Joo totta kai. Kyllä olen huomannut itsekin, että kun liikaa kiihkoaa asioista, alkaa se kääntyä itseään vastaan. Ja kyllä, asiat on mennyt tähän jamaan vallanhimon, yms. himon perässä, mutta kyllä se oli ennen muinoin se ajattelutapa, että tehdään vaan asioita ilman seurausten ajattelua. Sitten myöhemmin tulivat "tehdään sen mukaan miten pystytään"-ajattelu. Esimerkiksi Suomen sisävesistö: aina seitsemänkymmentä luvulle saakka tehtiin mitä huvitti, sillä seurauksella että 60-luvun ojitus buumi ja metsien lannoitus sai miltei koko Suomen vesistöt muuttumaan. Tässä oli vain yksi esimerkki. Nykyisin se onkin enemmän niin, että tehdään mitä voidaan. Aina lakien ja säännösten sanellessa rajat...ja yleensä vallanhimo, markkinointi yms. saa ympäristöarvot uuteen arvoon (mikä on toisaalta hyvä). Mutta kehitysmaissa on sellainen tilanne, että siellä tehdään mitä voidaan ja ajattelematta juurikaan tulevaisuutta. Esimerkki Intiassa, jossa on pohjavesien turmeltuminen aiheuttanut lisää heikentyneitä oloja.
Joten kyllä kaikella tietenkin on aina vasta puolensa, eikä varmasti mikään ole niin mustavalkoinen. Ja aina en vain jaksa perustella kaikkea kunnolla (suokaa toki anteeksi...
) Tarkoitukseni onkin herättää TEISSÄ uusia ajatuksia, ja mielipiteitä myös minulle. Ja tässähän sitä toisaalta ollaankin jo muutosta tekemässä.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei ihmiskunta ja muu biosfääri selviä elossa maapallolta. Kyllähän meitä yksilöitä löytyy, jotka jaksavat kiihkota. Mutta ei kaikki jaksa koko elämäänsä, kuten minä.
Liikkeelle tarvitaan suuri joukkovoima, mutta loppupeleissä, ketä kiinnostaa maailman tila tulevaisuudessa? siis ihan tarkkaan ajatellen? Ehkä sinua, mutta entäs naapuriasi? ja millä tavoin ympäristö kiinnostaa sinua, onko vain kuulemallasi ja näkemälläsi vaikutusta sinun ympäristöön vai pitäisikö ajatella laajemmin? Totta kai on hienoa, ja niin pitääkin olla, että ympäristön hoito alkaa pienistä asioista. Kuten aiemmin oli mainittu roskien keräämisestä. Totta. Mutta entäs jos mietitään asioita kunta tasolta, riittääkö se hoitamaan ympäristöä? ENtä valtio? Tässä kohtaa minun pääni jo räjähti.
Kenelle kuuluu hoitaa näitä asioita, ketä kiinnostaa niin paljoa?
Loppujen lopuksi tulen siihen loppupäätökseen, ettei ihmiset ole heränneet.
ja tämä ei ole mustamaalaamista.
Jos maailma heräisi tähän olemassa olevaan uhkaan yhdessä, ja demokratia pistetään toimimaan, saattaisi jotain tapahtua. Mutta entäs nyt...
Tässä oli vain pieni osa ajatuksistani...
Mutta kertokaas lisää ajatuksia tai ideoita!