Nostetaas...
Mulla on sukurasite kummaltakin puolelta kolesterolin suhteen. En ole hetkeen mittauttanut kolesterolia, mutta viimeksi pari vuotta sitten kokonaiskolesteroli oli 5,8 ja LDL 4,5 - aika paha
Triglyseroli (?) oli onneksi suht alhainen, 0,6. Tuolloin pari vuotta sitten olin lihavimmillani, olin todella repsahtanut liikunnan ja ruoan suhteen
Kuukausi sitten aloitin VHH-dieetin. Karsin kaikki einekset pois ruokavaliostani, sokerin oikeastaan kokonaan (pieniä määriä hiilaria tulee väkisin ruoan mukana), riisin ja pastan ja viljatuotteet, myös leivän. Lisäksi peruna on kiellettyä. Eli suht tiukkaa alakarppausta noudatan. Tosin joskus harvoin herkutteluhetkiin min. 70% tummaa suklaata
Mitä syön? Lihaa ja kalaa (nykyisin syön kalaa jopa 5 kertaa viikossa) ihan huoletta, kananmunia, luonnonjogurttia, rahkaa, kasviksia, marjoja. Pähkinöitä syön usein välipalaksi. Syön tosin jogurtin kanssa leseitä. Ruoanlaitossa käytän voita sekä täyskermaa. Herkuttelen juustoilla. Ruokajuomana kevytmaitoa (voisi olla punaistakin maitoa), muuten vettä tai vichyä. Ravintolisänä kalaöljykapseleita. Voin sanoa, että aluksi hirvitti lisätä tuo rasvamäärä ruokavalioon, kun on aivopesty rasvan vaaroilla, mutta rohkea rokan syö...
Bongasin viime reissulla luonnontuotekaupassa kylmäpuristettua kookosöljyä, pitää sitä kokeilla joku kerta...
Mulla ei ummetuksen kanssa ole ollut juurikaan ongelmia, mikä johtuu varmaan siitä, että juon kahvia 2-3 kuppia päivässä sekä pyrin ainakin lenkkeilemään, jos en muuta ehdi tehdä.
Tulokset ovat olleet hämmentäviä. Paino on lähtenyt selvään laskusuhdanteeseen. En omista vaakaa, mutta tunnen sen vaatteista ja esim. sormuksista. Olen paljon, paljon pirteämpi, energiavarat jakautuvat tasaisesti pitkin päivää, ei piikeittäin. Nukunkin suht hyvin - ellei ole stressinpoikasta ilmassa :
Mutta mielestäni unenlaatu on ollut parempaa
Tulen kylläiseksi pienemmistä annoksista ja huomaan, että syön nykyisin määrällisesti vähemmän, nälkä ei vaivaa koko aikaa. Mielestäni ihoni on myös paremmassa kunnossa.
En ole mittauttanut vielä kolesteroliani, mutta jatkan tässä ainakin jokusen kuukauden ja sitten käyn ottamassa testit
Olisiko syynä tähän elämäntapamuutokseen jylläävä
-transiitti