Vähän pohjustusta hinduhuuhaalle...
Yoga-suutrat määrittelevät yogan seuraavasti:
yogash citta-vRtti-nirodhaH (lausu: joogash tshitta-vritti-niroodhahaa).
Kirjassa Idän viisautta tuo on käännetty seuraaavasti:
yoga on mielen [citta] heilahdusten [vRtti] tukahduttamista [nirodhaH].
Måns Broon käännös on ehkä hieman vähemmän kryptinen:
Jooga on mielen toimintojen pysäyttämistä.
Muistaaksemme joko Vyaasa tai Bhojadeva (kaksi arvostettua MaharSi Patañjalin [n. 200 eaa??]
yoga-suutrain kommentaattoria) toteaa seuraavaa:
yogaH samaadhiH (jooga [on] samaadhi).
Noh, samaadhi on siis tila, jota yoga-harjoituksilla tavoitellaan.
Samaadhissa on muutamia eri karkeusasteita sen mukaan, minkälaista mentaalista
aktiviteettia esiintyy samaadhin (puhtaan, sisällöttömän tietoisuuden) ohella:
Karkeimmasta hienoimpaan saMprajñaata-samaadhin asteet ovat Taimni'n mukaan seuraavat:
1. vitarka
2. vicaara
3. aananda
4. asmitaa
Noh, saMprajñaata-samaadhiakin fantsumpi samaadhin taso on asaMprajñaata, jossa
ainoa mentaalinen aktiviteetti koostuu saMskaaroista, eli voitaneen sanoa kai karmasta??
Yoga-suutra mainitsee kaksi eri asaMprajñaata-samaadhin tasoa:
1. nirbiija (siemenetön)
2. dharma-megha
Lienee perusteltua olettaa, että ryhmämeditaation (tai vaikkapa rukouspiirin) vaikutus
kollektiiviseen tietoisuuteen riippuu ensisijaisesti siitä, kuinka syvän samaadhin tai rukoukseen
uppoutumisen tason osanottajat saavuttavat. Toissijaisesti se riippuu sitä, mikä on meditaation
kohde. Jos se on täysin abstrakti, kuten vaikkapa TM:n perustekniikassa, voitaneen olettaa,
että meditaation vaikutus on tarkemmin määrittelemättömästi positiivinen. Mikäli meditaatiolla
(tai vaikkapa rukouksella) on spesifinen konkreettinen kohde, vaikutus lienee enemmän tai
vähemmän linjassa tuon kohteen sisällön kaa.
Yksi keskeinen lisävariaabeli arvioitaessa ryhmämeditaation ym:n vaikutusta, on tiätysti
osanottajien lukumäärä, sekä lisäksi yksittäisten osanottajien meditaatiokokemuksen
ja jossain määrin kai jopa kulloisenkin mielentilan vaikutus.
Vielä voitaneen spekuloida, että mm. Kuun vaihe vaikuttaa siihen, kuinka voimallisen
"säteilyn" meditaatio (tai rukous, ym.) jengi saa aikaan. Jostakin syystä TM-liike on
yleensä ajoittanut suuret ns. rondit täyden kuun läheisyyteen, yleensä vähän sitä
ennen.
Oletetaan, että Oulaisiin raahautuu esim. 30 TM:n harrastajaa, joista 20 on käynyt
joogalentokurssin. Tuo määrä riittänee saamaan aikaan ns. Maharishi-efektin eli
positiivisen energian, tai minkä lie, säteilyn ainakin sadan kilsan säteellä Oulaisista.
Mikäli siis eksisteeraat Oulaisten liepeillä tuon rondin aikana, voit odottaa esim.
seuraavanlaisia merkkejä sattvan (puhtaan luovan energian?) lisääntymisestä
atmosfäärissä:
- katuvalot näyttävät tavallista kirkkaammilta, ja niiden ympärillä on tavallista
selvemmin erottuva sirottuvan valon kehä.
- ilmassa on vaikeasti määriteltävissä oleva, erittäin miellyttävä, voisi kai sanoa
hyvin lievästi makea tuoksu, niin että sitä tekee mieli hengittää tavallista
syvempään.
- linnut, varsinkin varpuset orapihlaja-aidoissa, visertävät innokkaasti, ja jotenkin
iloisen ja energisen oloisesti; jopa varisten raakkuna ja harakkain räkätys saattaa
kuulostaa tavallista miellyttävämältä.
- pilvet muodostavat jotenkin mystisen näköisiä, usein pitkänomaisia yhdensuuntaisia
kuvioita, ja ilmassa on ikäänkuin "taikaa".
- sinulla on epätodellisen kevyt olo ja sinun on vaikea estää naamaasi vääntymästä
"typerän" näköiseen hymyyn, ilmeisettä syyttä.
Tuosta voisi vielä kirjoittaa rutkasti lisää, mutta katsotaan nyt kuinka nämä
hörhöilyt toteutuvat, alkaen ensi torstaina tahi viimeistään perjantaina illalla....
: