Kaksi unta on jäänyt minua vaivaamaan, osaisiko joku näitä tulkita?
Karhu-unen näin joitakin aikoja, ehkä kuukausi sitten.
Muistan kuinka kävelin syntymäkaupunkinin vanhassa maauimalassa, jota ei oikeasti ole olemassakaan. Uimala oli erittäin syvän ja kirkasvetisen järven rannassa. Veden pinta oli aikojen saatossa laskenut niin, että muistan katsoneeni hyppytornia kauas ylöspäin, ihan kuin se olisi ollut ainakin isojen puiden korkuinen...
Yhtäkkiä näin kuinka kirkkaan veden alla ui 3-4 karhua. Katselin kuin luontofilmiä kuinka ne saalistivat samoin veden alla uivan hirven saaliikseen.
Mitään pelkoa ei tähän uneen liittynyt. Joskus aikoja sitten olen nähnyt karhuemo-unia, jotka tulkitsin omien lasteni suojeluksi, nekään eivät olleet pelottavia.
Mutta sitten tämä toinen uni. Se on toistunut jo vuosia lähes samanlaisena.
Unen tapahtumapaikkana on joko nykyisen kotini navetta tai joskus lapsuuden mummolani navetta.
Uni menee joka kerta niin, että navetta on täynnä nuoria vasikoita,joskus myös lampaita ja vuohia. Tajuan unessa että en ole hoitanut niitä aikohin, ja menen katsomaan. Eläimet ovat sonnan keskellä nälkiintyneinä, jotkut kuolleina ja jopa hautautuneina saastaan
Koskaan en kai tee asialle mitään, katselen vain ahdistuneena.
Onko siis minulla joku entinen elämä eläinten kiduttajana, vai ainoastaan riittämättömyyden tunne nykyisistä lemmikeistäni? Yritänkö runsaalla lemmikkien hoidolla nyt hyvittää jotakin aiempaa elämääni...
Tämä uni tosiaan vaivaa, varsinkin kun se toistuu tasaisin väliajoin.