Pohojanmaalla ollaan kaiketi pääsääntöisesti mielissään,
kun tuona yllämainittuna viikon loppuna ilma on kuin
morsian (ja morsian on kuin piip...)??
No joo, asiaan: MaharSi Patañjalin (jolla oli mahtimela?) mukaan
"tavalliselle pulliaiselle" samaadhin* saavuttamisessa ensiarvoisen
tärkeä fiitsöri on usko (shraddhaa -- sydän [shrat]- pano [dhaa]?):
shraddhaa-viirya-smRti-samaadhi-prajñaa itareSaam. - YS I 20
Kirjassa Idän viisautta tuo on käännetty siten, että se katsotaan
viittaavan nimenomaan asaMprajñaata-samaadhiin:
Toisten mielestä (tämä asaMprajñaata samaadhi) seuraa
uskoa, energiaa, muistia, (tavallista) samaadhia ja tietoisuutta.
Vyaasan** kommentista pätkä:
Usko on (samaadhin) mentaalinen hyväksyminen, sillä hyvän
äidin tavoin se suojelee yogia.Henkilökohtainen mielipiteeni on, että tuo shraddhaa vaikuttaa
myös siihen, kuinka joogapompottelijoiden "säteily" leviää
ympäristöön. Kenties on niin, että vaikka he pomppisivat
pärsiinsa ruvelle, mutta heillä on epäilyksen siemen sen
suhteen miten heidän typerännäköinen meditaatiometodinsa
(tai mikä lie) vaikuttaa ympäristöön, tuo efekti heikkenee
sen mukaan kuinka paljon jengissä on mukana noita epäileviä
Tuomaita.
Kyseessä lienee vähän sama mitä Pietarille tapahtui
kun Jeesus kehotti häntä kävelemään luokseen veneeltä myrskyävällä
Genesaretin järvellä. Olikos se niin, että muutaman askeleen
verran hänellä riitti uskoa, mutta sitten aivot ja looginen ajattelu
tulivat mukaan geimeihin, ja Pietsu varmaankin funtsasi: "Voe Herran
pieksut, eehän tämä voe olla mahollista!"
24 Vene oli jo hyvän matkan* päässä rannasta ja ponnisteli aallokossa vastatuuleen. [Alkutekstissä "monen stadionin". Stadion on kreikkalainen pituusmitta, 192 metriä.]
25 Neljännen yövartion* aikaan Jeesus tuli opetuslapsia kohti kävellen vettä pitkin. [Roomalaisen käytännön mukaan yö jaettiin neljään kolmituntiseen vartioon. Neljäs yövartio oli noin kello 3--6 aamulla.][Job 9:8]
26 Kun he näkivät hänen kävelevän järven aalloilla, he säikähtivät ja huusivat pelosta, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. [Luuk. 24:37]
27 Mutta samassa Jeesus jo puhui heille: "Pysykää rauhallisina, minä tässä olen. Älkää pelätkö."
28 Silloin Pietari sanoi hänelle: "Herra, jos se olet sinä, niin käske minun tulla luoksesi vettä pitkin."
29 "Tule!" sanoi Jeesus. Pietari astui veneestä ja käveli vettä pitkin Jeesuksen luo.
30 Mutta huomatessaan, miten rajusti tuuli, hän pelästyi ja alkoi vajota. "Herra, pelasta minut!" hän huusi. [Matt. 8:25,26]
31 Jeesus ojensi heti kätensä, tarttui häneen ja sanoi: "Vähäinenpä on uskosi! Miksi aloit epäillä?"
Yepyep, kolmen viikon kuluttua nähnemme, kuinka suomalaisten
joogapompottelijoiden aktiviteetit vaikuttavat mm. Pohojanmaan
keleihin...
Ellei mitään positiivista vaikutusta ilmene, voinevat suomalaiset
joogapompottelijat ns. heittää pyyhkeen kehään ja siirtää
"osansa vastuusta" Suomen kansan tulevaisuuden suhteen vaikkapa erilaisten
uskonnollisten ryhmien rukouspiireille sun muille! Tottakai aika paljon
riippuu myös siitä, kuinka monta "joogia" Oulaiisiin raahautuu näin
"mualimanlopun" alla!
Alle kymmenellä pomppijalla tuskin mitään
laaja-alaista vaikutusta on. Kaavahan on "neliöjuuri prosentista väestöä".
Koko Suomeen vaikuttava joogalentäjien määrä samaan aikaan
samassa paikassa olisi siis SQR (~ 51000) eli noin 230. Täten esimerkiksi
kymmenen pompottelijaa vaikuttaisi kai ympäristön kymmeneentuhanteen
asujaan positiivisesti, mikä puolestaan heijastuisi luonnon ilmiöihin sun
muihin??
:
* Jotkut kääntäjät näyttävät olevan sitä mieltä, että tuo
viittaa nimenomaan asaMprajñaata-samaadhiin, jossa
mieli on niin totaalisesti hiljentynyt, että mukana ei
ole enää muuta kuin saMskaarat, eli voisi kai sanoa
karman aiheuttamat vaikutelmat tai jotain, jotka
pikkuhiljaa vähenevät pitkäaikaisen meditaatioharrastuksen
aikana.
** Krishna Dvaipaayana ("saarelainen"; dvipa = saari; dvaipaayana on
ns. vRddhi-derivatiiviin perustuva adjektiivi tuosta) eli Veda-vyaasa, luultavasti kuuluisin
yoga-suutran kommentaattoreista. Jotkut pitävät häntä
ilmeisesti samana henkilönä kuin on MaharSi BaadaraayaNa,
brahma-suutrain eli vedaanta-suutrain eli shaariiraka-suutrain
laatija.