Moikka
Olkapään luksaatio ei aina näy kuvista tai oikeistaan kuvia ei osata tulkita / kuvata oikein. Kuvauksissa yleisin virhe on makuulta kuvaus tai kuvauksen aikana käsketään seisoon suorassa, jolloin ihminen suoristaa itsensä. Pitäisi kuvata mielellään seisaallaan normaalissa rennossa asennossa. Yleensä todella kokenut ortopedi näkee kuvista ja asiakkaan ryhdistä heti mistä on kyse. Valitettavasti ryhtiä ja kuvia tulkitsee yleensä yleislääkärit. Hyvä esimerkki on notkoselkä tai vino lantio, kun yleensä lääkkärit ja fysiatrit toteavat jalkojen olevan erimittaiset tai jalkaterien kaaren olevan liian rintava. Hoidoksi tarjotaan koroketta jalan alle.
Olkapään virheisiin tarjotaan yleensä puukkoa ja leikataan hausilihasta tai soliluun alueelta.
Yleisin syy on esim. atk-työ, kun istutaan 8 tuntia olkapäät kireinä edessä roikkuen. Olkapäiden painuessa eteen lihakset kiristyy ja liikkumattomuuden vuoksi heikkenevät. Lihasten ja nivelten huonosta kunnosta johtuen syntyy sijoiltaan meno.
Tästä aiheutuu: hermopinteitä, puutuilua, valkosormisuutta, verenkiertohäiriöitä, "tenniskyynärpää" ja " hiiriranne".
Monesti ryhtivian huomaamattomuuteen on EGO-VIKA, kun "terveydenalan ammattilaiset" eivät usko tai heidän koulukirjoissaan ei mainita yksinkertaisesta ryhtidiagnoosista ja ryhtikorjauksesta.
Lihasharjoittelusta on apua ryhtivikaan, sillä nivel- ja ranka vaivat johtuvat yleensä tukilihasten annettua periksi.
Omakohtaisesti voin kertoa, että aikoinani lopetin urheiliun ja aloin juosta uran perässä ja palkaksi sain nikamalukot ja selkärankareuman. Lääkäri totesi, että nyt on otettava elämässä rauhallisesti ja toivoa parasta. Onneksi jäsenkorjaaja korjasi lukot ja suositteli ravintomuutiksia ja liikuntaa.
Nyt kun olen melkein "terve" eli ravinto ja liikunta pitää mielen ja miehen kunnossa sekä sairaalansängystä noussut voittoon. Niin olen alkanut itse antamaan ihmisille hoitoja ja ohjeita, että ette kokisi samaa "hel....tiä", jonka kipu aiheuttaa, kun lääkärit kohauttelee olkapäitä ja sanoo, että koita pärjätä vaivojen kanssa.