Todennäköisesti joskus pikkulapsena olen omannut luuloja muitten tunteista, mutta enpä nyt muista edes itse sellaista.
Olen aina ollut kipeän tietoinen - tai ehkäpä terveen tietoinen, koska toimintahäiriöisiin ihmissuhteisiin kuuluu se että luulee voivansa tietää toisen tunteet jopa paremmin kuin toinen itse - että ainoa keino saada ne toisen tunteet selville on kysyä. Ja sittenkin se toinen voi valehdella, eli mitään keinoa ei itse asiassa ole.
Noh... lohduksi: Jos sanat sanovat yhtä ja ruumiinkieli sanoo toista, uskomme sitä ruumiinkieltä ja niin pitääkin: Tietoinen valehtelu ruumiinkielellä on sitä luokkaa vaikeaa että sitä kohtaa harvoin. Saatan siis tehdä hyvinkin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmisten tunnetiloista perustuen heidän ruumiinkieleensä, koska olen harrastanut asiaa pari vuosikymmentä. Ruumiinkieli, käytös ja teot, ne ovat paljon varmempia mittareita tunteista kuin sanat.
Minun luullaan tuntevan vaikka mitä aina välillä ja lähes sataprosenttisesti pieleen. Se on erityisen herättävä kokemus, sillä silloin tajuaa erityisen selvästi että samalla lailla ne omat luulot muiden tunteista voivat mennä aivan päin prinkkalaa.
Jaa kuuluu? No se sitten selittäiskin kaikenlaista. Miten se niihin oikeastaan kuuluu? Tai siis miksi? Onko jotain arttikelia tms, jota voisin käydä tutkimassa? Ihan on menny ohi koko juttu multa, vaikka toimintahäiriöisiin suhtesiin olen monella tavalla törmännytkin.
Ruumiinkielen kielimät salaisuudet ovatkin kiintoisia...todella. Eläimet erityisesti ovat erinomaisia puhumaan tätä kieltä kanssamme.
Totta, se on herättävä kokemus, kun sinun luullaan tuntevan jotain ihan muuta, mitä todellisuudessa tunnet. Sellaisesta kokemuksesta tämäkin pohdiskelu varmaan lähti. Alkaa pikkuhiljaa tajuta, että kaikilla on eri motiivit ja lähtökohdat olemiselleen, eivätkä kaikki suinkaan toimi sillä tavalla mikä minusta itsestäni on kaikkein paras, tai jopa ainoa järkevä vaihtoehto :
Minä väitän, että oikeasti olen hyvin herkkä hoksimaan ihmisten tunnetiloja ja fiiliksiä silloin, kun kyseessä ei ole joku minuun itseeni vahvasti vaikuttava, likeinen suhde.