Sednan myytti liittyy eläinten sielun kunnioitukseen,
rituaalien merkitykseen metsästyksessä,
ja ihmisen ja (saalis)eläinten väliseen suhteeseen ja nimenomaan inuiteilla (esim. eskimot) mereneläjiin kuten hylkeisiin, valaisiin, mursuihin, lohiin ja kaloihin. Siperiassa on eläimillä oma suojelijansa poroille, karhuille, susille, ketuille.
(vrt. voimaeläimet ja samanismi)
"Metsästyksen onnistuminen edellyttää rituaalien täyttämistä. (metsästys oli välttämättömyys ruuan hankkimiseksi)
Eläintä on lepytettävä ja kunnioitettava,
jotta sen sielu ei ryhdy kostotoimiin.Kaikkialla Arktisessa on vallalla yhteinen usko siihen, että eläimillä on suojelija tai isäntä, joka luovuttaa ne ihmisille vain, jos ihmiset kohtelevat niitä asianmukaisesti kunnioittaen.
Inuittien myytti meren haltijattaresta (Sedna tai Nuliayuk)
kuvastaa uskoa kaiken elämän yhtenäisyyteen,
mutta ilmentää samalla ihmisten ja eläinten maailman välistä jännittynyttä suhdetta, jonka Sedna saattaa tasapainoon.Sednan myytissä Sedna kieltäytyi menemästä naimisiin. Isä naitti hänet rangaistukseksi koiralle.
He menivät saareen asumaan. Saarelle tuli muukalainen, jonka matkaan Sedna lähti.
Muukalainen ei ollutkaan ihminen vaan myrskyliitäjä, joka pelotti Sednaa, joka pakeni.
Isä oli lähtenyt etsimään Sednaa ja Sedna karkasi isän kanssa veneellä.
Myrskyliitäjä huomasi paon ja nostatti myrskyn merellä.
Itsensä pelastaakseen isä pudotti Sednan veneestä. Sedna sai kiinni veneen laidasta ja rukoili isäänsä pelastamaan hänet.
Myrsky yltyi ja isä leikkasi yksitellen Sednan sormet poikki. Sormet muuttuivat hylkeiksi ja kaloiksi.
Ennen kuin Sedna vajosi meren pohjaan isä puhkaisi häneltä vielä toisen silmän.
Meren pohjassa hänestä tuli sen alamaailman valtias ja suojelija, merenelävien.
Sittemmin tulva vei isän meren pohjaan ja Sednan koira vartioi häntä merenpohjan palatsissa.
Yleensä Sedna on antelias saaliin suhteen paitsi jos ihminen on loukannut eläinten sieluja.
Silloin samaanin on matkattava Sednaa lepyttelemään.
Joskus merinisäkkäät sotkeutuvat Sednan hiuksiin ihmisten tabujen rikkomusten vuoksi.
Silloin samaanin on käytävä kampaamassa Sednan hiukset jotta hylkeitä ja valaita voitaisiin taas pyydystää.
(mytologia / jumalia, sankareita, myyttejä)
En tiijä sitten miten tuota astrologisesti tulkitsisi.
Suhde eläimiin?
Suhde metsästykseen?
Suhde metsäneläimiin, kalastukseen? (ja Ahti suo antejaan..)
Suhde luontoon ylipäätään. Pidätkö itseäsi kuluttajahierarkian itseoikeutettuna ja ylimpänä
vai ovatko eläimet tasa-arvoisia, onko niilläkin sielu?
ELÄINTEN KUNNIOITUS?
Rituaalien merkityksen huomioiminen?
Tuossa kirjassa mainittiin myös kuvanveistäjät, jotka luusta tai vuolukivestä "herättävät henkiin" eläimen hahmon,
vapauttavat ne esille kivestä, eivät "luo" niitä.
Itelläni tuo Sedna on
4 huone ja
DNA.
Tää vois olla esim. sitä, että uskon että eläimissä on paljon samaa kuin ihmisessä,
samanlaiset alkukantaiset vaistot (
) itellä kuin kotikissalla.
Ja että minulle on erittäin tärkeää, että eläin saa ja voi käyttäytyä lajilleen tunnusomaisella tavalla,
tyyliin katti-toropainen saa lähteä rotanpyyntireissuilleen vaikka kuinka naapurit sitä ehkä täällä paheksuisivatkin.
Ja etten kuuna kullan valkeana voisi pitää häkkielukoita lemmikkinä saati jotain kilpikonnaa, joka ei tänne kuulu.
Ja että esim. se tyyli isän hirvenmetsästysaikaan, ettei sunnuntaina metsästetty (annettiin rauha myös metsän elukoille)
oli niitä "riittejä", joita soisi metsästäjiltä vieläkin löytyvän..
En rinnastaisi Pallakseen
vaan ehkä enämpi Artemikseen ja Dianaan.
Ja omana painotuksena tuo yhteenkuuluvuus kuinmyös erillisyys,
ja nuo riitit.