metsätonttu
Vieras
|
|
« : 21.02.2006 11:56:25 » |
|
Astrologia pyrkii tulkinnoissaan kaivamaan meistä uusia ulottuvuuksia ja avuja esiin. Se on varmasti sen yksi käyttötarkoitus. Se osoittaa myös sektoreita, missä on lahjoja avautua näille ulottuvuuksille ja avuille. Voisinko tässä herättää keskustelun asiasta, jota minä olen paljon käsitellyt esim. nuorten kanssa. Mielihyvän saavuttamiseen ainakin kaupallisuus osoittaa alueensa ja yrittää löytää sitä myös onnellisuuden puolelle, ainakin käyttää tätä käsitettä. Mielihyvällä ja onnellisuudella on kuitenkin mielestäni ero. Miten te löydätte sen? Mikä teille tuottaa hetken ihanaa mielihyvää ja mikä syvää onnellisuutta? Kevättä kohden!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
nikki
|
|
« Vastaus #1 : 21.02.2006 12:38:31 » |
|
luonto kaikessa komeudessaan ,yksinkertaisuudessaan,monimuotoisuudessaan, tarkoituksenmukaisuudessaan jopa räntäsateessaan se että kykenee näkemään kauneutta kaikkialla, tarkentamaan linssiä yksityiskohtiin kokonaisuutta unohtamatta, osaa suhteuttaa itsensä tähän kokonaisuuteen muistaen olevansa VAIN ja MYÖS osa sitä kävelee silmät auki ja näkee sydämellään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Artemis
|
|
« Vastaus #2 : 21.02.2006 12:59:36 » |
|
Minulle onnellisuutta ja mielihyvää tuottaa viikonloppujen rauhalliset aamiaiset sängyssä miehen kanssa Sekä pitkät yöunet ja kiireettömyys, läheisten lasten kanssa touhuaminen ja leikkiminen, iltakävelyt, auringonpaiste, kuumat kesäyöt, ja ennenkaikkea se että tuntee mielen rauhalliseksi (mikä on harvinaista valitettavasti).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mirjam
Vieras
|
|
« Vastaus #3 : 21.02.2006 13:20:51 » |
|
Miten te löydätte sen? Mikä teille tuottaa hetken ihanaa mielihyvää ja mikä syvää onnellisuutta?
Hmmm... Tosiaan mielihyvän ja onnellisuuden kokemisen ero on huikea. Vaikemapaa on kuitenkin erotella niitä...vaikka toisaalta, kun onnellisuuden kokeminen on läsnä, sen tuntee jokaisessa solussa, eikä siitä voi erehtyä.
Minulle onnellisuus merkitsee olemassaoloa ja elämää. Olemassaolon ja kokemisen hyväksymistä ja riemua, juuri sellaisena kuin se on tässä hetkessä. Ihan kaikkineen, suruineen ja murheineen, joita ei silloin arvota mitenkään 'negatiiviseen taikka positiiviseen'. Ne on vain syviä kokemuksia, saattaa tuottaa emotionaalista kipua tai surua tai päinvastoin iloa ja mielihyvää. Mutta taustalla ja alla on se ONNELLLISUUS olemassaolosta alati läsnä.
Siihen liittyy myös oman itsen kokeminen ja hyväksyminen juuri sellaisena kuin on, kokonaisena ja kaikkineen. Sellaista olemisen riemua ja onnellisuutta myös itsestä ja itsen kokemisesta.
En siis toisaalta osaa erotella noita kahta, syvää onnellisuutta ja mielihyvää... Koska tuo syvä onnellisuus on alati läsnä syvimpänä ja pohjimmaisena. Se on tavallaan olemisen tila ja elämä itse! Siinä sen päällä, voi kyllä olla mielihyvää...ja se voi tulla mistä tahansa...hyvästä seurasta, ruuasta, onnistumisesta, kauniista sanoista yms. Mutta se on niin liikkuvaa ja alahti heittelehtivää mielihyvästä mielipahaan. Se ei ole pysyvä kokemisen tila...
Koen, että niin mielihyväkin kuin mielipahakin, koetaan aina ulkoisen ärsykkeen ja palutteen kautta ja laukaisemana. Kun taas syvä onnellisuus, lähtee syvältä itsestä, sisältäpäin kokiessa...
Ja toisaalta, on elämässä hetkiä ja kokemuksia, jolloin on 'rikki ja palasina' täysin haavoittunut ja silloin voi kokea suurta onnellisuutta...elämä on silloin niin konkreettista ja koskettaa jotain elämän 'alkuvoimaa'. Se on kuin 'sateen jälkeen', kun luonto on raikas ja puhdas ja tuoksut ovat moninkertaiset ja näkemisen kirkkaus häikäisee silmiä. Samoin koen, että on 'itkun jälkeen'...kaikki on kirkasta ilman mitään 'kulissia' tai halua olla muuta, sitä vain on ONNELLINEN!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ajatus
|
|
« Vastaus #4 : 21.02.2006 13:29:20 » |
|
Hyvä aihe, metsätonttu. Itse asiassa asia tuli juuri minua vastaan astrologisestikin Sue Tompkinsin aspektikirjaa lukiessa, joten otetaanpa näkökulmaa sitä kautta. Astrologisesti hetkellisempää mielihyvää edustaa Venus, jonka klassinen nimitys onkin "lesser benefic" eli pienemmän hyvän tuoja. Se symboloikin kuvaavasti mm. rakkaussuhteita, asioita joista pidämme (ruoka, musiikki, taide ym.), seksuaalisuutta ja aistillisuutta. Kaikki Venukseen liitettävät asiat ovat mielestäni ns. välittömän tyydytyksen asioita ja sikäli liitettävissä enemmänkin fyysisiin kuin henkisiin tarpeisiimme ja haluihimme. Venuksen symboliikkaan kuuluu myös raha, joten sitä kautta se linkittyy mainitsemaasi kaupallisuuteen. http://www.skyscript.co.uk/venus1.htmlSen sijaan se "greater benefic" eli suuremman hyvän tuoja astrologiassa onkin Jupiter. Tuolla Skyscriptin sivuilla Jupiteria kuvataan hauskasti sanoilla "larger than life" eli elämää suurempi. Suuruutta ja laajenemista Jupiter symboloikin: näkökulmien laajentumista, suuremman kuvan näkemistä, filosofioita, ideologioita, sitä mistä olemme aidosti kiinnostuneita. Jupiter kuvaa rehellisyyttä, avoimuutta, humaanisuutta ja myönteisyyttä, hyvän tuottamista ei pelkästään itselle, vaan suuremmalle joukolle: toisille ihmisille ja koko yhteiskunnalle (Jupiter on ns. sosiaalinen planeetta, Venus taas persoonallinen). http://www.skyscript.co.uk/jupiter1.htmlNäiden valossa kun asiaa tarkastelee, niin sitä "suurempaa hyvää" ja onnellisuutta voi yksinkertaistetusti saavuttaa silloin, kun toiminta ei hyödytä pelkästään vain itseä, vaan tuottaa tyydytystä ja iloa myös toisille ihmisille. Omalla kartallani Venus sijaitsee Oinaassa, ykköshuoneessani. Tämä sijainti painottaa nimenomaan hetkellistä ja itsekästä mielihyvää ja olen oppinutkin paljon sitä terveellistä itsekkyyttä. Nautin esim. siitä kun saan olla yksin ja herkutella hyvällä ruualla (oinasmaisen tulisella) tai hyvillä kirjoilla, mielellään kotona (sekstiili kuu-Merkuriukseen). Jupiter taas sijaitsee Kaloissa, väljästi yhtymässä aurinkooni ja niin ikään ykköshuoneessa. Suurempaa iloa siis myös itselleni tuottaa se, kun voin vaikkapa olla avuksi toisille (Kalat) käyttämällä tähän asti kertynyttä tietouttani. Jupiter tekee em. lisäksi bikvintiilin Uranukseeni, joka taas on kolmiossa Merkuriukseen (astrologia-aspekti), joten yhdistän asian etenkin näihin astrologiajuttuihin. Raimo Nikulan sanoin bikvintiili on "mielen lahjoja ulkoistava" aspekti. Löytävätkö muut linkityksiä astrologiaan tästä?
|
|
|
tallennettu
|
Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone) Asc Kauris Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
|
|
|
Alegría
Kohtuuastroilija
|
|
« Vastaus #5 : 21.02.2006 14:27:41 » |
|
Kyllä mielihyvä, ja onnellisuuskin, tulee sellaisista pienistä ja samalla suurista arkisista asioista. Liikkuminen luonnossa, liikunta yleensäkin, eläinten hoito, ja ajanvietto ystävien ja perheen kanssa tuo mielihyvää minulle. Elämä kuitenkin periaatteessa on aika yksinkertaista. Laskujen maksamista, töissä käymistä ja muiden ihmisten kanssa hengailua...
|
|
|
tallennettu
|
Au rapu Kuu skorpioni Asc jousimies
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #6 : 21.02.2006 14:32:57 » |
|
Kuinka mielenkiintoista! Esimerkiksi minä taistelen lasteni MIELIHALUN kanssa (varmaan kaikki). Yritän opettaa heille, että sitten kun saa, niin se mielihyvä siitä on vain hetki. Jotenkin he ovat sen oppineetkin. Mutta kun ympäristö on pullollaan noita asioita, mitkä synnyttävät sitä mielihalua ja tarvetta mielihyvään. Minusta se on PETTÄVÄÄ! Tässä edellä jo löytyikin niitä ihania asioita, joiden tunnelmaa käpristymme ja kehräämme. Mutta. Kun se kaikki ei ole säilyvää. Onkohan tuo ihana luontokaan? Mi-Olea toi esiin tuo OLEMISEN. Hieno juttu. Kunhan vain oppisimme sitä. Kunhan oppisimme löytämään ja tuntemaan itsemme! Ajatus toi mielenkiintoisen astrologisen aspektin tähän. Nyt sitten tutkitaan huoneita. Minäkin alan niistä jotakin ymmärtämään. Yksi ajatus voisi olla se, että kun saa, saa mielihyvää. Kun antaa, saa onnellisuutta. : Minulle suklaa tuottaa joskus suurta mielihyvää. Taas onnellisin olen silloin, kun esim. kerron ryhmälle (usein lapsille) tarinaa, ja he kaikki kuuntelevat. Kun tulee tunne, että ei ole mitään muuta kuin tämä tarina ja kaikki ovat keskittyneesti kiinni siinä. Yhteinen elämys! Ja sitten kun saan vedettyä toiset mukaan siihen ajatuksineen ja kysymyksineen. Siitä syntyy vielä suurempi elämys. Se on kuin kupla, joka nousee arjesta ja ympäristöstään irti ja johon jokainen on kiinnittynyt omine tunteineen ja taustoineen. Ehkä juuri siinä on se vuorovaikutuksen huuma, ottaa vastaan ja antaa! Kun tällainen onnistuu, olen onnellinen. Olen luonut jotakin, jota muut ovat jatkamassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mirjam
Vieras
|
|
« Vastaus #7 : 21.02.2006 14:38:35 » |
|
Taas onnellisin olen silloin, kun esim. kerron ryhmälle (usein lapsille) tarinaa, ja he kaikki kuuntelevat. Kun tulee tunne, että ei ole mitään muuta kuin tämä tarina ja kaikki ovat keskittyneesti kiinni siinä. Yhteinen elämys! Ja sitten kun saan vedettyä toiset mukaan siihen ajatuksineen ja kysymyksineen. Siitä syntyy vielä suurempi elämys. Se on kuin kupla, joka nousee arjesta ja ympäristöstään irti ja johon jokainen on kiinnittynyt omine tunteineen ja taustoineen. Ehkä juuri siinä on se vuorovaikutuksen huuma, ottaa vastaan ja antaa! Kun tällainen onnistuu, olen onnellinen. Olen luonut jotakin, jota muut ovat jatkamassa. Tälläisen minä juuri koen OLEMISENA sitä että on itse se ONNELLISUUS, eikä se oli itsestä erillinen tunne.... Mutta koen näin tapahtuvan myös jossain, missä suru ja tuskakin, voi olla se tekijä, joka vie kokemukseen...
Kuulostaa ehkä 'buddhistisen klisheiseltä', mutta minulle se ei ole vain sitä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #8 : 21.02.2006 14:39:09 » |
|
Hyvä aihe, metsätonttu. Itse asiassa asia tuli juuri minua vastaan astrologisestikin Sue Tompkinsin aspektikirjaa lukiessa, joten otetaanpa näkökulmaa sitä kautta. Astrologisesti hetkellisempää mielihyvää edustaa Venus, jonka klassinen nimitys onkin "lesser benefic" eli pienemmän hyvän tuoja. Se symboloikin kuvaavasti mm. rakkaussuhteita, asioita joista pidämme (ruoka, musiikki, taide ym.), seksuaalisuutta ja aistillisuutta. Kaikki Venukseen liitettävät asiat ovat mielestäni ns. välittömän tyydytyksen asioita ja sikäli liitettävissä enemmänkin fyysisiin kuin henkisiin tarpeisiimme ja haluihimme. Venuksen symboliikkaan kuuluu myös raha, joten sitä kautta se linkittyy mainitsemaasi kaupallisuuteen. http://www.skyscript.co.uk/venus1.htmlSen sijaan se "greater benefic" eli suuremman hyvän tuoja astrologiassa onkin Jupiter. Tuolla Skyscriptin sivuilla Jupiteria kuvataan hauskasti sanoilla "larger than life" eli elämää suurempi. Suuruutta ja laajenemista Jupiter symboloikin: näkökulmien laajentumista, suuremman kuvan näkemistä, filosofioita, ideologioita, sitä mistä olemme aidosti kiinnostuneita. Jupiter kuvaa rehellisyyttä, avoimuutta, humaanisuutta ja myönteisyyttä, hyvän tuottamista ei pelkästään itselle, vaan suuremmalle joukolle: toisille ihmisille ja koko yhteiskunnalle (Jupiter on ns. sosiaalinen planeetta, Venus taas persoonallinen). http://www.skyscript.co.uk/jupiter1.htmlNäiden valossa kun asiaa tarkastelee, niin sitä "suurempaa hyvää" ja onnellisuutta voi yksinkertaistetusti saavuttaa silloin, kun toiminta ei hyödytä pelkästään vain itseä, vaan tuottaa tyydytystä ja iloa myös toisille ihmisille. Nyt sain jotenkin oivalluksen noista huoneista. Voinko kysyä sinulta, Ajatus, miten luet näitä, kun minulla tuo Venus on 7. ravun huoneessa ja Jupiter on 1. jousimiehen huoneessa? Metsätonttu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ajatus
|
|
« Vastaus #9 : 21.02.2006 15:40:42 » |
|
Nyt sain jotenkin oivalluksen noista huoneista. Voinko kysyä sinulta, Ajatus, miten luet näitä, kun minulla tuo Venus on 7. ravun huoneessa ja Jupiter on 1. jousimiehen huoneessa? Täytyy tähän heti vielä tarkentaa ettei tulisi väärinkäsityksiä, että jos planeetta on jossain merkissä, se ei välttämättä tarkoita että kyseinen huonekin olisi tuon merkin huone. Jotkut huoneet voivat pitää sisällään monta merkkiä. Esim. sinulla ykköshuoneen merkki on oikeastaan Skorpioni, kun olet nouseva Skorpioni (lunttasin allekirjoituksestasi ). Huoneen merkki siis määräytyy sen kohdan mukaan mistä huone alkaa eli huoneen kärjestä. Mutta tämä vain muistutuksena! Kuitenkin jos Venus on sinulla Ravun merkissä ja seiskahuoneessa, voisi tulkita että sinulla välitöntä mielihyvää voisivat tuottaa esim. ruoka ja ravinto (liitetään Rapuun), ehkä juuri toisten tekemä ruoka (seiskahuone = sinä) tai sitten niin päin että sinä saat ravita muita taikka myös hoivata muita, osoittaa tunteitasi. Sinulla tuo omankin hetkellisen mielihyvän saaminen liittyy vahvasti toisiin ihmisiin seiskahuoneen kautta. Ravun merkkiin liittyy perhe, joten aika hyvin osuu tuo mielihyväteema tässä siihen, että keksit tämän aiheen nimenomaan lapsiisi ja siihen Venus-teemaan liittyen! Mielihyväkokemuksesi tulisivat siis etenkin perheen ja kumppanin kautta. Sitten taas Jupiter on sinulla ykkösessä kuten minulla, eli se "isompi onnellisuus" lähtisi enemmän sieltä omasta persoonasta ja oivalluksista käsin, eli pohjautuisi johonkin henkilökohtaiseen filosofiaan, näkemykseen tai uskontoon (Jousimies). Jousimies on Jupiterin oma merkki, joten nämä teemat vielä ikään kuin vahvistuvat. Sinua varmaankin kiinnostavat kovasti erilaiset näkemykset, eri maat ja matkailu, erilaiset uskonnot, kulttuurit - myös luonto liitetään Jousimieheen, sekä lait ja politiikka. Näiden asioiden kautta saamasi henkilökohtaisen kokemuksen avulla voisit sitten olla hyödyksi myös muille ihmisille/yhteiskunnalle. Miltäs kuulostaa?
|
|
|
tallennettu
|
Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone) Asc Kauris Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
|
|
|
Jaana
Satunnainen astroilija
|
|
« Vastaus #10 : 21.02.2006 18:51:47 » |
|
Miten Ajatus tulkitsisit minun karttaani, jossa Venus on Jousimiehessä 3.huoneessa (myös aurinko, merkurius, pallas, juno...sisi ruuhka-aika!) Jupiter on Härässä 8.huoneessa (jossa saa mylviä yksikseen). Innolla odottelen kommenttejanne! T. Jane
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ozzette
Vieras
|
|
« Vastaus #11 : 21.02.2006 19:11:30 » |
|
Hmmm... Venus Oinaassa 12.huoneessa, Jupiter Neitsyessä 6.huoneessa... Minulle monesti tuntuu olevan mielihyvä & onnellisuus melko sama asia... Rakastan hyvää ruokaa, juomaa, seuraa, musiikkia, kirjoja, elokuvia... Kaikenlaista ! Ja ihanaa on myöskin, jos rahaa, millä "mällätä", että voi auttaa muita ja että voi täysin rinnoin nautiskella kaikesta, mitä sillä voikaan saada. Osittain siis materialistikin olen... Mielihyvää tuottavat myös kaikki edellä mainitut, että tietysti seksi, jota ilman ei voi elää... Kaiken kaikkiaan olen ERITTÄIN mielihyvän & onnellisuuden hakuinen Härkä-nainen. Nautiskelija...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
|