Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Närästys, ruuansulatus jne..  (Luettu 57656 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« : 27.09.2012 12:06:48 »

Olisiko kellään vinkkejä/tietoa ruuansulatusvaivoista?

Itse olen aika lailla löytänyt kaikenlaista informaatiota netistä, mutta lisää ottaisin vinkkejä. Ongelmana on refluksi oireet. Happosalpaajia nautittu nyt jokunen aika, nyt kuitenkin lopetettu jo niiden nappailu. Olen jo pitkään epäillyt, että ruuansulatukseni olisi hyvin hidasta, että mahdollisesti happoja olisi liian vähän.
Kuitenkin nyt tuli kurkun karheutta (epäilin happojen nousua) ja närästysoireita. Alkuun oli ihan yökkäilyä ja pahoinvointia. Happosalpaajat yhdessä sellaisten prokineettisten lääkkeiden kanssa auttoi jonkun verran, aika hyvin välillä.

Olisin kiinnostunut kuulemaan vinkkejä, että miten saada vatsan hapot balanssiin. En tiedä onko happoja liikaa vai liian vähän, tai onko minulla ns. rakenteessa vikaa. En ole ylipainoinen, en juo alkoholia, en tupakoi, liikun tarpeeksi, syön sekaravintoa, mutta olen herkkusuu.
Oireiden alettua lopetin raa'an sipulin, valkosipulin, paprikan, suklaan ja tomaatin nauttimisen, vähensin kahvia, nostin sängynpäätyä ylös, en syö ennen nukkumaan menoa jne..

Auttaisiko yrtit parantamaan ruuansulatusta? Usein on täysi olo pitkään ja tuntuu, että maha ei tyhjenisi.
Auttaisiko tietty ravinto? Onko kaikki vihannekset ok, vai jatkanko joidenkin boikottia? Nyt olen lääkkeettä ja tänään on parempi päivä kuin eilen.

Minulla on ollut näitä oireita on/offina ja välillä on kuukausia hyvä. Sitten taas sorrun suklaan ahmimiseen tai stressiin tai liian tulisiin ruokiin tai johonkin ja oireet palaa.
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 27.09.2012 16:16:32 »

Kiitos linkkivinkistä. Ekaa kertaa törmäsin tuohon, itseasiassa löysin kyllä kehotyypin sieltä Smiley ja siellä oli suositeltavissa ruuissa niitä ruokia joita paljon syönkin.

Juu inhottavaa tämä on. Kun vatsa on huonona, tuntuu, että kaikki on vaikeampaa. Ruuansulatus kuluttaa hirveästi energiaa ja olen tosi väsynyt ollut.
tallennettu
m.magia
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 27.09.2012 17:34:04 »

Suosittelen tutustumaan Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti-kirjaan, siinä on aika paljon juttua ruuansulatuksestakin.  Smiley
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
epona
Vieras
« Vastaus #3 : 01.10.2012 16:18:29 »

Kovin tuttuja ovat oireet- Tosin minulla kenties selkeämpi syy oireiden syntyyn...

Todella hyvä, että olet jo tehnyt jonkin verran elämäntapamuutoksia - ne auttavat varmasti.

Tässä lista kasviksista, luontaistuotteista sekä yrtiestä, joista voi olla apua.

Kasvikset:
fenkoli,
kurkku
Sitruunamehu (johonka voi yhdistää n. 1/4 tl kurkumaa: Tämä sekoittuu paremmin kuumaan veteen) Juo ensimmäiseksi aamusta

Yrtit:
anis,
fenkolin siemenet
camomilla (anna teen hautua vähintään 20 min. ja mieluiten irtoteetä)
piparminttu (toimuu muuten myos aromaterapiatippana kun voitelet vatsalle - helpottaa kipua, jos sitä on)
voikukanjuuri - uute

Luontaistuote:
Silicea - geeli !!!
Suomesta saa sellaista Valmariniksi kutsuttua tuotetta
Aloe veera mehu.

Tiedän itse, että tiettyjä ruoka-aineta on todella vaikea välttää, mutta mitä enemmän kasviksia syot sen parempi...Jopa riisi on hapanta - tämä tuli minulle yllätyksenä!

Toivottavasti joku näistä oli avuksi.

/A

tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 02.10.2012 10:16:20 »

Kiitos vastauksista!!

Myelene, syön jonkin verran leipää. Suomessa syön usein ruisleipää tai muuta kuituisaa leipää, sillä vatsani voi olla hidas toimimaan tai toisinaan vähän liiankin ärhäkkä.. Yritän siis syödä kuitua. Nyt asun ulkomailla ja siis täällä on saatavilla vain vehnäisää leipää, aika pullaa Tongue
Lihasjännitys? Tarkoitatko että esim selkäkipu tai vastaava aiheuttaisi? Minulla selkä jumiutuu helposti.

Ilveksen tytär, juu vihanneksia kyllä. Huomasin kasvissosekeiton olevan hyvä juttu mahalleni. Raaka salaatti ei oikein sula ja monelle raa'alle vihannekselle olen allerginen. Yritän kyllä kovasti syödä juuri soseen, keiton muodossa. Esim tekemäni kasvissosekeitot ovat kuin samettia mahalleni.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 02.10.2012 11:35:26 »

Ensinnäkin: Onhan helikoabkteerin mahdollisuus suljettu pois? Jos se on syynä, niin mikään muu kuin sen häätö ei auta. Nykyään heliko voidaan testata yksinkertaisella puhallustestillä, joka havaitsee ökkömönkiäisen uloshengityksestä.

Tiesithän, että sulamattoman kuidun ruuansulatusta nopeuttava vaikutus perustuu siihen, että se raapii herkkää ohutsuolen pintaa kuin lasivilla? Tästä säikähtäneenä suoli erittää limaa, mikä sitten jonkin verran edistää ruuansulatusta. Vähän niinkuin yrittäisi edistää yskimistä tupakoimalla.

Ruisleivän kaikki muut terveysvaikutusväittämät, paitsi se että se lisää ulostemassan määrää, kumottiin viime vuoden syksyllä. EU:n elintarvikevirasto onkin vaatinut nämä valheelliset väittämät poistettavaksi pakkauksista tämän vuoden aikana. Täysjyväruisleipäkin on lisäksi nopea hiilihydraatti (GI yli 70) ja kuten kaikki viljat, sisältää ravinteiden imeytymistä estävää fytiinihappoa. Gluteenin ikävistä vaikutuksista niin suoleen, kuin muuhunkin elimistöön en edes viitsi aloittaa saarnaamista, tulisi muuten hirveän pitkä viesti...

Se, mitä terve vatsan bakteerikanta oikeasti haluaa on jotain ihan muuta: Liukoisia kuituja. Niitä on kasviksissa, hedelmissä, marjoissa, sekä myös lihassa ja kalassakin, niissäkin noin 20%. Kun lopettaa leivänsyönnin, mahtuu vatsaankin mukavasti enemmän kasviksia, vaikka sitten kypsennettyinä, jos vatsa niin vaatii. Suositus on puoli kiloa päivässä yhteensä kasvikset/marjat/hedelmät, mutta se on mielestäni alakanttiin: Ihan hyvin saa menemään 750 g päivässä, kun ei täytä leivällä vatsaa.

Meikäläisellä lakkaa vatsa toimimasta kunnolla jos syön viljaa ja en ole niin keliaakikko, kuin vilja-allergikkokaan.
Mutta huom: Liian vähäinen rasvan määrä ravinnossa on myös vatsaan vaikuttava tekijä ja yhdistelmä rasvat minimissään ja paljon täysjyväviljaa onkin juuri sellainen jolla itse saan vatsavaivoja oitis.

Salaattia lukuunottamatta useimpien kasvisten ravinteet osaa elimistö ottaa parhaiten kypsennetyistä vihanneksista, joten salaattia lukuunottamatta ei mielestäni tarvitse yrittää syödä rehujaan raakana. Muista laittaa kasvisten oheen hyvää rasvaa (voi tai oliiviöljy), sillä monet vitamiinit niissä kasviksissa tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen. Muokkaus: Huomasin että mainitsit salaatin sulavan huonosti. Pureskelethan kaiken aivan velliksi ennen nielemistä? Mikään ei sula kunnolla, jos ei pureskele hyvin ja sylki on ensimmäinen ruuansulatusneste.

Voi hyvin olla, että kun löydät ongelmien aiheuttajan (esim. ne viljat ehkäpä) niin vatsasi alkaa sietää taas asioita paremmin. Esimerkkinä se, että monet mukamas maitoa sietämättömät ovat ruvenneet sietämään maitoa lopetettuaan viljansyönnin. Viljansyönti heikentää selvästi maidonsietoa, ehkäpä se heikentää joidenkin muidenkin ruoka-aineiden sietoa?

Summa summarum: Voit helposti kokeilla mitä tapahtuu kun jätät viljat pois pariksi viikoksi ja korvaat ne kasviksilla (itsellesi sopivilla ja kypsennetyillä jos siltä tuntuu) sekä rasvalla. Jos vatsaongelmat helpottivat, oli syy viljoissa, kuten se niin monilla on. Viljojen gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia joka aiheuttaa riippuvuutta, kuten kaikilla opiaateilla on tapana. Jos kokeilet olla viljattomalla, varaudu vieroitusoireisiin joita ovat ärtymys, unettomuus, ruokahaluttomuus ja hirveä himo siihen gluteeninlähteeseen, joka on ollut sinun ruokavaliossasi yleisin.

Gluteeniviljoja ovat: Venhä, ohra, ruis ja speltti.

« Viimeksi muokattu: 02.10.2012 11:39:26 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
epona
Vieras
« Vastaus #6 : 02.10.2012 14:24:34 »

Joo, Ja ne gluteenit voi korvata vaikkapa riisillä tai uudella suosikillani qinoalla.

Koska aihe on minullekkin ajankohtainen tutiskelin eilen illalla yrttipoppatohtori  -kirjaani ja huomasin pari uutta vinkkiä.

Meirami,
Basillika,
Anis

Täältä löytyy lisää tietoa esim. öljyjt kohdassa.

http://www.varjojenkirja.com/varjojenkirja.html

/A
tallennettu
body electric
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 02.10.2012 20:06:20 »

Mulla on myös välillä pahaa närästystä ja parhaiten siihen on auttanu Nexium, joka on siis refluksi-sun muihin vaivoihin käytetty lääke, olen ajatellu et joudun ehkä syömään sitä loppuikäni.

Mielenkiintosta tosiaan toi juttu ruisleivästä - jo vuosia ennen ku alettiin puhua näistä rasva - ja vilja-asioista kriittisesti funtsailin että
miten se suomalainen ruisleipä voi olla "terveyspommi" ja jotain aivan ainutlaatusen terveellistä kun ei sitä käyt kats syödä missään
muualla maailmassa paitsi Suomessa ja Suomessa nyt ei länsimaissa oo perinteisesti ollu maailman terveimmät ihmiset, esim italialaiset
on kuitenkin pastoineen ja maalaisleipineen suomalaisia terveempiä.

Mites toi Visiblin-rakeet muuten, siis jos vatsa ei toimi ja syö niitä illalla esim jogurtin kanssa, niin onko nekin niitä suolta raapivia
pahiksia sitte ?
tallennettu

.
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 03.10.2012 00:17:38 »

Ensinnäkin: Onhan helikoabkteerin mahdollisuus suljettu pois? Jos se on syynä, niin mikään muu kuin sen häätö ei auta. Nykyään heliko voidaan testata yksinkertaisella puhallustestillä, joka havaitsee ökkömönkiäisen uloshengityksestä.

Itselläni todettiin hiljan helikobakteeri, mutta en suostunut häätöön,
koska se tapahtunee kahden  laajakirjoisen antibiootin sekä jonkin protonipumpun estäjän
(närästyslääkkeen) yhdistelmällä. Huolettaa se, kuinka pahasti suoliston bakteerikanta saattaa
muuttua epäedulliseen suuntaan.

Helikobakteerista tuntuu olevan se "hyöty", että vatsa tulee täyden oloiseksi
melko vähäisistä ruoka-annoksista, joten se saattaa toimia "laihdutuslääkkeenä"??

Kuten useasti aiemminkin, suosittelen kokeilemaan voimakasta magneettia vaikkapa
ns. jeesusteipillä kiinnitettynä, tässä tapauksessa kenties johonkin vähän alimipien kylkiluiden
yhtymäkohdan ala puolelle. Mahaportti, tai mikä lie, on kenties niillä main tai sitten ei.

Neodyymimagneetteja saa ainakin Clas Ohlsonilta....

:Smiley

Shocked
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 00:21:14 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 03.10.2012 11:23:55 »

Helikobakteerista seuraa happovaivoja ja lopulta usein vatsahaava ja näistä puolestaan kohonnut riski ruokatorven ja vatsan syöpiin.

Mitkään happovaivoihin tarkoittetut keinot, joita huonolla menestyksellä käytettiin ennen kuin helicobacteri pylori löytyi, eivät tietenkään tehoa, sillä eivät ne silloinkaan olleet kuin arvaamalla kehitetty ei-toimiva keino. Muinaiset "kahvi pois, tupakka pois, mausteet pois, stressi pois, viina pois" -tyyppiset ohjeet eivät tepsi helikobakteeriin yhtään millään tavoin. Jos on todettu helikobakteeri, se ei ilman lääkitystä parane, vain alle 2 vuotiailla on (harvoin) havaittu spontaaneja paranemisia.

Helikobakteeri toimii näin: Se erittää itse vatsahappoja neutraloivaa ainetta, minkä ansiosta se selviää hengissä vatsalaukussa ja pääsee asettumaan vatsakalvon epiteelikerrokseen asumaan kun löytää sopivan vahingoittuneen kohdan josta pääsee sinne - koko asia keksittiin aikoinaan sen ansiosta, että vatsalaukun haavaumista huomattiin löytyvän juuri nimenomaan helikoa, eikä satunnaisotosta vatsalaukussa olleista bakteereista. Noh, kun vatsa havaitsee helikobakteerin aiheuttaman happamuustason laskun, se erittää lisää happoa. Heliko vastaa tähän erittämällä lisää neutraloijaa, vatsa puolestaan lisää happoa jne. .

Voi siis vain valita elää sen kanssa = selvästi kohonnut gi-syöpien riski, tai häätää sen = lyhytaikainen suolistobakteerien epätasapaino, joka on korjattavissa omilla ruokavalinnoilla heti kun häätökuuri on loppunut. Suolen bakteerikannan voi sitten häätökuurin jälkeen normalisoida syömällä maitohappobakteerivalmisteita, hapankaalia, kefiiriä, multaporkkanoita ja muita ei-putsattuja tuotteita jne.

On tilanteita, jolloin koululääketieteen keinoja ehdottomasti kannattaa käyttää. Samalla tavoin streptokokki A:han ja C:hen kannattaa syödä ne antibiootit (B:hen ei tarvitse) sillä jälkitauteihin kuuluvat kuumereuma, sydämen läppävika ja munuaisten vajaatoiminta.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 11:26:12 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
epona
Vieras
« Vastaus #10 : 03.10.2012 11:33:26 »

Hei-

Valitsisin itsekkin koululääketieteen keinon hävittää helikobakteerin sikäli mikäli sellainen minulla todettaisiin, mutta en nyt todellakaan suostu uskomaan, että se olisi AINOA keino hävittää vaiva. Luin juuri taannoin eri yrttiuutteista, jotka tappavat mm. helikobakteeria. Toki näissä luonnonmukaisissa keinoissa tarvitaan monesti hieman enemmän kärsivällisyyttä...

/A
tallennettu
sideman
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 03.10.2012 12:16:53 »

Helikobakteerista seuraa happovaivoja ja lopulta usein vatsahaava ja näistä puolestaan kohonnut riski ruokatorven ja vatsan syöpiin.

Voi siis vain valita elää sen kanssa = selvästi kohonnut gi-syöpien riski, tai häätää sen = lyhytaikainen suolistobakteerien epätasapaino, joka on korjattavissa omilla ruokavalinnoilla heti kun häätökuuri on loppunut. Suolen bakteerikannan voi sitten häätökuurin jälkeen normalisoida syömällä maitohappobakteerivalmisteita, hapankaalia, kefiiriä, multaporkkanoita ja muita ei-putsattuja tuotteita jne.

On tilanteita, jolloin koululääketieteen keinoja ehdottomasti kannattaa käyttää. Samalla tavoin streptokokki A:han ja C:hen kannattaa syödä ne antibiootit (B:hen ei tarvitse) sillä jälkitauteihin kuuluvat kuumereuma, sydämen läppävika ja munuaisten vajaatoiminta.

Mikä mahtaa olla tuon häätämisoperaation onnistumisprosentti?

Mitä tapahtuu, mikäli helikosta kehittyy
kaikille tunnetuille antibiooteille resistentti kanta?

Tongue
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 03.10.2012 12:43:30 »

Tietoa helikobakteerista:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98860

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91391&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Jostain syystä hoito tehoaa parhaiten, kun antibiootin kanssa annetaan happosalpaajaa, eli vähennetään antibioottihoidon ajaksi vatsan happoja.  Antibioottiresistenttejä kantoja taitaa jo ollakin, mutta kannattaa muistaa, että sellaisia syntyy etupäässä silloin, kun ymmärtämätön potilas jättää kuurin kesken sen sijaan että söisi sen loppuun.

Kaikista mikrobeista kehittyy ennen pitkää enemmän tai vähemmän resistenttejä kantoja ja syynä on yksinkertaisesti se, että mikrobien sukupolvi voi olla 20 minuuttia, kun ihmisen on 20 vuotta. Mitä lyhyempään aikaan sukupolvia rutataan, sen nopeammin eliö aina sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin ja tässä se muuttuva olosuhde on antibiootin läsnäolo.

Itse olen helikolta välttynyt, mutta jos ilmenisi ottaisin ilman muuta häätökuurin, sillä gastrointestinaaliset syövät tuppaavat yleensä olemaan sieltä ikävämmästä päästä. Suoliston bakteerikannan pystyy kuitenkin itse rakentamaan takaisin, toisilla kestää vähemmän aikaa toisilla enemmän, mutta ruokavalinnat ovat siinä se juttu.
tallennettu

epona
Vieras
« Vastaus #13 : 03.10.2012 14:06:08 »

Mutta Elektrikko hei -

Ethän sinä nyt tosissaan voi väitellä tästä aiheesta liittämällä DUODECIMIN tietosivuja tänne linkkeinä. Kyseessähän on lääketiedettä tukeva lähde!!!

"Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä täydennyskoulutuksen, julkaisujen ja apurahojen avulla. Seuraan kuuluu yli 20 000 lääkäriä ja lääketieteen opiskelijaa sekä 100 jäsenyhdistystä."

Tottahan toki siellä puolletaan koululääketieteen kantaan joka on yleensä, ettei mikään muu hoitomuoto ole sopiva kuin kemialliset myrkyt. Kuten jo mainitsin en ole tätä hoitomuotoa sinänsä mitään vastaan, mutta olen aika väsynyt tämän maailman vääristyneeseen käsitykseen siitä, että jonkin tietyn sairauden paraneminen on MAHDOTONTA ilman lääkkeitä. NIIN EI OLE. Olet varmaan tietoinen, että näitä lääkäreitä, yliopistoja, lääketehtaita ymv. ohjaa raha ja omat intressit, joten mitään luonnollisia tai vahtoehtoisia hoitomuotoja ei edes tutkita!!!!!
Väittävät vaan Valheellisesti, ettei se ja se parane (HALLITSEVAT IHMISIÄ PELOLLA) ellei valitse antibiottihoitoja /sädehoitoja / sytostaattihoitoja jne..

Jos syöpää voi parantaa oikealla ruokavaliolla ja yrteillä niin kyllä voi helikobakteerinkin!  

/A
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 03.10.2012 14:43:39 »

Minä en muuten väittele ollenkaan - ihan se ja sama minulle, mitä ihmiset vatsallaan tekevät - kunhan kerron kertynyttä tietoa ja mielipiteitäni, muut voivat tehdä niillä mitä haluavat, vaikka sitten haudata ne kompostiin jos niikseen tulee.  Wink

Tämmöistä kirjaa kun juuri tuli eilen luettua, niin onpa selkeä käsitys tästä helikobakteeriasiastakin:
http://www.amazon.com/Second-Brain-Groundbreaking-Understanding-Disorders/dp/0060930721

Pyrin yleensä välttämään mustavalkoista ajattelu sen kokemuksen perusteella, että se on tyypillisintä murrosikäiselle joka vielä yrittää hahmottaa tätä tavattoman monimutkaista maailmaa, mikä yleensä onnistuu parhaiten tuijottamalla ääripäitä ja unohtamalla kaikki harmaan sävyt siitä välistä.  Grin

Olen täysin tietoinen lääketeollisuuden vaikutuksesta koululääketieteeseen ja lääkäreiden toimintaan. Olen kuitenkin samaan aikaan myös riittävän lääketieteellisesti valveutunut maallikko, että olen muodostanut oman mielipiteeni siitä, missä asioissa koululääketieteen keinoja kannattaa käyttää ja missä ne puolestaan ovat täysin turhia.

Helikobakteerin yhteys vatsahaavaan löydettiin vasta pari vuosikymmentä sitten. Siihen asti nimenomaan olikin yritetty niitä ns. pehmeitä keinoja, koska koko lääkärikunnan oletus oli että liikahappoisuus ja vatsavaivat johtuvat vain ja ainoastaan psyykkisistä syistä. Niin sitten syyllistettiin vuosikymmenet helikobakteerista tietämättään kärsiviä ihmisiä elintavoistaan, annettiin ahdistusta vähentäviä ja rauhoittavia lääkkeitä jotka kyllä veivät potilaalta tajun mutta eivät auttaneet vatsahaavaan tippaakaan ja lopulta sitten jouduttiin leikkaamaan niitä vatsahaavoja kun oikein pahaksi äityivät.

Helikobakteerin löytymisen jälkeen sitten myös huomattiin, että kappas, oli tullut tulkittua psykosomatiikkaakin väärin: Ei oltu huomattu, että vatsahaavapotilaiden ahdistus oli syntynyt vasta vatsahaavadiagnoosin jälkeen ja johtuikin fyysisten vaivojen lisäksi myös syyllistävästä hoitoasenteesta ja neuvottujen elämäntapamuutosten kertakaikkisesta tehottomuudesta itse sairauteen.

Se, että helikobakteeri ylipäätään löydettiin ja että se on häädettävissä happosalpaaja+antibiootti -yhdistelmällä, on ihan suoraan pelastanut lukemattomia ihmisiä syöviltä, vatsahaavaleikkauksilta komplikaatioineen ja tehottomalta syyllistävältä aiemmalta 'hoidolta.'

Helikobakteeripotilaat olivat nimenomaan tehottoman vaihtoehtoisen hoidon varassa ennen kuin itse bakteeri löytyi. Elämäntapamuutoksiin nimittäin kuului tietenkin myös rentoutumisharjoitukset yms. kun stressin luultiin olevan vaikuttava tekijä.

Ihan yhtä järkevää, kuin häätää tuberkuloosia rentoutumalla ja välttämällä kahvia, tupakkaa sekä vahvoja mausteita.  Grin

Helikobakteerin häätöhoito ei ole edes sitäpaitsi tuottoisaa lääkeyrityksille: Kaikki koululääketieteen keinot eivät suinkaan ole sellaisia ja on puhdasta paranoiaa olettaa niiden sitä automaattisesti olevan. Helikobakteeri lähtee yleensä 1-3 kierroksella häätölääkitystä, eivätkä ne käytetyt lääkkeetkään ole sieltä kalleimmasta päästä.

Tuottoisia kohteita lääketeollisuudelle sen sijaan ovat 'sairaudet' eivätkä oikeat sairaudet: Kun annetaan suositus siitä, että kokonaiskolesteroliarvon 5 yläpuolella pitää antaa loppuiäksi statiineja, on kyse siitä että lääkeyritys on saanut lobattua suosituksen, joka muuttaa yhtäkkiä 70% kansasta 'sairaiksi' vaikka edes korkean kolesterolin ja kokonaiskuolleisuuden välillä ei ole havaittu yhteyttä.
APO1 ja APO2 lipoproteiinien testaus ovat sydän- ja verisuonitapahtumia oikeasti ennustavia labrakokeita, kokonaiskolesteroli tai edes LDL/HDL suhde ilman että mitataan LDL-partikkelien koko, eivät ole sitä.

Ne rahasammot löytyvät siis lääkityksestä vaivoihin joita ei ole ollenkaan tai, jotka olisivat korjattavissa ruokavaliomuutoksilla (tosin nykysuositusten vastaisilla sellaisilla): Metabolinen oireyhtymä kaikkineen, siis kolesteroli, verenpaine jne ja tyypin 2 diabetes ovat ne parhaat rahasammot. Ja rahasammot ovat nimenomaan niitä, joissa potilaan on syötävä valmistetta loppuikänsä. Kertakuureilla tai edes muutamilla johonkin vaivaa joka on sitten sillä hoidettu, eivät lääketehtaat rikastu. Sen vuoksi ne tutkivatkin paljon kroonisten 'sairauksien' hoitoja, loppuikänsä lääkettä syövä on se toivottu asiakas niille.

Helikobakteeri on oikea mikrobi ja lisäksi se on ihan oikea hankala, syöpäriskiä nostava sairaus, toisin kuin vaikka perusterveen suomalaisen kolesteroliarvo 5,5 jota kuitenkin haluttaisiin lääkitä statiineilla. Googlaamalla löytyi tutkimusta spontaaneista paranemisista vain alle 2 vuotiailla, jos jollakulla on luotettavaa tietoa todetuista paranemisista vaihtoehtohoidoilla, niin linkkejä tänne kiitos. Osa liikahappoisuudesta kärsivistä on helikobakteereista vapaita ja tällöin tietenkin kaikenlaiset stressiä vähentävät keinot toimivat. Mielelläni kuulen jos oikeasti lääkärin diagnosoima heliko on saatu vaihtoehtohoidoin pois (=hoidon jälkeisen hengitystestin näytettävä ettei helikoa enää ole) joltakulta.

Totaalinen koululääketieteen määrittäminen kelvottomaksi ja turhaksi rahasammoksi on minun mielestäni ihan yhtä typerää, kuin totaalinen kaikkien vaihtoehtohoitojen määrittäminen humpuukiksi. Molemmissa on molempia, esim. Super Zapperin keksijää Hulda Clarkia vastaan on tällä hetkellä meneillään useita oikeudenkäyntejä joissa tämä on syytteessä puoskaroinnista. Toisaalta akupunktion hyväksyy jo suurin osa lääkäreistäkin. Joskus vaihtoehtohoidot ovat parempi vaihtoehto, joskus taas koululääketiede osaa homman paremmin.

Itse luotan koululääketieteeseen mm. näissä:
- jäykkäkouristusrokotus
- streptokokkien A ja C hoito
- haavojen tikkaus ja luomien poistot
- hampaiden korjaus syystä tai toisesta
- murtuneiden luiden kipsaus
- helikobakteerin häätö
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012 14:54:34 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  

Siirry: