Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä on intuitio?  (Luettu 73394 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Athene
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #105 : 19.01.2015 23:51:37 »

Olen käsittänyt,että intuitio on ns. oma sisäinen ääni, joka sanoo että älä tee tai tee jotain asiaa.En osaa oikein selittää.
Voi kun itse oppisin sitä käyttämään! Hyvänä esimerkkinä edellinen työpaikkani mistä minut irtisanottiin.Vaistosin jo ensimmäisenä päivänä,että jotain työyhteisössä on pielessä. Varsinkin kahden esimiehen väleistä aistin jotenkin, että jokin ei täsmää, mutta olin niin innoissani oman alan työpaikasta että sammutin vaistoni. Sen 3 kk:n aikana aloin tajuta miten riitainen työyhteisö voi olla ja miten kieroja ihmiset voivat olla.Siihen päälle minun tulinen tempperamenttini,joka ei oikein auttanut asiaa.  Undecided

Tämä nykyinen työ, jossa olen ei ole oman alani työ,mutta kun yt-neuvottelut tuossa loppuivat alkaa taas olla omassa päässä näitä myrskypilviä ja pelko perseessä,että jatkuuko homma vai ei?Työajat eivät ole mitkään ihanat,kun kyseessä on yötyö ja homma on tosi huonopalkkaista, mutta onpahan ollut sentään tekemistä.Voi olla,että  edelliset pettymykset tekevät minut vainoharhaiseksi... Undecided
Onneksi sain projekti luontoisen toimistotyön tästä samasta firmasta.Eka työpäivä oli tänään ja ainakin ilmapiirin aistin mukavaksi.

Liitetäänkö intuitioon myös se ,kun osaa aavistaa milloin joku soittaa?Tätä tapahtuu minulle usein....
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Suomityttö
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #106 : 20.01.2015 10:45:33 »

Athene. Minä taas vaihteeksi opiskelen intuition käyttöä Penney Peircen kirjasta "Intuitio". Paksu kirja, sisältää paljon harjoituksia. On kirjastossa myös.
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #107 : 20.01.2015 12:59:56 »

Wähän "jooga-näkökulmaa" (yoga-darshana):

Sanskritiksi intuitio on praatibham (sanakirjassa prAtibha; neutrisukuinen sana, siksi yksikön nominatiivin
ja akkusatiivin lopussa m-kirjain). Tässä osa CDSL:n tuloksista haulle pratibha:

Cologne Digital Sanskrit Lexicon: Search Results

1    pratibhA    P. %{-bhAti} , to shine upon (acc.) La1t2y. ; to come in sight , present or offer one's self to (gen. or acc.) MBh. R. &c. [668,3] ; to appear to the mind (also with %{manasi}) , flash upon the thoughts , become clear or manifest , occur to (acc. or gen.)...

2    pratibha    mfn. wise , intelligent Ragh. viii , 79 (v.l.)

3    pratibhA    f. an image Nir. ; light , splendour (see %{niS-pr-}) ; appearance (%{a-pr-}) Gaut. ; fitness , suitableness (%{a-pr-}) , S3rs. ; intelligence , understanding MBh. Ka1v. Sa1h. ; presence of mind , genius , wit Ka1m.

prAtibha    mf(%{I})n. (fr. %{-bhA}) intuitive , divinatory ; n. (with or scil. %{jJAna}) intuitive knowledge , intuition , divination S3is3. Katha1s. Pur. (%{-vat} ind. Nya1yas.) ; (%{A}) f. presence of mind MBh.

Verbinä pratibhaa (lyhkäsellä ekalla aalla) tarkoittaa siis mm. to appear to the mind.

Verbinä ilman etuliitettä prati[1], bhaa tarkoittaa:

bhA  ... to shine , be bright or luminous RV. &c. &c. ; to shine forth , appear , show one's self ib. ; to be splendid or beautiful or eminent MBh. Ka1v. &c. (with %{na}

Noh, yoga-suutrassa sana praatibhaa esiintyy ainakin kahdesti, ns. siddhi-suutrissa eli "yliluonnollisia" kykyjä
sanjama-tekniikaa (YS III 1 - 4)[2] harjoittamalla esilletuomaan tarkoitetuissa suutrissa:

III 33:  prAtibhAdvA sarvam .. 33.. (suomalaisittain: praatibhaad vaa sarvam)

Käännös kirjasta Idän viisautta (kirjaimellisesti intuitiosta "vaan" kaikki):

Intuition avulla (yogi käsittää) kaiken.

Intuitiota saattaa siis olla mahdollista tuoda esiin toistamalla hiljaa mielessään
ja täysin "välinpitämättömästi", ikäänkuin se olisi itsestäänselvyys,
(noin kolmesta viiteen hengityskerran välein?) sanaa praatibham??

:Smiley   Wink

-------------------------

III 36: tataH prAtibhashrAvaNavedanAdarshAsvAdavArtA jAyante .. 36..
(tataf praatibha-shraavana-veedana-aadarsha-aasvaada-vaartaa dsaajantee).

Tästä [viittaa edeltävään suutraan: purushan eli puhtaan hengen tai tietoisuuden tuntemisesta - sidis] seuraavat
intuitiivinen (yliaistillinen) kuulo, tunto, näkö, maku ja hajuaisti.

1.  prati    adv. towards, against, again, back, in return (--- in verbs & substantives, in adv. comp. also at the time of, about, with regard or according to, before, on, at, mostly with the idea of constant repetition); as a prep. (w. preceding, rarely following acc.) towards, against, before, over against, opposite, near, on, by, at in; at the time of, about (also abl. or gen.); with regard to, in favour of (also gen.);

2. dhaaraNaa, dhyaanam ja samaadhi(H) muodostavat yhdessä (ekatra) saMyaman (suomalaisittain: sanjaman)

deshabandhashchittasya dhaaraNaa .. 1..
tatra pratyayaikatAnatA dhyaanam.h .. 2..
tadevArthamAtranirbhAsa.n svarUpashUnyamiva samaadhiH .. 3..
trayam ekatra saMyamaH .. 4..
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015 13:22:17 kirjoittanut sideman » tallennettu
Athene
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #108 : 21.01.2015 01:18:33 »

No juuri kun ehdin kirjoittaa tähän ketjuun niin löysin sitten toisen ketjun tästä samasta aiheesta.Itseasiassa tajusin etten olekaan huono intuition käyttäjä.Toisesta ketjusta voi lukea sen esimerkkini. Kiitos kirjavinkistä Suomityttö!Itse luen englanniksi Gavin De Beckerin kirjaa gift of fear,joka käsittelee intuition käyttämistä väkivaltaisen käyttäytymisen ennakoinnissa.
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  

Siirry: