Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitkä unet toistuvat?  (Luettu 4821 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lilim*
Kanta-astroilija

Profiili
« : 01.12.2011 12:50:26 »

Tuosta Indiumin aloittamasta ketjusta nämä toistuvat unet. Sanotaan että usein toistuvilla unilla olisi erityisen tärkeä viesti tai merkitys, onko näin? Millaisia toistuvia unia te näette ja onko teille selvinnyt niiden sanoma? Olisi kiinnostavaa kuulla ja ehkä hoksata samalla myös omista unistani jotain uutta:  Smiley

Minulla on muutamia aika ajoin toistuvia unia. Hukkumisunet, joita hieman olen alkanut ymmärtääkin (vesi- tunne-elämän ongelmat sekä entisen elämän muistot?) mutta painajaisissani on hyvin hyvin usein sama teema. Aina on talo tai rakennus, milloin oma mummolani, milloin kartano ei sillä väliä, mutta unessani kauhua herättää aina ullakko tai yläkerta. Yläkerrassa on tuntematon, yliluonnollinen uhka, aina. Pimeällä vintillä asuu demonit, vihaiset aaveet, synkät salaisuudet. Yleensä aina demonisoituja pelkoja. Nämä painajaiset ovat aina todella pelottavia ja herään kauhuissani. Miksi yläkerrassa? Mitä ullakko tai pölyinen, pelottava vintti meinaa?
tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
Indium
Vieras
« Vastaus #1 : 02.12.2011 21:02:59 »

Hih, kiva inspiroida toisia, olen kuitenkin tosi uusi täällä Smiley

Voisin itse kertoa joitain taannoisia esimerkkejä, jotka olen selvittänyt. Jännä miten ne heti lakkaavat olemasta niin häiritseviä kun keksii mistä on kyse ja alkaa tietoisesti työstää asiaa reaalimaailmassa. Voi jopa nähdä eräänlaisen "päätösjakson" toistuneiden unien sarjalle.

Yksi toistuva uni oli, että seisoin pellolla ja ympärillä kökötti valtavan isoja työkoneita, joita en joko oikein tunnistanut miksikään, tai sitten ne näyttivät tutulta mutta joku osa puuttui. Sitten ne ykskaks alkoivat kaatumaan ja mua hirvitti katsoa sitä. No, siinähän kaatuivat pehmeään peltoon, ei osunut mihinkään, ei mitään mennyt rikki, kenellekään ihmiselle ei käynyt kuinkaan. Joskus juoksin karkuun, mutta en oikeasti koskaan ollut lähelläkään jäädä alle.
Ihmettelin ääneen tuota unta, kaverini sitten jotenkin keksi kysyä miten suhtaudun isoihin kokonaisuuksiin (miksei noita joskus millään keksi itse?!). Joo, no, vähän kun mietin niin tajusin että nimenomaan sitähän nuo unet tosiaan heijastivat. Jopa sitä, että pohjimmiltani taidan tietää etten oikeasti jyräänny kuoliaaksi hommieni alle, vaikka välillä näyttää pahalta. Oivalluksen jälkeen olen nähnyt yhden variaation tuosta unesta, ja siinä en pelännyt kuin ihan vähän.

Sitten toinen uni, siinä vein erään voimakkaita tunteita aiheuttavan ihmisen lapsuudenkotini keittiöön. Siellä hän vain istui hiljaa ja tuijotti minua surullisena, kun itse puhuin lakkaamatta jotain tiedostaen sen, että äiti kuunteli nurkan takana eikä ehkä hyväksyisi tuota ihmistä vieraaksi taloon ollenkaan. Pari kertaa kun olin tuon unen nähnyt, seuraavassa unessa tuo ihminen kurkotti kädellä minua kohti ja silitti niskaani. Siitä tajusin että olin alkanut taas pitkästä aikaa käsitellä negatiivisimpia tunteitani siten kuin äiti halusi lapsuudenkodissani tehtävän - yrittämällä vaientaa ne ja puhumalla kaikesta muusta. Ja eihän tunteilleen saisi tehdä niin, eivät ne sillä katoa, vaan pyrkivät pintaan (=iholle?) kuitenkin.
No, uni häipyi, tunteet tulivat takaisin pintaan, itkin aika paljon sitten, mutta se on elämää.

Jostain syystä mulla oli koko lapsuus- ja teiniajan toistuva painajainen, jossa istahdin autoon ja se alkoi liikkua itsestään. No, tuosta voisi vetää tulkintoja kontrollin puutteesta tms, mutta kas kummaa kun sain ajokortin, tämä uni katosi ja tilalle tuli uusi (tänäkin päivänä väliajoin toistuva) uni jossa vain ajelen ympäriinsä. idiot2

Muakin kiinnostaisi tuo pelottavan/kummallisen vintin merkitys. Joskus vuosikaussia sitten olen toistuvasti nähnyt unia, joissa kiipesin suunnattoman korkeita rappusia jonkin korkean talon sisällä, ja ne katosivat jonnekin ennenkuin pääsin ylös asti. Ylhäällä oli tila jonka tiesin olevan siellä, mutten ollut koskaan nähnyt sinne. En muista aikaa milloin tuo uni lakkasi palaamasta takaisin.
Tai no. Nyt kun miettii, kuulostaa ihan itsetuntemukseen liittyvältä unelta. Enpä nuorempana tosiaankaan ollut kovin hyvä siinä. Smiley
« Viimeksi muokattu: 02.12.2011 21:04:56 kirjoittanut Indium » tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #2 : 06.12.2011 10:39:39 »

Unohtui mainita vielä yksi. On myös semmoinen toistuva uniteema, että olen ala-asteella. En sen ikäinen, vaan jostain syystä palannut sinne. Niissä unissa on aina jotain pahasti pielessä. En tiedä käsittelenkö niillä unilla muuta kuin sitä, että ala-aste oli kauheaa aikaa? Viime yönä näin sen unen taas.

Näin myös taas kerran iso kone kaatuu-unen, mutta se ei ollut pelottava. Kone oli jälleen pienempi ja tutumpi kuin viimeksi, ja nyt kaadoin sen ihan omaa syytäni. Ihan loogista  Grin
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 06.12.2011 12:54:58 »

Unohtui mainita vielä yksi. On myös semmoinen toistuva uniteema, että olen ala-asteella. En sen ikäinen, vaan jostain syystä palannut sinne. Niissä unissa on aina jotain pahasti pielessä. En tiedä käsittelenkö niillä unilla muuta kuin sitä, että ala-aste oli kauheaa aikaa? Viime yönä näin sen unen taas.

Minulla oli taannoin myös ala-asteunia ja pitkän aikaa jotenkin nolotti palata näin alkeelliselle tasolle. Minulla ei ole oikeasti alakoulusta mitään huonoja muistoja. Sitten kerran päätin nöyrtyä ja ryhdyin pohtimaan ja tekemään opettajan antamia tehtäviä.

Omalla kohdallani kyse on ollut henkisestä koulusta, jossa jotakin alkeellista on jäänyt huomaamatta. Ala-asteen opettajaa ei ole koskaan näkynyt, hän on ollut pelkkä ääni ja henkioppaani ilmenemismuoto. Läpäistyäni alkeet siirryinkin aika pian unissani yliopiston luentosaliin opiskelijaksi ja sitten opettajaksi.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 06.12.2011 15:43:33 »

Luin joskus tyttönä Stephen Kingin jonkun vamppyyri kauhu sarjan. Se oli niin pelottava ja vaikuttava silloin että näin siitä kolme viikkoa painajaisia. Ilmeisesti käsittelin ne pelkoni sitten unissa. Ensimmäisen viikon ne vampyyrit ajoivat minua takaa joka yö. Sitten olin yksi niistä vampyyreistä viikon, ja viimeisen viikon ne vampyyrit olivat ystäviäni kun olin oma itseni.

Olin masentunut, ylirasittunut ja raskaassa elämänvaiheessa jumissa kotona päivät pääksytysten. Näin unta kaikenlaisista kirjavista pikkupiruista, jotka ahdistivat minua kotonamme. Ensin ne olivat vain vähän ilkikurisia, sitten jo pelottavia. Ne mm. lukitsivat minut ulos talosta, eivätkä päästäneet enää sisään sinne. Unet loppuivat kun tilanne muuttui. En sano että parani, mutta alkusysäys uuteen elämään oli annettu.

Voimaeläimeni susi on monesti suurten muutosten tai päätösten edellä kulkenut kanssani joka yö, ja ohjannut minua tilanteen läpi. Toisinaan susi - yleensä vanha ja viisas naarassusi- on ollut pelottava, toisinaan minua tukeva ja lempeä. Susi lähtee aina sitten kun on asia on mennyt ohi, piipahtaen vain joskus harvoin tervehtimässä minua.
Ainakin ennen esikoisen syntymää ja ennen asunnon ostoa olen tämän suden kanssa vaeltanut. Ja sitten muuten vain vaikean ihmissuhteen kanssa takutessani olen saanut sudelta voimaa ja viisautta.
tallennettu
SSMoonSS
Kanta-astroilija

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 06.12.2011 16:38:16 »

Heissan!! Itekki olen uusi täällä (tänää rekisteröitynyt....) mut nii mulla on ollut yksi uni joka on kaksi kertaa toistunut, mutta hiukan eri lopulla kuitenkin.

1. versiossa laskeudun perheeni kanssa jostain tornista rakennuksen ulkoseinässä olevia rappusia pitkin. Päästyämme viimeiselle askelmalle allamme on musta järvi, jota alamme ylittämään uiden. Muut selviävät rannalle, mutta minä hukun ja näen edessäni vain veden pinnan ja ympärilläni on järvikasveja mitä lie.

Tämän unen siis näin joskus ollessani ala-asteella olisiko ollut 2, 3 tai 4 luokalla??

2. versiossa muuten sama uni, mutta olin ainoa, joka vastarannalle pääsi. Muistan vielä kuinka katoin taakseni enkä nähnyt ketään. Tästä unesta on muutama vuosi.

Muistutan vielä, että ekassa versiossa katsoin tapahtumaa ns ulkoakäsin, eli siis näin itseni, mutta en omista silmistä vaan sillee miten muut mut näkee ja sit kun hukuin, olin omassa kehossa. Tokassa versiossa hiukan sama juttu alussa ja sit kun käänsin päätäni ja katoin taakseni, olin omassa kehossa.

Silloin en miettinyt näiden unien tarkoitusta, mut voisiko olla että ne on joskus merkannut jotain??
tallennettu

Nouseva Skorpioni
Aurinko Vaaka
Kuu Kalat
Merkurius Skorpioni
Venus Skorpioni
Mars Rapu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: