Itse käytän vain voita ja oliiviöljyä.
Kaikkien kasviöljyjen ongelma on härskiintyminen: Oliiviöljy on ainoa kasviöljy joka ei härskiinny niin sitten millään. Tämän vuoksi sitä käytettiin antiikin aikaan mm. ruumiiden säilöntään...
Kaikkien muiden kasviöljyjen kohdalla ongelma on se, että härskiintymättöminä ne ehkä saattavat mahdollisesti sisältää jotain terveellistäkin, mutta härskiintyvät niin nopeasti että suurin osa pulloa lentää sitten helskuttiin. Tästä hyvänä esimerkkinä pellavaöljy, josta en koskaan ehdi nauttia edes pientä pulloa (kuurinomaisesti olen joskus öljyjä nauttinut malliin 1rkl /pv) ennen kuin se härskiintyy. Ja härskeinä kaikki kasvisöljyt ovat PALJON epäterveellisempiä kuin ne kovat rasvat.
Mä en tuskastu ravinto-asioissa, koska ovat mulle rakas harrastus. Motto on minulla kuitenkin: Kroppa tietää parhaiten.
Olen kuunnellut kroppani viestejä niin kauan, että uskon kyllä kun se sanoo ettei halua jotain ruoka-ainetta. Esimerkkinä voi olla vaikka tämä rypsiöljy: Vuosia sitten, kun kylmäpuristettua rypsiöljyä ruvettiin oikein hehkuttamaan, enkä ollut vielä kuullut sen ongelmista, sain menemään yhden pullon. Seuraava ostamani ei enää sitten suostunutkaan menemään kurkusta alas. Maku tuntui niin pahalta yhtäkkiä (ja ei ollut härskiäkään), että päättelin kroppani sanovan sille ei. Tämä kropan kuuntelu toimii, jos systeemiä ei sotke itselleen sopimattomalla ruualla ja teollisilla elintarvikkeilla.
Perusmottoni on kuitenkin: Ei mitään teollista, ei mitään uusia ruokakeksintöjä, mihin tämä rypsiöljykin kuuluu - käytetty alle 100 vuotta.