Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oksennusfobia  (Luettu 25974 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
pura
Vieras
« Vastaus #15 : 17.11.2006 18:31:12 »

"Mieheni sanoi sille naiselle, että miksi raahata
sairaat lapset kosmetiikka ostoksille,
eikö lapsille ole hoitajaa vai eikö kosmetiikka
odottaa niin kauan kun lapset ovat terveitä?"

Oksennustauti voi alkaa silmänräpäyksessä, ehkäpä äiti ei tiennyt lapsen/lasten olevan kipeenä..
tallennettu
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti

PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON

Profiili
« Vastaus #16 : 17.11.2006 19:14:11 »

Silloin 5-vuotiaana oksensin äitini päälle ja hän alkoi huutaa minulle. Siitä tuli pelko, etten halunnut herättää häntä vaikka voin koko yön tosi huonosti.
Yökin sitten yksinäin.

Tuo oli tärkeä pointti. Mielestäni se viittaisi siihen, että kannattaa kokeilla psykologista vyöhyketerapiaa minkä joku jo taisi mainitakin.

Meillä on tuo aihe myös aika ajankohtainen, nimittäin miehelläni on oksennuskammo. Hän menee aivan sekaisin, jos poika oksentaa. Hän suuttuu ja huutaa että mene jo h..vetti vessaan... 

Itse taas siivoan tyynesti ja vien pojan pesulle sen jälkeen. Totta kai haju on kuvottava, mutta sehän on vain hajua ja lähtee pesun jälkeen. Olen monesti kysynyt mieheltäni, mikä siinä on niin kamalaa että pitää alkaa huutamaan, johon hän vaan sanoo että hän ei kertakaikkiaan voi sietää oksentamista. Hmm. Löytyisiköhän syy edellisistä elämistä...

tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #17 : 17.11.2006 19:55:48 »

Silloin 5-vuotiaana oksensin äitini päälle ja hän alkoi huutaa minulle. Siitä tuli pelko, etten halunnut herättää häntä vaikka voin koko yön tosi huonosti.
Yökin sitten yksinäin.

Tuo oli tärkeä pointti. Mielestäni se viittaisi siihen, että kannattaa kokeilla psykologista vyöhyketerapiaa minkä joku jo taisi mainitakin.

Meillä on tuo aihe myös aika ajankohtainen, nimittäin miehelläni on oksennuskammo. Hän menee aivan sekaisin, jos poika oksentaa. Hän suuttuu ja huutaa että mene jo h..vetti vessaan... 

Itse taas siivoan tyynesti ja vien pojan pesulle sen jälkeen. Totta kai haju on kuvottava, mutta sehän on vain hajua ja lähtee pesun jälkeen. Olen monesti kysynyt mieheltäni, mikä siinä on niin kamalaa että pitää alkaa huutamaan, johon hän vaan sanoo että hän ei kertakaikkiaan voi sietää oksentamista. Hmm. Löytyisiköhän syy edellisistä elämistä...

Haju on kuvottava mutta eihän sille mitään tosiaan voi.
Itseäni ei haittaa muiden oksentaminen mutta oma oksu on kamalaa. Näen välillä unia jossa oksenna spagettia ja ne jäävät kurkkuun ja meinaan tukehtua. Kallotohtorille?
Jokainen äiti joutuu siivoamaan lapsukaistensa oksut. Eihän se viehättävää ole mutta sellaista elämä välillä on  Smiley
Ystävälläni on vauva jota hän oli ruokkinut maidolla. Minä sitten leikin taaperon kanssa lattialla ja ajattelemattomuuttani meni pitkälleni maahan ja nostin taaperon käsilläni ylös. Sain fantastiset maitopulautukset osittain kasvoilleni. Ei voinut muuta kuin nauraa  Grin
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #18 : 17.11.2006 20:56:45 »

Mulla ei ole kammoa oksentamisesta, en ole oksentanut elämäni aikana
kuin muutaman kerran.. se ei ole mukavaa, mutta ei onneksi kestä kauan..Tongue

Oman lapsen oksennus ei inhota tai saa minua paniikkiin..
mitä nyt valvoin viimeyön ja kuuntelin jokaisen inahduksen.. "joko taas alkaa oksentaminen",
(8 kertaa rajusti oksensi rassukka) mutta kai se on sitä suojeluvaistoa, ettei pieni tukehdu.

Voin vaan kuvitella miltä lapsesta tuntuu jos hänelle aletaan huutaa oksentamisen takia,
mutta ymmärrän kyllä huutajaakin, koska kauhun- ja pelontunne on varmasti hirmuinen.

Muistan jonkun sukulaisen saaneen apua kyseiseen fobiaan hypnoosista.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #19 : 17.11.2006 22:02:31 »

Nuo viisaammat sanovat, että oman lapsen oksut ei inhota,
kuten ei myöskään niiden kitiseminen ei ärsytä niin paljon
kuin vieraiden pentujen. idiot2

Minua kammottaa kaikkien muiden oksut, paitsi ei omat.
Tiedän, mitä olen syönyt! Grin

Oksuhaju on jotain saman kaltaista kuin McDonaldsin haju.
Oksu lentää lentää molemmissa tapauksissa,
jos joutuu tilanteeseen, jossa jompaa kumpaa on
pakko syystä tai toisesta hengittää. buck2
Kolmas vastaava on ripulitautisen koiran vahingon siivoaminen
sisätiloista. buck2
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #20 : 18.11.2006 00:27:28 »

Kyllä mua ainakin inhotta toisten ykät..
No, lapsen (oman) ei, mut toki mieluummin nuuhkisin vaik ruusuja..

Ja tuosta (ohi topicin) toisten lasten kitinöistä..
ÄRSYTTÄÄ ihan sairaasti jos vanhemmat ei saa jäkikasvuaan hiljaiseksi..
Mut ihan yhtälailla ärsyynnyn jos oma mukelo alkaa kitistä jotain lelua kaupassa ja
kun kiellän alkaa marina. Silloin me lähdetään pois ja jatketaan keskustelua muualla,
koska jos sanon ei, niin se myös tarkoittaa sitä.
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #21 : 18.11.2006 09:26:45 »

Wikipedia oksennusfobiasta:
Emetofobia tarkoittaa kohtuutonta ja järjenvastaista oksentamisen pelkoa.
Emetofobia voi ilmetä eri tavoin: henkilö voi pelätä omaa oksentamista, muiden oksentamista,
oksentamista muiden nähden jolloin mukana voi olla myös sosiaalisten tilanteiden pelko,
tai pelko voi liittyä pelkästään tarttuvaan oksennustautiin. Toiset pelkäävät eniten pahoinvointia,
toisille oksentamiseen liittyvät äänet ovat pelottavimpia, jotkut pelkäävät kaikkea oksentamiseen liittyvää.
Usein taustalla on pelko kontrollin menettämisestä tai esim. ikävät muistot lapsuuden mahataudeista tai muu traumaattinen kokemus. Aina fobian syy ei kuitenkaan ole selvillä, etenkin jos pelko on alkanut hyvin varhaisessa iässä.

Emetofobia voi puhjeta missä iässä tahansa, mutta hyvin usein pelko alkaa jo lapsuudessa, tavallisesti 6-10 vuoden iässä.
Toisinaan pelko kuitenkin lievenee tai katoaa iän myötä, mutta joskus fobia jatkuu vielä aikuisiällä ja saattaa myös muuttua vaikeammaksi. Joskus pelko alkaa vasta aikuisena.

Hoito
Emetofobian parantaminen voi olla vaikeaa sillä usein fobioiden hoidossa käytetään altistushoitoa jolloin
foobikko joutuu vähitellen lähestymään pelkonsa kohdetta. Jos pelko kohdistuu vain toisten ihmisten oksentamiseen,
foobikko voi katsella esim. kuvia tai videoita joissa muut oksentavat.
Toisinaan fobia paranee vasta kun foobikko itse oksentaa, mutta joissain tapauksissa se vain pahentaa pelkoa.
Potilaalta vaaditaan siis suurta motivaatiota parantua ja terapeutilla on oltava paitsi tietoa ja kokemusta,
myös kärsivällisyyttä olla painostamatta foobikkoa etenemään liian nopeasti.
Kognitiivista terapiaa käytetään usein fobioiden hoitoon, jotkut ovat kokeilleet myös esim. hypnoosihoitoa tai NLP-terapiaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Emetofobia
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #22 : 18.11.2006 09:31:18 »

Täällä yks "friikki" joka ei pysty oman lapsen oksenusta siivoamaan  Lips Sealed
Kertaalleen koetettu ekan lapsen kohdalla ja lopputulos oli siinä kun sain lattian kaavittua puhtaaks, oksensin itse  uglystupid2 ja aikaisemmin kirjoittelinkin, mitä kroppani pitää moisesta... Enkä ollut tuolloin taudissa, koska tämä toistuu joka kerta jos joudun siivoon. Mieheni hoitaa tämän puolen ja nauraa mulle;" mene muualle kakoon"
Toisaalta nuorin lapsistani on herkkä antaan ylen, kun näkee oksennusta tai kakkaa  Wink Hän jopa ei kaiva nenää, koska se rään näkeminen saa hänet kakoon tai/ja oksentaan  :Smiley eipä ainakaan laita joidenkin lasten tavoin sitä suuhun  2funny
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #23 : 18.11.2006 10:04:25 »

eipä ainakaan laita joidenkin lasten tavoin sitä suuhun  2funny
Eikä tarvii aikuisten kauhistella, että "onpas huonotapainen lapsi kun kaivaa nenää jne."  Grin

Olisiko niin, että joillain esim. on niin herkkä hajuaisti et ei siedä siksi "ykän" pahaa hajua ja se alkaa etoa.
Mä osaan sujuvasti siirtyä hengittämään suun kautta ja näin haju ei juurikaan haittaa.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #24 : 18.11.2006 13:02:54 »

Olisiko niin, että joillain esim. on niin herkkä hajuaisti et ei siedä siksi "ykän" pahaa hajua ja se alkaa etoa.
Mä osaan sujuvasti siirtyä hengittämään suun kautta ja näin haju ei juurikaan haittaa.

Olen näitä ihmisiä, joilla on varsin sensitiivinen hajuaisti
ja kykenen erottelemaan eri "ainesosat", mistä haju on koostunut. Grin

Haistan helposti esim. ihmisten käyttämät saippuat
ja tietenkin, jos sitä ei ole käytetty. buck2

Esim. kun se pentu oksensi siellä liikkeessä,
niin paitsi, että se haisi tyypilliselle oksuhajulle
mahahappoineen, niin myös appelsiinille
ja ranskanperunoille. buck2

Ehkä tälläinen hajun erittelykyky ei ole
kovin arkea helpottava taito. Grin

Oksun tosi helposti ja minun on poistuttava paikalta,
jos lähistölle tulee joku haisu.

Minua etoo hampurilaispaikkojen haju (suomessa myös
kotipizzan haju, jonka haisu tarttuu tiukasti vaatteisiin),
joka haisee jo kadulla ihan eltaantuneen
rasvan ja käyneen lihan sekoitukselle. buck2
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #25 : 18.11.2006 14:07:48 »

Ehkä tälläinen hajun erittelykyky ei ole
kovin arkea helpottava taito. Grin
Juu, ei taatusti helpota elämää..  Smiley

Meil töissä jotkut voivat todella pahoin kun viereinen popcorn-paikka
aamuisin laittaa pömpelit päälle ja alkaa makeat (ällö-öklöt) ja kärtsyt
mausteiset hajut leijua koko ostoskeskuksessa..

Siitä on käyty keskustelu, et pitäis vaatia niin tehokkaat huippu-imurit ettei
hajut leviäis..
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #26 : 18.11.2006 16:42:33 »

Meil töissä jotkut voivat todella pahoin kun viereinen popcorn-paikka
aamuisin laittaa pömpelit päälle ja alkaa makeat (ällö-öklöt) ja kärtsyt
mausteiset hajut leijua koko ostoskeskuksessa..

Siitä on käyty keskustelu, et pitäis vaatia niin tehokkaat huippu-imurit ettei
hajut leviäis..

Hei "Willow"

Tosi ällö tuoksu (http://bestsmileys.com/eating1/4.gif)
- itseäni ällöö pop cornien tuoksu mm. elokuvissa
- pakko totutella vaan siihenkin tuoksuun

smitten   Elämänilo    smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Oikku67
Vieras
« Vastaus #27 : 18.11.2006 17:03:44 »

Tosi ällö tuoksu
- pakko totutella vaan siihenkin tuoksuun
Leffassa haju oikeesti ärsyttää muakin.. (http://www.mommiescamelot.com/forum/images/smilies/popcorn.gif)
Ei tavallisten popparien tuoksu, mut noi maustetut ja varsinkin ne imelät..
Juu, eipä meidän auta kuin kestää..      (http://www.donutwheel.com/images/smilies/popcorn.gif)
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #28 : 19.11.2006 17:47:16 »

Ah..! Pop cornit!(http://i47.photobucket.com/albums/f178/Alextheangel/doh3.gif)

Mieheni haluaisi lain, jolla kiellettäisiin pop cornit
leffoissa. Grin
Hän voi pahoin siitä hajusta.
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #29 : 19.11.2006 17:56:34 »

Teil on todellakin valikoivat piirit ei voi muuta sanoa.

Pop corn on just hyvää söin sitä äsken.

Pitänee valikoida pop cornista pitävä mies<?  coolsmiley
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  

Siirry: