Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Voiko musiikki vahingoittaa ihmistä?  (Luettu 23232 kertaa)
0 jäsentä ja 8 vierasta katselee tätä aihetta.
starless
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« : 12.09.2012 17:40:40 »

Niiin, siiis olen kuullut että musiikki avaa kanavia yms. ihmisessä ja voi näin tehdä pahaakin. Onko tämä totta? Tämä kiinnostaa (ja pelottaakin) sen takia, että kuuntelimme ystävän kanssa iDoser nauhan... iDoserit on siiis tälläisiä musiikkipätkiä, jotkut pidempiä (n.30min) ja jotkut taas lyhempiä. Näistä sitten sanotaan tulevan kaikenlaisia vaikutuksia. Esim. Marijuana iDoserista pitäisi tuntua kuin olisi pilvessä. Luimme ystävän kanssa tästä ja naureskelimmekin vähän, en siis uskonut pätkääkään että tuollainen voisi toimia mitenkään! Tuntui hauskalta idealta kokeilla ja kokeilimmekin sitten "Gates of Hades" nimistä nauhaa. Ei tiedetty MITÄÄN mitä siitä seuraisi, ajateltiin että no katsotaan tapahtuuko mitään. Makasimme silmät kiinni hämärässä ja kuuntelimme tuota musiikkia. No aluksi ei tuntunut mitään ja ajattelin vain niitä näitä. Musiikki kuulosti vain oudolta huminalta. Jossain vaiheessa rentouduin täysin ja tuntui kuin olisin ollut jossain tyhjiössä. Musiikki kuului jokapuolelta, ei siltä niinkuin se tulisi vain yksistä kaiuttimista. Välillä tuntui kuin olisi vain leijunut jossain avaruudessa tai jossain tyhjiössä. Olo oli ihan hyvä, mutta välillä tuli pelkotiloja. Loppuvaiheessa alkoi kuulua outoa ääntä ja nousin samantien ylös ja niin teki kaverinikin ja kun katsottiin toisiamme aloimme kiljumaan kamalasti. En tiedä edes miksi, mutta tuntui kuin koko maailma olisi romahtanut. Pelotti ja makasimme siinä sitten kaverini kanssa ja hän käski sulkea korvat. En tiennyt paljonko musiikista oli kulunut joten oli pakko nousta laittamaan se kiinni ja laittaa äkkiä jotain toista musiikkia. Tämän jälkeen repesimme nauruun kaverini kanssa. Ja me vain nauroimme ja nauroimme, en edes tiedä miksi mutta jokin aika vielä pelotti aika paljon enkä uskaltanu kattoo peileihin tai käydä vessassakaan ovi kiinni.... Nyt ei enää pelota, mutta kiinnostaisi tietää miksi tälläinen reaktio! Tämän kaverini veli on kyllä energiahoitaja ja laitoimme hänelle viestiä ja hän sanoi, ettei tuo nimi "Gates of Hades" (manalan portit) kuulosta kovin hyvältä ja ettei kannata pelleillä tuollaisilla asioilla... Näinhän se on, mutta tietääkö joku teistä enemmänkin ihan yleisestikin musiikin vaikutuksesta ihmiseen? Smiley
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 12.09.2012 18:08:36 »

Kiintoisaa. Minen tiiä mitään, mitä nyt ihan arkipäiväisissä jutuissa musiikki tieteysti vaikuttaa vaikka mihin,  mutta kiinnostaa jos joku tietoviisas kommentoi Smiley
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 12.09.2012 19:37:40 »

wautsi mikä linkki Smiley
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 15.09.2012 00:27:02 »

Hätäsen vilkasun perusteella IDoser'issa on kyse binauraalisista biiteistä (kaksikorvaisista iskuista?),
joiden väitetään modifioivan aivoaaltoja, ja sitä kautta saavan aikaan monenmoisia
fantsuja menttaalisia tiloja.

Veikkaisin, että kyseessä on IDoseriin liittyvään hypeen assosioituva kollektiivinen itsesuggestio, tai
jotain. Wikin mukaan eräässä yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa ei havaittu minkään valtakunnan
vaikutusta avioaaltoihin, mikäli oikein ymmärsin.

Jos kyseessä on lähinnä itsesuggestio, Doser-biittien vaikutus heikennee olennaisesti kun
niitä käyttää useamman kerran. En toki suosittele kokeilemaan uudestaan, mikäli
kokemukset olivat jossain määrin ahdistavia.

Edit: juuri par'aikaa kuuntelen yhtä doseria. Ne ovat "kuulojaan" white noise'a (valkoista hälyä)
ryyditettynä väitetysti aivoaaltoja muokkaavilla saundeilla, joilla ei mielestäni oli juurikaan
tekemistä musiikin kaa..

Muoks: kannattaako ladata ainakin ilmaisversio täältä:

https://www.idosersoftware.com/

Mukana tulee kolme ilmaista dosea(?), joista yksi on "angelic sleep", tai jotain...

Shocked

Huh
« Viimeksi muokattu: 15.09.2012 13:03:43 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 15.09.2012 09:22:56 »

Eli kyllä, väärin käytettynä, musiikki voi vahingoittaa ihmistä, sekä henkisesti että fyysisesti.

Juurikin noin taitavat olla  näreet! Rock-konserteissa tyypillisesti ovat äänenpaineet sitä
luokkaa, että ilman kuulon suojausta niissä usein käyvistä tullee vuosien saatossa
kuulolaitekauppiaiden upeita asiakkaita?
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 15.09.2012 13:07:01 »

Binaural beatseistä on myös tutkimustietoa, Ehkä paras ohjelma tämän mieleenvaikuttamisen tekniikan kokeilemiseen on ohjelma nimeltä neuro-programmer. Lisätietoja ko ohjelmasta ja yleensä binaural beatseistä löytyy seuraavilta sivuilta: http://www.transparentcorp.com/

Minä olen kokeillut muutamia tallenteita, enkä ole huomannut niin minkäänlaisia vaikutuksia. Toisaalta minä olen yhtä herkkä ihminen kuin kirkon eteen pystytetty puujumala. Olen hieman hämmästynyt siitä miten voimakas kokemus aloittajalla on ollut.

Minulla taas rupesivat silmäluomet tulemaan raskaan tuntuisiksi, kun olin kuunnellut muutaman minuutin
"angelic sleeppiä" noin klo 9 aikaan aamulla!

Luultavasti seuraavilla kerroilla vaikutus pikku hiljaa heikkenee ja lopulta tulee olemattomaksi, tai sitten ei...
tallennettu
starless
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 15.09.2012 16:00:28 »

Kiitos teille vastauksista!  smitten Ja tosiaan, itse en ihmettele yhtään tuota voimakasta kokemusta - olen nimittäin TODELLA hermoheikko ihminen! Halusinkin vain jonkinlaisen varmistuksen, ettei tästä nyt mitään kamalaa seuraa. Sitä kun pelästyy ja alkaa kuvittelemaan kaikenlaista... Noita dosereita ei kyllä kuulemma kannata kuunnella kolmea enempää ellei käytä jotain reset-dosea, kun saattaa kuulemma mennä nuppi sekaisin. Tiedä sitten siitä, kun ei ole varmuutta toimiiko nuo edes vai onko nuo kokemukset vain kuviteltuja... Säikähdin vain tuhottomasti, kun etsin tietoa tuosta "Gates of Hades" nauhasta ja jotkut kertoivat kokemuksen olleen kamala ja tuntui kuin joku olisi repinyt raajat irti. Tosin pitäisi tietysti suhtautua kriittisesti kaikkeen mitä netistä lukee... Mutta sitä kun on näin herkkä ja uskoo kaiken! idiot2 Ja mennä nyt vielä kokeilemaan jotain tuollaista, kun tietää itekin miten herkkä on!  uglystupid2

Mutta todella mielenkiintoinen aihe tuo musiikin vaikutus ihmiseen, ja todella mielenkiintoinen linkki satyagraha! Smiley
tallennettu
Verninia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #7 : 15.09.2012 21:29:28 »

Jos lähdetään liikkeelle äänestä, ja siitä mitä voi kutsua musiikiksi tullaan jossain vaiheessa siihen, että kaikki ääni tässä maailmassa on musiikkia. Esimerkiksi puhe ja laulu ovat yllättävän lähellä toisiaan. Kun nauraa tai itkee, on samat lihakset kropassa aktivoituna, kun "oikealla tekniikalla" laulaessa. Tällä "oikealla tekniikalla" nyt lähinnä tarkoitan yleismaailmallista termiä kaikelle laulamiselle ja ääntelemiselle niin, ettei ääni ylirasitu.

Eli jos kaikki maailman äänet on musiikkia, ei ole ihme, että äänillä pystyttäisiin vahingoittamaan myös ihmistä.

Oletteko koskaan ollut keikalla ja seisonut suoraan kaiuttimen vieressä, ja sitten keikalta pois tullessa on ollut huono olo? Matalat ääniaallot sekoittavat biorytmejä.
Ohoh! Uskon kyllä että vaikuttaa. Maailmassahan on myös hyvin paljon ääniä joita ihmiskorva ei kuule, kun mennään tarpeeksi matalalle ja korkealle. Sillon tulee tuntoaisti mukaan. Mitähän näillä matalilla ja korkeilla taajuuksilla voidaan saada aikaan? Äänet on olemassa siitä huolimatta, vaikkei ihmiskorva kyke niitä kuulemaan.

Todella mielenkiintoinen aihe. Olen aina tiedostanut musiikin hyvät vaikutukset ja myös sen, että nämä hyvät asiat menee suurin osa ohi oman ymmärryskyvyn.Tosi upeita nuo aiemmin linkitetyt kuvat. Jos äänet vaikuttaa veteen tuolla lailla, ihmisestä on niin suuri osa vettä ettei mikään ihme kun musiikki liikuttaa niin monia tunnetiloja kropassa.

Mutta jos puhutaan musiikin/äänen hyvistä vaikutuksista, niitä(kin) on iso lista. Veikkaisimpa, että enemmän kun huonoja. Yksi hyvä ja vanha esimerkki on kehtolaulut, joita on laulettu maailmanlaajuisesti ikiajoista lähtien. Siinä on myös jotain, mikä vaikuttaa psyykeeseen. Ja samalla tietysti fyysiseen kehoon. Taisin mennä ohi aiheen, ohops.

tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 16.09.2012 09:06:49 »

Niiin, siiis olen kuullut että musiikki avaa kanavia yms. ihmisessä ja voi näin tehdä pahaakin. Onko tämä totta? Tämä kiinnostaa (ja pelottaakin) sen takia, että kuuntelimme ystävän kanssa iDoser nauhan... iDoserit on siiis tälläisiä musiikkipätkiä, jotkut pidempiä (n.30min) ja jotkut taas lyhempiä. Näistä sitten sanotaan tulevan kaikenlaisia vaikutuksia. Esim. Marijuana iDoserista pitäisi tuntua kuin olisi pilvessä. Luimme ystävän kanssa tästä ja naureskelimmekin vähän, en siis uskonut pätkääkään että tuollainen voisi toimia mitenkään! Tuntui hauskalta idealta kokeilla ja kokeilimmekin sitten "Gates of Hades" nimistä nauhaa. Ei tiedetty MITÄÄN mitä siitä seuraisi, ajateltiin että no katsotaan tapahtuuko mitään. Makasimme silmät kiinni hämärässä ja kuuntelimme tuota musiikkia. No aluksi ei tuntunut mitään ja ajattelin vain niitä näitä. Musiikki kuulosti vain oudolta huminalta. Jossain vaiheessa rentouduin täysin ja tuntui kuin olisin ollut jossain tyhjiössä. Musiikki kuului jokapuolelta, ei siltä niinkuin se tulisi vain yksistä kaiuttimista.

[Lihavointi sekä tenhoväri lisätty ] Tuosta tulee sellainen mielikuva, että kuuntelitte dose'ia kaiuttimista, ei kuulokkeilla!
IDoser UKK:n mukaan dose'it kuitenkin toimivat vaan kuulokkeilla kuunnellessa, joten kyseessä
oli teidän osaltanne mitä ilmeisimmin klassinen itsesuggestio...

Smiley

Muoks:

http://www.youtube.com/watch?v=SN0Le2NcqdQ
« Viimeksi muokattu: 16.09.2012 09:11:40 kirjoittanut sideman » tallennettu
Verninia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 16.09.2012 17:11:15 »

Muistin juuri että oonhan  mä näistä kuullut joskus, mutta sivuuttanut koko jutun! Ja nimenomaan niin, että parhaaat tutinat saa kun kuuntelee kuulokkeilla. Kaveri taisi puhua näistä "kummitusnauhoina jotka kuulostaa häkellyttävän tosilta." Taisi olla terminologia taas väärää, mutta veikkaan että näistä oli kumminkin puhe!
tallennettu
body electric
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 16.09.2012 20:08:35 »

Ns. klassinen musiikki on useissa tutkimuksissa todettu kaikin tavoin inspiroivammaksi, ihmistä tasapainottavammaksi ja rauhoittavammaksi ku esim rock tai kakofonia tai ykstoikkoset iskelmät.
tallennettu

.
Verninia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #11 : 18.09.2012 14:43:15 »

Äänenvoimakkuus ei tosiaan vaikuta. Äänen kokeminen on ihmiselle myös fyysinen asia eikä ole niin merkitystä miten kovaa tai hiljaa ääni tulee, vaan enemmänkin on väliä, mikä taajuus mätsää ja resonoi minkäkin ihmiselimen kanssa. Laulun opiskelussa käytetään paljon tuota resonaatiota fyysisenä elementtinä, esimerkiksi kun ääntä suunnataan johonkin kohtaan päässä, niin että se tuntuu resonaationa ja näin soi paremmin. Sillon on myös tekniikka kohdallaan. Muistan, että oon joskus saanut kotona jollain korkealla "teknisesti puhtaalla" sävelellä lasisen laakean kupolilampun resonoimaan.

Suomessa, en muista tarkasti missä yliopistossa (muistelisin lukeneeni että Jyväskylässä) on kehitetty tuoleja, jotka lähettää ääntä alataajuuksilla niin ettei ihmiskorva kuule sitä, ja nämä äänet saa aikaan rauhoittavan vaikutuksen. Jos näitä säveliä pääsisi kopeloimaan niin varmasti saisi myös negatiivisia viboja.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 18:27:00 kirjoittanut Verninia » tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 19.09.2012 11:23:29 »

Äänenvoimakkuus ei tosiaan vaikuta. Äänen kokeminen on ihmiselle myös fyysinen asia eikä ole niin merkitystä miten kovaa tai hiljaa ääni tulee, vaan enemmänkin on väliä, mikä taajuus mätsää ja resonoi minkäkin ihmiselimen kanssa. Laulun opiskelussa käytetään paljon tuota resonaatiota fyysisenä elementtinä, esimerkiksi kun ääntä suunnataan johonkin kohtaan päässä, niin että se tuntuu resonaationa ja näin soi paremmin. Sillon on myös tekniikka kohdallaan. Muistan, että oon joskus saanut kotona jollain korkealla "teknisesti puhtaalla" sävelellä lasisen laakean kupolilampun resonoimaan.

Olennaista tuossa lienee se, että sävel on sattunut olemaan kupolikuvun ominaisvärähtelyn (tai mikä lie?) taajuudella, tai
sen kokonaislukukerrannainen?? Silloin ilmeisesti tärkeätä on se, että säveltaso ei huoju, vaan pysyy riittävän vakaana
kyllin pitkän ajan?

Huh

Muoks: sex, drugs and rokkänroll >   http://areena.yle.fi/tv/1635776
« Viimeksi muokattu: 19.09.2012 15:00:18 kirjoittanut sideman » tallennettu
Verninia
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #13 : 19.09.2012 19:51:35 »

Muistan, että oon joskus saanut kotona jollain korkealla "teknisesti puhtaalla" sävelellä lasisen laakean kupolilampun resonoimaan.

Olennaista tuossa lienee se, että sävel on sattunut olemaan kupolikuvun ominaisvärähtelyn (tai mikä lie?) taajuudella, tai
sen kokonaislukukerrannainen?? Silloin ilmeisesti tärkeätä on se, että säveltaso ei huoju, vaan pysyy riittävän vakaana
kyllin pitkän ajan?

Kyllä, se sävel oli korkea, vahva ja ei vibraa. Näin olen tämän myös itelleni perustellut, että samoille taajuuksille sattui. Mut hauskaa joka tapauksessa tommonen.
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 20.09.2012 11:27:55 »

Muistan, että oon joskus saanut kotona jollain korkealla "teknisesti puhtaalla" sävelellä lasisen laakean kupolilampun resonoimaan.

kyllin pitkän ajan?

Kyllä, se sävel oli korkea, vahva ja ei vibraa. Näin olen tämän myös itelleni perustellut, että samoille taajuuksille sattui. Mut hauskaa joka tapauksessa tommonen.

Myytinmurtajat:

https://www.youtube.com/watch?v=O9FrMkhQoA4
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: