Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oksennusfobia  (Luettu 25988 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
pikkari
Astroholisti

I`m hot when I`m not as cold as ice

Profiili
« : 05.03.2006 18:52:17 »

Heippa! Smiley

Olen kärsinyt oksennuspelosta niin kauan kuin muistan. Pelko sai alkunsa ollessani 5-vuotias ja yökin pimeessä huoneessa koko yön.  Cry
Vielä nyt kolmekymppisenäkin saan paniikin kuulessani, että vatsatautia on liikkeellä.
Pelko lamaa minut, itken, on vaikea liikkua, tulee keskittymishäiriöitä ym.

Voiko jollain luont.hoidolla tai vaiht.ehtoisella lääketiedejutulla hoitaa fobiaa?
Olen ravannut psykiatrit ja terapeutit jo läpi saamatta apua tähän, miltei invalidisoivaan vaivaani.

Kaikki neuvot ovat tarpeen.

ps. Nyt on ainakin täällä meillä päin (pääkaupunkiseutu) vatsatautia liikkeellä ja minä pysyn kotona niin kauan kunnes se lähipiiristä häviää.
Tää on oikeesti kamalaa.

Keksiikö kukaan apuja tällaiseen ongelmaan?
Etukäteiskiitos  Smiley Smiley
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #1 : 05.03.2006 19:18:27 »

Heippa! Smiley

Olen kärsinyt oksennuspelosta niin kauan kuin muistan. Pelko sai alkunsa ollessani 5-vuotias ja yökin pimeessä huoneessa koko yön.  Cry
Vielä nyt kolmekymppisenäkin saan paniikin kuulessani, että vatsatautia on liikkeellä.

Voiko jollain luont.hoidolla tai vaiht.ehtoisella lääketiedejutulla hoitaa fobiaa?
Olen ravannut psykiatrit ja terapeutit jo läpi saamatta apua tähän, miltei invalidisoivaan vaivaani.

Kaikki neuvot ovat tarpeen.

ps. Nyt on ainakin täällä meillä päin (pääkaupunkiseutu) vatsatautia liikkeellä ja minä pysyn kotona niin kauan kunnes se lähipiiristä häviää.
Tää on oikeesti kamalaa.

Keksiikö kukaan apuja tällaiseen ongelmaan?
Etukäteiskiitos  Smiley Smiley

Hei "pikkari"

Avun ongelmaasi saat Klassiselta Homeopaatilta.
- samalla tulee hoidetuksi kaikki muutkin vaivat / ongelmat.

http://www.homeopaatit.org/

smitten   Elämänilo   smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #2 : 05.03.2006 19:21:29 »

Oletko kokeillut hypnoosihoitoa?

Entäs psykologista vyöhyketerapiaa?

Tukea saisit varmaan kukkatipoista ( mm rescue remedy voisi auttaa äkilliseen paniikkiin) mutta tärkein lienee, että saisit tuon paniikin työstettyä vaikkapa NLP tai muulla ajatusenergia/mielikuva työskentelyn kautta.
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 06.03.2006 07:56:02 »

Itselläni myös tuo fobia. Yritän kaikinkeinoin välttää sitä. Pelkään oksentamista sillä se tuntuu kuin tukehtuisin..
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 06.03.2006 10:47:56 »

Heippa! Smiley

Pientä ensiapumaista lievitystä saattaisit saada "käänteispsykologiasta",
suurempaa helpostusta vaikkapa jo mainitusta NLP:sta odotellessasi.
Yritä luoda mahdollisimman elävä mielikuva puglaamisesta, ja kun
paniikki iskee, sano itsellesi, että eihän tämä ole paniikki eikä mikään.
Sitten yritä tietoisesti saada paniikkia vielä voimakkaammaksi.
Mm. Suomen lätkämaajoukkue on monesti kantapään kautta saanut kokea,
että liika yrittäminen johtaa tulokseen joka on päinvastainen toivottuun
verrattuna...  : )
Voi olla, että paniikkikohtauksen aikana tuollainen temppu ei kuitenkaan
 onnistu...
tallennettu
pikkari
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 09.03.2006 23:44:44 »

Hei taas!

Kiitos kaikille vinkeistä. Tuota homeopatiaa voisin koittaa tähän vaivaani.
Hypnoterapiassa olen käynyt tän yrjöjutun tiimoilta, muttei se auttanut lainkaan.
Aion varata ajan homeopaatille het kun rahatilanne sen sallii.
Kuinka paljon maksaa käynti klassisella homeopaatilla?

terv. P
tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 10.03.2006 01:05:56 »

Hei pikkari Smiley

Homeopaatilla käynti ei ole kallis verrattuna erikoislääkäreihin.
Kannattaa valita homeopaatti, joka hoitaa ihan perimästä lähtien.

Usein tuollaiset juontavat jollain tasolla perinnöllisestä taipumuksesta
reagoida vatsallaan.
Ihan niin kuin joku saa aina tietyissä tilanteissa päänsäryn tai jotain muita outoja oireita, ihottumaa tms.

Itse olen käynyt homeopaatilla erilaisten syiden takia ja saan aina lääkeaineita
pitkän haastattelun jälkeen mukaan 10-30 annosta.
Käynnin hinta on n.30-60€ riippuen annosten määrästä.

Minusta se ei ole kallista, erikoislääkäri pelkästään maksaa enemmän.

Voin lähettää yv:nä tietoa.

smitten     maarita             smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Mirjam
Vieras
« Vastaus #7 : 10.03.2006 07:57:57 »

Heippa Pikkari!

Tässä on tullut jo paljon hyviä neuvoja, mutta itselleni tulee tuon kaltaisesta 'fobiasta' mieleen, että takana olevat tunteet saattavat olla niin kivuliaita ja pelottavia, että noustakseen ne vaativat sellaista konkreettista tukea.
Lähinnä tarkoitan sitä, että esim jonkinlaiset 'keho-terapiat' saattaisivat noita tunteita nostaa, koska siihen liittyy aina myös kosketus ja sitä kautta myös fyysinen tuki ja turva.
Monet kivut/traumat/pelot ovat myös säilöytyneet fyysiseen kehoon;lihasjännityksinä yms.

Ja monet 'kivut' vaativat tunteen taustalle, että joku on silloin läsnä, liki ja koskettaa ja siten 'kivun' uskaltaa päästää ulos ja siitä irti....

Jotain sellaista siis voisi kokeilla, mihin liittyy myös fyysinen tuki, henkisen lisäksi.
Mitä kokeiletkin, valitse 'auttaja/hoitaja', jolla on kykyä olla tukena siinä tilanteessa, kun tunteita nousee. Vaikka sitten hoitojen välissä vain puhelimitse, mutta että kuitenkin on  saatavilla tuki tarvittaessa.

hööh...tuli vähän sekavasti...kun kiire on kantapäillä..  Cheesy
tallennettu
pikkari
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 10.03.2006 20:08:55 »

Mi-Olea sai minut miettimään tämän fobian taustoja. Kyse on jonkun näköisestä perusturvallisuuden puuteesta ja hylkäämisen pelosta.

Silloin 5-vuotiaana oksensin äitini päälle ja hän alkoi huutaa minulle. Siitä tuli pelko, etten halunnut herättää häntä vaikka voin koko yön tosi huonosti.
Yökin sitten yksinäin.

Mikä "kehoterapia" tallaisen vaivan hoitoon auttaisi?
Tuolta homeopatia-sivuilta luin, ettei tiettyjä luont.hoitoja voi käyttää yhtä aikaisesti.
Toimisko esim. shiatsu yhdistettynä homeopatiaan?

Täytän ensi kuussa 30 ja olen raahannut tätä ärsyttävää pelkoa jo tarpeeksi kauan mukanani. Nyt tosiaan haluan eroon siitä, tai ainakin helpotusta.
Koululääketiede ei minuu kykene parantamaan. Tarpeeksi olen käyttänyt rauhoittavia (en säännöllisesti), mielialalääkkeitä, masennuslääkkeitä ym. eikä mikään ole tuonut kuin hetken helpotuksen.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, nyt kun vatsatautia on liikkellä, olen joko lamautunut tai hysterisoin.
Kuluttaa tosi paljon. Mulle nousi jopa kuume tän stressaamisen takia. Olin yhden päivän vuodepotilaana. Kuume lähti yhtä nopeesti kuin oli tullutkin. Muita oireita ei ollut.

Jos tosiaan joku terapia tähän auttaisi, olisin enemmän kuin kiitollinen.
Teitä kultaisia ihmisiä kiitän myös myötäelämisestä ja ohjeista.

Lämmöllä, pikkari   smitten smitten smitten
tallennettu
Mirjam
Vieras
« Vastaus #9 : 10.03.2006 20:49:43 »

Heippa Pikkari!

Onhan näissä kaikissa hoidoissa aina se, ettei kannata montaa ottaa samanaikaisesti 'päällekkäin'. Toisaalta jotkut taas tukee toisiaan. Kannattaa kuunella sinua mahdollisesti hoitavan henkilön neuvoja, mitä voi yhdistää ja millä tapaa.
Lähinnä homeopatian yhdistäminen esmes aromaterapiaan, ei ainakaan ole hyväksi...ainakin joidenkin voimakkaimpien öljyjen kohdalla.
En uskoisi, että mikään fyysisesti koskettava hoito kuitenkaan haittaisi homeopaattista hoitoa, mutta tietysti jonkinlainen 'hoitosuunnitelma' kai olisi hyvä tehdä, jos samanaikaisesti usempaa hoitoa ottaa. Kyllähän ne kuitenkin myös voivat tukea toisiaan.
Kuitenkin eri hoidot avaavat eri tasoilla....  idiot2

Itselle mitä tulee näitä hoitoja mieleen on juuri tuo Shiatsu, Shindo, Rosen-terapia....
Itsellä ei ole henk. koht. kokemusta näistä kolemsta kuin Shindosta. Mutta olen kuullut ystäviltäni todella hyvää palautetta myös Rosen-terapiasta.

Jo tuo, että pohdit noita 'syntyjä syviä' lähtee hoitamaan tuota sinun pelkoasi...
Lopun viimeksihän sinä olet itse se, joka voi ottaa 'kunnian' hoidosta/parantumisesta...koska hoitaja antaa ainostaan tuen, viitteen, ohjauksen.....mutta sinä teet itse sen 'työn'.

Kannattaa ehkä juuri tuntea niitä tunteita, joita tuo 'pelko' herättää, ja tehdä 'aika matkaa' sinne, missä se tunne syntyi ensimmäisen kerran...
Nyt katsot ja koet sitä kuitenkin tästä hetkestä käsin, olet 'turvassa' tavallaan...
 smitten
tallennettu
pikkari
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 10.03.2006 21:18:02 »

Juu, niinhän se on.
Unohtui tuossa aiemmin mainita, että meedio sanoi tähän ongelmaani olevan sellaisen alkuperän, että minut on aikaisemmassa elämässäni kuristettu kuoliaaksi ja tämä fobia liityisi siihen.
Kuristaja on tässä elämässä äitini.
tallennettu
Dinah
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #11 : 12.11.2006 15:12:05 »

Hei Pikkari!

Huomasin tämän ketjun vasta nyt aivan sattumalta... Tosi ikävä tuo sinun lapsuuden kokemus!  Cry Olisi kiva tietää, onko fobiasi helpottanut ja mitä keinoja olet kokeillut? Mulla oli myös lapsuudessa valtava oksennusfobia, ja kirjoittamasi perusteella aloin miettiä, että olisiko se minullakin liittynyt jotenkin tuohon perusturvallisuuden tunteeseen... Varmasti ainakin jonkinlaiseen itsen kontrollointitarpeeseen? Ja kumma kyllä vältyin kaikilta mahataudeilta, vieläkin niitä on tosi harvoin. Vuosiin ei kuitenkaan ole tuohon aiheeseen liittyviä pelkoja ollut, ne lähtivät varmaankin sitten viimeistään oksentamalla, kun huomasin ettei se niin kamalaa olekaan vaan oikeastaan päinvastoin hyvin helpottavaa jos on paha olo!  Smiley 
tallennettu

nousuleijona
aurinko, kuu ja merkurius kaloissa
venus härässä ja mars leijonassa
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #12 : 12.11.2006 16:40:19 »

Vakava aihe ja antakaa anteeksi, jos tämä kiehauttaa  Lips Sealed
Itselläni on jonkin sortin ongelma tuon kehontoiminnan suhteen ja olenkin kertaalleen oksentamalla saanut selkälihakseni niin krappiin, että piti mennä lääkäriin. Sinne minut talutettiin, koska muutoin en olisi pysynyt seisaallani, eli pytyn reunalla roikkuessani ne jumiutuivat. Lääkäri ei meinnannut uskoa, että joku voi pitää lihaksilla niin kovin oksennusta vastaan, että tälläistä sattuu  :Smiley enkä muuten oksentanut!

Toisaalla naapurillani kun ei ole mitään ongelmaa tämän suhteen kävi toisen näkönen vahinko... meni yöllä wc.n kun vatsa mylläs. Alkoi oksentaan ja oli nelinkontin lopulta, viimisellä yökkäyksellä lensi toisestakin päästä... wc.n ovi oli auki eteiseen ja henkilö ilman rihman kiertämää...
 2funny ihan hirveän kamalaa, ei saa nauraa  2funny
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #13 : 15.11.2006 19:42:31 »

En tiedä mistä oma oksufobiani on saanut alkunsa mutta lapsena minäkin muistan oksentaneeni päälleni sängyssä pimeässä ja olin kauhuissani. En ole oksentanut vuosiin, paitsi kerran kun join tyhjään vatsaan viiniä  Tongue
Yritän aina nieleskellä ja keskityn siihen etten oksenna kun huono olo iskee. Ja yleensä se toimiikin niin ettei oksenna.
En tiedä mikä siinä on niin kamalaa.. Tuntuu kuin tukehtuisi, tuntuu kuin silmät räjähtäisi päästä, tuntuu kamalalta yökkäillä ja se maku on järkyttävä  Tongue
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #14 : 16.11.2006 19:49:43 »

Tänään sain jonkin asteisen oksennusfobian aivan varmasti
-muiden oksentamisesta. buck2

Olin kosmetiikka ostoksilla ja siellä oli äiti
kahden pienen kanssa, joista nuorempi kiukkusi
juuri sillä rasittavalla tavalla mitä kuvitella saattaa,
siksi, että äiti ei osta hänen kauniina pitämään tavaraa.

Olin väsynyt päivästä, enkä olisi jaksanut kuunnella kirkumista,
mutta eiköhän se vanhempi näistä pienistä ala oksentamaan
keskellä kosmetiikka hyllyjä.(http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

Lapset olivat varsin "tuttavallisia" ja roikkuivat
takin reunuksissani kiinni.(http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

Olin kauhuissani noista pikku rähmätassuista,
koska mieheni osti ko. takin toissa päivänä minulle
ja se maksoi mielestäni huikean paljon
ja pelkäsin niiden sotkevan takin kanireunukset.

Mieheni sanoi sille naiselle, että miksi raahata
sairaat lapset kosmetiikka ostoksille,
eikö lapsille ole hoitajaa vai eikö kosmetiikka
odottaa niin kauan kun lapset ovat terveitä? Huh

Yritimme vältellä niitä, mutta kun olimme maksamassa,
niin molemmat oksennustautiset kersat olivat takissani kiinni
hipelöimässä sen yksityiskohtia.(http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

Vaikea olla diplomaattinen, kun ei halua saada tartuntaa
jostain vessataudista ja saada pilalle tonneja
maksanut takki! buck2

Pikku lapsissa ei ole mitään vikaa,
mutta roikkuisivat omassa emossaan kiinni,
eikä vieraissa, etenkin kun ovat oksennelleet pitkin
lattioita! (http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

Tunnen itseni huonovointiseksi ja haistan nenässäni
oksennuksen hajun joka paikasta. buck2

Vaatteet pesuun -> uusi takki tuulettumaan. (http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: