Minä en muuten väittele ollenkaan - ihan se ja sama minulle, mitä ihmiset vatsallaan tekevät - kunhan kerron kertynyttä tietoa ja mielipiteitäni, muut voivat tehdä niillä mitä haluavat, vaikka sitten haudata ne kompostiin jos niikseen tulee.
Tämmöistä kirjaa kun juuri tuli eilen luettua, niin onpa selkeä käsitys tästä helikobakteeriasiastakin:
http://www.amazon.com/Second-Brain-Groundbreaking-Understanding-Disorders/dp/0060930721Pyrin yleensä välttämään mustavalkoista ajattelu sen kokemuksen perusteella, että se on tyypillisintä murrosikäiselle joka vielä yrittää hahmottaa tätä tavattoman monimutkaista maailmaa, mikä yleensä onnistuu parhaiten tuijottamalla ääripäitä ja unohtamalla kaikki harmaan sävyt siitä välistä.
Olen täysin tietoinen lääketeollisuuden vaikutuksesta koululääketieteeseen ja lääkäreiden toimintaan. Olen kuitenkin samaan aikaan myös riittävän lääketieteellisesti valveutunut maallikko, että olen muodostanut oman mielipiteeni siitä, missä asioissa koululääketieteen keinoja kannattaa käyttää ja missä ne puolestaan ovat täysin turhia.
Helikobakteerin yhteys vatsahaavaan löydettiin vasta pari vuosikymmentä sitten. Siihen asti nimenomaan olikin yritetty niitä ns. pehmeitä keinoja, koska koko lääkärikunnan oletus oli että liikahappoisuus ja vatsavaivat johtuvat vain ja ainoastaan psyykkisistä syistä. Niin sitten syyllistettiin vuosikymmenet helikobakteerista tietämättään kärsiviä ihmisiä elintavoistaan, annettiin ahdistusta vähentäviä ja rauhoittavia lääkkeitä jotka kyllä veivät potilaalta tajun mutta eivät auttaneet vatsahaavaan tippaakaan ja lopulta sitten jouduttiin leikkaamaan niitä vatsahaavoja kun oikein pahaksi äityivät.
Helikobakteerin löytymisen jälkeen sitten myös huomattiin, että kappas, oli tullut tulkittua psykosomatiikkaakin väärin: Ei oltu huomattu, että vatsahaavapotilaiden ahdistus oli syntynyt vasta vatsahaavadiagnoosin jälkeen ja johtuikin fyysisten vaivojen lisäksi myös syyllistävästä hoitoasenteesta ja neuvottujen elämäntapamuutosten kertakaikkisesta tehottomuudesta itse sairauteen.
Se, että helikobakteeri ylipäätään löydettiin ja että se on häädettävissä happosalpaaja+antibiootti -yhdistelmällä, on ihan suoraan pelastanut lukemattomia ihmisiä syöviltä, vatsahaavaleikkauksilta komplikaatioineen ja tehottomalta syyllistävältä aiemmalta 'hoidolta.'
Helikobakteeripotilaat olivat nimenomaan tehottoman vaihtoehtoisen hoidon varassa ennen kuin itse bakteeri löytyi. Elämäntapamuutoksiin nimittäin kuului tietenkin myös rentoutumisharjoitukset yms. kun stressin luultiin olevan vaikuttava tekijä.
Ihan yhtä järkevää, kuin häätää tuberkuloosia rentoutumalla ja välttämällä kahvia, tupakkaa sekä vahvoja mausteita.
Helikobakteerin häätöhoito ei ole edes sitäpaitsi tuottoisaa lääkeyrityksille: Kaikki koululääketieteen keinot eivät suinkaan ole sellaisia ja on puhdasta paranoiaa olettaa niiden sitä automaattisesti olevan. Helikobakteeri lähtee yleensä 1-3 kierroksella häätölääkitystä, eivätkä ne käytetyt lääkkeetkään ole sieltä kalleimmasta päästä.
Tuottoisia kohteita lääketeollisuudelle sen sijaan ovat 'sairaudet' eivätkä oikeat sairaudet: Kun annetaan suositus siitä, että kokonaiskolesteroliarvon 5 yläpuolella pitää antaa loppuiäksi statiineja, on kyse siitä että lääkeyritys on saanut lobattua suosituksen, joka muuttaa yhtäkkiä 70% kansasta 'sairaiksi' vaikka edes korkean kolesterolin ja kokonaiskuolleisuuden välillä ei ole havaittu yhteyttä.
APO1 ja APO2 lipoproteiinien testaus ovat sydän- ja verisuonitapahtumia oikeasti ennustavia labrakokeita, kokonaiskolesteroli tai edes LDL/HDL suhde ilman että mitataan LDL-partikkelien koko, eivät ole sitä.
Ne rahasammot löytyvät siis lääkityksestä vaivoihin joita ei ole ollenkaan tai, jotka olisivat korjattavissa ruokavaliomuutoksilla (tosin nykysuositusten vastaisilla sellaisilla): Metabolinen oireyhtymä kaikkineen, siis kolesteroli, verenpaine jne ja tyypin 2 diabetes ovat ne parhaat rahasammot. Ja rahasammot ovat nimenomaan niitä, joissa potilaan on syötävä valmistetta loppuikänsä. Kertakuureilla tai edes muutamilla johonkin vaivaa joka on sitten sillä hoidettu, eivät lääketehtaat rikastu. Sen vuoksi ne tutkivatkin paljon kroonisten 'sairauksien' hoitoja, loppuikänsä lääkettä syövä on se toivottu asiakas niille.
Helikobakteeri on oikea mikrobi ja lisäksi se on ihan oikea hankala, syöpäriskiä nostava sairaus, toisin kuin vaikka perusterveen suomalaisen kolesteroliarvo 5,5 jota kuitenkin haluttaisiin lääkitä statiineilla. Googlaamalla löytyi tutkimusta spontaaneista paranemisista vain alle 2 vuotiailla, jos jollakulla on luotettavaa tietoa todetuista paranemisista vaihtoehtohoidoilla, niin linkkejä tänne kiitos. Osa liikahappoisuudesta kärsivistä on helikobakteereista vapaita ja tällöin tietenkin kaikenlaiset stressiä vähentävät keinot toimivat. Mielelläni kuulen jos oikeasti lääkärin diagnosoima heliko on saatu vaihtoehtohoidoin pois (=hoidon jälkeisen hengitystestin näytettävä ettei helikoa enää ole) joltakulta.
Totaalinen koululääketieteen määrittäminen kelvottomaksi ja turhaksi rahasammoksi on minun mielestäni ihan yhtä typerää, kuin totaalinen kaikkien vaihtoehtohoitojen määrittäminen humpuukiksi. Molemmissa on molempia, esim. Super Zapperin keksijää Hulda Clarkia vastaan on tällä hetkellä meneillään useita oikeudenkäyntejä joissa tämä on syytteessä puoskaroinnista. Toisaalta akupunktion hyväksyy jo suurin osa lääkäreistäkin. Joskus vaihtoehtohoidot ovat parempi vaihtoehto, joskus taas koululääketiede osaa homman paremmin.
Itse luotan koululääketieteeseen mm. näissä:
- jäykkäkouristusrokotus
- streptokokkien A ja C hoito
- haavojen tikkaus ja luomien poistot
- hampaiden korjaus syystä tai toisesta
- murtuneiden luiden kipsaus
- helikobakteerin häätö