Siis en mitenkään ole tän alan ekspertti ja oikeastaan juuri siksi halusinkin vähän viritellä keskustelua aiheen ympärille...jospa vaikka tässä samalla oppisi ja oivaltaisi jotain itsekin
Omalla kartallani keskiyötä pitää hallussa
Sikäli mikäli mitään olen ymmärtänyt, niin tuo tarkoittaisi jotakuinkin jotain sellaista, että kotini ja yksityinen minäni on vesimiehen kaltainen...olenko oikeassa
Jos sitten tuolta kannalta lähtee asiaa tarkastelemaan, niin kotonamme jotakin sellaista vesimiesmäistä voisi olla esimerkiksi se, että meillä on älyttömästi lemmikkejä (2 koiraa, 4 kissaa, marsu ja kani ja kaikki nämä siis minun, mieheni ja alle pari vuotiaan tyttäremme kanssa vain hiukan reilumman kokoisessa kaksiossa). Käsittääkseni veskaria pidetään yleensä eläintenystävän merkkinä. Jonkun mittapuun mukaan "huushollauksemme" saattaa toki olla myös jotenkin tavallisesta poikkeavaa (joskaan emme itse todellakaan näin ajattele). Olemme koko perhe kasvissyöjiä, meillä ei ole autoa, kierrätämme ahkerasti, emmekä kuulu kirkkoon edes nimellisesti. Vaikka en varsinaisesti koe, että olisimme mitenkään poliittisesti aktiivisia meillä on kyllä paljon aatteita, joiden mukaan pyrimme elämään: mm. ihmis- ja eläinoikeuksien tasavertainen kunnioittaminen, ylikansallisten riistoyhtiöiden boikotointi (Coca-cola, McDonald's, Nestle jne) sekä luonnon ja ympäristön säästäminen ja arvostaminen. Missään nimessä en myöskään tätä itse allekirjoita, mutta voisipa joku jopa kutsua arvojamme radikaaleiksi ja kapinallisiksikin. Äänestämme vasemmistoliittoa, liputamme seksuaalisen tasa-arvon puolesta, kannatamme siviilipalvelusta ja inhoamme muutenkin kaikkea tasapäistämistä. Kyseenalaistamme monet perinteiset konservatiiviskristilliset arvot ja ahdasmieliset käsitykset. Käytämme vaihtoehtohoitoja ja luontaislääkitystä mielummin kuin koululääketieteen kemikaaliantimia. Laittaisimme tyttäremme mieluusti steinerkouluun tavallisen sijasta ja kirjahyllyt pursuavat romaanien ja satukirjojen lisäksi astrologiaa, vyöhyketerapiaa, shamanismia, noituutta, riimuja, tarotteja ja yliluonnollisia ilmiöitä käsitteleviä opuksia. Sisustuksessa suosin selkeitä linjoja ja muotoja ja olen tarkka värien harmoniasta (varmaan
-vaikutusta), mutta tykkään lisätä aina joukkoon jotain erikoista ja yllättävää; kumiankka kirjahyllyn päälle posliinikoiran sijaan tai jouluvalot sängynpäätyyn keskellä kesään kimaltelemaan. Kotonamme soi lähes taukoamatta jonkinlainen musiikki ja seinille on ripustettu runsaasti sekä omakutoista että ostettua tai lahjaksi saatua taidetta, ei kuitenkaan ikinä mitään kallista tai prameilevaa, vaan lähinnä pop-henkisiä julisteita, valokuvia jne. Tekstiileissä ja pienissä yksityiskohdissa voi usein nähdä oman "luovuuteni" kädenjäljen, sillä värjään ja painan kankaita yms...mutta en kyllä tiedä liittyykö tämä taas mitenkään vesimieheen. Joka tapauksessa voisi kai sanoa, että yleisilme on aika nuorekas, jopa moderni ja kuitenkin vähän erikoinen ja epätavallinen. Olemme kiinnostuneita pikemminkin alakulttuureista kuin korkea kulttuurista, mulla ja miehelläni on tatuointeja ja lävistyksiä, olen ollut nuorempana punkkari, gootti ja hippi enkä kai vieläkään ihan perusmammalta näytä, joskaan ei enää myöskään ole mikään erityinen tarve ulkonäöllä ja tyylillä (jotka ei kai kyllä välttämättä niin enää kuulukaan tän IC:n piiriin) erottua massasta.
Vesimiehen kotona kai pitäisi kuulua loputon ystävien ja tuttavien puheesorina, mutta eipä meillä nykyisin kyllä enää niin kauhiasti ihmisiä ramppaa
. Toisaalta tämä ei ole kyllä ihan oma valintani ja kärsin siitä hiukan, mutta eihän tämä olekaan vain minun kotini vaan myöskin mieheni, tyttäreni ja vieläpä näiden kaikkien karvaistenkin perheenjäsenten ja heidänkin ehdoillaan on mentävä
. Itse kyllä kaipaan aika ajoin kovastikin niitä aikoja, kun kutsuttiin harva se päivä kavereita kylään, istuttiin iltaa laittamiani herkkuja napostellen (tässä tuli usein esille kyllä se MC-leijona, koska oli tärkeä aina päästä myöskin vähän pätemään ja edustamaan emännöinti/kokkaustaidoillani, sisustussilmälläni jne
), ehkä hiukan viiniä/siideriä siemaillen, musiikkia kuunnellen, pelejä pelaillen ja ehdottoman varmasti kiihkeästi jutustellen ja väitellen. Toisaalta kyllä vaikka nautinkin tällaisten pitojen pitämisestä ja ihmisten kutsumisesta kotiimme, suhtaudun kyllä äärimmäisen vakavasti kodin yksityisyyteen, koska koti on minulle myös paitsi paikka tavata ystäviä ja sukulaisia niin ennen kaikkea paikka, jossa vapautua viimeisistäkin ahdistavista sovinnaisuuden kahleista, joita yhteiskunta, työelämä jne yksilölle asettaa. Tarvitsen ehdottomasti aikaa olla myös omissa oloissani itsekseni täysin omiin ajatuksiini ja visioihini uppoutuneena tai muutun tosi kireäksi ja kärsimättömäksi muita ihmisiä kohtaan. Siksi en voi sietää mitään yllätysvisiittejä tai tilanteita, joissa joudun olemaan muodollinen ja sovinnaisen kohtelias omassa kodissani.
Tuossa nyt juttuja, joita tuli mieleen. Mikä niistä sitten lopulta on vesimiehen vaikutusta ja mikä ei, siitä kuulisin mielelläni muidenkin kommentteja. Loppujen lopuksi vesimiestä en kuitenkaan niin läheiseksi merkiksi tunne, että olisin sen ominaisuuksiin ja piirteisiin sen perusteellisemmin perehtynyt.
Sitten semmoinenekin tuli mieleen, että voisiko tuo
-IC heijastella myöskin sitä, että lapsuuteni tärkein ihminen ja yhä edelleen suuri esikuvani ja roolimallini, lähestulkoon voisi sanoa että äitini paikan ottanut isoäitini on aurinkomerkiltään vesimies, jossain määrin ehkä hyvinkin tyypillinen sellainen? Eikös tämän IC:n pitäisi myös liittyö jotenkin lapsuuden kokemuksiin jne...vai olenko käsittänyt ihan väärin
Myös isäni on
-
, mutta hän on lähinnä loistanut poissaolollaan koko elämäni joten tuskinpa noita vesimies vaikutteita ainakaan siitä suunnasta olen ammentanut.
Kiintoisana yksityiskohtana mainittakoon, että tyttäreni on taas kuumerkiltään
ja eikös
kartalla kuvasta myöskin äitiä ja suhdetta äitiin? Kuulostaa jotenkin loogiselta, että hän kokee minut vesimiesmäisenä, jos kerran yksityinen minäni (siis IC) on vesimies, eikö :
. Tämä ei kylläkään ole oma oivallukseni, vaan erään ystäväni tietoisuuteeni saattama.
Mites muilla? Löytyykö yhteyksiä omasta IC merkistä lapsuuden vaikuttajiin tai oman jälkikasvun (tai ehkä kumppanin) kartoille?