Pakolainen kirjoitti:
Elän pakastevihanneksilla, soijarouheella, linsseillä ja muilla lihattomilla proteiininlähteillä. Vältän raakasoijaa (myrkkyä), mutten jätä lihaa täysin pois. Kasvisruokavalion ongelmina on tietyn B-vitamiinin - olikohan se nyt B12, B13 vai mikä - sekä D-vitamiinin saanti. Kala voidaan korvata sienillä, jos haluaa elää täysin lihattomasti, vaan kuka porvari - ellei sienestä - voi maksaa itselleen sieniä sisältävän ruoka-annoksen ainakin kerran viikossa?
Sori nyt kun sadan paraatisi päälle, mutta se soijarouhe on sitä myrkyllistä soijaa. Pitkäaikainen käyttö vahingoittaa kilpirauhasta. Ainoat turvalliset soijatuotteet ovat ne perinteisesti pitkällä fermentoinnilla valmistetut, eli tofu, miso, natto jne. HUOM: Teollinen eli halpa tofu tehdään pikamenetelmällä, joka ei poista kaikkia papumyrkkyjä minkä perinteinen pitkä valmistusaika tekee. Mutta teolliseen meininkiin ei sovi semmoinen että 'fermentoidaan puolentoista kuunkierron ajan' tms. mitä ne perinteiset reseptit turvallisuussyistä antavat ohjeeksi.
Kurpitsa kysyy herättäisikö laiduntava peura tai kunnon haaska ruokahalua.
Vastaan että kyllä herättäisi, jos ruuan hankkiminen itse luonnosta olisi se mihin olisimme lapsesta asti oppineet. Olen itse onnekas kaupunkilaiskakara siinä, että sain olla muutaman kesän maalaistalossa kesälapsena 1970-luvulla. Eipä tuottanut mitään vaikeuksia syödä grillibroileria, vaikka olin vierestä katsonut kun reteä emäntä pisti niiltä pölkyllä päät poikki ja ne sitten juoksentelivat vielä vähän kuin.... öh, päättömät kanat. Olin tuolloin 6-7 vuotias, joten minulle ei tarjottu mahdollisuutta osallistua päiden poikkaisuun, mutta jos olisi tarjottu olisin toki innokkaasti osallistunut.
Kyse on vain siitä, että asioihin pitää tottua lapsesta saakka. Jos näkee nuorelta iältä asti mistä se ruoka oikeasti tulee, niin asiaan tottuu. Eikä ipanoita tarvitse viedä mihinkään metsästysretkelle, kyllä se riittää kun näkee vaikka kerran-pari miten ruho putsataan, suolistetaan, nyljetään jne. Mutta jos ruoka on paloina pakastealtaassa tai kylmäkaapissa, niin miten asiaan voisi tottua?
Ihminen on alkuun elänyt paljonkin raadoilla ja oletus on, että luuytimen ja aivojen (rikkottuja luita löytynyt arkeologisissa kaivauksissa) huolellinen talteenotto ja käyttö on ollut yksi esivanhempiemme, niiden juuri homo sapiensia edeltävien, aivojen reippaan kasvun syistä. 2/3 aivoista on kovaa eläinrasvaa, kolesterolia. Ilman kohtuullisen runsasrasvaista ravintoa eivät aivot kasva tällaisiin mittasuhteisiin.
Äärimmäisten paleoruokavaliojen, joihin kuuluu mädätettyä lihaa ja jollaista harrastaa naurettavan pieni promille paleoruokailijoista, ottaminen esimerkiksi lihansyönnistä on vähän sama, kuin jos ottaisi vain äärimmäisen rankan sm-seksin esimerkiksi seksinharrastamisesta ylipäätään. Se vääristää kokonaiskuvaa eikä tuo esiin sitä, että kyseessä on pikkuruisen porukan erikoisuus ja suurin osa ihmisistä harrastaa normimpaa meininkiä.
Minä olin lakto-fisu-vege lähes 20 vuotta. Lopputulos: Rupesi tukka lähtemään sinkinpuutteen seurauksena. Kaikilla ei kasvikunnan sinkki tuppaa imeytymään ollenkaan ja osa ihmisistä tarvitsee enemmän sinkkiä kuin toiset. Atooppinen ihoni oli myös huonommassa kunnossa ja yleinen vointi, terveydentila ja vireystila paljon huonompi kuin nyt, kun syön 3-5 liha-ateriaa viikossa.
Ruuan hajut tulevat ihon läpi, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että ruuan hajut tulevat ihon läpi.
Toisaalta: Jokaisen pitää ottaa itse kokeilemalla selvää siitä, mitkä ruuat hänelle sopivat. Tehokkaimmin ruuan hyödyntävä ihminen jonka tiedän on täysvegaani. Syö vielä älyttömän pieniä annoksia ja siitä huolimatta vipeltää kuin duracell-pupu. Hän voisi huonosti minun ruokavaliollani, minä voisin huonosti hänen ruokavaliollaan.
Selkeä yhteys on kuitenkin havaittu eläinravinnon ja aivo-ohtusuoli suhteen välillä: Kasvisvoittoinen ruokavalio -> pienemmät aivot ja pidempi ohutsuoli. Eläinprotskua ja rasvaa sisältävä ruokavalio -> isommat aivot ja lyhyempi ohutsuoli. Tämä kehityskulku on selkeästi huomattavissa kun on tutkittu ihmistä välittömästi edeltävien hominidien kehitystä. Hälyttävää asiassa on se, että homo sapiensin aivot ovat maanviljelyksen alun jälkeen ruvenneet taas kutistumaan ja ohutsuoli pitenemään. Metsästäjä-keräilijä ajalla aivot olivat isommat ja ohutsuoli lyhyempi, vaikka kyseessä on ihan sama laji kuin nykyihminen. Tämä muutos on tietenkin todella pikkuruinen, mutta kuitenkin havaittavissa.
Tuontivihannekset eivät lisää karmaa siinä mielessä, kuin itse karman käsitän: Ihmissyönti lisäisi, sillä sitä karmaa jona minä karman käsitän, tuotetaan vain puuttumalla toisen ihmisen vapaaseen tahtoon.
Kaikki meistä eivät voi syödä papuja, linssejä tms. Niissä on lektiinejä, jotka aiheuttavat tulehdusreaktiota, suolinukka tuhoutuu minkä jälkeen vuotavasta suolesta pääsee niitä lektiinejä verenkierron mukana muuallekin kroppaan ja seurauksena on autoimmuunireaktioita. Itseltäni ovat hävinneet epämääräiset nivelkivut ja vanhat urheiluvammatkin vaivaavat vähemmän kun olen viljansyönnin lisäksi lakannut syömästä muita papuja kuin niitä muutamia harvoja lajikkeita jotka minulle sopivat.
Söin muuten suurimmaksi osaksi elävää ravintoa silloin kun olin kasvissyöjä. Tukanlähdön lisäksi niinä aikoina kun söin pelkkää elävää ravintoa sain selviä nälänhätäoireita, vaikka söin yksin Ervamaan kirjan 4 hengen koko annoksia. Poskiin ja kaulaan kasvoi nälänhätänukkaa ja paino meni alipainon puolelle, vaikka tosiaan söin nelinkertaisia annoksia. Kunto ja olo oli muutenkin huonompi silloin.
Toisaalta: Noin kolmannes syömästäni ruuasta on edelleen elävää ravintoa, yli puolet jos kotona tehty kefiiri lasketaan eläväksi ja aika eläväistä se onkin 320 miljardin mikrobin määrällä per desi, vaikka syönkin eläinkunnan tuotteita mukaan lukien punainen liha. Kyllä se metsästäjä-keräilijäkin on puputtanut isoja määriä kasviksia, pähkinöitä, hedelmiä jne. sen lihan- ja raadonsyönnin lisäksi. Elävän ravinnon ajatus on sinänsä validi. Täysvegaanius ei sovi kaikille mutta mielestäni jokaisen ruokavalioon voisi hyvini sisällyttää aika paljonkin elävää ravintoa, vaikka siinä olisikin sitten lisäksi muunlaistakin ruokaa.
Ihmisen kulmahampailla ei tosiaankaan ole juuri mitään tekemistä lihansyönnin kanssa, monelta täysvegaanilta kuten juuri gorillalta löytyy vielä komeammat kulmahampaat. Parempia indikaattoreita siihen että ihminen on sekasyöjä, on juuri tuo aivo-ohutsuoli-suhde ja se että meillä on ihan oma ruuansulatusneste (alkalinen fosfataasi) jota erittyy vain kun ateria sisältää eläinproteiinia. Immunotyyppi A:lla, joka on parhaiten sopeutunut maanviljelysruokaan ja kasvissyöntiin, oma immuunitekijä tosin neutraloi sen joten A ei kovin hyvin siedä punaista lihaa.
Toistan vielä aiemmin ketjussa sanomani:
Shamaaninan uskon, että monet eläimet ovat tehneet ihmisen kanssa sopimuksen siitä että tulevat syödyiksi. Vähin mitä voimme tehdä, sen lisäksi tietysti että kiitämme eläintä jota syömme, on se että kohtelemme eläimiä hyvin. Tämän vuoksi olenkin todella nirso siitä mitä lihaa syön ja olen mieluummin ilman, kuin syön tehotuotettua, jos se on ainoa vaihtoehto.