittaisi silmiä. Ja pimeässähän suositellaan nukkumista. Eri asia, näkeekö lukea liian pimeässä. Valo pikemminkin kuluttaa kuin suojelee silmiä, jos pimeyteen verrataan ja ajatellaan kokonaiskuvaa.
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #55 : 28.12.2011 22:43:50 »

Pakolainen, minua varoiteltiin katsomasta TV:tä pimeässä samasta syystä. Muistaisin oikein katsoneeni Ylen kanavalta jonkin "näin käytät televisiota"-pätkän jossa sanottiin että älä katso pimeässä, se rasittaa silmiä. Yhäkin mieluiten katson kyllä valot päällä, moni tuntemani ihminen taas sammuttaa mielellään kaikki valot.
tallennettu
Pakolainen
Vieras
« Vastaus #56 : 30.12.2011 18:18:25 »

Pakolainen, minua varoiteltiin katsomasta TV:tä pimeässä samasta syystä. Muistaisin oikein katsoneeni Ylen kanavalta jonkin "näin käytät televisiota"-pätkän jossa sanottiin että älä katso pimeässä, se rasittaa silmiä. Yhäkin mieluiten katson kyllä valot päällä, moni tuntemani ihminen taas sammuttaa mielellään kaikki valot.
En mielelläni katso tietokoneen näytön tai näköradion kaltaista valoa hohkavaa näyttöä. Se voi sattua silmiin kirjaimellisesti pidemmän päälle, joskaan en viitsi googlata sopivaa infopankkia asiaa koskien, joten en tiedä onko se nyt haitallista esim. datailla pimeässä vai ei. Sen sijaan tykkään lukea valaistuksesta riippumatta.
   Silmät käsittääkseni lepäävät sitä paremmin mitä kauemmas keskittää katseen pitäessään silmiään auki.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #57 : 30.12.2011 18:36:48 »

Sillon kun junat on tullu, niin ihmiset on pelänny, että niitä katsoessa voi mennä näkö  Cool Tämä oli Jenkkilässä, en tiedä miten meillä on suhtauduttu.
tallennettu
Luuu
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #58 : 15.07.2014 05:15:29 »

Heippa vaan.  Smiley Olen yrittänyt etsiskellä näitä vanhoja uskomuksia yms. Löysin tämän vanhan vanhan aiheen, mutta en viitsinyt uuttakaan aloittaa, koska tämmöinen topikki on jo olemassa...

Eli siis suvussani liikku aina vanhemmilta lapsilleen suullisesti opetettu asia... Minun on kielletty kertomasta sitä kellekkään tarkemmin, koska jos kerron sen jollekkin vanhemmalle kuin minä se ei toimi enää... Voi olla, että tuo on kerrottu lapsille pelotteena ettei asiaa kerrottaisi eteenpäin, mutta enpä taida ottaa riskiä  Cheesy

Tämä opittu asia menee jo minusta noituuden puolelle...??... Tietyn riitin kautta pystyy kysyä jotain asiaa ja se näytetään sinulle sitten. Itse en ole tohtinut kokeilla tätä, mutta isäni mukaan se toimii ja hälle on näytetty aina ne asiat mitä hän on kysynyt. Toinen tapa on toivoa jotain haluamaansa asiaa tapahtuvaksi. Taas tietyn riitin avulla...

Mutta siis tekisi mieli tietää onko kellään muulla tälläisiä samanlaisia kokemuksia? Mistähän tämä on saanut alkunsa? Jostain ohimennen kuulin, että tämä olisi alkujaan jostain päin Amerikkaa.. mutta en tiedä sitten kuinka on...

Kiva jos joku tohtii kertoa kokemuksia, jos semmoisia on. Nämä asiat tuntuu olevan aikalailla tabu  Smiley
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #59 : 15.07.2014 06:42:33 »

Tuota toiveasiaa liippaa lähimpää varmaan "Helppoja opasharjoituksia: ilo ja lahjat"-ketju.

Mitä asioiden kysymiseen tulee, niin tavallaan joo on kokemusta, mutta mokomat vastaukset  olivat ihan unenomaisia symboleineen ja tulkinnanvaroineen. Ei sitten huvittanut kovin kauan, koska mulla nuo unisymbolit on niin kruusailtuja ja tossa tapauksessa kävivät sitä oudommiksi mitä enemmän omat suojamekanismit löi päälle. buck2 Noituuden kanssa sillä ei tosin ollut kyllä mitään tekemistä, vain oman alitajunnan kohtaamista enemmänkin harjoituksen kuin riitin kautta. Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  

Siirry: