Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Karman laki?  (Luettu 9382 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Morwenna
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 08.09.2012 11:44:04 »

Havahduinpa tässä erääseen asiaan. Entisessä suhteessa minä olin se vaikea osapuoli, joka kiukutteli, oikkuili ja tiuski. Ex-mieheni on äärimmäisen kiltti ja ymmärtäväinen jota oli näin suoraan sanottuna erittäin helppo tossuttaa.

No, melkein 10 vuotta olimmekin yhdessä ja jo n. parin vuoden ajan olin melko tyytymätön suhteeseen - se muistutti enemmän ystävyyssuhdetta. Kaipasin intohimoisempaa ja "miehekkäämpää" miestä.

Sitten viime talvena tapasinkin erään hurmaavan hevimiehen, joka veikin jalat alta samantien  Cheesy Edelleen olemme yhdessä, mutta nyt minä olen se joka saa kestää tiuskimista ja oikuttelua  :Smiley Sitä saa mitä tilaa ilmeisestikin.

Jos olisin itsekään tasapainoinen ihminen, kestäisin varmaan paremmin tuota äksyilyä. Olen vaan niin hemmetin herkkä että itkemiseksihän se melkein aina menee kun tarpeeksi kuuntelee tuota sanallista sivaltamista.
Tämän minä olen silti lienee ansainnut kun en osannut arvostaa sitä kilttiä miestä!

Ei tämä uusi mieheni toki läpeensä paha ole, temperamenttinsa on vaan aika omaa luokkaansa. Saa nähdä mitä tästä tulee...  Smiley

Minä olen au-Rapu, kuu-Kauris ja ac-Leijona, ex-mies Kalat-Vaaka-Vaaka ja tämä nykyinen Leijona-Skorpioni-Rapu.

tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #1 : 08.09.2012 12:27:29 »

Vaikka minäkin oon  kalat  niin ei se tarkoita et mies pitäs olla samanlainen..
Miehessä täytyy olla ns miehekkyyttä.. :Smiley mut eikai se empaattisuuskaan miehessä huono asia oo..
Mut jos toinen on ns.vastakohta toiselle, niin ei siitäkään varmasti pitemmän päälle tuu mittään. idiot2
Et pitäs kuitenki olla ns.samoilla "linjoilla" .. smitten smitten
tallennettu
Morwenna
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #2 : 08.09.2012 13:09:07 »

Empaattisuus olisi erittäin toivottava asia miehessä, tästä nykyisestä ei sitäkään tunnu paljoa löytyvän  crazy2 No kuten sanottua täytyy katsoa mitä tästä kehkeytyy!

Onko muilla kokemusta karman laista tälleen konkreettisesti?
tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #3 : 08.09.2012 13:34:00 »

Oivallukset ja havahtumiset on hieno juttu, ehkä olet tarvinnut tämän uuden kaverin että olet saanut näkökulmaa itseesi ja aiempaan toimintaasi ja eksääsikin, mutta.

Jos olisin itsekään tasapainoinen ihminen, kestäisin varmaan paremmin tuota äksyilyä. Olen vaan niin hemmetin herkkä että itkemiseksihän se melkein aina menee kun tarpeeksi kuuntelee tuota sanallista sivaltamista.
Tämän minä olen silti lienee ansainnut kun en osannut arvostaa sitä kilttiä miestä!

Eli tässä suhteessa tunnet itsesi epätasapainoiseksi ja yliherkäksi ja että joudut kestämään.
Ja luenko oikein, että ajattelet että ansaitset rangaistuksen aiemmasta käytöksestäsi ja siksi kestät tätä?

Tarkoitan nyt sanoa, että erimielisyyksien ei pitäisi kasata sinulle tuollaisia tuntemuksia. Mieskin voi kyllä kehittää ilmaisuaan pois siitä suunnasta joka sinua satuttaa noin (puhut sivaltamisesta), jos hän haluaa. Ja kuinka paljon hän sitten tarkoittaa että otat itseesi, en tiedä, voi olla että otat enemmän kuin hän tarkoittaa jos muutenkin ajattelet että sinua pitää rangaista.  Undecided

Onnea matkaan kumminkin.  Smiley
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 08.09.2012 15:04:40 »

Onhan se opettavaista kokea oma käytöksensä omissa nahoissaan roolinvaihdon kautta. Kyllä minäkin olen saanut nieleskellä omia lääkkeitäni, mutta näin on toisaalta käynyt myös niille, jotka ovat minua kohdelleet huonosti. Ymmärrys lisääntyy prosessissa huimasti! Voit ihmetellä, miten exäsi jaksoi kuunnella sinua, ja jos asia oikein ottaa omalletunnolle, pyytää häneltä vaikka anteeksi tai jotain. Minusta tuntuu, että tämä vähentäisi myös omaa itserankaisun tunnettasi, joka värittää nykyistä suhdettasi. Sitten voit arvioida, onko suhde muuten niin hyvä, että sitä voi huonoista puolista huolimatta jatkaa.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Morwenna
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 08.09.2012 15:18:24 »

Indium, tarkoitin että olen muutenkin kaikkine ongelmineni (masennus, huono itsetunto ym.) epätasapainoinen. Kyllä, jollain tavalla haluan "kärsiä rangaistukseni" siitä että olen kohdellut toista niin inhottavasti. Valitettavasti tuo käytökseni oli semmoinen äidiltä opittu roolimalli, hän kohteli/kohtelee edelleen isääni todella inhasti välillä. Ymmärrettyäni tämän olen toki oppinut kohtaamaan asiat toisella tavalla, ja reagoimaan myös toisin.

En silti toki ajattele että ansaitsisin huonoa kohtelua. Välillä tuntuu vaan että vaikka miten yritän tunteistani keskustella niin tuo toinen ei vaan ymmärrä. Eli kyllä, pelottaa hieman miten suhde voi tästä jatkua ellei toinen ala myös ymmärtämään kehittää itseään, keskustelutaitojaan siis ettei tarvitse aina reagoida aggressiolla ja hyökkäävästi (kuu-Skorpioni? Tongue ).

Kaiken otan henkisen kasvun kannalta siis  Grin

Lilli, exän kanssa puhuttu ummet ja lammet ja olen pyytänyt anteeksi, saanutkin. Osaisipa sitä vaan antaa itselleenkin anteeksi!
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 24.09.2012 07:55:16 »

minusta tuntuu tätä ihmiseloa kymmeniä vuosia seurattuani, et keskustelut ihmisen kasvamisesta ja muuttumisesta ovat silkkaa energian ja ajan hukkaa. Ei kukaan ihminen muutu; me eletään sellaisina kuin olemme; perusluonteemme mukaan koko elämämme. Se on se meidän jokaisen karma. Sen perusluonteemme mukaan meidän tulee yrittää elää uskollisina ja rehellisinä juuri meidän omaa  elämäämme.

Onnistuit juuri kieltämään koko  minun ja muutaman tuttuni olemassaolon ihan kokonaan tuolla yllä olevalla tekstilläsi.  Grin Cheesy Wink

Se, että sinulla ei ole niin omaa kokemusta muuttumisesta kuin myöskään kokemuksia muiden ihmisten muuttumisen näkemisestä, ei tarkoita sitä etteikö niin tapahtuisi. Olen itse laittanut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana elämäni uusiksi pariinkin kertaan, jopa niin että elämänarvot ja mieltymykset ovat muuttuneet. Perusluonne ehkä pysyy, mutta muutos psyykessä noin muuten voi olla valtava, kun vanhat traumat puretaan pois. Sitä se sielu haluaa, kun se tänne tulee: Oppimista ja  kun oppii niin myös muuttuu.

Se sen sijaan on totta, että kukaan ei muutu toisen pyynnöstä, sellainen muutos ei ole koskaan pysyvä vaan väkisin muuttumaan pakotettu kyllä sabotoi muutoksen ennen pitkää. Sitäpaitsi toisen manipuloiminen/pakottaminen muuttumaan on karmaa tuottavaa toisen vapaaseen tahtoon puuttumista. Ihmissuhteissa ei siis muutosta kannata odottaa siltä toiselta osapuolelta, hän muuttuu vasta sitten kun haluaa ihan omasta halustaan oman itsensä vuoksi muuttua, ei koskaan toisen aikatauluissa tai toisen pyynnöstä.

Niinpä ihmissuhteessa siipan on kelvattava sellaisenaan ilman valituksia ja mutinoita, ellei kelpaa on erottava sen sijaan että valittaisi, tai vaatisi toista muuttumaan.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 24.09.2012 09:31:55 »

Juu-u, samaa mieltä, kyllä ihminen muuttuu, ja voi muuttua kovastikin elämän puristuksessa, ja sitä herrantähden vaaditaan, että selviäisi elämästä hengissä Wink
Minä ainakin henkilökohtaisesti olen muuttunut paljonkin ja olen uusiutumiskykyinen...minusta olisi kamala tuomio se, että kukaan ei koskaan muutu!

Mutta kukaan toinen ei koksaan voi muuttaa toista ihmistä, muutoksen on aina lähdettävä ihmisestä itsestään, ei voi muuttua eikä pysty muuttumaan siksi että toiset niin haluavat. Eikä pidäkään. Ei toisten tähden, vain itsensä tähden.
Myöskin tietty toisinpäin, on täysin tuhraa kuvitella pystyvänsä muuttamaan ketään koskaan mitenkään, kyllä hänen on tehtävä se aivan itse.
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #8 : 24.09.2012 15:42:02 »

Juu-u, samaa mieltä, kyllä ihminen muuttuu, ja voi muuttua kovastikin elämän puristuksessa, ja sitä herrantähden vaaditaan, että selviäisi elämästä hengissä Wink
Minä ainakin henkilökohtaisesti olen muuttunut paljonkin ja olen uusiutumiskykyinen...minusta olisi kamala tuomio se, että kukaan ei koskaan muutu!

Mutta kukaan toinen ei koksaan voi muuttaa toista ihmistä, muutoksen on aina lähdettävä ihmisestä itsestään, ei voi muuttua eikä pysty muuttumaan siksi että toiset niin haluavat. Eikä pidäkään. Ei toisten tähden, vain itsensä tähden.
Myöskin tietty toisinpäin, on täysin tuhraa kuvitella pystyvänsä muuttamaan ketään koskaan mitenkään, kyllä hänen on tehtävä se aivan itse.

Mä oon samaa mieltä..sun kaa.. Wink :Smiley
Ja minä en ole t.halua olla semmosessa suhteessa.. smitten mikä ei toimi..vaikka pystyiskin.
Eikai sitä kenenkään tarvii ns.kärsiä.. Huh Huh
tallennettu
Morwenna
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 26.09.2012 19:29:34 »

Onpas mielenkiintoisia kommentteja tullut  Smiley Tuohon muuttumiseen ja henkiseen kasvuun: tuntuu että olen juuri nyt tässä vuoden ajan ollut enemmän tai vähemmän jonkun "henkisen murroksen" kynnyksellä. No, toki 30 ikävuottakin lähenee joten kai se kuuluu asiaankin, tiedä sitten mutta pelottavaa tämä on.

Asuin ja elelin ennen vissiin jossain lintukodossa kun tämä nykyinen olotila tuntuu niin ahdistavalta, vaikealta ja todellakin pelottavalta. En nyt jaksa sen enempiä yksityiskohtiin mennä. Toisaalta on vaan ajateltava että kaikki on paremmin kunhan tästä ajanjaksosta selviää  coolsmiley
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 27.09.2012 05:48:55 »

^^
Minun ajatusmaailmassani juuri tuo on muuttumista.
Sielu tuskin muuttuu, se on sama, minun sieluni. Mutta jos puhutaan että ihminen muuttuu tai on muuttumatta, niin kyllähän se tarkoittaa juuri tuota.
Kukin tavallaan, jonkun täytyy muuttua itsekkäämmäksi, jonkun toisen taas täytyy opetella pehmeyttä etc.
Ei muuttuminen tarkoita että muuttusi jotenkin paremmaksi, vaan nimenomaan että muuttuu eheämmäksi.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: