Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ehkäisystä asiaa  (Luettu 18949 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
kaulakoru
Vieras
« : 28.05.2012 07:00:24 »

Olisin mielelläni kuullut kokemuksia erilaisista ehkäisystä.
Minulle ei aikonaan käynyt pillerit eikä hormoonikierukka mutta siitä onkin jo niin monta vuotta aikaa, että kuvittelisin että nykyään saisi sellaisia pillereitä jotka ei lihota eikä laita naisen tunnemaailma sekaisin.
Onko suositella jotain vaihtoehtoja mitä sinulle juuri on sopinut?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 29.05.2012 14:00:33 »

Olen ollut kaikkein tyytyväisin hormoniehkäisyn osalta ehkäisykapseleihin, niihin käsivarteen upotettaviin implantteihin jotka vaikuttavat 3 vuotta kerrallaan.  Implantissa on siis vain keltarauhashormonia, kuten minipillereissäkin. Ennen implantin asennusta (pieni polikliininen toimenpide puudutuksessa) järkevä lääkäri syöttää ensin 1-3 kk niitä minipillereitä potilaalleen: Ellei niistä tule mitään ongelmia, ei samaa hormonia paljon pienempänä määränä sisältävästä implantistakaan tule.

Ennen niitä tuli vuosikymmenten saatossa syötyä erilaisia yhdistelmäpillereitä. Implantti palautti minut aika tasan siihen tilaan, jossa olin nuorna tyttönä ennen hormoniehkäisyn aloittamista, säärikarvatkin kasvoivat takaisin mutta niiden ajelu on melko pieni vaiva, kun yhdistelmäpillerien aiheuttama limakalvojen kuivuminen ja seksuaalinen haluttomuus (tosi hyvä ehkäsyvälineen ominaisuus tosin, vaikka hupia vähentääkin) ovat poistuneet. Testosteroni on se, mikä pitää naisenkin halukkaana ja saa ne säärikarvat kasvamaan. Estrogeenin syöminen yhdistelmäpillereissä kumoaa oman luonnollisen testosteronin vaikutusta, eli estrogeenilla nainenkin naisellistuu lisää, mikä ei ole välttämättä hyvä juttu.

Jos et siis vielä ole kokeillut minipillereitä, kokeile. Ja jos ne sopivat, tulee implantista samaa hormonia paljon pienempi määrä, eli se sopii sitten myös.  Implantti/ehkäisykapselit on yllättävän vähän käytetty ja tunnettu juttu, ottaen huomioon että samaa hormonia paljon enemmän elimistöön tuovia minipillereitä kuitenkin syödään. Tämä saattaa johtua siitä, että takavuosina kun implantit tulivat markkinoille, ei ymmärretty että on yksinkertaisinta ensin kokeilla minipillerillä sopiiko ko. ehkäisy ollenkaan ja sitten jouduttiinkin kaivamaan käsivarresta pois kalliita (vähän alle 200€, mutta antaa siis 3 vuoden ehkäisytehon) implantteja niiltä joille ei sopinut. Ja jos lääkäri ei itse osaa ehdottaa esitestiä minipillereillä ennen implantin asentamista, kannattaa kertoa että niin on usein tapana tehdä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Elwyn
Vieras
« Vastaus #2 : 29.05.2012 14:29:07 »

Yhdistelmäpillerit ovat tosiaan arsesta.. Itse haudoin suunnilleen joka toinen päivä itsemurhaa ja muita päivinä toisin päin crazy2 Ei ts. sovi mun hermoille, eikä sen puoleen linjoillekaan moiset myrkyt. Sitten kun lopetin, niin akne puhkesi uudestaan, tuli verenpurkautumia jalkoihin ja muuta kivaa.

Mulla tosin on ollut myös niin lapsikammoisia ukkoja, että niille ei kumin käyttö ole ollut todellakaan mikään ongelma Grin
tallennettu
Elwyn
Vieras
« Vastaus #3 : 29.05.2012 17:06:19 »

Ai niin, jäi kertomatta sekin, että nämä nykyiset kuukautiskivut from hell alkoi myös tuosta pillereiden lopettamisesta Afro Ennen pillereitä ei ollut ikinä mitään kipuja.
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #4 : 29.05.2012 17:17:46 »

Marie, onnea  kalat  kans... Ollaan me kalat ihan luotettavia ja mukavia tyyppejä.. coolsmiley  :Smiley   Vaik ite kehunki..ohoh   2funny
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti

Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib

Profiili
« Vastaus #5 : 29.05.2012 17:38:12 »

Minulle eivät sovi mitkään hormonaaliset ehkäisyt tai ainakaan ne, mitä olen kokeillut eli kaikki yhdistelmät (eri pillerimerkit) eri pitoisuuksin sekä hormonikierukka. Minipilleritkään eivät sopineet. Nuorempana sain jotain keltarauhashormonia kuukautiskipuihin, muttei nekään toimineet. Hormonivalmisteet keräävät minuun paljon nestettä, aiheuttavat välivuotoa sekä mielialan vaihteluita. Sivuoireet ovat pahemmat kuin hormonivalmisteiden tuoma hyöty.
Hormonikierukka aiheutti sellaista tunnetta, että ihan kuin se olisi yrittänyt työntyä umpisuolen kohdalta ulos kehostani. Myös kuparikierukkaa kehoni vieroksui.

Kokeilematta ovat ehkäisyrengas (hormonivalmiste), hormonikapselit sekä ehkäisypistos. Kaikki nämä tosin ovat hormonivalmisteita, joten niihin en edes uskalla kajota. Äidilleni hormonivalmisteet nostivat maksa-arvoja. Kondomia olen käyttänyt ja siihen ollut tyytyväinen. Sterilisaatio tulee kysymykseen sitten, kun alkaa olla riski saada sairaita lapsia. Minulle tuo rajapyykki on viimeistään 40 vuotta.

En osaa suositella mitään tiettyä ehkäisyä, kun jokainen keho on yksilö ja reagoi yksilöllisesti. Paras vaihtoehto tietysti selviää kokeilemalla ja käymällä juttelemassa paikallisessa ehkäisyneuvolassa.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 30.05.2012 08:32:17 kirjoittanut SanctAstra » tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
nikki
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 30.05.2012 07:21:35 »

Ystävällä lähti tuo ihonalainen implantti vaeltamaan ajan kuluessa.
Ei ollut kiva juttu se..poistettiin pikimmiten.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 30.05.2012 08:25:34 »

Ystävällä lähti tuo ihonalainen implantti vaeltamaan ajan kuluessa.
Ei ollut kiva juttu se..poistettiin pikimmiten.

Googlaamalla ei löytynyt yhtään kyseistä ongelmaa = ystäväsi ongelma on harvinaisemmasta päästä implantin käyttäjillä. Ikävää  toki jos kallis implantti pitää poistaa. Kuinka paljon implantti vaelsi ja mihin suuntaan?  Shocked Ranteen vai olkapään suuntaan?

Tällä nettisivustolla kerrotaan aiheesta:
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.netdoctor.co.uk%2Fsex_relationships%2Ffacts%2Fcontraceptiveimplant.htm&anno=2

Syitä miksi implantti on liikkunut, tai vaikuttaa liikkuneen vaikkei olisikaan:
Se on alun perin asennettu liian syvälle, jolloin sitä ei tunne siellä missä pitäisi.
Jos nainen lihoaa, ei implantti tunnu enää niin selkeästi, kun rasvakerrosta on tullut ihon alle lisää.-
Vuonna 2005 raportoitiin 2 tapausta, joissa implantti oli liikkunut muutaman tuuman mahdollisesti reippaan liikunnan vuoksi. Tämä ei ole vakavaa. Tapaukset joissa implantti olisi todella 'vaeltanut' kehossa ovat äärettömän harvinaisia (Itse asiassa ko. sivusto ei niitä raportoinut lainkaan)

Voisin kuvitella omieni voivan 'vaeltaa' vaikkapa nyt 10 cm mihin suuntaan vain ilman että siitä tulisi ongelmia. Se on kuitenkin vain muutaman millin ihon alla, eikä siitä välistä pääse liikkumaan mihinkään elimistön sisään, vaan jos se liikkuu se liikkuu siellä ihon alla samassa syvyydessä. Minulla on kolmannet implantit meneillään. Implantti laitetaan ihon alle vasemman käsivarren (vasenkätisillä kai oikean) sisäsyrjään ihon alle. Minulla siis takana 3 kertaa implantin laitto, kaksi kertaa poisto, nykyiset voimassa vielä runsaan puoli vuotta. Poisto tai laitto vastaa 'ikävyysasteeltaan' ehkä verenluovutusta.

Kierukka (hormoneilla tai ilman, ihan sama) on minusta paljon karmeamman tuntuinen juttu, ihan eri juttu laittaa ison sisäelimen sisään jotakin, kuin laittaa muutama milli ihon alle jotakin. Mutta se lienee makuasia. Implantit tuntuvat ihon läpi, joitakin ihmisiä kuvottaa toki tuntea ihon alla pari pientä tikkua. Mutta kun ne ovat silikonipinnoitettuja, niin pääsenpä myös hekottelemaan että tuli otettua silikonit.  Cheesy Kysyin erikseen myös rajusta urheilusta, implantit kestävät suoria iskujakin tosi hyvin eivätkä omani ole liikkuneet melkoisesta painista huolimatta, tai tuottaneet muitakaan ongelmia.

Implantissa on sama hyöty kuin kierukassakin tavallaan: Kun vempele on kehossa, on mahdollista käyttää ihan mielettömän paljon pienempiä hormonimääriä, kun hormoni pääsee suoraan verenkiertoon eikä sitä tarvitse kierrättää ruuansulatuselimistön kautta, kuten pillereitä. Kierukassa ja ehkäisykapseleissa vain on eri hormonit. Jos siis progestiini sopii minipillerimuodossa, ei implantti jossa on paljon vähemmän samaa hormonia tuota myöskään ongelmia. Jonkin verran ovat kuukautiset epäsäännöllistyneet, mutta en ole muuta huomannut.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
SanctAstra
Astroholisti

Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib

Profiili
« Vastaus #8 : 30.05.2012 08:36:43 »

Minulla hormonikierukka lopetti kuukautiset kokonaan, mikä olikin se ainoa positiivinen asia koko hengarissa. Muutoin se oli kivulias. Poistettaessa lääkäri huomasi, että kierukan toiseen "sarveen" oli kasvanut limapussi.

tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
meimi
Astroholisti

Astrotumpelo

Profiili
« Vastaus #9 : 30.05.2012 10:29:23 »

Mulla oli aikoinaan ihan tavallinen kuparikierukka, taisi olla parikin eri, ja se sopi mulle tosi hyvin.  Etukäteen se kyllä hirvitti, eikä sitä asiaa helpottanut yhtään ne kauhukertomukset joita kuulin.  Mulle ei kierukka aiheuttanut mitään suurempaa vaivaa, ehkä vuodot oli aavistuksen verran runsaampia.  Mitään outoja kipuja ei ollu ja olin muutenkin todella tyytyväinen siihen kaikista pelotteluista huolimatta.

Nää on niin yksilöllisiä juttuja.  Onneksi valinnan varaa on nykyään runsaasti.  Ja onneksi mun ei tartte murehtia noita asioita enää!  coolsmiley
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
pikkari
Astroholisti

I`m hot when I`m not as cold as ice

Profiili
« Vastaus #10 : 15.06.2012 19:10:47 »

Mulla kuparikierukka ja päivittäin pitää käyttää probiotteja alakautta siis tai muuten on het samantien epäspesifitulehdus päällä
Laitettiin raskaudenkeskeytyksen yhteydessä nukutuksessa
Kuukautiskivut ja vuoto alussa aika rajuja mutta nyt jo tasoittuneet.
Hormonal ehkäisy täysin poissuljettu koska mieli muutenkin kuin vuoristorata.
Sain sen häkötyksen ilmaseks vielä eli ihan ok mulle
tallennettu
mc82
Astro-nauttija

Lunar Leo - GROARRR!!!

Profiili
« Vastaus #11 : 17.06.2012 20:12:47 »

Mulla on ehkäisyimplantaatti, järjestyksessään jo toinen. Hinta oli 192e 5 vuoden kapselista, eli tulee pidemmän päälle pillereitä halvemmaksi. Laitattaminen (mukaanlukien edellisen kapselin poisto) oli semmoinen 20min operaatio kokonaisuudessaan, haavaa ei tikata ollenkaan, ainoastaan teipataan ja laitetaan kiristysside päälle. Mulle tuli aika reippaasti mustelmaa olkavarren sisäsivulle Huh

Muuten ei mitään kummempaa sivuvaikutusta ole, mutta menkat tulevat, miten tykkäävät - ja alkupäivät ovat hiukan kivuliaammat kuin aikaisemmin. Esim. tuossa jokin aika sitten menkat tulivat melkeinpä kellontarkkuudella, nyt tulevat 2-3kk välein, tai vaihdellen, että parit menkat tulevat säännöllisesti, sen jälkeen taas kierto venyy muutamaan kuukauteen. Tamponeja joutuu siis kantamaan koko ajan mukana... Mielialojen vaihtelusta en puhu, koska olen muutenkin erittäin ailahtelevainen ihminen :Smiley

Mä tosiaan tässä laihduin hiljattain semmoiset 15kg ja jännä juttu on se, että kapselit piirtyvät nykyisin aivan selvästi ihon alta - aikaisemmin olivat havaittavissa vain tunnustelemalla.

Ennen kapselia söin muistaakseni reilut 1,5v minipillereitä ja kun niiden kanssa ei sen kummempaa ollut, otin kapselin. Tällä kapselilla olisi käyttöaikaa vielä pari vuotta jäljellä, mutta tarkoitus olisi tuossa loppuvuodesta, kun mulle tulee 30 mittariin, käydä varaamassa aika sterilisaatioon. Sen jälkeen sanon heipat kaikille hormoonallisille ehkäisykeinoille! Cheesy
tallennettu

Aurinko 10-Merkurius 11-Venus 11-Uranus 10-Neptunus 11-Pallas 10-Ceres 11 Jousimies
Kuu 7 Leijona
Mars 1-Juno 1-Lilith 1 Kauris
Jupiter 9-Saturnus 8 Skorpioni
Pluto 8 Vaaka
Chiron 3 Härkä
Vesta 1 Vesimies
Vertex 7-PF 7 Neitsyt
Noususolmu 6 Rapu
AC Kauris (DC Rapu)
MC Jousimies (IC Kaksonen
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 17.06.2012 20:25:45 »

Onnea sterilointiin! Toivoisin itsekin pääseväni sinne ensi vuonna, mutta sinkkunaisena asiaa tuskin katsotaan kamalan hyvällä. Kaiken lisäksi olen elellyt sinkkuna viimeiset 7 vuotta - eli ne parhaat lapsentekovuodet - joten tämä asia ei ainakaan helpota steriloinnin saantia. Yksityiselle ei ole varaa.

Olen kuullut toisenlaisestakin steriloinnista, joka on edullinen, ilmeisesti klipeillä tehtävä. En valitettavasti muista toimenpiteen virallisempaa nimeä.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 18.06.2012 09:55:58 »

Kapselit laitetaan käsivarteen 5 mm pitkän viillon kautta ja siihen viiltoon laitetaan vain perhoslaastari. Hoito-ohjeet olivat ihan tasan samat, mitä olen saanut yleensäkin noin pieniin haavoihin, eli ei saunaa tai kylpyä viikkoon, mutta suihkussa saa käydä.

Infektioriski on siis haavan kokoon nähden tavanomainen, eli terveellä ihmisellä hyvin pieni.  Mutta voisin kuvitella, että jos lääkityksessäsi pitää pitää tauko luomenpoiston takia, niin varmaan sitten myös ehkäisykapselien asennuksen takia, eli ihan samoilla.

Sterilisaatio taidetaan muuten tehdä nykyisin tähystysleikkauksena, mutta ymmärrän jos semmoinenkin on liikaa liian suuren sairaala-altistuksen vuoksi.  Smiley
tallennettu

Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 19.06.2012 16:10:50 »

Mä sain minipillerit ja ajattelin aloittaa kun seuraava kuukautiskierros alkaa. Päätin että sterilisaatio voi odottaa vielä parisen, kolme vuotta niin sitten ei ainakaan tuu tehtyä vauvoja enää. Kapseleista ei puhuttu mutta katsotaan kuinka näitten kanssa menee. Hieman harmittaa jos kuukautiskierto ei ole säännöllinen. No, mutta katotaan kuis tässä käy  Grin

Kapseleista puhutaan vähän, koska ne ovat lääkäreillekin melko tuntematon ja harvoin eteen tuleva vaihtoehto. Ehkäisykapselien alkuaikoina ei ymmärretty, että ensin pitää testata minipillereillä progestiiniehkäisyn sopivuus ja sitten vasta kapselit käsivarteen. Niinpä niitä jouduttiin sitten sen hölmöilyn vuoksi poistamaan porukoilta ja ne saivat ansaitsemattoman huonon maineen.

Kapseleiden puolesta verrattuna minipillereihin puhuu se, että hormoni on sama, mutta sitä tarvitaan paaaaaaaaljon vähemmän kun sitä ei kierrätetä ruuansulatuselimistön kautta, siellä kun tavarasta menee osa hukkaan.

Minipillerit/ehkäisykapseli vaikuttavat ainakin meikäläiseen aivan eri tavoin kuin yhdistelmäpillerit joista tuli syötyä vuosien varrella muutamaakin sorttia: Ne kuivasivat limakalvoja ja vähensivät seksuaaalista halukkutta (tosi tehokas ehkäisy juu...) ja veivät säärikarvat pois. Luulin vuosikymmeniä olleeni teininä bimbo kun ajelin säärikarvoja koska eihän minulla OLE säärikarvoja, niin mietin yhdistelmäpillerivuosina, kun säärikarvat hävisivät lähes olemattomiin. Noh, ehkäisykapseleilla tuli takaisin se teinivuosien melko vaatimaton pieni säärikarvoitus, eli en ollutkaan bimbo, vaan lisäestrogeeni yhdistelmäpillereissä vähentää karvoitustakin.

Kaiken kaikkiaan voisin todeta, että yhdistelmäpillereillä sain kaikenlaisia oireita, mutta ehkäisykapseliin siirryttyä olotila palasi takaisin siihen, mitä se oli ennen hormoniehkäisyn aloittamista.

Jos minipillerit sopivat, silloin sopivat ilman muuta ne ehkäisykapselitkin, eli kun tämän ketjun nyt minipillereitä saaneet ovat niitä jonkin aikaa syöneet ilman haittavaikutuksia, sillä perusteella voi sitten turvallisesti ottaa kapselitkin.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012 16:16:28 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: