No, eipä nyt sentään meilejä vainailta ole tullut, mutta kaikenlaisia kokemuksia on
Evean kertomuksesta tulee mieleen heti yksi samantyyppinen juttu takavuosilta. Asuimme vanhassa talossa tuolloin, ja vaikka en niihin aikoihin kauheasti henkimaailman asioita pohtinut, ymmärsin, että siinä talossa emme mieheni kanssa olleet yksin. Säikähdin kerran ihan kauheasti yläkerrasta kuuluneita askeleita. Juoksin takaisin ulos, mistä olin tullutkin, ja kököttelin tunnin autossa, ennen kuin uskalsin mennä takaisin taloon
Loppuilta kuluikin tv:n ääressä keskellä sohvaa, kaikki valot päällä...
Kun mies tuli kotiin, mentiin tietenkin yläkerta tutkimaan, vaikka tiesin, ettei siellä mitään ole. Niin kuin ei ollutkaan.
Myöhemmin tuossa samassa talossa tapahtui kummia. Olin maalannut taulun, joka esitti kuivakukkia (löysin ne talon yläkerrasta ikkunalaudalta). Poissaollessamme kukkaruukun ympärille oli ilmestynyt kuin kuulakärkikynällä tehdyt ääriviivat. Kukaan ei ollut talossa tiettävästi käynyt. Kuulustelin kyllä lähipiirin, mutta kukaan ei tunnustanut käyneensä talossa saati sotkeneensa työni
Samoihin aikoihin sattui muutakin outoa. Miestäni esittävän mustavalkokuvan ääriviivoihin ilmestyivät hopeiset, kuin lyijykynällä tehdyt viivat. Se tuntui jo inhottavalta. Taaskaan ei talossa ollut ketään käynyt, joka olisi sen mielestämme voinut tehdä. Valokuva oli sitäpaitsi erittäin hyvin ja huolella lasin alle valokuvausliikkeessä kehystetty. Toivoin tietenkin, että jokin kemiallinen reaktio se olisi ollut, mtta kummalliselta se tuntui, kun niitä ääriviivoja oli niin tarkkaan "piirretty".
Tämän talon rakentaja kai siellä kummitteli. Hän oli kuollut heti saatuaan talon valmiiksi, yläkerta oli itse asiassa jäänytkin vähän kesken. Muutimme pois sieltä, mutta muista syistä. Ei näiden juttujen kanssa ollut kiva olla, mutta jotenkin "temppuihin" tottuikin.