Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Työpaikkakiusaaminen  (Luettu 25143 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Thuileann
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 11.09.2012 18:30:38 »

Hei kaikille

Ajattelin, että tämä herättäisi keskustelua laajemminkin.

"Kiusaamiseksi määritellään tilanne, jossa yksi tai useampi työyhteisön jäsen joutuu toistuvasti järjestelmällisen kielteisen tai vihamielisen käyttäytymisen kohteeksi. Kiusaajat ja kiusatut vaihtelevat esimiehistä alaisiin. Kiusatuksi tulemisen kokeminen on yksilöllinen ja arvioitava jokaisen kiusatun kohdalla erikseen. Kiusaamista ei ole työhön liittyvien erilaisten päätösten ja tulkintojen käsittely. Toimintaan ja työhön liittyvien ongelmien käsittely työyhteisön jäsenten kesken ja työnantajan velvollisuuksiin kuuluva perusteltu kurinpidollinen rangaistus tai huomautus ei myöskään ole työpaikkakiusaamista." - http://terveysnetti.turkuamk.fi/Tyoikaisten/2006_Tyopaikkakiusaaminen/maaritelma.html

Onko sinua työpaikkakiusattu? Millaisia kokemuksia tästä on tullut? Miten tilanne raukesi, vai jatkuuko se yhä? Nimiä tai työpaikkoja ei kannata kirjoittaa tänne (eikä varmaan netiketin mukaan saakaan kirjoittaa), mutta omista kokemuksista saa aina puhua.
tallennettu
Suomityttö
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #1 : 11.09.2012 18:45:26 »

smitten
Mulla on ollut kunnia olla kiusaamisen kohteena. Kaikenlaista vattuilua ja sitä, että jätetään kertomatta tietoja, joita olen tarvinnut työssäni. Eli kaikenlaista kampitusta ja mulkoilua sitten siihen vielä päälle. Niin lapsellisia ovat kiusaajat olleet, että vahingonilo on naamasta paistanut kilometrin päähän.  Shocked Työkaverit ja yksi esimies ovat sanoneet, että työpaikkakiusaamisen tunnusmerkit ovat täyttyneet. Vähän tuli suomalainen sisu kehiin ja tuumin, että katotaan ketkä ovat jääräpäisempiä. Mulla on pitkä työkokemus ja sen avulla selvisin töissäni hyvin, vaikken heidän apuaan saanutkaan. Tilannehan ratkesi, että yksi lähti eläkkeelle. Työasiat muuttuivat perin juurin ja emme ole tekemisissä lainkaan, ellen itse tahdo. Kun käytävällä vastaan tullaan tervehdin ja naamani loistaa kuin Naantalin aurinko. Nyt on minun vuoroni.  coolsmiley idiot2 smitten
Ilkeitä ihmisiä on.
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
Athene
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #2 : 02.10.2012 00:46:34 »

Eikös kiusaamiseksi voida luokitella mm. sellainen toiminta että työkaverit käyvät juoruamassa esimiehille seläntakana ja sitten yhtäkkiä olet esimiehen puhuttelussa etkä tiedä mistä sinua syytetään tai tiedä edes sitä,että sinusta on käyty kertomassa esimiehelle?
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
liveforever
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 01.11.2012 13:53:54 »

työpaikkakiusattu minäkin.
valehtelua,tavaroiden piilottamista,ei kuunnella mitä sanottavaa,asioiden kertomatta jättämistä,ym.KAIKKI MITÄ TAPAHTU SINUN SYYTÄSI-tyyliin
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti

Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib

Profiili
« Vastaus #4 : 01.11.2012 17:32:50 »

Eikös kiusaamiseksi voida luokitella mm. sellainen toiminta että työkaverit käyvät juoruamassa esimiehille seläntakana ja sitten yhtäkkiä olet esimiehen puhuttelussa etkä tiedä mistä sinua syytetään tai tiedä edes sitä,että sinusta on käyty kertomassa esimiehelle?

No näin minulle kävi. Kaikista inhottavinta asiassa on, että en ole ainoa, enkä varmasti viimeinen ketä tämä henkilö tulee kiusaamaan ja tekemään "miinoja" työaikana. Minun työkykyni jopa kyseenalaistettiin ja vain sen takia, mitä eräs minua vähemmän koulutettu mies meni juoruamaan pomolle. Olen kuitenkin työni hoitanut niin kuin pitää ja tästä pomokin oli samaa mieltä. Ja jos on oikeasti sanomista ollut, olen ottanut sen rakentavana kritiikkinä. Mutta kyllä nyt tuli niin paksua pajunköyttä, että olin silmät suurina, kun pomo minua puhutteli.
 Shocked :Smiley uglystupid2
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
tuollapuolen
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 03.11.2012 16:26:38 »

minuapa on kiusattu koulussa ja jahdattu ja eristetty ja voin kokemuksesta kertoa että jos annat kiusaamisen jatkua osoitat herkkyytesi niin paskatulvalla on hyvä syy valua juuri sinun lautasellesi ja sitten purat toisten eripurat niihin jotka ovat sinua heikompia esim naapurin mupsi koiraan. Voi olla ehkä vaikeaa mutta kuittaa joskus takas, ei tarvii alkaa hautoja kaivella mutta joku fiksu kommentti joka osoittaa toisen "paremmuuden" olevan vain valheellinen fabiaali. Muista että sinussa on voimaa. älä pelkää  näyttää sitä ja lähteesi kuivua. Jos silti pelkäät niin  harjoittele esim lempipaikassasi huutamista tai fyysisiä aktiviteettejä kuten kuntoilua. Osoita ettei jatkuva paskavirtaus edes häiritse sinua- se jos joku vituttaa muita >Grin
tallennettu
body electric
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 04.11.2012 14:21:17 »

minuapa on kiusattu koulussa ja jahdattu ja eristetty ja voin kokemuksesta kertoa että jos annat kiusaamisen jatkua osoitat herkkyytesi niin paskatulvalla on hyvä syy valua juuri sinun lautasellesi ja sitten purat toisten eripurat niihin jotka ovat sinua heikompia esim naapurin mupsi koiraan. Voi olla ehkä vaikeaa mutta kuittaa joskus takas, ei tarvii alkaa hautoja kaivella mutta joku fiksu kommentti joka osoittaa toisen "paremmuuden" olevan vain valheellinen fabiaali. Muista että sinussa on voimaa. älä pelkää  näyttää sitä ja lähteesi kuivua. Jos silti pelkäät niin  harjoittele esim lempipaikassasi huutamista tai fyysisiä aktiviteettejä kuten kuntoilua. Osoita ettei jatkuva paskavirtaus edes häiritse sinua- se jos joku vituttaa muita >Grin

Se on totta, että nimenomaan herkkiä ihmisiä kiusataan; kiusaajat itse ei sitä usein tietoisesti tajua että he käyttävät hyväksi jonkun esim poikkeuksellisen herkän ja psyykkisesti vastaanottavan ihmisen varantoja, he näkevät että kyseessä on ihminen "johon mahtuu", tai joka on hiukan erilainen - kiusattu voi olla älykkäämpi, taiteellisempi, kauniimpi, riippumattomampi,mystisempi ja kiusaaja haluaa lannistaa tällaisen ihmisen; tai sitte kiusaaja voi tosiaankin olla niin alhainen että tajuaa että toinen on tosiaan hyvin hauras, hiukan ulalla eikä kykene antamaan takaisin - eli haistaa niinku veren maun, eli tota voi näköjään alkaa kiusaamaan, hyi helvetti !

" Voi olla ehkä vaikeaa mutta kuittaa joskus takas, ei tarvii alkaa hautoja kaivella mutta joku fiksu kommentti joka osoittaa toisen "paremmuuden" olevan vain valheellinen fabiaali."

Ei ne kiusaajat aina yritä esittää parempia, monet kiusaajat joko työpaikoilla tai naapurilähiöissä on ihan avoimesti ylpeitä junttimaisuudestaan, öykkärimäisyydestään, kuvittellusta voimastaan ja rehellisesta suomalaisesta sivistymättömyydestään joten siinä on vähän vaikeeta osoittaa toisen "paremmuden" olevan valheellinen juttu, ettei vahingossa tuu osoittaneeks toisen huonommuuden olevan se valheellinen kuori, heh heh  Grin

Aina kannattaa muistaa että itsessä on voimaa, olla peloton, rohkea, aina  knuppel2 - En tarkoita väkivaltaa vaan todella rohkeutta; kannattaa myös olla valmis menettämään, lähtemään - tulisielu ei jää homehtumaan yhteen työpaikkaan tai asuntoon loputtomasti; sisäinen tuli, sisäinen oma itse ja herkkyys - sitä ei SAA MENETTÄÄ !

"Osoita ettei jatkuva paskavirtaus edes häiritse sinua- se jos joku vituttaa muita "

Valitettavasti riittävän matalamieliset ja ahtaissa henkisissä ympyröissä elävät ihmiset ei tajua sitä häritseekö toista heidän sanomisensa todella vai ei, he eivät osaa sillä tavalla nähdä ja tulkita toisen eleitä, he kuvittelevat että kun he sanovat jotain niin se tekee vaikutuksen.
Ja täydellinen välinpitämättömyys v-tuttaa joitakuita sopivissa tilanteissa mutta esin naapurilähiöissä ihmiset ei jaksa edes muistella omia tunteitaa siinä määrin, monelle kiusaajalle jää vaan päälle se oma rooli, ikäänkuin kiusaaja itse ois riivattu, sama työpaikoilla.
tallennettu

.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #7 : 04.11.2012 14:40:15 »

Hyvin kirjoitettu body electric.  Smiley

Sitten omaan asiaani:
Olen miettinyt sitä, miksi kiusatun pitäisi "pakko-oppia" itsensä puolustamistaidoiksi kutsuttuja taitoja. On eri asia toki, jos on itseäänkin häiritsevästi kynnysmatto, mutta taas kaikkien (esimerkiksi minun) persoonaan ei vain kuulu jatkuva takaisin kuittailu. Miksi se olisi oikeastaan edes yhtään tehokkaampi keino kun vain olla antaminen? Harvemmin se takaisin kuittailukaan oikeasti on auttanut mitään.

Tavallaan, jos annetaan viesti lapsille, että kiusatun pitää oppia puolustamaan itseään, annetaan viesti, että siellä ne kiusaajat saa rellestää, mutta on kiusatun vika, jos ei osaa puolustaa itseään? Meitä vain on täällä erilaisia persoonoja, ja jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Ei se ole sen herkemmän ihmisen vika, jos on herkkä. Minusta pitäisi tukea kiusatun lapsen kohdalla hänen itsetuntoaan, tuoda esille asioita missä hän on hyvä, viedä hänet sellaisiin paikkoihin (esim. harrastuksiin), missä hän kokee hyväksytyksitulemisen tunnetta. Näin ymmärtää, että se sattuu olemaan vain ne jotkut ****päät, jotka eivät hänestä tykkää. Kaikkia ei vain yksinkertaisesti edes voi miellyttää tässä maailmassa.

Mutta työpaikka (ja koulu) kiusaamiset on hankalia juttuja, kun sinne kuitenkin on pakko joka päivä mennä ja ei välttämättä ole mahdollista vaihtaa paikkaa kuitenkaan. Kyllä minä tilanteessa vain katsoisin uutta työpaikkaa miten olisi mahdollista, ja mikä tärkeintä, pitäisin oman uskoni itseeni (vahvistaisin sitä asioilla, mitkä sitä minulle vahvistavat ) ja vapaa-ajalla olisin rentouttavissa paikoissa. Ei sitä tulehtunutta yhteisöä niin vain yhtenä ihmisenä muuteta.. Itse en jaksaisi siihen ruveta.
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 04.11.2012 19:39:51 »

Ei sitä tulehtunutta yhteisöä niin vain yhtenä ihmisenä muuteta.. Itse en jaksaisi siihen ruveta.

Minä olen kyllä tällaiseenkin ihmetekoon kyennyt ja vieläpä erittäin lyhyessä ajassa. Entisessä työpaikassani silloisen työnantajani monet henkilökohtaiset ja työasioihin liittyvät paineet purkautuivat raivokohtauksina, joita oli usein. Hän ei siis raivonnut koko aikaa, ainoastaan silloin, kun oli jotakin ylimääräistä stressiä. Kaikkia simputettiin tasapuolisesti ja yleensä pikkuasioista. Erittäin moni otti loparit heti kun sille oli otollinen aika.  Itse olin pomoni kanssa hämmästyttävän hyvissä väleissä, mutta kaikkein tulehtuneimpana jaksona (jota kesti n. vuoden) sain minäkin osani tykityksestä. No, siinähän kävi niin, että minä jyrähdin. Siinä kohti en piitannut, vaikka olisin saanut potkut. En haukkunut pomoa pystyyn, mutta otin esille varmasti hyvin painavaan sävyyn työhön liittyviä epäkohtia. Koska tein asian kirjallisesti, pomo päätti pistää listan yleiseen levitykseen, vaikka se oli tarkoitettu kahdenkeskiseksi. Koska työkaverit olivat vuodatukseni nähneet, niin päätin sitten puhua heidän kanssaan ja heillähän oli omat vuodatuksensa kerrottavana yllämainituista raivokohtauksista. Kukaan ei halunnut minun ottavan lopareita, vaikka olin siihen täysin valmis.

Olin hyvin iloinen työkaverieni tuesta ja siitä sain sitä lisävoimia niin itseni kuin koko porukan puolustamiseen. Riehuminen loppui kuin seinään, kun kerroin pomolleni simputtamisen vievän huomion pois tärkeämmistä asioista kuten työnteosta.

Lähdin työpaikasta pari vuotta myöhemmin ja pomo halusi vielä ennen lähtöäni puhua tuosta aikaisemmasta episodista. Tämä oli poikkeuksellista, koska muiden mukaan hänellä oli vain tapana "unohtaa" omat kiukkuilunsa ja olla sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän halusi joka tapauksessa korostaa, ettei ollut ottanut asiaa pahalla ja että hänellä ei ollut mitään minua vastaan. Minulla ei ollut mitään syytä olla uskomatta asiaa.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
tuollapuolen
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 04.11.2012 20:35:36 »

Ota joskus stanssi kiusaajia vastaan. sano jotain takaisin - älä osoita pelkoa tai epävarmuuttasi -  kiusaajat elävät pelosta ja käyvät heti heikkouteesi kiinni. Osoita, että olet tilanteen tasalla, jos et yksin siihen pysty tai pelkäät niin pyydä apuvoimia, ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin. Itse tulen ongelmieni kanssa hyvin toimeen, koska minulla on maailman ihanimmat naapurit, jotka rakastavat minua ja osaavat auttaa minua tilanteessa kuin tilanteessa, en vaihtaisi heitä mihinkään ja jos heillä on asiat huonosti myös minä suren!
tallennettu
tuollapuolen
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #10 : 06.11.2012 13:24:02 »

Fuck! Kuulostaa tosi pahalle. Helpoin tie ei aina ole kevyin. Itse olen vaan hiljaisesti hyväksynyt kaiken pelleilyn mitä porukka tekee työsalissa ja kyllä siinä koville joutuu. Helpompaahan se varmaan vaan olis mennä jengiin mukaan ja alkaa pilkkaamaan jotain ihan random tyyppiä, siinä helposti "sokaistuu". Munmielestä ainakin kunnon työpaikassa pomon vastuu on pitää työläiset aisoissa. Sinne vaan valittamaan pomolle, uhkaat ottaa vaikka loparit kun tilanne on sietämätön ja painostat pomoa niin kyllä luulis sen laittavan vähän asioihin puhtia. Itse ainakin arvostaisin ja vähän pelkäisin sitä jos joku työläisistä (en ole siis esimiesasemassa, mutta kuvitteellisesti) ottaa asian puheeksi ja nostaa ketun pöydälle. Tällaiset asiat vaativat huikeat määrät rohkeutta ja voivat jopa kostautua. Vaihtoehtosi ovat tyyliin kestä iva, etsi oma porukka ja pyri vaikuttamaan siinä omalla tavallasi (ei tarvi lähtee niiden rienaajien peliin mukaan), tai sitten valita esimiehelle. Paha mun on neuvoa kun en ole millää taval vaikuttamas elämässäsi, mutta eiköhä asiat tuppaa ratkeemaan =). Kiitos kuitenki ku noin selkoatekevästi avauduit minulle tai siis meille täällä foorumilla. On jotenkin huojentunut olo kun pääsee kuvittelemaan auttavansa Cheesy
tallennettu
Thuileann
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #11 : 07.11.2012 00:13:22 »

Ihanaa että tämäkin thread alkoi elää ja keskustelua syntyy.

Omalla työpaikallanihan mua sitoo sopimuksen määräaikaisuus, en pääse mihinkään vuosiin. Että siinä on huono uhkailla lopareilla, kun alalla on pienet piirit ja varmasti sen joku kertoo eteenpäin, mikä oli oikea syy työn lopettamiseen, eikä kukaan enää palkkaa heikkoa luovuttajaa. Näin siis mun alalla, toivottavasti ei ihan kaikkialla.

Olen osani saanut ja työnantaja hoiti asian "kulissien takana", mutta kuulemma enemmänkin siihen suuntaan että "antakaa tuon nyt olla, on muutenkin jo mielenterveydellisesti haastavassa tilassa", eli nyt mua kohdellaan vähän kuin pommia joka saattaa räjähtää milloin tahansa... No, aina parempi sekin. On inhottavaa mennä töihin, kun ei koskaan tiedä, mitä p*skaa sieltä taas on keksitty nakella.
tallennettu
Yep
Vieras
« Vastaus #12 : 09.11.2012 16:53:53 »

Inhoan ihmisten diagnosointia narsistiksi, mutta meidän töissä on super iso narsu! Herranjestas, miten se pyörittää pomojakin miten lystää. Onko normaalia, että nousee niin voimakas viha, että sen voi tappaa?

AAAAAAAARRRRRRRGGGGGGHHHHH!
tallennettu
tuollapuolen
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #13 : 11.11.2012 17:48:57 »

Jos selkään puukotuksesta puhutte puhutte varmasti minusta. Olenhan siinä mestari =).  Puukotan selkään  itse kutakin Cheesy Puukkoja on myös jaella muille kaiken muotoisia ja värisiä. Voit liittyä selkäänpuukottajien voitonriemuisaan joukkoon. Iloisuus nousee sairauden korvikkeeksi.
    Jos jotain oikeasti asiaa on niin sano se vaan suoraan, älä pelkää vaan näytä pelkosi. koska asiat ei selviä kuin puhumalla tai tekemällä. Ei tarvitse olla ystäviä mutta jonkinlainen sopusointu helpottaa rallia, ongelmat tulevat kuitenkin vastaan siinä vaiheessa tiimihenki on kaiken A ja O. Siksi pyrin keskittymään vain omaan osaani vaikka tajuan että pitäisi kaitsea muita ihmisiä kuin ystäviä, joskus jopa kuin pieniä ipanoit. Koska olen tavallaan aika tollo ja surullinen ja muuta mukavaa mutta enemmän surulliseksi tulen kun kuulen jatkuvaa riitelyä ympärilläni (tämä siis väistämätöntä). Asioista joita ei heti pysty ratkaisemaan ei kannata kiistellä. Vaan sopusointu, varmuus, tiimihenki ja luontevuus hommaan löytyy ajan kanssa. sanonta "Hiljaa hyvä tulee" Ei petä jälleenkään. Näin ollen pyri olemaan rajoittamatta toisten "omaa rauhaa" liikaa itsekeskeisten toiveiden ohjaamina. Ketään ei voi kontrolloida väkipakolla ellei ole ihan pakko, joten minulla on paljon opeteltavaa. Itse olen ainakin sellainen pelkuri etten tule omasta kolostani jos minua sörkitään tikuilla. Toivon että ihmiset pyrkisivät nauttimaan omasta eikä tavoitella toisten sauvoja. Koska suuri onni löytyy itsensä ymmärtämisestä. Levollisia öitä kaikille vetäydyn nyt omaan rauhaani.
tallennettu
Heart
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #14 : 29.11.2012 13:10:30 »

Miten olette sitten käyttäytyneet noiden työpaikkakiusaajien kanssa. Itseäni inhottaa niin paljon, että vaikea on katsoa, saati sitten vastata toisen tekohymyyn. Kun tekisi mieli suoraan sanoa, että olet ala-arvoinen selkäänpuukottaja. En tiedä, mutta väsyttää tämä touhu.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: